De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:04

Mazida schreef:
Ik ken genoeg gehandicapte mensen die wel degelijk gelukkig zijn. Sterker nog, die helemaal niet weg hadden willen worden gehaald omdat andere mensen vinden dat ze te veel lijden. Ik ken trouwens ook genoeg gezonde ongelukkige mensen die het liefst morgen nog zelfmoord willen plegen. Gezond zijn betekent niet altijd dat je gelukkig en onbezorgd leeft...

Ik begrijp hieruit dat je dan te maken hebt met gehandicapte mensen die enigszins zelfredzaam zijn, al is het maar door te kunnen aangeven wat ze willen. Dus niet een kasplantje dat alleen maar voor zich uit kan staren en totaal afhankelijk is van de interpretatie van de verzorgers.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:03

Whale schreef:
Het woord 'stumper' is misschien niet netjes verwoord van die persoon. Maar niemand die gaat zeggen dat ze graag met een verstandelijke beperking willen leven of een lichamelijke of één of andere ziekte.

Ik heb een psychisch ziektebeeld en meerdere lichamelijke aandoeningen, waarvan de lichamelijke nooit van te voren bekend konden zijn geweest dmv screening en er op 1 na pure pech zijn. Allen te samen genoeg voor 100% afgekeurd te zijn en mij beperkingen te geven.
En ja, ik ben wie ik ben, even waardevol als ieder ander. De lichamelijke aandoeningen hebben ook gemaakt tot wie ik nu ben.

Dat heet nu acceptatie

En ik kan niet zeggen, 2 jaar na dato waarin muv endometriose de rest is vast gesteld dat ik liever 100% gezond was geweest.
Want ik weet het niet

Avalanche

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 18:15

Maar wat is je punt nu?
Want wat je hiermee aantoont, is alleen dat het leven niet maakbaar is, en niet alles te screenen is. Dan ligt dat buiten je macht.
De vraag wat de waarde van een mensenleven is, heb ik ook eerder gesteld, en ook daar kunnen we over discussieren.

De vraag is: zou je willens en wetens een kind dat aan willen doen, als je het ook kunt voorkomen?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:22

Avalanche81 schreef:
Maar wat is je punt nu?
Want wat je hiermee aantoont, is alleen dat het leven niet maakbaar is, en niet alles te screenen is. Dan ligt dat buiten je macht.
De vraag wat de waarde van een mensenleven is, heb ik ook eerder gesteld, en ook daar kunnen we over discussieren.

De vraag is: zou je willens en wetens een kind dat aan willen doen, als je het ook kunt voorkomen?

Mijn punt lijkt mij duidelijk
“Niemand gaat zeggen dat ze graag met een verstandelijke beperking ... of 1 of andere ziekte”
Er wordt zo ontzettend veel ingevuld voor een ander.
Mag iemand nog zeggen dat hij/zij niet graag zonder zijn/haar beperking leeft omdat het hem/haar heel veel heeft gebracht
Nee want dat bestaat in jullie denkwijze helaas niet.

En nu word ik idd pinnig omdat ik de manier van discussie voeren ook onprettig vind.

Bepaalde aandoeningen geef ik liever niet mee. Maar wist ik pas op mijn 38e jaar.
Andere zijn prima leefbaar zonder een hele goede acceptatie dus dat risico zou ik willen lopen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:26

ElviraKelan schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar wat is je punt nu?

“Niemand gaat zeggen dat ze graag met een verstandelijke beperking ... of 1 of andere ziekte”
Mag iemand nog zeggen dat hij/zij niet graag zonder zijn/haar beperking leeft omdat het hem/haar heel veel heeft gebracht

En nu word ik idd pinnig omdat ik de manier van discussie voeren ook onprettig vind.

Bepaalde aandoeningen geef ik liever niet mee. Maar wist ik pas op mijn 38e jaar.
Andere zijn prima leefbaar zonder een hele goede acceptatie dus dat risico zou ik willen lopen.

Ik ben er een harder mens door geworden, onempathischer wellicht ook (al kan dat ook een symptoom van mijn autisme zijn). Geen aanwinst voor de samenleving in elk geval zullen we maar zeggen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:27

Hier wat linkjes:

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/14/ho ... 24-a348646

en

https://nl.wikipedia.org/wiki/Quality-a ... _life_year

Kun je uit gaan rekenen wat een mensenleven waard is.

Ik blijf trouwens van mening dat TS iets vriendelijker kan reageren. Ik snap de reden, maar het nodigt niet echt uit tot een open discussie op deze manier. Voor mij niet iig.

En of je het moet voorkomen, dat hangt helemaal af van de ernst van de ziekte of beperking. Als iets niet met het leven verenigbaar is zeg ik ronduit ja. Maar alle andere gevallen moet je per geval bekijken en is van zoveel factoren afhankelijk dat je daar geen zinnig antwoord op kan geven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:34

Avalanche81 schreef:

Het gaat toch niet over een kind 'iets aandoen'? Het lijkt wel of mensen denken dat ouders heel bewust hun best doen om hun kind een handicap te bezorgen. En alsof mensen met een handicap een minderwaardig leven zouden hebben.
Ik vind dat best beledigend naar mensen met een handicap en hun ouders.
Mensen met een handicap hebben vaak heel wat in hun mars. Heb je ooit al eens naar G-sporters gekeken? Of zelf hun sport al eens geprobeerd?
Ken je Marc Hermans, Ray Charles, Andrea Bocelli, Stephen Hawkins, etc? Allemaal mensen met een handicap, aangeboren of door een ongeluk. Allemaal toppers in hun vak. Weinig gezonde mensen bereiken wat zij bereikt hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 18:35

ElviraKelan schreef:

Het was mij niet duidelijk, daarom vroeg ik er op door.

ElviraKelan schreef:

Dat klopt, en dat moet ook niet. Ik heb ook dingen meegemaakt, die me ontegenzeggelijk veranderd hebben, ik ben geboren met trekken die mij mij maken. En ik heb geen idee hoe het leven zonder zou zijn. Maar ik weet niet hoe het is om met andere beperkingen te leven, en dus kan ik dat ook niet invullen. Maar ik denk dat dat ook per persoon verschilt. Ik vermoed dat mensen, die verlamd geboren zijn, wel graag hadden kunnen willen lopen, maar om het te weten, moet je het die persoon vragen.
ElviraKelan schreef:

Van mij mag je dat gerust zeggen, ik hou je niet tegen. Ironisch vind ik wel dat je protesteert tegen invullen voor jou, maar het dan vervolgens wel doet voor mij. Of je vindt het oke om in te vullen (wat ik prima vind, maar dan ga ik verder niet meer met je in discussie, want dan kun je hem ook in je eentje voeren) of je vindt dat niet. Maar het is niet helemaal eerlijk om te protesteren dat iets voor je ingevuld wordt, en het dan vervolgens zelf te doen.

ElviraKelan schreef:

Dat mag. Maar het probleem is dat je er allemaal zaken bijhaalt die off topic zijn, en zo de discussie laat ontsporen. Want of jij het prima vindt of niet om te leven met wat je hebt, is niet relevant. De vraag is, of het ethisch is dat een kind aan te doen, als je het ook kunt voorkomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:40

Sclimpre schreef:
Avalanche81 schreef:

Het gaat toch niet over een kind 'iets aandoen'? Het lijkt wel of mensen denken dat ouders heel bewust hun best doen om hun kind een handicap te bezorgen. En alsof mensen met een handicap een minderwaardig leven zouden hebben.
Mensen met een handicap hebben vaak heel wat in hun mars. Heb je ooit al eens naar G-sporters gekeken? Of zelf hun sport al eens geprobeerd?
Ken je Marc Hermans, Ray Charles, Andrea Bocelli, Stephen Hawkins, etc? Allemaal mensen met een handicap, aangeboren of door een ongeluk. Allemaal toppers in hun vak. Weinig gezonde mensen bereiken wat zij bereikt hebben.

Denk toch dat die liever als gezonde mens de topsport hadden bereikt. Die parasporten volgt bijna niemand.

En als je middels een test wéét dat er een gehandicapt kind in je baarmoeder zit, dan spreek ik wel over bewust aandoen, want dan is er immers nog de optie tot afbreken van de zwangerschap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:51

Ik kan het best begrijpen wanneer mensen geen prenatale testen willen doen wanneer die een risico inhouden voor hun nog ongeboren kind. Is dat dan ook onverantwoord / bewust aandoen? Of pas vanaf een bepaald genetisch risico :)

En zonder hun handicap hadden ze een behoorlijk ander leven gehad schat ik zo maar in, en wellicht helemaal geen Olympisch sporter geworden. Wie weet waren ze wel doodongelukkig geworden met hun eenvoudige leven :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-07-19 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:52

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:

Denk toch dat die liever als gezonde mens de topsport hadden bereikt. Die parasporten volgt bijna niemand.

En als je middels een test wéét dat er een gehandicapt kind in je baarmoeder zit, dan spreek ik wel over bewust aandoen, want dan is er immers nog de optie tot afbreken van de zwangerschap.

Marc Hermans heeft als gezonde mens de topsport bereikt :)
Na zijn ongeluk heeft hij net nog meer bereikt.
Ja er is de optie van de zwangerschap af te breken. Maar dan ga je ervan uit dat het kind, eens geboren, niet blij is met zijn leven. Dat vind ik een heel sombere instelling, want een heleboel mensen met een handicap zijn wel blij dat ze er zijn.
Want je haalt niet enkel de handicap weg, je haalt de hele mens weg.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:05

Avalanche81 schreef:
Dat mag. Maar het probleem is dat je er allemaal zaken bijhaalt die off topic zijn, en zo de discussie laat ontsporen. Want of jij het prima vindt of niet om te leven met wat je hebt, is niet relevant. De vraag is, of het ethisch is dat een kind aan te doen, als je het ook kunt voorkomen.

Omdat jij het topic hebt geopend wil dat nog niet zeggen dat het aan jou is om te bepalen wat off topic is of niet

De rest vind ik zo onrespectvol dat ik op mijn handen ga zitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:25

pmarena schreef:
Ik kan het best begrijpen wanneer mensen geen prenatale testen willen doen wanneer die een risico inhouden voor hun nog ongeboren kind. Is dat dan ook onverantwoord / bewust aandoen? Of pas vanaf een bepaald genetisch risico :)

En zonder hun handicap hadden ze een behoorlijk ander leven gehad schat ik zo maar in, en wellicht helemaal geen Olympisch sporter geworden. Wie weet waren ze wel doodongelukkig geworden met hun eenvoudige leven :P

Ik heb net even gegoogeld wat voor risico er eigenlijk is bij prenatale tests en dat kwam neer op enkel een verwaarloosbaar risico (0,3%) op een miskraam. Waarbij ook nog vermeld werd dat niet eens zeker is dat de miskraam door de test werd veroorzaakt. Je veroorzaakt dus géén beperking/handicap!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:28

Ik was in de veronderstelling dat de OP was bedoeld voor mensen met een ernstige, vererflijke ziekte en dan willens en wetens toch vader en moeder willen worden. Ondanks dat het kind daardoor een net zo zwaar leven krijgt als de zieke ouder(s). Het draait nu naar of je een kind geboren moet laten worden dat een lichamelijk of geestelijk deukje heeft (al dan niet te testen). Even voor de zekerheid: is dat ook de bedoeling van dit topic of is het erbij gekomen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 19:35

Shenavallie schreef:
Ik was in de veronderstelling dat de OP was bedoeld voor mensen met een ernstige, vererflijke ziekte en dan willens en wetens toch vader en moeder willen worden. Ondanks dat het kind daardoor een net zo zwaar leven krijgt als de zieke ouder(s). Het draait nu naar of je een kind geboren moet laten worden dat een lichamelijk of geestelijk deukje heeft (al dan niet te testen). Even voor de zekerheid: is dat ook de bedoeling van dit topic of is het erbij gekomen?

Nee, dat is niet de bedoeling, dat wordt er aan de haren bijgesleept, maar het is idd off topic.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:48

Maar wie bepaalt dan wat een ernstige afwijking is en wat een deukje?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:48

De discussie verschuift inderdaad een beetje naar “mag een kind met een afwijking überhaupt geboren worden”.

Hoewel ik dat niet volledig offtopic vind, aangezien een tegenargument voor de OP blijkbaar is dat “hoe ver wil je gaan” daar als gevolg achteraan ligt. Als je kiest om een ernstig handicap niet geboren te laten worden, waar leg je dan de grens van welk handicap wel nog toelaatbaar is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:07

Ik zeg: ga brainstormen :) anderzijds denk ik ook wel dat die grens heel persoonlijk is. Maar wat mij betreft is er ruimte voor verschillende meningen :)

Moeten we nog onderscheid maken tussen geestelijk en lichamelijk, of maken jullie die zelf?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:10

Avalanche81 schreef:
Ik zeg: ga brainstormen :) anderzijds denk ik ook wel dat die grens heel persoonlijk is. Maar wat mij betreft is er ruimte voor verschillende meningen :)

Moeten we nog onderscheid maken tussen geestelijk en lichamelijk, of maken jullie die zelf?

Ik probeer morgen te reageren.
Ik ben op dit moment als ik eerlijk ben te moe om dit goed te formuleren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:12

Citaat:

Omdat er ook veel te weinig aandacht voor is.
Er is toch veel minder zendtijd bij de paralympics dan bij de olympische spelen.

Moet ik toch maar naar Tokio volgend jaar om mijn oude klasgenoot aan te moedigen want op tv zal ze wel niet komen...of een flits in het journaal ofzo. -O-
Best jammer ik heb soms meer bewondering voor wat zij doet dan bij een gezond persoon.

ohh ik ga off topic....sorry :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:20

>;)

't Ging mij er met name om geen ellenlange off topic discussies hier te voeren, een losse opmerking is heus niet erg, zolang het er geen heleboel worden :))

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 06:31

Ik sluit me aan bij ElviraKelan.
Ik heb het risico bepaalde zaken door te geven. Vind ik het ethisch verantwoord om dan daarmee kinderen te krijgen, ja absoluut. Als mijn kinderen hetzelfde hebben als ik, dan is dat maar zo. Er valt prima mee te leven, ik zie dat niet als minderwaardig of als mensen die geen mogelijkheid hebben om iets bij te dragen aan de maatschappij.
Kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking hebben daar niet altijd moeite mee, maar kunnen dat zeker ook geaccepteerd hebben. Onlangs zei nog iemand tegen mij, dat merk ik zelf ook en zie ik ook bij heel wat anderen met een beperking, dat vooral de reacties van anderen zonder beperking en van de maatschappij in het algemeen het moeilijk maken. Net omdat je heel gemakkelijk weggezet wordt als anders, minderwaardig, iemand die niet kan bijdragen aan de maatschappij, ... discussies als deze met bepaalde reacties dragen daar enkel maar aan bij. Als persoon met een beperking krijg je de boodschap dat je er beter maar niet geweest was want ja ‘iedereen wil toch gezond zijn?’, ‘met een beperking kost je de overbevolkte maatschappij alleen maar geld’ en ‘kinderen krijgen is onethisch als je iets mankeert want je kan het doorgeven’. Diep triest vind ik dat.

Het is goed dat er voor bepaalde zaken testen bestaan, maar het is imo zijn eigen keuze om deze wel of niet uit te laten voeren, het resultaat te willen kennen of niet en voor hem of haar te beslissen of ze eventueel een kind met een bepaalde beperking willen. Die grens van wat je aanvaardbaar vind en wat niet ligt voor iedereen anders. Verschillen ook hierin kunnen en mogen er zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:16

elnienjo schreef:
pmarena schreef:

Ik heb net even gegoogeld wat voor risico er eigenlijk is bij prenatale tests en dat kwam neer op enkel een verwaarloosbaar risico (0,3%) op een miskraam. Waarbij ook nog vermeld werd dat niet eens zeker is dat de miskraam door de test werd veroorzaakt. Je veroorzaakt dus géén beperking/handicap!

Nou 0,3% klinkt als weinig, maar dat zijn toch 3 miskramen per 1000 uitgevoerde vlokkentesten. En hier https://www.hetwkz.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Vlokkentest spreekt men er zelfs van dat het afhankelijk van de manier van afname op kan lopen tot 20 vrouwen per 1000. Zo klein vind ik dat risico dan nog niet...

En vergeet ook niet de mate van stress die prenatale testen kunnen veroorzaken en we weten allemaal dat stress tijdens de zwangerschap ook schadelijk kan zijn :(:)

Dit is wel een mooi (nouja, mooi....) voorbeeld: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2ff73a1/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:28

Sclimpre schreef:
Avalanche81 schreef:

Weinig gehandicapte mensen bereiken wat zij bereikt hebben. Ik vind dit een beetje een raar argument.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:30

pateeke schreef:
Ik sluit me aan bij ElviraKelan.
Ik heb het risico bepaalde zaken door te geven. Vind ik het ethisch verantwoord om dan daarmee kinderen te krijgen, ja absoluut. Als mijn kinderen hetzelfde hebben als ik, dan is dat maar zo. Er valt prima mee te leven, ik zie dat niet als minderwaardig of als mensen die geen mogelijkheid hebben om iets bij te dragen aan de maatschappij.
Kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking hebben daar niet altijd moeite mee, maar kunnen dat zeker ook geaccepteerd hebben. Onlangs zei nog iemand tegen mij, dat merk ik zelf ook en zie ik ook bij heel wat anderen met een beperking, dat vooral de reacties van anderen zonder beperking en van de maatschappij in het algemeen het moeilijk maken. Net omdat je heel gemakkelijk weggezet wordt als anders, minderwaardig, iemand die niet kan bijdragen aan de maatschappij, ... discussies als deze met bepaalde reacties dragen daar enkel maar aan bij. Als persoon met een beperking krijg je de boodschap dat je er beter maar niet geweest was want ja ‘iedereen wil toch gezond zijn?’, ‘met een beperking kost je de overbevolkte maatschappij alleen maar geld’ en ‘kinderen krijgen is onethisch als je iets mankeert want je kan het doorgeven’. Diep triest vind ik dat.
Het hangt er ook van af in welke ernst een aandoening/ziekte is, lijkt mij. En wat voor de een prima is om mee te leven, is voor een ander onoverkomelijk. En ja, als blijkt dat de ziekte (in het geval van de OP) nadelige gevolgen in allerlei opzichten kan betekenen voor het kind, dan ben ik het eens met de mensen die zeggen dat het egoïstisch is om dan evengoed de kinderwens door te willen drukken.
Het is goed dat er voor bepaalde zaken testen bestaan, maar het is imo zijn eigen keuze om deze wel of niet uit te laten voeren, het resultaat te willen kennen of niet en voor hem of haar te beslissen of ze eventueel een kind met een bepaalde beperking willen. Die grens van wat je aanvaardbaar vind en wat niet ligt voor iedereen anders. Verschillen ook hierin kunnen en mogen er zijn.