pateeke schreef:Ik sluit me aan bij ElviraKelan.
Ik heb het risico bepaalde zaken door te geven. Vind ik het ethisch verantwoord om dan daarmee kinderen te krijgen, ja absoluut. Als mijn kinderen hetzelfde hebben als ik, dan is dat maar zo. Er valt prima mee te leven, ik zie dat niet als minderwaardig of als mensen die geen mogelijkheid hebben om iets bij te dragen aan de maatschappij.
Kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking hebben daar niet altijd moeite mee, maar kunnen dat zeker ook geaccepteerd hebben. Onlangs zei nog iemand tegen mij, dat merk ik zelf ook en zie ik ook bij heel wat anderen met een beperking, dat vooral de reacties van anderen zonder beperking en van de maatschappij in het algemeen het moeilijk maken. Net omdat je heel gemakkelijk weggezet wordt als anders, minderwaardig, iemand die niet kan bijdragen aan de maatschappij, ... discussies als deze met bepaalde reacties dragen daar enkel maar aan bij. Als persoon met een beperking krijg je de boodschap dat je er beter maar niet geweest was want ja ‘iedereen wil toch gezond zijn?’, ‘met een beperking kost je de overbevolkte maatschappij alleen maar geld’ en ‘kinderen krijgen is onethisch als je iets mankeert want je kan het doorgeven’. Diep triest vind ik dat.
Het hangt er ook van af in welke ernst een aandoening/ziekte is, lijkt mij. En wat voor de een prima is om mee te leven, is voor een ander onoverkomelijk. En ja, als blijkt dat de ziekte (in het geval van de OP) nadelige gevolgen in allerlei opzichten kan betekenen voor het kind, dan ben ik het eens met de mensen die zeggen dat het egoïstisch is om dan evengoed de kinderwens door te willen drukken.
Het is goed dat er voor bepaalde zaken testen bestaan, maar het is imo zijn eigen keuze om deze wel of niet uit te laten voeren, het resultaat te willen kennen of niet en voor hem of haar te beslissen of ze eventueel een kind met een bepaalde beperking willen. Die grens van wat je aanvaardbaar vind en wat niet ligt voor iedereen anders. Verschillen ook hierin kunnen en mogen er zijn.