Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:17

Ik schrik hier over de uitspraak dat je zonder vaccin immuun kan worden voor Tetanus. Heb je ooit wel eens tetanus bij kinderen in Afrika gezien?? Kindjes die stijf zijn als een plank...of ze bevroren zijn met een vreselijke grimas op hun gezichtje
Echt super triest om te zien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus

We moeten zo blij zijn dat
We in een maatschapij leven waar we het zo goed hebben en dit voorkomen kan worden.
Evenals Polio en al die enge dingen meer..

Karl66

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:27

Ja, je kan door blootstelling aan tetanus er immuun voor worden. Er is wel een bijeffect, een groot aantal slachtoffers die niet immuun worden maar doodgaan. Vandaar dat er wordt gevaccineerd. Maar dat bijeffect wordt door antivaxxers geminimaliseerd, want vaccins hebben ook bijwerkingen.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:39

Ik kan wel verklaren waarom ik in de eerste plaats sceptisch ben tegenover wetenschap en op de tweede plaats meer vertrouwen heb ik andere vormen van genezing (of in gezond zijn en blijven).

Iedereen heeft naast dat er kennis voorhanden is ook eigen ervaringen en zo heb ik meerdere ervaringen met reguliere artsen waar ze behoorlijk de plank missloegen en iemand met een biotensor mij fantastisch heeft geholpen (en deze mevrouw met biotensor nog vele anderen in mijn omgeving).

Door deze flapdrol van een arts heb ik ruim een jaar lang vreselijke buikpijnen gehad en een te voorkomen blinde darm ontsteking met operatie en complicaties.

Ik heb ook met mijn kind, dieren en mijzelf briljante ervaringen met homeopathie, bioresonantie, phytotherapie etc.

Ik kan dus alleen voor mijzelf besluiten dat ik het zo wil doen omdat dit VOOR MIJ werkt. Daarom ben ik geen ANTI vaxxer maar een NON vaxxer want ik vind, net als dat ik het recht zou moeten hebben dit niet te doen dat alle anderen het recht hebben om het wel te doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:51

Dat gekkies van nu vaccins afwijzen onder andere op basis van wat aluhoedjes theorieën, dubieuze websites en 'het hep op facebook gestaan' geeft maar aan hoe goed we het eigenlijk hebben hier. Niet vaccineren is een pure luxe van de westerse wereld.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:54

Mars schreef:
Dat gekkies van nu vaccins afwijzen onder andere op basis van wat aluhoedjes theorieën, dubieuze websites en 'het hep op facebook gestaan' geeft maar aan hoe goed we het eigenlijk hebben hier. Niet vaccineren is een pure luxe van de westerse wereld.

Moeilijk he respectvol blijven? -O- waarom dat gekkies enz?

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:13

Mars schreef:

Naja, weet ik niet. Als het allemaal zo dramatisch was dan zouden we inmiddels wel zijn uitgestorven. En de overbevolking van de aarde was waarschijnlijk beter onder controle geweest als "survival of the fittest" nog in takt was.

Begrijp me niet verkeerd, maar om het als een luxe te zien dat we denken alles onder controle te kunnen hebben of dat dat het streven is, is misschien wel het grootste verval van (natuurlijke) intelligentie überhaupt.

Dat iedereen alles maar moet overleven is ook zo'n ding... het is natuurlijk dat niet iedereen alles overleeft, dood hoort bij het leven.... van leven ga je dood en wanneer en waaraan kan niemand voorspellen. Er zijn toch ook meer dan voldoende mensen die alle kinderziektes hebben overleefd.

Ik begrijp heus het vraagstuk dat niemand hoopt dat het zijn of haar kind/ouder/broer/zus etc. zal zijn. Maar leven is nu eenmaal risico.

Waar komt die enorme angst voor de dood vandaan?

Hebben we dan allemaal de illusie dat iedereen 90 tot 100 moet worden? En we weten toch ook wel dat dat niet gaat gebeuren? Tenzij Google & Co hun zin krijgen en iedereen straks met zijn hersenen verbonden is aan "the cloud" en we alle organen met 3D printers kunnen vervangen, babies groeien in kunstmatige baarmoeders, want dat is veiliger voor de moeders, en pijnvrij ook. Wilt u een jongetje of een meisje en hoe oud wilt u worden...

Is dat het dan?

Mijn moeder komt uit een gezin van 11 kinderen, waarvan de eerste geboren in de oorlog... allemaal overleefd ondanks alle kinderziektes. Bij mijn vader zijn er van 7 kinderen twee overleden. Traumatisch? Vooral omdat het er niet mocht zijn, er werd niet over gepraat.

Ik ben vooral ook niet vóór de beweging die ons richting AI en onsterfelijkheid wil sturen, dat kan gewoon niet de bedoeling zijn...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:21

Niet om vervelend te zijn maar dat is echt een hot topic in de medische ethiek momenteel. Hoe ver moeten we gaan, hoe maakbaar is het leven... daarom dat die genetisch bioloog die crispr had toegepast op twee embryos de hele wetenschappelijke wereld over zich heen heeft gekregen. (Overigens had hij ook zijn onderzoek niet zo goed gedocumenteerd naar het schijnt, wat het nog lastiger maakt om na te gaan wat er nou is gebeurd en om te kijken of het wel goed uit is gevoerd)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:26

Maar dat merk ik nu al met de studies in de oncologie.. die zijn bijna altijd voor mensen die pallitatief behandeld worden..

En ik als kankerpatiënt doe daar maar al te graag aan mee.. je grijpt toch zoveel mogelijk aan. Ondanks dat ik geen 35 ga worden hoop ik nog wel zo lang mogelijk kwalitatief te leven. Dat is mens eigen denk ik..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:28

@ Maxima_S: Ik vind eigenlijk wel shocking dat je het gewoon oke vindt dat kinderen en babies overlijden aan nare ziektes. Tuurlijk hoort de dood bij het leven, maar serieus??? Een baby mag overlijden aan kinkhoest? Ik heb een nogal verdunde versie ervan gehad, weet je hoe naar dat is? Hoe vreselijk ziek en benauwd je bent, en hoe bang je bent dat je dood gaat?

Ik heb een keer echt iemand zien stikken....... dat gun je niemand, echt niemand. Zeker een baby niet.

Vroeger gingen er ook mensen dood aan de pest, gingen mensen dood aan slechte hygiene, omdat mensen gewoon simpelweg niet beter wisten. Wiegedood kwam veel, veel meer voor.

Je zal toch een baby hebben, die stikt van de kinkhoest, of helemaal stijf is van de tetanus, of gruwelijke pijn heeft van hersenvliesontsteking, en er is verdomme niks dat je kan doen, behalve aanzien hoe je kindje langzaam een gruwelijke dood sterft.

Dat kunnen we allemaal voorkomen, en ja, ik vind het ethisch laakbaar als je dat niet doet. Er zijn 100.000 manieren om dood te gaan, maar laten we deze ellende alsjeblieft voorkomen.

Magrathea schreef:
Niet om vervelend te zijn maar dat is echt een hot topic in de medische ethiek momenteel

Niet alleen in de medische ethiek, ook onder theologen. Alleen dan vanuit een ander perspectief.
En nee, ik vind niet dat je het leven tot in het oneindige moet gaan rekken, met allerlei hulpmiddelen, maar imo is niet willen vaccineren het goedvinden dat kinderen zinloos lijden ondergaan. En dat kan ik niet rijmen met het 'je naaste liefhebben als jezelf'.

quera schreef:
Maar dat merk ik nu al met de studies in de oncologie.. die zijn bijna altijd voor mensen die pallitatief behandeld worden..

En ik als kankerpatiënt doe daar maar al te graag aan mee.. je grijpt toch zoveel mogelijk aan. Ondanks dat ik geen 35 ga worden hoop ik nog wel zo lang mogelijk kwalitatief te leven. Dat is mens eigen denk ik..

Ik vind het moeilijk, en ik ben daarin voorstander van ieder zijn of haar eigen stem daar zwaar in te laten meewegen. Ik wil dat mensen zo lang mogelijk kwaliteit van leven hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:38

quera schreef:
Mars schreef:

Moeilijk he respectvol blijven? -O- waarom dat gekkies enz?

Omdat ik antivaxxers gekkies vind en ik simpelweg geen respect voor hun mening kan opbrengen.

Schuiven decennia aan wetenschappelijk onderzoek aan de kant na een dagje Googlen en op basis van wat dubieuze theorietjes die nergens bewezen zijn. Om vervolgens wel op die wetenschap te vertrouwen als ze zelf ziek worden, dan is het ineens wel okee om 'gif' in je lijf te spuiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:39

Maxima_S schreef:
Waar komt die enorme angst voor de dood vandaan?

Nou niet om het een of ander...maar ik vind het leven erg leuk. Ik wil niet dat het vroegtijdig stopt om iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

En ik denk vele met mij.

Maar het gaat niet alleen maar over wel of niet dood gaan. Het argument 'je moet toch ergens aan doodgaan' hoor je ook bij de rokersdiscussie. Maar wat dacht je van blijvende handicaps? Die hebben een enorme inpact op de kwaliteit van leven.

Ik ben veel minder bang voor de dood dan voor levenslange handicaps.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:46

Mars

1. Ik ben geen anti vaxxer

En

2. Ook ik vind het niet tof om die troep in te moeten nemen. Want dat is chemo nou eenmaal..
mijn afweer is nu nihil. Mijn kind mag momenteel niet gevaccineerd worden omdat het risico voor mij te hoog is volgens mijn oncoloog.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:51

Volgens mij ging de discussie over vaccinaties in t algemeen en niet op mensen persoonlijk dus ik heb het niet eens over jou

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:53

Aangepast vaccineren ben ik ook helemaal niet tegen en kan ik nog best inkomen.
Maar mensen die helemaal niet vaccineren en willens en wetens oa míjn kind in gevaar brengen kan ik echt geen respect voor opbrengen. Die mogen van mij keihard geweerd worden van opvang en scholen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:54

Mars schreef:
Volgens mij ging de discussie over vaccinaties in t algemeen en niet op mensen persoonlijk dus ik heb het niet eens over jou

Nee dan is het goed ;) aangezien je het toevallig aanhaalde dat ze als ze ernstig ziek zijn ineens wel gebruik maken( en laat ik nou ernstig ziek zijn)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:11

Mars schreef:
Omdat ik antivaxxers gekkies vind en ik simpelweg geen respect voor hun mening kan opbrengen.

Schuiven decennia aan wetenschappelijk onderzoek aan de kant na een dagje Googlen en op basis van wat dubieuze theorietjes die nergens bewezen zijn. Om vervolgens wel op die wetenschap te vertrouwen als ze zelf ziek worden, dan is het ineens wel okee om 'gif' in je lijf te spuiten.

Ik stiekem ook wel een beetje... iedereen is ineens zelfverklaard immunologie expert en viroloog na een dagje Googelen...

Maxima_S schreef:
Ik kan wel verklaren waarom ik in de eerste plaats sceptisch ben tegenover wetenschap en op de tweede plaats meer vertrouwen heb ik andere vormen van genezing (of in gezond zijn en blijven).

Vervelend dat je zulke ervaringen met artsen hebt. Artsen zijn net mensen - ze maken ook wel eens een fout. Net als dierenartsen. Gelukkig kan je dan een second opinion aanvragen bij 1 of meerdere andere artsen. Om op basis van 1 nare ervaring meteen het vertrouwen in de volledige medische wetenschap enop te geven gaat natuurlijk veel te ver. Dat homeopathie voor jou werkt (er bestaat altijd nog zoiets als het placebo effect) is hartstikke mooi en moet je inderdaad helemaal lekker zelf weten, je beslissing om niet te vaccineren heeft gevolgen voor andere kindjes.

Ik ben het eens met Avalanche - de nihile risico's van vaccineren worden uitvergroot, er worden allerlei gevolgen aan vaccineren toegeschreven die simpelweg niet bewezen zijn. De risico's van de ziektes worden gebagatelliseerd - alsof het onschuldige kinderziektetjes zijn die hartstikke prima zijn om te doorlopen. Ik blijf het herhalen - mazelen is wereldwijd 1 van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte. Zelfs in ontwikkelde landen gaan er nog kinderen aan dood en is er een reeël risico op middenoor- of longontsteking. Als er mazelen uitbreekt is het altijd in regio's met een lage vaccinatiegraad. En inderdaad - waarom zou je je kindje de vreselijke benauwdheid van kinkhoest toewensen als het gewoon echt niet hoeft? Zoals Maxima_S niet begrijpt waarom we niet moeilijk doen over low-responders snap ik niet waarom de anti-vaxxers niet moeilijk doen over de -bewezen- en behoorlijke risico's van ziekten zoals mazelen en kinkhoest en het feit dat er kinderen doodgaan of gehandicapt raken als gevolge van deze ziekten.

@quera in jou geval snap ik heel goed dat je niet vaccineert - je hebt hele goede medische gronden. Verschrikkelijk van je ziekte, ik wens je het allerbeste met de behandeling.

*edit:

Hier nog een filmpje (kost maar 8 minuten van je leven):
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/pol ... accineren/

over de gruwelijke -en zeer échte gevolgen van Polio. Ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom je het risico wil lopen dat je kind een ziekte kan krijgen die mogelijk deze gevolgen heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:25

quera schreef:
Mars schreef:

Nee dan is het goed ;) aangezien je het toevallig aanhaalde dat ze als ze ernstig ziek zijn ineens wel gebruik maken( en laat ik nou ernstig ziek zijn)

Er staat nergens ernstig ziek, beter lezen ;) En geen dingen persoonlijk aantrekken in een algemene discussie.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:28

Ziek zijn of ernstig ziek zijn is mij in deze om het even ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:49

Mij niet want je trekt een algemene formulering naar je toe en dat schiet voor de discussie niet echt op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:10

Popstra schreef:
Ik schrik hier over de uitspraak dat je zonder vaccin immuun kan worden voor Tetanus. Heb je ooit wel eens tetanus bij kinderen in Afrika gezien?? Kindjes die stijf zijn als een plank...of ze bevroren zijn met een vreselijke grimas op hun gezichtje

We in een maatschapij leven waar we het zo goed hebben en dit voorkomen kan worden.

Het is geen uitspraak,, het is wetenschappelijk bewezen.

Ik zeg nergens dat je daarom niet zou moeten vaccineren, nogmaals, dat moet iedereen zelf weten.

Het gaat om het feit dat een overheidsinstelling schermt met incorrecte informatie om bij mensen een beeld te scheppen.

Ze zouden ook gewoon de waarheid kunnen verkondigen en kunnen aangeven dat je vanaf een bepaalde leeftijd kans hebt volledige natuurlijke immuniteit te hebben opgebouwd, je dit (eventueel periodiek) door titreren kunt laten onderzoeken om te kijken of vaccineren nog nodig is of niet.

Ik vind het schokkend om te zien dat mensen als gehypnotiseerde schapen zich achter dergelijke incorrecte informatie blijven scharen en het zelfs blijven verdedigen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:16

Mars schreef:
Mij niet want je trekt een algemene formulering naar je toe en dat schiet voor de discussie niet echt op ;)

Waarom doe je mee met de discussie? Om anderen uit te maken voor gekkies en ze onrespectvol te behandelen?

Lijkt me niet werken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:34

tmr001 schreef:
Mars schreef:

Ik stiekem ook wel een beetje... iedereen is ineens zelfverklaard immunologie expert en viroloog na een dagje Googelen...

tmr001 schreef:
Hier nog een filmpje (kost maar 8 minuten van je leven):
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/pol ... accineren/

over de gruwelijke -en zeer échte gevolgen van Polio. Ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom je het risico wil lopen dat je kind een ziekte kan krijgen die mogelijk deze gevolgen heeft.

Inderdaad gruwelijk en zó simpel te voorkomen. Maar dit is ook wat ik bedoel met de luxe van de westerse wereld, wij zien dergelijke gevolgen niet of nauwelijks meer IRL dankzij de hoge vaccinatiegraad. En gelukkig ook maar voor de kinderen.
Liepen patiënten met bvb postpoliosyndroom hier bij bosjes over straat dan weet ik heel zeker dat die luxe van conspiracy of gekkietheorietjes niet meer haalbaar zou blijken. Dan zou met met de neus op de feiten het belang van het vaccineren wel weer in gaan zien maar ik hoop van harte dat het niet zo ver hoeft te komen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:35

Anoniem schreef:
Popstra schreef:

Ik zeg nergens dat je daarom niet zou moeten vaccineren, nogmaals, dat moet iedereen zelf weten.

Het gaat om het feit dat een overheidsinstelling schermt met incorrecte informatie om bij mensen een beeld te scheppen.

Ze zouden ook gewoon de waarheid kunnen verkondigen en kunnen aangeven dat je vanaf een bepaalde leeftijd kans hebt volledige natuurlijke immuniteit te hebben opgebouwd, je dit (eventueel periodiek) door titreren kunt laten onderzoeken om te kijken of vaccineren nog nodig is of niet.

Ik vind het schokkend om te zien dat mensen als gehypnotiseerde schapen zich achter dergelijke incorrecte informatie blijven scharen en het zelfs blijven verdedigen.

Nou wordt ie helemaal mooi - er staat 1 zinnetje ergens op een RIVM site wat heel moeilijk bekeken niet strikt helemaal waar is omdat ergens in een belachelijke uitzonderingssituatie ooit een keertje mensen wel immunniteit hebben opgebouwd? Terwijl er keer op keer compleet onjuiste, totaal onwetenschappelijke theorieën en indianenverhalen de wereld in worden geslingerd door "de antivaxxers" die niet alleen incorrect maar zelfs gevaarlijk zijn?

De kans die natuurlijke immuniteit op te bouwen is zeer klein en tetanus is zeer dodelijk. Van Wikipedia:
Wikipedia schreef:
Even with treatment, about 10% of people who contract tetanus die.[1] The mortality rate is higher in unvaccinated people and people over 60 years of age.[1]

Bron [1]: https://www.cdc.gov/vaccines/pubs/pinkbook/tetanus.html

Wikipedia schreef:
The disease occurs almost exclusively in persons inadequately immunized.[22] It is more common in hot, damp climates... Unlike many infectious diseases, recovery from naturally acquired tetanus does not usually result in immunity to tetanus. This is due to the extreme potency of the tetanospasmin toxin. Tetanospasmin will likely be lethal before it will provoke an immune response.

Ik vind het schokkend om te zien dat jij dit ziet als liegen. Als het RIVM deze zin aanpast naar "je hebt kans om vanzelf immuun te worden" dan liegen ze wel degelijk - die kans is zo absurd klein dat hij te verwaarlozen is en niet relevant voor de informatievoorziening. Daarnaast is Tetanus echt gevaarlijk en is het belang van vaccineren of een tetanusinjectie bij een wond dus belangrijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:38

Mars schreef:
Inderdaad gruwelijk en zó simpel te voorkomen. Maar dit is ook wat ik bedoel met de luxe van de westerse wereld, wij zien dergelijke gevolgen niet of nauwelijks meer IRL dankzij de hoge vaccinatiegraad. En gelukkig ook maar voor de kinderen.
Liepen patiënten met bvb postpoliosyndroom hier bij bosjes over straat dan weet ik heel zeker dat die luxe van conspiracy of gekkietheorietjes niet meer haalbaar zou blijken. Dan zou met met de neus op de feiten het belang van het vaccineren wel weer in gaan zien maar ik hoop van harte dat het niet zo ver hoeft te komen.

Antivaxxers en twijfelaars zouden gewoon een paar maanden naar Afrika moeten waar moeders nog 2 dagen lopen met een baby op hun rug om een vaccinatie te halen. En waarom ze het doen? Omdat ze de daar de dood en handicaps nog kennen die deze ziektes kunnen veroorzaken.

Misschien dat dat een eyeopener voor ze is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:40

Anoniem schreef:
Popstra schreef:

Je vergeet hier een zinnetje, namelijk dat je immuniteit kan hebben opgebouwd als je er niet dood aan bent gegaan. En dat is nou net het doel van vaccineren, het aantal doden verminderen.

@Maxima_S, bevolkingsregulatie door kinderen dood te laten gaan omdat je ze niet gevaccineerd hebt, dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Wat dacht je van bevolkingsregulatie door geboortebeperking en dan de kinderen die geboren worden de kans op een gezonder leven te geven door vaccineren? Dat lijkt mij een veel betere oplossing.