Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:43

Ik krijg ook ineens een mailtje van mijn apotheek. De microgynon 30 (die ik laatste keer kreeg omdat mijn gewoonlijke pil niet leverbaar was) was ook niet meer leverbaar, dus nu hadden ze ineens een of andere Duitse pil met dezelfde hormonen als de microgynon 30 :?

Maar die zou me dan €20 voor een half jaar kosten omdat ze die niet bij de zorgverzekering kunnen declareren. Niet zo fijn om te horen als je als minderjarige student (die de pil normaal dus ‘gratis’ krijgt) precies €0,00 inkomen hebt omdat je geen studiefinanciering krijgt én niet kan werken naast je studie :evaw:

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:14

Kan je hem zelf niet declareren?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:28

Hier ook echt microgynon 30 nodig. En ook niet meer te krijgen. Ben haast zo ver het idd op MP te zoeken.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:46

Vorige week besteld en vandaag afgehaald, de pil die ik normaal heb; microgynon 30, zou pas weer leverbaar zijn vanaf april volgens de apothekersassistente 8)7

Nu voor drie maanden ethinylestradiol desogestrel mee gebreken en het zegt me helemaal niks. :o

Hopelijk is dit snel voorbij!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:51

Ik heb mijn pil (Mylan 0,03/0,15mg) vorige week besteld, samen met mijn vitamine d pillen. Vitamine d was er wel, de pil niet. Heb bij het ophalen van de vitamine d gevraagd over de pil. Heb nu nog twee strips liggen en daarmee moet het goedkomen zeggen ze. Ze zijn voor mij besteld en als ik binnen een maand niets hoor, dan weer contact opnemen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:54

xJennifx schreef:
Vorige week besteld en vandaag afgehaald, de pil die ik normaal heb; microgynon 30, zou pas weer leverbaar zijn vanaf april volgens de apothekersassistente 8)7

Nu voor drie maanden ethinylestradiol desogestrel mee gebreken en het zegt me helemaal niks. :o

Vreemd, ik heb vanmiddag gebeld en kan morgen gewoon voor 3 maanden gaan halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 06:08

Avelienvd schreef:
Hier ook echt microgynon 30 nodig. En ook niet meer te krijgen. Ben haast zo ver het idd op MP te zoeken.
Hetzelfde hier. Ben de wanhoop al voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 06:57

Volgens mij verschilt het ook per apotheek. Ik heb gisteren nog gebeld en de microgynon is niet op voorraad. Ze kon ook niet vertellen wanneer die er weer zou zijn.
Ik moet zaterdag toch echt aan de andere pil gaan beginnen. Ik slik de microgynon al 12 jaar dus ik hoop dat ik er niets van merk :=

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:19

xJennifx schreef:

De apothekers assistente moet het ook doen met de info die door de groothandel gegeven wordt !!!

Dit is Iets waar de apotheek echt niks aan kan doen.

Het kan per apotheek verschillen omdat er verschillende groothandels zijn. Die kunnen net anders aan geleverd krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:43

Oh mensen wat ben ik blij met de mirena en overgang nu. Dit tekort zou voor mij een nachtmerrie zijn. Steeds moeten wisselen, dat is los van de hulostoffen en wisseling van materiaal. In hoeverre ben je dan nog goed beschermd tegen zwangerschap? Als je iedere maand weer een strip moet ophalen mag je ook niet even ziek zijn of weekje weg.

Ellendige ook nog, dit is kassa voor apotheken. Per keer ophalen kunnen ze recept kosten rekenen. :list: wat dacht ik zelfs ook nog van je eigen risico afgaat.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:50

Vreemd dat de Microgynon 30 niet leverbaar zou zijn, die heb ik dus dinsdag nog voor 3 maanden meegekregen bij mijn apotheek.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:13

Hanafubuki schreef:

Ik zou echt niet weten hoe :?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:26

Karuna, ik heb gewoon betaald voor een half jaar en een briefje meegekregen waarmee ik elke maand kan ophalen. Kost me dus niets extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:27

Cynn schreef:
Emmaa_ schreef:
Ja, lekker poedersuiker. Ik slik een 24+4 combinatiepil en dacht dat die wel gewoon leverbaar was, dus heb hem besteld bij de apotheek zodat ik hem morgen na een afspraak op kon halen, krijg ik net een mail dat hij voorlopig niet leverbaar is. Wat heel poedersuiker is want ik ben alleen morgen in de stad waar ik hem op zou moeten halen en ik heb maandag nieuwe nodig.

Je bedoelt de Yaz? Of niet? Wat bizar, ik kreeg het in Almere een dag na bestelling voor 6 maanden gelijk mee want er was niets aan de hand :oo

Niet de Yay maar een generische variant ervan. Ik belde naar de apotheek in Almere Haven de grienden en daar kon ik hem niet meer krijgen, omdat hij voorgeschreven was aan vrouwen die eigenlijk microgynon slikken en deze daardoor ook pas weer eind december leverbaar was. In Badhoevedorp, waar ik nu woon, kon ik hem wel gewoon bestellen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:14

Westhof schreef:
Vreemd dat de Microgynon 30 niet leverbaar zou zijn, die heb ik dus dinsdag nog voor 3 maanden meegekregen bij mijn apotheek.

Wat denk je dan dat apotheken dit voor de gein vertellen?? Echt kom een dagje meekijken heel fijn om tegen de helft van de patiënten te zeggen dat iets er niet is. Sommige apotheken hebben geluk dat ze nog grote voorraad hadden.

Karuna de meeste apotheken schrijven gewoon voor half jaar aan en leveren wat ze hebben. Echt geen kassa voor apotheken ze hebben er alleen maar heel veel werk mee.

Vindt het wel jammer om te lezen hoe er door sommige mensen over apotheken gedacht wordt.
De meeste apotheken hebben echt het beste voor met de patiënt en worden ook niet gelukkig van hoe nu alles loopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:21

karuna schreef:
Oh mensen wat ben ik blij met de mirena en overgang nu. Dit tekort zou voor mij een nachtmerrie zijn. Steeds moeten wisselen, dat is los van de hulostoffen en wisseling van materiaal. In hoeverre ben je dan nog goed beschermd tegen zwangerschap? Als je iedere maand weer een strip moet ophalen mag je ook niet even ziek zijn of weekje weg.

Ellendige ook nog, dit is kassa voor apotheken. Per keer ophalen kunnen ze recept kosten rekenen. :list: wat dacht ik zelfs ook nog van je eigen risico afgaat.

Kassa? Want al dat extra werk wat verricht moet worden nu kost niks :? Het is een grote ellende voor apotheken als er medicatie moeilijk/niet leverbaar is...

En ze rekenen niet per keer ophalen receptkosten -O-

Ik vind dat er hier soms wel erg overtrokken wordt gereageerd. Ja, het is enorm poedersuiker als je alleen op die pil goed reageert, maar in de meeste gevallen zijn er ook alternatieven. En hier kan niemand wat aan doen, zeker de apotheken niet :\

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:51

genja schreef:
Westhof schreef:

Wat denk je dan dat apotheken dit voor de gein vertellen?? Echt kom een dagje meekijken heel fijn om tegen de helft van de patiënten te zeggen dat iets er niet is. Sommige apotheken hebben geluk dat ze nog grote voorraad hadden.

Ik stond op de wachtlijst voor deze pil, deze was bij mijn apotheek net weer binnen bij een nieuwe levering. Dit ligt dus niet aan de 'grote voorraad die ze nog hadden liggen'. Ik dacht ik deel het even, misschien toch wel fijn voor anderen om te weten dat er iets schot in lijkt te zitten.

Ik snap overigens dat het inderdaad niet leuk moet zijn om veel mensen te moeten teleurstellen. De fout ligt ook niet bij de apotheek natuurlijk, maar dat is wel de plek waar mensen (helaas) hun frustratie uiten.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:33

Ik heb half oktober ook 2 doosjes (is 6 maanden) mee gekregen, daarvoor even een maand zonder moeten doen helaas. Ik heb wel de 0,20 variant. Hopelijk is het te kort voorbij tegen de tijd dat ik weer nodig heb en voor iedereen te hopen dat het te kort nog eerder word opgelost.

Zullen we nu over +/- 9 maanden een babyboom krijgen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:36

E_J schreef:
Hanafubuki schreef:

Site van je zorgverzekeraar de bon uploaden. Ik moet mn pil altijd zelf declareren :j

Trigynon is nog goed leverbaar dus ik ben weer blij voorzien. Ook bij ons is de Microgynon 30 en variaties niet te leveren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:21

Nou apotheek van mij doet dat wel. -O- Die bestelden steeds maar voor een maand medicatie voor darmen, elke 30 dagen kon ik me opnieuw melden bij de apotheek en elke keer receptkosten erbij. Spul was gewoon vollop verkrijgbaar. Ze konden wel meer bestellen maar wilden het niet doen. Heeft mij en verzekeraar aardig wat geld gekost. Zelfde geintje wilde ze met b12 injecties (iedere 5 weken een spuit kunnen ophalen bij ze) en schildklier pillen gaan flikken ook. Huisarts is daar flink tegenin gegaan en nu krijg ik gewoon voor paar maanden mee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:29

E_J schreef:
Hanafubuki schreef:

Idd gewoon zelf declareren! Ik moet hem altijd betalen bij de apotheek. Eenmaal thuisgekomen dien ik de factuur in en een paar dagen later krijg ik hetzelfde bedrag uitgekeerd door de zorgverzekeraar. Ik weet niet waar je verzekerd bent maar menzis heeft gewoon een app ;)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:41

Nant schreef:
Ik heb half oktober ook 2 doosjes (is 6 maanden) mee gekregen, daarvoor even een maand zonder moeten doen helaas. Ik heb wel de 0,20 variant. Hopelijk is het te kort voorbij tegen de tijd dat ik weer nodig heb en voor iedereen te hopen dat het te kort nog eerder word opgelost.

Zullen we nu over +/- 9 maanden een babyboom krijgen? :')

Geen seks is ook nog een oplossing om de babyboom tegen te gaan :')

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:19

karuna schreef:
Nou apotheek van mij doet dat wel. -O- Die bestelden steeds maar voor een maand medicatie voor darmen, elke 30 dagen kon ik me opnieuw melden bij de apotheek en elke keer receptkosten erbij. Spul was gewoon vollop verkrijgbaar. Ze konden wel meer bestellen maar wilden het niet doen. Heeft mij en verzekeraar aardig wat geld gekost. Zelfde geintje wilde ze met b12 injecties (iedere 5 weken een spuit kunnen ophalen bij ze) en schildklier pillen gaan flikken ook. Huisarts is daar flink tegenin gegaan en nu krijg ik gewoon voor paar maanden mee.

Dit heb ik ook met de medicijnen voor mijn ADHD maar dat valt onder de opium wet waardoor ik het maar voor 1 maand mee krijg. Er zijn allerlei regelingen voor medicatie over voor hoelang je het mee mag krijgen. Jouw medicijnen mag je dan waarschijnlijk wettelijk voor niet meer dan een maand mee krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:08

Jawel hoor. Eerder altijd lang meegehad. :j geen enge opiaten maar simpel, schildklier medicatie b12 injectie en een om darmen beter te laten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:32

Gerdjee schreef:
karuna schreef:

Dit heb ik ook met de medicijnen voor mijn ADHD maar dat valt onder de opium wet waardoor ik het maar voor 1 maand mee krijg. Er zijn allerlei regelingen voor medicatie over voor hoelang je het mee mag krijgen. Jouw medicijnen mag je dan waarschijnlijk wettelijk voor niet meer dan een maand mee krijgen.

Ligt er ook maar net aan. Ik kreeg Concerta altijd voor 3 maanden mee en toen ik erom vroeg vonden ze 6 maanden ook geen probleem.