Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:03

Als je light frisdrank gezond vind oke. Als je denkt dat magere melk producten voeden, oke.
Als je denkt dat mager broodbeleg voed, oke.
Maar dat valt bij mij niet onder gezond want daar krijgen de meeste mensen na een uur alweer honger van.

En ja ik kies ook voor die 30 euro.
Maar wat als je die keuze gewoon niet hebt? Ik ben bij dat wel te kunnen. Maar ik leef me toch graag even in in de mensen die het toch wat minder hebben.

En als we het dan hebben over dikke mensen die teveel kosten in de zorg ed. Dan is het toch raar dat gezond eten duurder is, al is het maar 1 cent duurder, dat is fout. Kan en mag gewoon niet.
Gewoon die belasting totaal van groente en fruit af halen zou al een goede zet zijn van de overheid.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:28

Faline schreef:
Obesitas is een ziekte. [...] Het eten is ook gewoon een zwaar onderkende verslaving. Voor wat roken of drugs betreft snapt iedereen de verslaving wel en is er wel inlevingsvermogen. Maar het eten wordt vaak als eigen schuld en zwakheid gezien, dat is best gek.

In mijn ogen zou er veel meer hulp mogen komen tegen eetverslavingen. Het enige concrete wat nu vergoed wordt zijn maagverkleiningen, maar personal trainers bijvoorbeeld niet. Afkickprogrammas of klinieken voor eetverslavingen zijn er niet echt. Natuurlijk kun je wel naar de diëtist maar ook dat wordt vaak maar deels vergoed en 1 keer per week is vaak niet genoeg qua ondersteuning.
Het is super lastig omdat je bv met drank of drugs helemaal kunt stoppen, maar eten zul je altijd nodig hebben. Eten is ook overal.

Precies, dit! Het is echt suupercomplex. Mensen die er niks mee hebben, snappen het niet....... En dat maakt het misschien alleen maar lastiger.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:43

Ik vind light frisdrank niet bepaald gezond nee maar wel een beter alternatief dan de gewone suikwrhoudendd dranken als je daar veel van drinkt. Het zijn keuzes die heel niet zo moeilijk te maken zijn vind ik. Ook met een klein inkomen kun je best wel bewust eten.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:53

Toch is het dan nog gezonder echt suiker te drinken (eten) dan de nep varianten.
Je lichaam proeft suiker, zet de insuline productie vast hoog. En vervolgens komt er geen suiker.
De bloedsuiker spiegel daalt en je juist honger krijgt.
Plus het zet je hele systeem op de kop.

https://nederlandslank.nl/light-producten/

Dat is dus het grappige, mensen denken gezond te doen en doen dat juist niet.
Dus ja jij geeft al heel perfect aan dat keuzes dus wel moeilijk te maken zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:57

troi schreef:
Helemaal mee eens! Vorig jaar heb ik gereden in de kyrgyzische bergen op smalle paardjes van 140-145 die makkelijk 100-130 kg de steile (!) bergen op loodsten. Vonden de locals volkomen normaal, en reken maar dat die dieren oud worden. We behandelen de paarden hier vaak als kwetsbare poppetjes..

Hier moet ik toch even op inhaken, want de gemiddelde leeftijd waarop paarden daar sterven is 6/7 jaar...
En dat komt ook heel erg doordat ze op jonge leeftijd veel en veelte veel gewicht moeten dragen... Ja de locals vinden dan normaal, en ja ze zullen die berg op lopen met dan gewicht want als ze dat niet doen worden ze kapot geslagen. Maar dat die dieren oud worden is echt onzin. (al is te zwaar gewicht dragen daar niet de enige reden daarvan)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:59

DatBenIkNou schreef:
Onali schreef:
Niet iedereen heeft een Turk in het dorp :+

En wat moet ik met een pan soep voor een familie in mn eentje?
Ja de rest van de week nog meer soep eten. Heb maar een kleine vriezer dus ben beperkt in mn opslaan. Meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik ook niet veel aan.

Kijk...en ik denk juist dat dit soort excuses en uitvluchten mijn irritatie opwekken? Dan maak je een kleinere pan en gebruik je de rest als gezonde roerbakgroente of iets dergelijks. Altijd maar dat ja maar....

En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.
Laat mij gewoon een blikkie Unox opentrekken. Heb jij daar last van?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:04

@enjoymyhorse Dit is wat het Nibud adviseert. En zoals je ziet zijn die bedragen toch echt niet zo heel hoog. Maar waar jij op doelt zijn de mensen die tegen of onder de armoede grens zitten. Maar ook die mensen zie ik ook andere keuzes maken. Het kost meer moeite en vraagt een wat creativiteit maar het kan echt wel. Een tijd geleden was er een topic hier op bokt met heel veel recepten en tips om voordelig (lees spotgoedkoop)je boodschappen te kunnen doen. Verder vind je het raar dat ongezond goedkoper is dan gezond. Je kan het ook omdraaien. Eten wat nog goedkoper is kan alleen maar rommel zijn.
Afbeelding

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:10

Ja ik vind dat ook rommel. wellicht de mensen die het eten ook.
Maar wat als ze echt niet meer te besteden hebben. Dan moeten ze wel voor het goedkoopste gaan. Deze mensen komen er meer en meer in ons welvarend land.
En dat zijn inderdaad wel het vaakst de mensen met overgewicht problemen. En laat ik me niet voor kunnen stellen zoals hier gesuggereerd werd omdat ze allemaal te dom zijn om te snappen dat pizza minder gezond is dan uitgebreide voeding.

Wat wel verwarrend is dat light producten gepromoot worden. Ook de minder vet varianten van yoghurt bijvoorbeeld terwijl die beter voeden.

Tijd daar een meer aandacht aan te gaan geven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:47

Onali schreef:
En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.

Nee ik heb daar persoonlijk geen last van inderdaad. Maar bij ongezonde eet en leefgewoonten is de consequentie nu eenmaal het risico op overgewicht. Het één is nu eenmaal het logische gevolg van het ander.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:28

enjoymyhorse schreef:
zak chips 0,89
pizza jumbo 1,85 (3 voor 5 euro maar 1 stuks geteld)
Totaal 2,74 pp

Ik maak vandaag dit en dat is een van de goedkoopste gerechten deze week.
Mexicaanse bootjes van courgette. PP geteld.

Courgette 0,69
Mager rund gehakt 1,84
Groente 1,17
Tomaten puree 0,14
3,84

Ruim 1 euro duurder dan de pizza met chips.
Bakolie en kruiden niet meegeteld.
Per persoon, dat is misschien geen wereld bedrag, maar tel dat met meer personen elke dag en het telt wel op.

Even los van de discussie (heb het topic nog niet helemaal goed doorgelezen, doe ik later, want vind het heel interessant) is dit wat ik vanavond eet met/voor 2 personen:

Aardappels 500 gram: €0,40
Spinazie 450 gram: €0,43
Kipfilet 190 gram: €1,79
Totaal: €2,62

En dus goedkoper dan de pizza en zak chips. Al moet je inderdaad wel even wat meer je best doen om het zo goedkoop te vinden.

Maar ik vind het altijd interessant dat mensen pizza en een zak chips gaan vergelijken met een avondmaaltijd.Zijn er echt mensen die meerdere keren een zak chips eten als avondeten? De pizza snap ik dan weer wel. Maar ook dat eten mensen toch niet echt elke dag? Of verkijk ik me daar zo op?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:31

Volgens mij is het ook zo dat gezond eten gewoon veel lastiger is. Tenminste, dat vind ik wel. Moet je helemaal gaan snijden en koken en daar heb ik soms echt geen puf voor (heb geen vriezer). Dus dan hap je al snel gewoon een broodje naar binnen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:33

Nee ik kan me dat ook niet voorstellen dat mensen dat dagelijks eten. Zeker die chips niet.
Maar pak je alleen die pizza zijn ze wel goedkoper uit. En dat vind ik gewoon raar, echt raar.
Al zou het net zo duur zijn is het nog raar.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

enjoymyhorse schreef:
Nee ik kan me dat ook niet voorstellen dat mensen dat dagelijks eten. Zeker die chips niet.
Maar pak je alleen die pizza zijn ze wel goedkoper uit. En dat vind ik gewoon raar, echt raar.
Al zou het net zo duur zijn is het nog raar.

Nee, want jij had het per persoon uitgerekend en bij mij is het voor 2 personen en dus pp €1,31.

Maar ik vind het inderdaad wat scheef dat ongezond eten vaak goedkoper lijkt. Toch vraag ik me af of het zou helpen als het gezonde eten goedkoper wordt...
Mij lijkt het namelijk best een goed idee om te btw op groente en fruit bijv sterk te verlagen of af te schaffen indien mensen dan ook echt gezonder gaan kiezen, maar ik betwijfel het...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:41

Ja dan ben jij inderdaad goedkoper, mijn pizza is 1,66 als je er 3 tegelijk koopt.
Al moet ik zeggen dat ik dan weer niet blij word van iedere dag een aardappel, maar goed dat ben ik :)
Veel mensen die dat prima vinden.

Geen idee of het helpt, maar het geeft in ieder geval een signaal uit.
En de mensen die wel al kiezen voor een gezond product worden er ook voor beloond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:31

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:07

Onali schreef:

Maar we hebben er wel met zijn allen last van, alleen mag je dat niet zeggen;

Mensen met overgewicht die niet gezond zijn, werken vaak niet en maken veel zorgkosten. Daar draai je met zn allen voor op. Zou dat een enkel persoon zijn met een goede reden voor overgewicht, hoor je vast niemand. Maar omdat overgewicht en de bijbehorende problemen op grote schaal zijn, hoor je mensen wel.

Net als al het kant en klare voedsel dat in bergen blikjes en plastic zit en we met zn allen ook wel degelijk last hebben van de bergen afval.

Hier hebben mensen de grijze bak na 2 weken open staan. Wij zetten hem maar eens per 6 weken langs de weg.

Wij gebruiken amper frisdrank. Neem thee met een schepje suiker en de rest vaak water. Soms gezellig een glaasje fanta.

Ik verbaas me ook dat mensen overdag frisdrank drinken en dan hele dag door. Dan zie ik tv programma's met mensen met dikke geld problemen. Vaak zie ik dan veel overgewicht, maar ook dat mensen rotzooi eten, roken etc etc. En veel werken niet, dus die hebben echt wel tijd om zelf de andijvie te snijden en wassen.

En waarom moet iemand zich zo volproppen. Mijn man doet fysiek zwaar werk en heeft best veel goede trek. Maar als ik aardappels kook eet hij er vast 6. Kook ik ze, snij ik het klein en bak ze even op, eet hij er 2 en zelfde voldane gevoel.
Als ik vlees, kip of vis gebruik, zijn dat geen mega grote lappen.

Als ik geen extra's mee zou nemen, zou ik echt onder de 30 euro boodschappen hebben per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:11

superpony schreef:
Onali schreef:

Mensen met overgewicht die niet gezond zijn, werken vaak niet en maken veel zorgkosten. Daar draai je met zn allen voor op. Zou dat een enkel persoon zijn met een goede reden voor overgewicht, hoor je vast niemand. Maar omdat overgewicht en de bijbehorende problemen op grote schaal zijn, hoor je mensen wel.

Net als al het kant en klare voedsel dat in bergen blikjes en plastic zit en we met zn allen ook wel degelijk last hebben van de bergen afval.

Hier hebben mensen de grijze bak na 2 weken open staan. Wij zetten hem maar eens per 6 weken langs de weg.

Wij gebruiken amper frisdrank. Neem thee met een schepje suiker en de rest vaak water. Soms gezellig een glaasje fanta.

Ik verbaas me ook dat mensen overdag frisdrank drinken en dan hele dag door. Dan zie ik tv programma's met mensen met dikke geld problemen. Vaak zie ik dan veel overgewicht, maar ook dat mensen rotzooi eten, roken etc etc. En veel werken niet, dus die hebben echt wel tijd om zelf de andijvie te snijden en wassen.

En waarom moet iemand zich zo volproppen. Mijn man doet fysiek zwaar werk en heeft best veel goede trek. Maar als ik aardappels kook eet hij er vast 6. Kook ik ze, snij ik het klein en bak ze even op, eet hij er 2 en zelfde voldane gevoel.

Als ik geen extra's mee zou nemen, zou ik echt onder de 30 euro boodschappen hebben per week.

Slanke mensen die niet gezond zijn, werken vaak ook niet :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:19

superpony schreef:
Onali schreef:

Als als als.
Sorry dit is echt een dooddoener.

Vraag mij trouwens af of (en hoeveel) hier in Nederland mensen zijn met 200 kilo of meer.
Denk dat dat in vergelijking met Amerika reuze mee valt.

Want volgens mij verwarren hier heel veel mensen 'ons' met 'hen'.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:40

Mensen die veel stres hebben krijgen een burn-out of een hartaanval en werken niet.
En vele zijn slank, wat nu?

Jeetje alsof iedereen met een maatje meer meteen zo ongezond is dat hij uitvalt.
Ook al zou je er diabetes van krijgen mag je echt niet thuis gaan zitten hoor.
Ik denk dat er maar weinig mensen door hun overgewicht niet kunnen werken. En dan heb je het waarschijnlijk ook nog eens over de zeer ernstige mensen met over gewicht. Niet iedereen met overgewicht heeft obesitas.

Dus hoeveel last je er van hebt?
Dat heb je ook van de paardrijder die van zijn paard dondert, de voetballer die zijn knie verdraaid.
Zullen we maar stoppen met sporten dan, we hebben er namelijk allemaal last van :+

En ik ken ook een heleboel slanke mensen die elke dag fris drinken, wat doen we daar dan mee? Die vallen niet in een groepje om uit te kotsen.

Dit is precies wat de hier boven geplaatste link bedoeld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:59

Popstra schreef:
Ik vind light frisdrank niet bepaald gezond nee maar wel een beter alternatief dan de gewone suikwrhoudendd dranken als je daar veel van drinkt. Het zijn keuzes die heel niet zo moeilijk te maken zijn vind ik. Ook met een klein inkomen kun je best wel bewust eten.

Inderdaad, waaeom niet gewoon water uit de kraan? Is toch veel gezonder én goedkoper?
Daarnaast volkoren brood of volkoren pasta. Zilvervliesrijst etc.

Langzame koolhydraten i.p.v. snelle en men is al een heel eind...Kost echt niet meer dan een wit brood en je bent langer verzadigd...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:16

Ik heb het niet over wat IK vind of FEITEN, maar wat men denkt, zegt en vooral veel in beeld komt op tv en media.

Ik heb jaren geprobeerd aan te komen en dan kun je echt amper hulp vinden, middeltjes etc. Wil je afvallen, zijn er honderden middeltjes, pillen, therapieen, groepen etc. Niet dat het werkt, maar er wordt op ingesprongen.

En wat in beeld wordt gebracht op tv is negatief; gezinnen met weinig inkomen, weinig opleiding, overgewicht, wel roken, ongezond eten etc. Dat is wat je te zien krijgt.

En ja, mijn gezondheid is slecht. Maar dat wil niet zeggen dat ik een uitkering heb of thuis zit.

Geen tijd is ook iets van deze tijd, omdat mensen veel willen. Toen ik jong was, had je echt niet zoveel kant en klaar voedsel als nu. Sowieso amper pakjes.

Het probleem ligt ook wel bij voorlichting. HOe moet men weten wat gezond is als je het niet leert? Ik heb nooit leren koken op school, of budgetteren of boodschappen doen. Daarin ben je afhankelijk van je ouders, omgeving en eigen inzichten.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:51

Ah zo, dat had ik even niet uit je eerdere berichtje begrepen, Excuses.

Veel mensen die niet meer gezond zijn, wat de reden ook is, zijn aan het werk. De tijd dat mensen afgekeurd worden is sinds de WIA sterk afgenomen.
Hoe ze het vol moeten houden geeft onze regering niets meer om. Zie je ook wel met de omgevallen ziekenhuizen. Ze geven niets om mensen, niets.
Die geven er om wat Unilever verdient, wat de farmaceutisch industrie verdient.
Die zijn helemaal niet op zoek naar gezonde mensen. Daarom ook geen goede voorlichting. En al zeker geen goedkoper goed voedsel om te stimuleren.
Daar verdient Unilever niet aan. En de farmaceut heeft ook liever dat je insuline moet spuiten.

En je hebt gelijk voor mensen die te dun zijn is er bijna niets.
Maar dat komt omdat die nog altijd gezien worden als prima. Ook al is het in een categorie die niet meer oké is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:59

Grappig... Die prijzen.
Gezond hoeft niet duurder te zijn.
Ik kom echt tussen de euro en anderhalf aan warm eten per dag.
Maar hier steek ik wel moeite in en is een lifestyle.

Een zak aardappelen bij de ah in de aanbieding. Tien kg vijf euro.
Da's vijf cent per 100 gram.
Ik eet 15 cent aan aardappelen.
Groente zoek ik altijd uit. Ik heb genoeg aan n grove prei van 49 cent en eet ik twee x van.
Dus, 25 cent.
Vlees, standaard met 35 procent korting of in de aanbieding. Meestal zit ik tegen de 60 cent aan.

1,00 voor 750 gram aan eten.

Soms heb ik gewoon zin in een simpele hamburger. Die zit op een 22 cent.
Dus heb ik ruimte voor de volgende maaltijd om iets luxere te pakken.

Wat ik niet op krijg... Gaat de vriezer in.

Stamppotten! Heerlijk.
Maar waar haal ik de wortelen vandaan? Wat dacht je uit de Voederwortelen zak voor de paarden??
Zit je op vier cent!

Mensen zijn vaak ook lui en niet creatief. Snel. Makkelijk. Wat kan het ook schelen.

En dat is prima. Maar sommigen vergeten de toegevoegde rommel er in. En ja, dat is niet goed voor je.

Zeg ik hiermee dat iedereen zo moet leven??
Nee!
Maar misschien geeft het wel een open blik met creatief zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:35

Daar moet je inderdaad ook voor oppassen. Ik wil niet verspillen. Als er een grote zak aardappels in de aanbieding is, weet ik al zeker dat ik het niet op ga krijgen, dus moet ik weggooien.

En mensen kijken alleen naar wat een artikel kost. Maar als je echt wil bezuinigen kan je ook naar het grote geheel kijken. Hier betaal je afval per gewicht, dus veel verpakking, is veel afval, dus ook kosten. Scheelt ng niet veel, maar als mensen echt willen bezuinigen en gezonder willen leven, moet je alles proberen en aanpakken.

enjoymyhorse, precies. Ze verdienen bergen aan ons.
Toen ik een chronische ziekte kreeg zei mn arts; je moet minimaal 55kg gaan wegen ( bij 1,68m ) want dan heb je een betere weerstand.
Toen ik in het zkh lag, pas ziek, werd er zelfs recht in mn gezicht even gevraagd of ik mn eten ook weleens uitspuugde..............
Elke keer kwam er een dietist aan mn bed en wilden ze extra sonde voeding en pakjes geven.
Omdat mn moeder te dik is, dacht iedereen dat het wel vanzelf zou komen, zoals je vaak hoort. Ik ben nu 44 en weeg 57kg. Heb de 60 aangetikt, maar dan gebeurt er iets en was ik zo weer graatje mager.

Inmiddels krijg ik daar wel steun in als ik bij mn arts ben en het erover heb. Ben zelfs een aantal keren bij een vriendelijk dietiste geweest om over voeding en keuzes te praten. Want ook te dun is deels een keuze. Niet bewust, maar ik zou het net iets beter kunnen doen. De rest is lifestyle, dus veel teveel bewegen en buiten zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:12

Dat klopt super pony.

Ik kook groot, bewaar in de vriezer en als ik moet werken heb ik iets gezonds wat ik niet meer hoef te maken.
Hierdoor gooi ik niets weg!

Eerlijk? Heerlijk!!

Bewust omgaan met alles. Heel belangrijk!