Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faline schreef:Obesitas is een ziekte. [...] Het eten is ook gewoon een zwaar onderkende verslaving. Voor wat roken of drugs betreft snapt iedereen de verslaving wel en is er wel inlevingsvermogen. Maar het eten wordt vaak als eigen schuld en zwakheid gezien, dat is best gek.
In mijn ogen zou er veel meer hulp mogen komen tegen eetverslavingen. Het enige concrete wat nu vergoed wordt zijn maagverkleiningen, maar personal trainers bijvoorbeeld niet. Afkickprogrammas of klinieken voor eetverslavingen zijn er niet echt. Natuurlijk kun je wel naar de diëtist maar ook dat wordt vaak maar deels vergoed en 1 keer per week is vaak niet genoeg qua ondersteuning.
Het is super lastig omdat je bv met drank of drugs helemaal kunt stoppen, maar eten zul je altijd nodig hebben. Eten is ook overal.
troi schreef:Helemaal mee eens! Vorig jaar heb ik gereden in de kyrgyzische bergen op smalle paardjes van 140-145 die makkelijk 100-130 kg de steile (!) bergen op loodsten. Vonden de locals volkomen normaal, en reken maar dat die dieren oud worden. We behandelen de paarden hier vaak als kwetsbare poppetjes..
DatBenIkNou schreef:Onali schreef:Niet iedereen heeft een Turk in het dorp
En wat moet ik met een pan soep voor een familie in mn eentje?
Ja de rest van de week nog meer soep eten. Heb maar een kleine vriezer dus ben beperkt in mn opslaan. Meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten vind ik ook niet veel aan.
Kijk...en ik denk juist dat dit soort excuses en uitvluchten mijn irritatie opwekken? Dan maak je een kleinere pan en gebruik je de rest als gezonde roerbakgroente of iets dergelijks. Altijd maar dat ja maar....
Onali schreef:En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.
Laat mij gewoon een blikkie Unox opentrekken. Heb jij daar last van?
enjoymyhorse schreef:zak chips 0,89
pizza jumbo 1,85 (3 voor 5 euro maar 1 stuks geteld)
Totaal 2,74 pp
Ik maak vandaag dit en dat is een van de goedkoopste gerechten deze week.
Mexicaanse bootjes van courgette. PP geteld.
Courgette 0,69
Mager rund gehakt 1,84
Groente 1,17
Tomaten puree 0,14
3,84
Ruim 1 euro duurder dan de pizza met chips.
Bakolie en kruiden niet meegeteld.
Per persoon, dat is misschien geen wereld bedrag, maar tel dat met meer personen elke dag en het telt wel op.
enjoymyhorse schreef:Nee ik kan me dat ook niet voorstellen dat mensen dat dagelijks eten. Zeker die chips niet.
Maar pak je alleen die pizza zijn ze wel goedkoper uit. En dat vind ik gewoon raar, echt raar.
Al zou het net zo duur zijn is het nog raar.
Onali schreef:En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.
superpony schreef:Onali schreef:En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.
Maar we hebben er wel met zijn allen last van, alleen mag je dat niet zeggen;
Mensen met overgewicht die niet gezond zijn, werken vaak niet en maken veel zorgkosten. Daar draai je met zn allen voor op. Zou dat een enkel persoon zijn met een goede reden voor overgewicht, hoor je vast niemand. Maar omdat overgewicht en de bijbehorende problemen op grote schaal zijn, hoor je mensen wel.
Net als al het kant en klare voedsel dat in bergen blikjes en plastic zit en we met zn allen ook wel degelijk last hebben van de bergen afval.
Hier hebben mensen de grijze bak na 2 weken open staan. Wij zetten hem maar eens per 6 weken langs de weg.
Wij gebruiken amper frisdrank. Neem thee met een schepje suiker en de rest vaak water. Soms gezellig een glaasje fanta.
Ik verbaas me ook dat mensen overdag frisdrank drinken en dan hele dag door. Dan zie ik tv programma's met mensen met dikke geld problemen. Vaak zie ik dan veel overgewicht, maar ook dat mensen rotzooi eten, roken etc etc. En veel werken niet, dus die hebben echt wel tijd om zelf de andijvie te snijden en wassen.
En waarom moet iemand zich zo volproppen. Mijn man doet fysiek zwaar werk en heeft best veel goede trek. Maar als ik aardappels kook eet hij er vast 6. Kook ik ze, snij ik het klein en bak ze even op, eet hij er 2 en zelfde voldane gevoel.
Als ik vlees, kip of vis gebruik, zijn dat geen mega grote lappen.
Als ik geen extra's mee zou nemen, zou ik echt onder de 30 euro boodschappen hebben per week.
superpony schreef:Onali schreef:En ik erger me dan weer aan mensen die menen dat ze mij kunnen voorschrijven wat ik zou moeten eten.
Maar we hebben er wel met zijn allen last van, alleen mag je dat niet zeggen;
Mensen met overgewicht die niet gezond zijn, werken vaak niet en maken veel zorgkosten. Daar draai je met zn allen voor op. Zou dat een enkel persoon zijn met een goede reden voor overgewicht, hoor je vast niemand. Maar omdat overgewicht en de bijbehorende problemen op grote schaal zijn, hoor je mensen wel.
Net als al het kant en klare voedsel dat in bergen blikjes en plastic zit en we met zn allen ook wel degelijk last hebben van de bergen afval.
Hier hebben mensen de grijze bak na 2 weken open staan. Wij zetten hem maar eens per 6 weken langs de weg.
Wij gebruiken amper frisdrank. Neem thee met een schepje suiker en de rest vaak water. Soms gezellig een glaasje fanta.
Ik verbaas me ook dat mensen overdag frisdrank drinken en dan hele dag door. Dan zie ik tv programma's met mensen met dikke geld problemen. Vaak zie ik dan veel overgewicht, maar ook dat mensen rotzooi eten, roken etc etc. En veel werken niet, dus die hebben echt wel tijd om zelf de andijvie te snijden en wassen.
En waarom moet iemand zich zo volproppen. Mijn man doet fysiek zwaar werk en heeft best veel goede trek. Maar als ik aardappels kook eet hij er vast 6. Kook ik ze, snij ik het klein en bak ze even op, eet hij er 2 en zelfde voldane gevoel.
Als ik vlees, kip of vis gebruik, zijn dat geen mega grote lappen.
Als ik geen extra's mee zou nemen, zou ik echt onder de 30 euro boodschappen hebben per week.
Popstra schreef:Ik vind light frisdrank niet bepaald gezond nee maar wel een beter alternatief dan de gewone suikwrhoudendd dranken als je daar veel van drinkt. Het zijn keuzes die heel niet zo moeilijk te maken zijn vind ik. Ook met een klein inkomen kun je best wel bewust eten.