Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:52

Gypsy schreef:
Vandaag weer 5 dingen weggedaan hoor :D
Wat kledingstukken die eigenlijk al lang weg hadden moeten zijn. Nog staan dubben met een leuk paardrij topje, maar ik heb nu juist allemaal matchende rijbroeken en shirts die ik super graag draag, dan kun je op je klompen aanvoelen dat je die top niet meer gaat dragen. Dus ook meteen echt weggegooid, no going back. :P

Ik ben het dan roerend eens met de clothing podcast van the minimalists maar zodra ik een spijkerbroek zie die ik
a niet pas
b sowieso niet graag droeg

denk ik toch: ja maar als ik afval moet ik straks een nieuwe spijkerbroek kopen terwijl ik dat geld ook uit kan sparen door deze te bewaren. Terwijl je diep van binnen weet dat je die broek nevernooitmeer gaat dragen. :')

Haha zo herkenbaar!

Ik ben in deze lockdown door 3 broeken heengesleten en alle sokken zitten met gaten, het is bijna crisis nu ik mijn kast heb geminimaliseerd :')

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:36

Gypsy schreef:
Ik ben het dan roerend eens met de clothing podcast van the minimalists maar zodra ik een spijkerbroek zie die ik
a niet pas
b sowieso niet graag droeg

denk ik toch: ja maar als ik afval moet ik straks een nieuwe spijkerbroek kopen terwijl ik dat geld ook uit kan sparen door deze te bewaren. Terwijl je diep van binnen weet dat je die broek nevernooitmeer gaat dragen. :')

:')

Podcast nog nooit geluisterd trouwens, misschien moet ik dat maar eens doen.

x_spekkie_x schreef:
Dat kan nu al!
Voor DigiD heb je de inloggen met sms functie (ipv de app). En voor internet bankieren heb je die losse apparaatjes om in te loggen (ipv de app), in ieder geval bij de grote banken (ing, rabobank, abn amro, sns).
Ik spreek uit ervaring, ik doe niet anders dan dit, nog nooit de apps hiervoor gebruikt :D

Ja mijn grote probleem waar ik dus tegen aan liep is dat ik die scanner moet aanvragen bij de ING, maar daarvoor moest ik inloggen op de computer bevestigen via de app :') Bellen zal misschien ook wel lukken, maarja in mijn geval lukt dat nu even niet. Uiteindelijk heb ik een telefoon besteld met Afterpay om dan maar de app te kunnen downloaden haha. Goede les in zelfdiscipline straks om de telefoon gewoon weg te leggen en niet terug te vallen in 300 apps en 5 uur schermtijd per dag ofzo.

Heb jij geen smartphone of ben je gewoon zo iemand die hem niet zoveel gebruikt?

8nnemiek

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:42

Dat appen, ik heb daar nooit wat aan gevonden := Sinds afgelopen zomer heb ik een smartwatch, en dat ding heeft mijn schermtijd (die toch al vrij laag was) minimaal gehalveerd. Die standaard antwoorden voor appjes zijn zo handig!

De telefoon heb ik ook voornamelijk voor het bankieren, en om onderweg informatie op te zoeken/routes te plannen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:43

Ik vind telefoons veel te kleine schermpjes hebben om internet dingen op te doen. Daar is dus de laptop voor, telefoon mag : bellen, sms, notities maken, agenda, camera en dat is het wel. Al kijken mensen wel een beetje vreemd als het antwoord op : "dat kan met een app oid" is : "mijn telefoon mag dat niet".

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:33

Heerlijk een topic om mij gemotiveerd te houden. Hopelijk komen er nog wat personen mee praten.

Ben al3 jaar langzaam aan het minderen en kijk YouTube of op Netflix docu's om mij weer te motiveren wanneer ik wat stil val.

Sinds 1 Jan heb ik de regel om minimaal 1 product per dag weg te doen of verbruiken wat anders eeuwig zou blijven liggen.

Ik verwacht dit jaar te gaan verhuizen, wanneer dat definitiever is dan zal ik wat meer vaart achter het opruimen zetten.

Op meerdere vlakken zie ik al duidelijk de voordelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:38

Fijn is het ruimen en lucht creëren he!

Ook ik blijf lekker bezig. Dolgelukkiger dan met een lege kast kun je me niet maken :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:45

denice schreef:
Fijn is het ruimen en lucht creëren he!

Ook ik blijf lekker bezig. Dolgelukkiger dan met een lege kast kun je me niet maken :')

Ik vind dat nu ook heerlijk terwijl ik een grote verzamelaar was.

Ik vind kinderkleding/speelgoed nog wel een lastig ding. Komt ook waarschijnlijk omdat ze nog zo jong zijn dat ze snel uit de kleding vliegen, er 1 tweeling bij zit en kleding van de oudste naar de tweeling doorschuift wat nu nog steeds even blijft liggen voordat dat past (wat straks minder wordt omdat ze qua leeftijd best dicht bij elkaar zitten). Wanneer de jongsten eruit gegroeid zijn gaat het wel direct weg naar een goed doel, voelt ook heerlijk. :+

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:48

Wij zijn een volkstuin gaan huren en mijn vriend begon direct al over wat we allemaal moesten kopen. Ik heb hem overtuigd om eerst een rond te vragen en jahoor de toolset is gewoon bij elkaar :D Wel een goede reden ook om gauw de schuur eens leeg te gaan maken, want daar staat nog wel wat rommel wat weg mag.

Cobiie, super leuk dat je al drie jaar bezig bent met minderen. Dat van die kleding snap ik wel, ik draag mijn kleding echt af tot het uit elkaar valt. Maar dat gaat natuurlijk een beetje moeilijk als ze er zo snel uitgroeien :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 08:31

Zo, ik was in het kader van ‘digitaal minimalisme’ (ook een boekentip trouwens, van Cal Newport) een paar weken zonder social media. Daarna mijn instagram drastisch opgeschoond, maar zelfs nu sluipt er alweer meer tijd in dan ik eigenlijk zou willen.

We ruimden de berging op en brachten gelijk een hoop naar de milieustraat...
Afbeelding

...ik lees weer wat vaker de krant in plaats van het achteloos refreshen van nu.nl (oké, dat doe ik ook nog wel)..
Afbeelding

.. en mijn man zei gisteren: heb jij wel een gehoord van de FIRE-beweging? Ja, en het lijkt me goed om daar eens een concreet plan voor te gaan maken, dus we gaan er binnenkort eens goed voor zitten :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:04

Leuk!! Heb je het boek al gelezen dat laatst daarover is uitgekomen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:49

Ik kende de FIRE beweging niet onder die naam, maar zeker interessant om werkelijk actief aan te werken Noeps.

Hier net door mij "nette" broeken gegaan. Daar zijn nu nog maar 3 van over. :') Ze waren al eeuwen oud ivm zwangerschappen, dus toen niets nieuws gekocht. Nu 6 maanden na mijn laatste zwangerschap passen een aantal nog steeds niet, die zijn de deur uit.
Met de Corona is de "noodzaak" voor mij ook veel kleiner om nu een grotere stapel nette broeken te hebben liggen, dus ben voor nu tevreden met de 3 die over gebleven zijn.
Ook longsleeves en vesten zijn een mooi klein stapeltje geworden doordat ik gedurende de winter daar ook genoeg van hebt weg gedaan.
De polo's/T shirts zijn nog een te grote stapel in mijn ogen, ben benieuwd of ik dat rustig geleidelijk gedurende het voorjaar/ zomer doorheen ga, of een keertje echt voor ga zitten en dan alvast een deel weg doe.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:10

Hier weer seizoensgebonden opgeruimd, de hoeveelheid plantenpotten en stekbakken bleek echt teveel voor onze tuinplannen dit jaar, daarnaast kan ook de winterkleding die ik niet heb gedragen afgelopen seizoen weg.
De kringloop is weer open, dus hopelijk wordt iemand anders er blij van :-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:32

Ik ruim echt wel geregeld op, maar ben ook iemand van 1=geen. En dat blijkt helaas heel vaak waar te zijn. Voor duiken heb je echt materialen dubbel nodig, je wilt echt niet aan de kant staan dat iets niet werkt.
Boeken doe ik niet weg, ik heb er in totaal wel een 1000. Maar ja, dat staat los van minimalisme. Schoenen heb ik echt te veel, maar dat komt omdat ik helaas wegens een overlijden veel ongebruikte of amper gebruikte schoenen gekregen heb.

Kleding heb ik veel, maar daar ben ik ook aan het opruimen/afdragen. Kleding waarvan ik weet dat iemand er toch niets meer mee kan, maar wat niet versleten is draag ik gewoon af op dagen dat ik thuis ben. Dan wordt er geen materiaal verknoeid, want daar heb ik wel moeite mee. Weggooien terwijl het nog goed is. Kleding wat ik niet meer wil dragen, maar wat nog goed is gaat naar een weggeefwinkel.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:13

Lekker aan het opruimen iedereen :D

Wat is de FIRE beweging?

Ik heb ondertussen ook weer een stuk of 5 dingen via marktplaats verkocht. Stuk voor stuk prima items, maar ik gebruik ze gewoon niet omdat het net mismatcht met de dieren. Lucht wel op eigenlijk :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:52

FIRE staat voor financial independence to retire early als ik het goed heb.
Erg interessant, zijn wij ook mee bezig :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:51

Op welke manier doe jij dat 8nnemiek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:10

Wij zijn zo'n drie jaar geleden begonnen met het bijhouden van al onze uitgaven, alles ingedeeld in categorieën, noodzakelijk en niet noodzakelijk.. En we zijn ons toen gaan inlezen in beleggen en besparen.
Zo kun je uitrekenen wat je minimaal moet verdienen per maand om van te kunnen leven.
En we zijn sindsdien extra zuinig gaan leven, meer gericht op zelfvoorzienend leven en spullen zelf maken/hergebruiken/repareren. En we proberen zo veel mogelijk te sparen en via beleggingen ons minimale maandsalaris te verdienen.
Er zijn veel manieren om een passief inkomen te genereren. Ik krijg bijvoorbeeld gemiddeld 100 euro per maand binnen via mijn blog. En ik ben een vlog aan het opzetten, zou leuk zijn als ik daar uiteindelijk ook een paar honderd euro per maand aan kan verdienen.
Of je kan bv denken aan het schrijven van een boek, foto's of video's verkopen, digitale bestanden zoals 3d files, DIY templates voor kleding of tassen ofzo..
Als je zo'n bestand of boek of blog eenmaal online hebt staan dan blijft dat jaren lang inkomsten genereren zonder dat je er naar om hoeft te kijken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:03

Ideaal van de 6 items die ik vrijdag te koop aanbood op marktplaats zijn er nu al 5 opgehaald. 8-)

Ik zag pas een you tube filmpje over "silent To Do list", dat alle items in je huis je vaak onbewust berichten toe zenden (ruim mij op, maak mij schoon, gebruik mij, enz enz). Het is iets waar ik mij al meer en meer bewust van werd de laatste tijd, maar door het nog even echt te horen was wel fijn.
Hoe minder spullen, hoe minder onbewuste berichtjes en dus meer rust in je hoofd.
Dat is de reden dat je vaak in een vakantiehuisje of hotelkamer meer tot rust komt, deze spullen zijn niet van jou en willen dus niets van je.
Heerlijk om soms zulke filmpjes ter bevestiging te zien, motiveert weer extra om door te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:48

Ruim mij op, haha. Ik vind het heerlijk om juist geen opgeruimd huis te hebben. Ik weet exact waar alles ligt. Elke vierkante cm in mijn woonkamer is bezaaid met waardevolle spullen voor het duiken. Ik heb een wandelpaadje naar de keuken vrij. Als ik bezoek krijg dan leg ik al die spullen in een speciekuip (die ook gewoon in de woonkamer staat) zodat het opgeruimd is. DAn word ik onrustig, dat is niet mijn ding. Ik heb mijn eigen plekje op de bank, wil een ander er ook zitten, dan moet er eerst een schoon bit aan de kant of een tijdschrift.
Ik ruim het 2 keer per jaar echt op en dan duurt het 3 dagen of alles ligt er weer. Ik kan dingen niet meer terugvinden en dan moet alles weer uit de kasten omdat ik dat ene ding weer nodig heb. En dan denk ik van het kan beter uitgestald liggen.
Dus of je ergens rustig van wordt hangt ook van de aard af.

Ik heb in het voorjaar zeker 8 hoofdstellen verkocht omdat ik ze niet meer gebruikte. Inmiddels heb ik uiteraard al weer behoefte gehad aan juist net een verkocht hoofdstel, want uiteraard had ik nu weer 1 willen gebruiken, terwijl die er voor wel 5 jaar op zolder gelegen heeft. Maar goed, daar rouw ik niet om hoor. Ik heb inmiddels de boel gewoon vervangen door een paar westernhoofdstellen. Ook hier geldt bij mij 1=geen. Maar wel minder dan wat ik aan Engelse hoofdstellen verkocht heb. Want ik moet wel minderen qua spullen van mezelf.
Zadeldekjes koop ik alleen tweedehands en ik heb nog wat westernpad te koop omdat ik alleen de saaie wollen blijk te gebruiken. Dus dat gaat eigenlijk best goed.

Sparen voor later doe ik daarentegen totaal niet. De reden is dat ik gewoon gezien heb dat er misschien helemaal geen later is en dan leef ik liever nu. Wie dan leeft die dan zorgt.

Verder ben ik wegens thuiswerken nu oude kleding aan het afdragen. Je kunt het wel wegdoen, maar er zitten geen gaten in en ach, afrits broeken zitten eigenlijk fijner dan spijkerbroeken. En dan draag ik ze ook echt af tot er gaten in zitten. Ik heb ook nog een broek die door de zon verkleurd is, dat gaat prima in een weekend. En het verbaast me hoe lang je nog met oude kleding kunt doen. Dus ik heb echt al 3 maanden geen kleding gekocht. Ik wil proberen om komende zomer geen shirts te kopen. Ik heb er nog wel 20 ben ik met uitzoeken achter gekomen. Ik kwam nog een ongedragen shirt tegen wat ik in 2005 meegenomen heb van Bali en ik vind deze nog steeds mooi, dus die gaat komende zomer zeker aan.

Ook is het bij mij in huis deze winter 16 graden. Gewoon dag en nacht. Alleen met bezoek zet ik de temperatuur naar 18 graden en een enkele keer als ik er behoefte aan heb op 17. En ik heb het niet koud in die 16 graden. Dit is zeker ook een vorm van minimalisme.

Ben ik geheel minimalistisch? Nee. Maar op sommige fronten zeker wel. Ik zal echter niet in een tiny house willen wonen omdat dat gewoon te klein is. Duikspullen hebben gewoon minstens 1 hele slaapkamer nodig. Ik ben dus niet echt op de weggooi of opruimtour, maar ik moet van mezelf eerst versljiten voordat ik wat nieuws mag kopen. En dat gaat ook best goed. Zo ruim je ook op, maar langzamer. EN het is in mijn ogen duurzamer.
Als ik iets echt weg wil doen en het is nog goed, dan gaat het naar een weggeefwinkel.
En ik heb nog wat westernpads te koop staan, maar dat gaat niet hard. Dus snel verkopen via marktplaats herken ik helaas niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:27

Ik heb de verwarming ook altijd laag staan maar dat zie ik niet als minimalisme, ik zie dat als besparen van geld en dat is imo toch niet hetzelfde. In de plaats van die niet tastbare hogere temperatuur in huis heb ik namelijk wel allerlei extra textiel, zoals een heerlijk warme ochtendjas, pantoffels en huissokken, meer dekentjes als wat ik anders nodig zou hebben, en ik heb op meerdere plekken kleedjes in huis liggen omdat het anders eigenlijk te koud is om op sokken rond te lopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:53

Germie, wanneer je weet dat je gemiddeld per jaar 1 tot 2 shirts van je goede kleding stapel naar je oude kleding stapel verhuisd en je hebt reeds voldoende oude kleding kan je voor jezelf de regel maken wanneer 1 "oud" kleding stuk er bij komt doe ik 1 (of 2) andere oude kledingstukken weg (zo groeit de stapel oude kleding iig niet verder)
Ik had 2 kledingkasten 1 voor "goede" kleding en 1 voor oude kleding. Wat gebeurde er in de loop der jaren de stapels in mijn oude kledingkast groeide en groeide maar terwijl in mijn "goede" kledingkast het best beperkt bleef. Toen kwam de realisatie dat ik enkel de bovenste 10 shirts van de stapel gebruikt in mijn oude kledingkast, want wat uit de was kwam werd steeds weer bovenop gelegd.
Vervolgens eens 10 minst leuke, slecht zittende shirts weggedaan uit die kast en wat bleek? Die miste ik totaal niet. Ik kwam nooit zonder shirts te zitten.

In mijn kast stonden 12 flessen (groot/klein) aan douchegel op een gegeven moment, ik kon toen natuurlijk kiezen om het "overvloedige" weg te doen maar logischer vond ik het om het te verbruiken. De restrictie die ik mijzelf had gegeven was dat er pas douchegel gekocht mocht worden als ik met de laatste fles bezig was. Zo kan je ook minimaliseren enkel werkt dit alleen bij spullen die je werkelijk verbruikt en die geen korte houdbaarheidsdatum hebben.

Ik bewaarde ook stijgbeugelriemen, leek mij handig voor als er een keertje 1 brak. Wat bleek toen ik weer eens een beugelriem wilde pakken? Afgezien dat ik eerst 10 bakken moest verzetten om bij die ene achterste bak te komen.
Het leer was droog geworden, zaten al kleine scheurtjes in. Ik kon geen gelijk paar aan beugelriemen meer vinden, de gaatjes zaten bij allemaal niet weer op een andere plek.
Uiteindelijk dus toch maar naar de winkel om een nieuw paar te kopen. In tussen had ik dus jaren die spullen bewaard en vervolgens een uur of meer verspeelt om het weer op te zoeken, dat was het achteraf dus niet waard.

Een overmaat aan spullen houden tot het ongezonde af kan een psychische oorzaak hebben.
Het wegdoen van spullen (zelfs als de hoeveelheid niet "ongezond" was) kan ook zeer zeker psychisch wat bij mensen losmaken.

Denk aan "het kattenvrouwtje" die met 150 katten op een flat woont en overal kattenstront ligt. Je kan de katten prima onder dwang laten weghalen, maar als er geen psychische hulp verleent wordt, heeft ze na 3 maanden weer 20 katten en na een jaar zal ze weer rond de 100 katten zitten.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:51

cobiie schreef:
In mijn kast stonden 12 flessen (groot/klein) aan douchegel op een gegeven moment, ik kon toen natuurlijk kiezen om het "overvloedige" weg te doen maar logischer vond ik het om het te verbruiken. De restrictie die ik mijzelf had gegeven was dat er pas douchegel gekocht mocht worden als ik met de laatste fles bezig was. Zo kan je ook minimaliseren enkel werkt dit alleen bij spullen die je werkelijk verbruikt en die geen korte houdbaarheidsdatum hebben.

Ik moet hier zo om lachen, dit was mijn methode met make-up en nagellakremover.
Wat blijkt.. Ik gebruik make-up nooit, ik dacht dat ik het wel met kerst zou gebruiken o.i.d. Nou zelfs dat niet. Misschien toch maar een keer weg gooien :Y)

Ook heb ik een keer een dove-pakket gewonnen bij een wedstrijd, ik ben nu nog niet eens halverwege een pot bodycreme terwijl mijn laatste wedstrijd in elk geval twee jaar terug was. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:57

kwii schreef:
cobiie schreef:

Wat blijkt.. Ik gebruik make-up nooit, ik dacht dat ik het wel met kerst zou gebruiken o.i.d. Nou zelfs dat niet. Misschien toch maar een keer weg gooien :Y)

Ook heb ik een keer een dove-pakket gewonnen bij een wedstrijd, ik ben nu nog niet eens halverwege een pot bodycreme terwijl mijn laatste wedstrijd in elk geval twee jaar terug was. :D

Dit is ook mijn strategie, maar dan met schoonmaakmiddel, servetjes en handzeep :')

De servetjes koop ik vaak omdat ik ze zo mooi vind, maar ik gebruik ze gewoonlijk helemaal niet. Dus nu pak ik bewust iedere dag een servetje bij m'n maaltijd, zodat ze ook ooit op komen XD

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:04

kwii schreef:
cobiie schreef:

Heel herkenbaar. :D
Eerst moet je weten wat je voorraad is, dan wat je daadwerkelijk gebruikt. Vervolgens gaat dan vaak het kwartje pas vallen dat bepaalde dingen dus toch wel weg kunnen.
Ik heb ook een tijd een "challange" gedaan om mijn 35 potjes nagellak op te maken. Dan koos ik er 5 uit (kleine potjes, of juist waar al veel uit was) en dan gebruikte ik enkel die, wanneer er 1 op was voegde ik weer een nieuw potje aan die 5 toe.
Toen ik zag hoe lang ik er over deed om steeds door 1 potje te komen, ging ik al potjes wegdoen waar ik die tijd niet aan wilde besteden. Uiteindelijk dat jaar 8 potjes werkelijk verbruikt en nu liggen er nog 9 stof te verzamelen, omdat ik de routine daarvan weer kwijtgeraakt bent. :o
Dus dat zegt mij dat van die 9 eigenlijk alles of iig het meerendeel ook gewoon weg kan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:11

Dat soort "problemen" hebben te maken met je "fantasy zelf", de persoon die je in je hoofd denkt/wilt zijn.
Als je eerst die doorgrond en aanpakt, zijn ook sommige aankopen in de toekomst makkelijker te voorkomen (en schuldgevoelens verdwijnen).