Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke schreef:Hmmm, ik ga net niet pleiten " gooi die kont tegen de krib";
maar 'brul maar, 'make waves'' - is misschien zo slecht nog niet.
Want hoe knap jouw eenzaam gedoe ook was om een evenwicht te vinden,
...dat IS een enorme prestatie!!!
....met een depressie valt niet te spotten.
En wat ook de oorzaak van de depressie is: goed voor jezelf zorgen betekent dat je dit serieus neemt.
Er zijn honderd goede manieren om aan de buitenwereld kenbaar te maken hoe je je voelt, wat je wil en wat je nodig hebt.
Controle verlies is geen noodzaak, maar wellicht wel een of meer zaken 'anders doen dan anders'.
Lestrange01 schreef:In huilen uit barsten, controle kwijtraken, zijn allemaal dingen die ik niet kan doen. Ik wil niet ongepast gedrag vertonen, en probeer het dus op deze manier, maar ik bereik er niets mee.
Citaat:Nu ik deze twee dingen heb geprobeerd wil ik opgeven met steun zoeken, anders kom ik zo zeurderig over. Waarschijnlijk heeft iedereen ook zo zijn eigen problemen en kunnen zich niet veroorloven zich te bemoeien met die van mij
Citaat:En het klopt zeker dat tekort aan energie voor depressie kan zorgen, maar mijn tekort aan energie komt meer door mijn autisme (ik ben hoog functionerend en kan het goed verbergen, maar ben prikkelgevoelig waardoor op een mentaal niveau simpele dingen veel energie kosten. Lichamelijk, dus het eetstoornis gedeelte, ben ik juist behoorlijk fit doordat ik ook dit heel goed balanseer). Hier houd ik rekening mee, maar ik heb ook dingen die ik graag wil doen die ik niet wil laten voor mijn autisme.
Avis schreef:Enige radiostilte van mijn kant...
Ik heb mijn tweedaagse intake bij Human Concern gehad. Ik vond het, zeker de laatste twee gesprekken (psychiater en arts), ontzettend confronterend en lastig. Er is ergens een deel van mij dat volgens mij niet wil herstellen en daardoor op alle mogelijke manieren weerstand biedt (ontkenning, het zelf beter weten, opeens normaal gedrag vertonen, ga zo door) aan het accepteren van hulp. Maar verdorie, ergens wil ik ook heel graag wél.
Citaat:Afgelopen maandag zou ik gebeld worden met hun advies. Zij blijken te twijfelen: ze zijn bang dat mijn stemming en relatief recente suïcidaliteit een eventuele behandeling teveel in de weg zal zitten. Er wordt nog een afspraak gemaakt binnenkort om het daar nogmaals over te hebben en te bespreken hoe dat en of dat vormgegeven kan worden. Tot die tijd wil ik overal mee gooien en tegen alles en iedereen schreeuwen, maar dat vindt vooralsnog beide alleen intern plaats.
Avis schreef:Enige radiostilte van mijn kant...
Ik heb mijn tweedaagse intake bij Human Concern gehad. Ik vond het, zeker de laatste twee gesprekken (psychiater en arts), ontzettend confronterend en lastig. Er is ergens een deel van mij dat volgens mij niet wil herstellen en daardoor op alle mogelijke manieren weerstand biedt (ontkenning, het zelf beter weten, opeens normaal gedrag vertonen, ga zo door) aan het accepteren van hulp. Maar verdorie, ergens wil ik ook heel graag wél.
Afgelopen maandag zou ik gebeld worden met hun advies. Zij blijken te twijfelen: ze zijn bang dat mijn stemming en relatief recente suïcidaliteit een eventuele behandeling teveel in de weg zal zitten. Er wordt nog een afspraak gemaakt binnenkort om het daar nogmaals over te hebben en te bespreken hoe dat en of dat vormgegeven kan worden. Tot die tijd wil ik overal mee gooien en tegen alles en iedereen schreeuwen, maar dat vindt vooralsnog beide alleen intern plaats.
Ik vind het lastig; ik snap het van hun kant echt heel goed, maar weet even niet wat ik moet doen als het hen onverstandig lijkt om te beginnen met een behandeling daar. Ik wil in september zo graag weer terug naar school...
Lestrange: ik zou je graag advies willen geven, maar vind dat moeilijk. Vanuit het thuisfront heb ik nul steun ('maar je ziet er niet uit alsof je een eetstoornis hebt' - bedankt), maar de rest van mijn omgeving is in meerdere of mindere mate goed op de hoogte van alles wat zich (in mijn hoofd) afspeelt en daar hecht ik veel waarde aan en haal ik steun uit. Dat heeft ook een tijdje geduurd, maar bij mij werkte het wel om aan te geven waar ik mee zat en waar ik bang voor was (reëel of niet), waardoor het voor beide partijen wat helderder werd wat er van mij verwacht kon worden. Ik zeg nog steeds heel vaak dat 'het echt prima gaat', maar dat komt vaak voort uit een gevoel van er bijvoorbeeld niet mogen zijn, of mensen niet tot last willen zijn. In het kader van die Neda-week heb ik een tekst geschreven over openheid over mijn situatie én een lijstje met zeventig van mijn redenen om niet eerlijk te zijn over hoe ik me voel. Mocht je het willen lezen: geef een gil. Het betekent niet dat ik iedereen alles in geuren en kleuren vertel, maar wel dat ik weet van wie ik wat wel en wat niet kan en mag verwachten. Het betekent voor mij ook dat ik weet bij wie ik terecht kan als ik echt ergens mee zit en dat gun ik iedereen. Jou dus ook
eppieheppie schreef:Hoi Jet ,
Ik heb ongeveer negen maanden minimale hulp gehad , maar de psychologe heeft het stop gezet toen ik aan gaf de touwtjes weer zelf in handen te willen houden. Ze vond dat een goed teken , maar ik denk achter af dat ik misschien net op een soort break even punt zat , en de paniek een beetje toe sloeg. Toen de veilige weg gezocht en blijven hangen waar ik in de tussentijd vertrouwd mee was geraakt.
Ik heb nog wel af en toe kontakt met een soort vertrouwenspersoon die via de psychologe en te gelijkertijd met haar liep. Dat lucht wel op en hij houdt een beetje de vinger aan de pols. Ik heb het gevoel dat hij ingrijpt als het mis dreigt te gaan maar zo laat ik het stiekem wel voort sudderen.
Hi hi , het voelt gek om eppieheppie genoemd te worden in plaats van met mijn boktnaam
Goner schreef:Haihai, ik kom hier ook even binnen vallen. Ik heb geen gediagnostiseerde eetstoornis, dat wilde ik even als eerste zeggen. Ik ben slank en heb een ongezond gewicht. Al jaren ben ik enorm bang om aan te komen (wat redelijk dom is aangezien ik de laatste paar jaren het meeste ben gegroeid).
Citaat:Ik schommel al jaren rond hetzelfde gewicht. Nadat ik in het ziekenhuis was belandt met suicidale gedachten werden de eetproblemen wat groter en begonnen de gedachtes die ik de afgelopen paar jaar probeerde te onderdrukken steeds meer naar boven te komen (ik denk zelf dat dit komt door de controle die ik erdoor kreeg).
Citaat:Nu keek ik een week of twee geleden op de weegschaal en schrok ik toch een beetje van wat ik zag. Daardoor besloot ik om wat aan te komen. Dit heb ik mijn psychologe verteld (alleen het aankom gedeelte)
Citaat:maar ik merk toch wel dat ik best wel veel moeite heb met het eten. Ik heb het aantal calorieën wat ik normaal eet verdubbeld, maar ik voel me enorm slecht door het aantal. Ik zou erg graag weer willen stoppen met aankomen, aangezien ik gewoon bang ben om (in mijn ogen) 'te veel' te wegen.
jetm schreef:Door hier te posten laat je het al niet meer stiekum voort sudderen. Een mooie eerste stap die je in de komende tijd vervolg kan geven. Enne eigenlijk is er niets om je voor te schamen maar als jij je beter voelt bij een schaduwaccount dan mag je daarvoor kiezen toch.
Goner schreef:Nu is mijn vraag. Zijn deze klachten serieus of ben ik gewoon onzeker? Moet ik dit aangeven bij mijn psychologe of niet?
jetm schreef:eppieheppie het is gewoon een rotziekte.
En eigenlijk maken de labeltjes die eraan geplakt worden niet eens zo heel veel uit volgens mij. Ieder mens en iedere situatie is uniek en zoals jij ook al aangeeft is de vertrouwensband met je behandelaar misschien wel het belangrijkste in het hele verhaal.
En als je zelf beseft dat je nu eigenlijk meer hulp nodig hebt dan lijkt het me goed dat te gaan zoeken, nets om je voor te schamen.
Goed dat je het topic van Nadine ook hebt gevonden, kunnen jullie elkaar misschien een beetje steunen
eppieheppie schreef:Weet je wat het ook is , ik ben altijd een heel sterke persoonlijkheid geweest. Zelf verzekerd , ook wel eigenwijs , stabiel gezin , probleemloze kinderen , financieel alles op orde. De klappen kwamen toen ik een paar jaar geleden een tijdje letterlijk en figuurlijk niet goed in mijn vel zat , en alles bij elkaar een stuk labieler werd.
Citaat:Waarom type ik dit allemaal , ik hou helemaal niet van ( negatieve ) aandacht trekkerij zonder informatieve waarde. Maar ook dat maakt misschien wel deel uit van die ziekte.
Janneke2 schreef:Die herken ik.
Ooit zat ik in een groep en het thema was 'overleefster zijn'.
De een na de ander zei dingen zoals 'ik ben een sterk iemand, of nu ja - dat was ik tot X gebeurde. Ik kon altijd alles aan, en nou niets meer.' (Al dan niet gevolgd door 'help, hoe moet dit verder?')
Die klap en de omslag zijn heel naar.
Tegen de tijd dat je emdr gaat doen kan het zinnig zijn om te onderzoeken of de klap meer was dan alleen maar aanleiding.
Citaat:En 'negatieve aandacht' is vaak een veroordeling, die jargonchinees is voor "bah, houd je mond, ik word naar van jouw verhaal".
jetm schreef:eppieheppie
Zolang je maar niet te lang alleen aan blijft modderen ...
jetm schreef:En je kunt natuurlijk niet generaliseren want ieder mens is uniek maar over het algemeen gaat anorexia bv vaak samen met een sterke persoonlijkheid, dat moet ook wel want er is veel discipline voor nodig om niet te eten.