AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:37

Emmaa_ schreef:
Ik betaal voor Concerta idd 30 euro per maand. Best balen maar ik ging niet lekker op de generische variant dus heb een specifiek recept voor Concerta. Grappig hoe dat verschilt, die doseringen. Ik begon op 36 en wist dus eigenlijk ook niet anders :=

Misschien scheelt het dat ik de diagnose eigenlijk pas kreeg na de start van de medicatie?
Ben toen ook begonnen op 18 en ze zeiden dat je meestal ca de helft van je gewicht in mg nodig hebt (lastig uitleggen). Woog toen nog geen 55 kg dus ze dachten dat ik ongeveer 27mg zou moeten hebben uiteindelijk volgens de gemiddelden.

Heb ook op 36 gestaan, ging wel maar was eigenlijk niet beter dan 27.

Hoop echt van de chaos af te komen :')

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:41

Nou ja ik weeg meer dan 100 kilo en ik space hem helemaal de pan uit op 36. Heb het echt heel lang geslikt hoor, maar voelde me eigenlijk permanent rot en poedersuiker, opgefokt en mijn hartslag sloeg ook op hol. Ik heb al een hartritmestoornis en mijn hartslag in rust is 10 slagen gezakt nadat ik stopte met die troep. Moet je nagaan. Ik ging alleen ook niet zo goed op niks en heb toen de tussenweg gekozen. Nu 27, misschien over een tijdje zelfs 18.

En ja dat herken ik heel goed. Ik hoop het ook voor je!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:45

Ik ga meelezen. Hier een twijfel. Vroeger vaak druk, niet mega, maar aanwezig. Verder komen emoties heel hard binnen. Heel blij is heel blij, maar boos is ook heel erg boos. Dit kan ook zomaar omslaan. Daarbij trek ik me dingen altijd heel snel en persoonlijk aan. Alleen ik ben totaal niet impulsief, juist alles overdenken en malen. Iemand die zich hierin herkent?
Ook opgevoed met idee overal worden stempels op geplakt, doe maar gewoon. Vandaar dat ik er ook nooit veel mee gedaan heb. Het is alleen voor mezelf erg lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:51

Elin_ schreef:
Ik ga meelezen. Hier een twijfel. Vroeger vaak druk, niet mega, maar aanwezig. Verder komen emoties heel hard binnen. Heel blij is heel blij, maar boos is ook heel erg boos. Dit kan ook zomaar omslaan. Daarbij trek ik me dingen altijd heel snel en persoonlijk aan. Alleen ik ben totaal niet impulsief, juist alles overdenken en malen. Iemand die zich hierin herkent?
Ook opgevoed met idee overal worden stempels op geplakt, doe maar gewoon. Vandaar dat ik er ook nooit veel mee gedaan heb. Het is alleen voor mezelf erg lastig..

Ja, ik. Ik ben wel altijd vrij impulsief geweest maar overdenken kan ook compensatiegedrag zijn. Je bent impulsief en gaat jezelf dus overanalyseren om te voorkomen dat je domme dingen doet. Als je er al over twijfelt zal je wel ergens op het spectrum vallen, wat je daarmee wil doen is aan jou.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:54

Emmaa_ schreef:
Elin_ schreef:

Ja, ik. Ik ben wel altijd vrij impulsief geweest maar overdenken kan ook compensatiegedrag zijn. Je bent impulsief en gaat jezelf dus overanalyseren om te voorkomen dat je domme dingen doet. Als je er al over twijfelt zal je wel ergens op het spectrum vallen, wat je daarmee wil doen is aan jou.

Bedankt voor je snelle reactie! Ik kan me wel vinden in wat je zegt. Ik ben idd wel type dat ik dan weer dit wil doen (en hier dan vanalles voor uitwerk of bedenk) maar daarna ook gauw weer overstap. Ik wil gewoon niet dat ik een stempel krijg, maar aan de andere kant wil ik zo graag gewoon 'gematigd' zijn. Het kost zoveel energie als je ergens iets hebt en van een mug een olifant dan maak. Je wéét dat het (achteraf) allemaal wel meevalt, maar je gevoel lichamelijk en in je hoofd maakt er zo'n drama van dat ik het ook echt zo ervaar. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:55

Uiteindelijk is het heel persoonlijk. Je kan altijd kijken of je met cognitieve gedragstherapie wat van de scherpe randjes eraf kan halen, daar kan je leren omgaan met emoties zonder dat je per se aan medicatie moet. Voor mij was medicatie wel de enige oplossing, ik werd echt super recalcitrant van die gedragstherapie in groepsverband.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:58

Emmaa_ schreef:
Uiteindelijk is het heel persoonlijk. Je kan altijd kijken of je met cognitieve gedragstherapie wat van de scherpe randjes eraf kan halen, daar kan je leren omgaan met emoties zonder dat je per se aan medicatie moet. Voor mij was medicatie wel de enige oplossing, ik werd echt super recalcitrant van die gedragstherapie in groepsverband.

Ik heb altijd alleen maar therapie 1 op 1 gehad, gezien ik ook angsten heb is dat wel zo handig anders had ik mijn mond gewoon gehouden :+

Mijn eerste ingeving was ook het impulsieve compenseren met teveel erover denken, doe ik ook al probeer ik dat iets minder te doen zodat ik ook mijn gevoel kan volgen ipv alles rationeel aanpakken.

Medicatie is voor mij niet noodzakelijk maar wel bijzonder prettig. Vandaar dat ik na een paar jaar pauze toch weer aan die "troep" wil beginnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:59

Ik ga eens even informeren. Er is hier een psycholoog van de dokterspost. Die wou me doorsturen om te testen, maar dat wou ik niet dus werd het via haar coachen. Ik ben psychisch met anderen best sterk (analyseren), dus als zij mij enkele vragen stelt weet ik gewoon wat ze probeert en dan werkt het niet zegmaar := en zodra ik zeg het is goed, gaat goed. Dan gaan we al over op een afspraak voor de volgende keer, terwijl ik niet het persoon ben die direct alles zou vertellen wanneer je alleen vraagt alles goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:00

Haha Elin ik heb precies hetzelfde. Ik moest tot in de treurnis G-schema's maken maar het werkte voor geen meter omdat ik dondersgoed wist waar de gedachtes vandaan kwamen. Ik analyseerde mezelf (en anderen) helemaal kapot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:01

Elin_ schreef:
Ik ga eens even informeren. Er is hier een psycholoog van de dokterspost. Die wou me doorsturen om te testen, maar dat wou ik niet dus werd het via haar coachen. Ik ben psychisch met anderen best sterk (analyseren), dus als zij mij enkele vragen stelt weet ik gewoon wat ze probeert en dan werkt het niet zegmaar := en zodra ik zeg het is goed, gaat goed. Dan gaan we al over op een afspraak voor de volgende keer, terwijl ik niet het persoon ben die direct alles zou vertellen wanneer je alleen vraagt alles goed.

Heel herkenbaar _O-

Mijn eerste psycholoog heb ik onbewust gewoon compleet voor de gek gehouden dus dat hielp echt geen steek allemaal. Heb nu een andere die eigenlijk hetzelfde doet maar net iets verder duwt en dan komen de problemen ineens wel aan het licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:01

Ik kon door het analyseren ook precies zeggen wat er mis met me was en daardoor hebben behandelaars het idee gekregen dat ik het ook zelf wel kon oplossen. Terwijl dat nou juist niet lukte.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:34

Emmaa_ schreef:
Haha Elin ik heb precies hetzelfde. Ik moest tot in de treurnis G-schema's maken maar het werkte voor geen meter omdat ik dondersgoed wist waar de gedachtes vandaan kwamen. Ik analyseerde mezelf (en anderen) helemaal kapot.

Schema's ook heel herkenbaar. Ik kan ook samenvatten als de beste. Lijkt of ik getraind ben in compacte dingen maken om overzicht te houden := hoe zit alles met verzekering aan therapie of medicijnen? Ik heb buien altijd op anticonceptie geschoven. Vooral week ervoor ben ik helemaal drama

Maargoed mijn twijfel is dus hoogsensitief add of ? Ik kan super uitbundig zijn maar kan prima stilzitten en ben over het algemeen heel lui lig graag in bed

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:38

Elin_ schreef:
Emmaa_ schreef:

Schema's ook heel herkenbaar. Ik kan ook samenvatten als de beste. Lijkt of ik getraind ben in compacte dingen maken om overzicht te houden := hoe zit alles met verzekering aan therapie of medicijnen? Ik heb buien altijd op anticonceptie geschoven. Vooral week ervoor ben ik helemaal drama

Maargoed mijn twijfel is dus hoogsensitief add of ? Ik kan super uitbundig zijn maar kan prima stilzitten en ben over het algemeen heel lui lig graag in bed

Eigen risico ben je uiteraard kwijt, maar verder worden therapieen en veel medicatie (gedeeltelijk of helemaal) vergoed als je het via de juiste kanalen speelt.

Je verhaal klinkt alsof het best ADD zou kunnen zijn, ben zelf ook erg "lui" bij vlagen :Y)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:40

Dokterspsych zei dus adhd omdat ik dus wel uitbundig kan zijn..maargoed dat wordt steeds minder en ik ben een extravert persoon. Ik ga eens informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:46

Ik ben ook graag lui hoor. Ik heb ADHD maar meer fysieke tics dan dat ik echt druk ben. Zit bijvoorbeeld veel aan velletjes te pulken of aan mijn haar. Bij vrouwen uit ADHD zich vaak ook anders dan bij jongens, waardoor het stereotype beeld van tegen muren op springen ook gewoon niet klopt. Omdat vrouwen vanaf hun kindertijd geconditioneerd worden om meer stil te zitten dan jongens uit ADHD/ADD zich meer van binnen dan van buiten. Dat herken ik heel erg in mezelf. Ik ben liever lui dan moe en kan hele dagen in bed liggen maar lig dan wel heel erg te malen in mijn hoofd.

Buien kúnnen ook door anticonceptie komen, maar het kan ook ADHD/ADD zijn. Het is een spectrum dus het is niet zo dat je het wel of niet hebt, je kan er ook een beetje tussen vallen en dan is het aan jou wat je er verder mee wil. Therapie ligt eraan. Ik ben naar PsyQ gegaan, die doen diagnostiek en therapie (zowel medicatiebegeleiding als gedragstherapie op verschillende niveaus) en dat kost je gewoon je volledige eigen risico. Daar zijn ze gelukkig wel vrij helder over dus je weet in ieder geval wat je kwijt bent. Medicatie ligt er heel erg aan hoe je verzekerd bent en wat je wil. Ritalin (methylfenidaat) wordt wel vergoed, daar betaal je geen bijdrage voor. Dat is echter wel de 'instap' van medicatie en het kan zijn dat je er niet goed op reageert. Omdat je het op verschillende momenten in de dag moet nemen krijgen veel mensen te maken met een rebound als ze hun nieuwe dosis in moeten nemen. Het kan best lang duren voordat je dat voor jezelf zo duidelijk hebt dat je dat niet meer hebt. Dan zou je nog Concerta (methylfenidaat met vertraagde afgifte) kunnen nemen, dat is 1 pil die zich gedurende de dag langzaam verspreid door je lichaam. Ik vind het voordeel ervan dat ik geen rebound heb en dat ik maar een hele lage dosis per keer in mijn systeem krijg. Met ritalin kickte ineens 10mg mijn systeem binnen en dan moest ik soms echt even een kwartiertje in mijn eigen bubbel zitten spacen omdat ik gewoon echt het idee had dat ik net een dikke lijn speed had gesnoven. Je hebt ook dexamfetamine maar dat heb ik alleen een keer off the record van een vriendin geprobeerd.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:23

Emmaa_ schreef:
Ik ben ook graag lui hoor. Ik heb ADHD maar meer fysieke tics dan dat ik echt druk ben. Zit bijvoorbeeld veel aan velletjes te pulken of aan mijn haar. Bij vrouwen uit ADHD zich vaak ook anders dan bij jongens, waardoor het stereotype beeld van tegen muren op springen ook gewoon niet klopt. Omdat vrouwen vanaf hun kindertijd geconditioneerd worden om meer stil te zitten dan jongens uit ADHD/ADD zich meer van binnen dan van buiten. Dat herken ik heel erg in mezelf. Ik ben liever lui dan moe en kan hele dagen in bed liggen maar lig dan wel heel erg te malen in mijn hoofd.

Dit herken ik ook heel erg, heb het 'drukke' dan voornamelijk met bijten op binnenkant wang en bij stress meer eczeem. Ik kan heel lang stil zitten maar ben dan wel erg onrustig, telkens het gevoel iets te moeten en willen doen, snel vervelen (maar aan de andere kant ook uren doelloos op internet kunnen scrollen en me daar dan achteraf heel rot om voelen).

Ook even een update van mijn kant over de medicijnen. Die kortwerkende was dus ruk, begrijp echt niet meer dat ik daar vroeger mee functioneerde of blijkbaar akkoord ging met die extreme bijwerkingen.
Nu op de langwerkende, 2x27 / 54mg. Echt een verademing, ik merk niets van negatieve klachten (behalve minder trek hebben, maar in ieder geval wel kunnen eten), geen rebound, slapen gaat prima met melatonine erbij. En gewoon helderder, niet meer de hele dag zo'n wattig gevoel in mijn hoofd zoals eerder. Af en toe zelfs zin en drive om dingen te gaan doen. Minder snel geïrriteerd, minder moodswings, over het algemeen dus wat chiller in de omgang. Prikkels komen wel ineens keihard binnen. Gisteren was mijn vriend bijvoorbeeld plots heel chagrijnig omdat hij aan het klussen was en er iets niet lukte. Op dat moment dus alle deuren dicht gedaan en het liefst even oprollen in een hoekje. Ik had ook honger toen, merk dat mijn stofwisseling ook sneller is met medicijnen en dat ik me heel naar kan voelen als ik niet voldoende eet.

Voor de mensen bij wie CGT of CT niet werkt, wel eens aan schematherapie gedacht? Ik heb over 2 weken intake bij een psycholoog en hoop dat we het in die hoek gaan zoeken. Vanavond trouwens eerste avond mindfulnesscursus. Ik pak momenteel echt even alles aan :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:35

Strattera gaat tot dusver relatief zonder bijwerkingen! Zou deze week moeten beginnen met werken. Een bijwerking die wat TMI is en daarom in spoiler:
Spoiler:
Ik had vorige week een massieve verstopping, zo erg dat ik er een nacht niet van heb kunnen slapen, dus nu neem ik eens in de paar dagen een halve dosis laxeerdrank en dat gaat goed

Ook heb ik wat misselijkheids- en hoofdpijnklachten gehad maar die waren eigenlijk na een week alweer weg.
(Voor als er mogelijk anderen zijn die twijfelen over strattera. :) )

Straks heb ik een afspraak met de studieadviseur, gaan we m'n RAS-aanvraag indienen... Spannend! En uitstel van diplomatermijn komt dan ook. Het schijnt dat je ook nog extra prestatiebeurs kan krijgen, dus daar hoop ik wel een beetje op. Momenteel moet ik me 3 slagen in de rondte werken om rond te komen en heb ik nu al een achterstand met m'n vakken (derde week is dit..) Dus wat financiële steun zou wel fijn zijn.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:00

Nog even over de hoeveelheid medicatie die je zou 'moeten' nemen per gewicht. Zelf schommel ik tussen de 47-50 kilo en één pil van 10mg zou genoeg moeten zijn in principe (van de pil die vier uur werkt dan toch, equasym van acht uur was meer). Toch heb ik het een tijdje op anderhalve pil gedaan maar toen werd ik er plots echt gek van en ben lager gegaan. Eerst gewoon een hele pil en nu soms zelfs maar een halve. Dus je moet zelf een beetje aanvoelen wat goed voelt. Onthou gewoon; bijnemen kan altijd, als je te veel neemt moet je jezelf er even doorslaan.. :=

Studeren jullie eigenlijk nog of werken jullie?
Vandaag ben ik net terug begonnen met school en ik 'voel' het wel terug hoor.. :o In het begin van de dag heb ik nog vrij veel concentratie en kan ik goed opletten. Maar tegen het einde (kwart voor drie) voelde ik mij echt op. Had het gevoel dat ik zo in slaap zou kunnen vallen. Gewoon compleet uitgeput.

Het grootste nadeel vind ik dan ook dat ik gewoonweg de energie niet heb om sociaal te zijn met andere mensen omdat ik dan echt op ben. In het middelbaar was dat niet zo erg, had toen al vrienden en die geven er niet zo om als je bijna de hele dag eens niks zegt. Maar om vrienden te maken is het toch wel belangrijk dat je een beetje leeft zeg maar. :+
Denk dat ik nu in de ochtend een halve pil ga nemen en later op de dag nog een hele.. :=

Magrathea veel succes vandaag! Of als je al geweest bent, hoe was het?

Elin_ om te zeggen of het ADD is is natuurlijk vrij lastig. De kenmerken/symptomen die jij opnoemt kunnen aan meerdere diagnoses voldoen.
Wel herken ik het plots omslaan enzo heel hard. Maar ik denk dat dat bij mij eerder PDD (autisme) is. Toen ik voor mijn diagnose voor ADD ging ( :+ ) gingen ze daar ook op testen en ik zou het 'licht' hebben. In sommige dingen van autisme herken ik me dus wel erg maar andere dingen weer totaal niet.

Maar om even een voorbeeld te geven; vorige week donderdag ging ik naar mijn kot (kamer) om het al een beetje in te richten. Nu waren ik en mijn vriendin al de hele dag bijna op pad omdat we de verkeerde trein genomen hadden. Nu geen probleem, de sfeer was echt wel goed.
Maar eenmaal aangekomen bij mijn kot was mijn mood al wat minder, ik was al wat moe. Dus ik dacht eerst maar een Red Bull halen en iets eten, dan voel ik me misschien beter. Nou niet dus... Ik kwam mijn kot binnen en ik voelde precies een walm van depressie over me heengaan. Het was totaal NIET meer zoals ik het me herinnerd had en ik kon echt wel beginnen wenen.
Heb toen bijna op de terugweg van bijna 2uur naar huis me moeten inhouden om niet te wenen en er gingen zoveel gedachtes door mijn hoofd. Ik voelde me echt suïcidaal en oliebol. De dagen erna waren ook nog even een hele struggle.

Raad nu maar eens... Ik lig dit hier nu gewoon in mijn kot te typen en ik voel me prima. :+
Ik overreageer dus 'gewoon' heel fel op bepaalde dingen maar als ik me eenmaal zo voel lijkt het alsof ik me voor altijd zo ga voelen.. := (Terwijl het iedere keer weer overgaat, maar dat geloof ik op dat moment gewoon niet.. )

Het is dus vrij ingewikkeld om zomaar te zeggen 'je hebt dat'. Want als je ADD hebt kan daar ook vaak depressie bij komen kijken en je kan natuurlijk zoals ik dus ook gewoon meerdere dingen hebben.. Al zijn moodswings ook wel kenmerkend voor ADD. Maar als je gewoon 'moodswings' zegt denken veel mensen al snel aan een bipolaire stoornis. (Al zijn de verschillen tussen ADD en BS wel vrij duidelijk maar hé..)

Maar als ik nu zelf PDD ga opzoeken op Google zou ik zeggen; nee, dit heb ik niet. Maar volgens de testen dus wel. :+
(Laten we zeggen dat er een paar 'extra' testen waren waar mensen met autisme over het algemeen hoger op scoren en dat had ik dus dus gaan ze daar wel vanuit. En natuurlijk nog wat andere dingetjes, maar niks extreems in mijn ogen.)

Maar in mijn ogen is het wel 'de moeite' om je te laten testen. Zeker als je denkt dat medicatie kan helpen. Wat je zou kunnen doen is eens ritalin 'lenen' van iemand, als je iemand kent die het heeft. Dan kan je al eens zien of het voor jou werkt. Al moet je er de eerste keren wel rekening mee houden dat je last kan hebben van bijwerkingen. Van ritalin (10mg - vier uur werkduur) had ik hele vage spanning rond mijn zij en buik, precies alsof er elastieken rond gespannen waren. En van equasym (acht uur werkend) had ik in het begin heel veel hoofdpijn. Maar nu heb ik (bijna) geen last meer van bijwerkingen.
Hoeveel kost het trouwens in Nederland om je te laten testen? Hier was het echt ongelooflijk duur, soms meer dan 100 euro per sessie.. En je krijgt NIKS terug.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 17-09-18 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:01

Hier is het ook heel duur. Ik denk even duur of misschien nog wel duurder. Het 'voordeel' is dat de gezondheidszorg hier onder eigen risico valt, waardoor het afhankelijk is van je verzekering hoe veel je moet bijbetalen. Het laagste eigen risico is iets van 340 euro en als je je laat testen op ADHD ben je dat sowieso kwijt. Maar andere behandelingen/dingen die je laat doen gaan daar ook vanaf.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 00:57

Ik zou niemand aanraden om medicatie te proberen zonder begeleiding van een arts. Een beetje buikpijn is tot daaraan toe maar ik kreeg dus hartklachten. Plus voor je echt weet of het werkt moet je wel een tijdje slikken (aka stabiele spiegel hebben). Ook bij 'normale' mensen kan ritalin een concentratieboost geven maar dat wil ook niet zeggen dat je 'dus' AD(H)D hebt.

Zelfdiagnose heb je precies niets aan.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:43

Hartklachten had ik niet aan gedacht hmmn... Maar ik neem aan dat ze misschien zelf wel al weet of ze hartklachten heeft of niet? Of kreeg jij die ook pas door de ritalin?

Mijn hartslag is op zich ook te hoog als ik ritalin neem maar ik heb er geen last van. De huisarts wou me wel medicatie voorschrijven om hem te verlagen maar daar is mijn bloeddruk weer te hoog voor. :+

Het wil inderdaad niet per se zeggen dat je AD(H)D hebt maar je kan wel al eens gewoon voelen of het voor jou een ondersteuning lijkt te zijn. Maar hé meningen verschillen. :p Bij mij werkte het ondanks de bijwerkingen wel al vrij snel. Ik vind dat het nu na verloop van tijd weer minder begint te werken.

En dat is ook echt wel veel geld Emmaa_... := Dat vind ik wel vreselijk onhandig dat het zo belachelijk duur is. Zo ken ik ook mensen die niet eens officieel getest zijn op AD(H)D en toch gewoon ritalin voorgeschreven krijgen van hun psychiater. Dan krijg ik soms toch wel het gevoel dat het 'oneerlijk' is ofzo. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:56

DezeNaam schreef:
Hartklachten had ik niet aan gedacht hmmn... Maar ik neem aan dat ze misschien zelf wel al weet of ze hartklachten heeft of niet? Of kreeg jij die ook pas door de ritalin?

Ik heb ooit wel eens een beetje last van hartkloppingen gehad, maar nooit zo erg dat ik me zorgen moest maken. En ik moet zeggen dat ik er ook pas weer aan dacht dat dat een probleem was toen ik deze bijwerkingen kreeg. Dus nee, ik had geen reden om aan te nemen dat ritalin voor hartproblemen zou kunnen zorgen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:15

Methylfenidaat mag ook niet worden voorgeschreven als er hartritmestoornissen voorkomen bij jezelf of bij naaste familie..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:44

Unseen schreef:
Methylfenidaat mag ook niet worden voorgeschreven als er hartritmestoornissen voorkomen bij jezelf of bij naaste familie..

Komen ook niet voor zover ik weet :\ Nu heb ik niet veel familie dus dat maakt het al lastig

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:38

Na een gesprek op mijn werk heb ik besloten om naar de huisarts te gaan om toch te kijken of medicatie voor mij een optie kan zijn en welke stappen ik daarvoor eventueel moet ondernemen.
Ben benieuwd!