Mineralen/Edelstenen

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:40

Morganlefay schreef:
Sommige stenen vind je alleen in een bepaald gebied. Zoek daarom altijd op herkomst mede omdat bepaalde kleuren maar in bepaalde gebieden te vinden zijn. Of juist herkenbaar is aan de kleur/samenstelling.
Chili Lapis heeft gekkengoud fliertjes en meer calciet, een Afgaanse is gewoon blauw (overigens de Afgaanse is niet meer te krijgen) }> , een Austalische saffier is iewat groen. Een smaragd uit Columbia het drie fasen insluitsels. Fluoriet en dan de Blue John komt uit Engeland en wordt alleen daar gevonden.
De zg conflict diamonds vallen door de mand omdat alle diamanten uit het gewone circuit gemerkt zijn met een laserpen en verder een certificaat erbij hebben.
De diamanten uit de diverse kroonjuwelen zijn niet te traceren omdat ze erg oud zijn maar de meeste komen uit Zuid Afrika. De Kimberley, de Dresden, de Koh-I-Noor, de Cullinan.

De alleroudste diamanten uit kroonjuwelen komen uit India.Je hebt daar nu nog de Golconda-mijn.Maar die is onderdehand wel zowat uitgeput. die hele grote diamanten komen tegenwoordig wel uit Zuid-Afrika ja.De conflict-diamanten,waar sommigen het hier over hebben,komen uit Sierra Leone.Overigens zijn er momenteel in Afrika veel meer problemen door het winnen van delfstoffen voor mobieltjes etc. Want daar is nu een enorme vraag naar,terwijl die grondstoffen zeldzaam zijn.Er zijn nu meer mensen die een mobieltje of andere electronica willen hebben,dan een diamant.

Morganlefay

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:46

Yep, die grote uit de Britse kroonjuwelen.
Overigens ik heb een 20 punter VVS en die is turquoise van kleur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:22

Ook uit Rusland kunnen diamanten komen. De vroegere Russische tsaren hadden er heel veel.Door de communistische revolutie is dat allemaal veranderd.Het is wel mogelijk dat in de kroonjuwelen van vorstenhuizen die familie van de Russische heersers waren,ook diamanten uit Rusland zitten.Volgens mij zijn de Oranjes daar ook aan verwant.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:06

anjali schreef:
Ook uit Rusland kunnen diamanten komen. De vroegere Russische tsaren hadden er heel veel.Door de communistische revolutie is dat allemaal veranderd.Het is wel mogelijk dat in de kroonjuwelen van vorstenhuizen die familie van de Russische heersers waren,ook diamanten uit Rusland zitten.Volgens mij zijn de Oranjes daar ook aan verwant.

Die grote keien zijn inderdaad nog wel eens van baas veranderd (Hope). Vroeger was dat gewoon. Nu wordt er wat minder "geschoven".
De huidige grote diamanten zijn naar het verre Oosten/China verkocht en zullen niet meer tevoorschijn komen mede omdat het de pronkstukken zijn geworden van de Chinese upperclass.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:37

Ik ga morgen met mn meiden steentjes kijken, voelen en vast wel kopen.
Zeer benieuwd waar we mee thuis komen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:51

HelmerG schreef:
Voor de niet geloven en geinteresseerden, dit is mijn gedachtegang bv: 100 jaar terug of nog langer geleden, waren er zoveel dingen nog niet wetenschappelijk bewezen, die dat nu wel zijn. Dus dat wil niks zeggen, of iets wel of niet wetenschappelijk bewezen is want het kan goed zijn dat we vandaag de dag de juiste apparatuur nog gewoon niet hebben om dit soort dingen te 'bewijzen' ook al is er al onderzoek naar gedaan. Over 50 jaar zijn we misschien wel zover, dat we eindelijk kunnen aantonen dat ze wel degelijk effect hebben en het niet persé een placebo effect is. Net als de discussie over homeopathie en het wel/niet werken ervan; De basis van medicijnen is uiteindelijk vroeger gestart met het gebruik van planten, die dan wel degelijk een medicijn waren en hielpen met bepaalde 'ziektes'. En zo denk ik ook over de sprituele wereld als in entiteiten/geesten bv. Omdat het niet bewezen is, wil het niet zeggen dat het niet werkt - los van het placebo effect. Misschien is onze wetenschap gewoon nog niet ver genoeg om het te Kunnen bewijzen.

Je vergeet het onderscheid te maken tussen weten hóe iets werkt en weten dát iets werkt. Het nut van het hebben van riolering was bijvoorbeeld al duidelijk lang voordat we begrepen waarom. Ook voor edelstenen geldt dat je de werking zou moeten kunnen vaststellen zonder te hoeven begrijpen hóe ze werken. Het 'probleem' met edelstenen is nu juist dat veel van de gemaakte claims heel eenvoudig te onderzoeken zijn, maar dat het keer op keer niet lukt om enige werking aan te tonen. Tot de vervolgstap (hóe werkt het dan?) komt het dus niet eens. Dat neemt niet weg dat ik iedereen veel plezier en geluk wens met hun stenen (maar zodra mensen geld verdienen door het maken van claims die ze op geen enkele manier onderbouwen vind ik dat op zijn zachtst gezegd nogal onfatsoenlijk).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:01

Afbeelding
Grote blij

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:24

CarinaR schreef:
[ [url=m/6UHYhs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Grote blij

Mooi zeg! Vooral die gele aan die ketting. Is dat calciet?

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:47

Die driehoek met blauw en paars is dat een Fluoriet????

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:15

Morganlefay schreef:
Die driehoek met blauw en paars is dat een Fluoriet????

Groen en paars, ja fluoriet.

Andere is groen opaal

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:09

Mooie stenen hoor.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:30

Dit zijn mijn stenen: nog niet zo veel maar vind ze wel mooi!

Bergkristal:
Afbeelding

Zoutkristal: zelf mee genomen uit Polen
Afbeelding

Rode Jaspis:
Afbeelding

Rode Agaat:
Afbeelding

Rode lava: zelf meegenomen van de Vulkaan Etna
Afbeelding

Zwarte lava: zelf meegenomen van de vulkaan Etna
Afbeelding

Gele lava: zelf meegenomen van de vulkaan El Teide
Afbeelding

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:34

Ik heb 1 kleine amethyst, rozenkwarts, pyriet, sodaliet, malachiet en obsidiaan en nog een wat grotere amethyst aan een ketting. Ik wil misschien een vitrinekastje kopen om ze te verzamelen want ik vind ze echt heel mooi allmaal :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:29

Lava is ook leuk inderdaad! Heb ik ook wat van van her en der :))
Blijft leuk om de andere collecties te zien. Qua werking doe ik niets eigenlijk met mijn stenen, ik heb ze echt alleen voor het verzamelen en leuk, haha!
Bij mij ligt het dus inderdaad ook gewoon mooi te wezen in de vitrinekast. Nieuw bezoek kijkt toch altijd even. Partner daarentegen vind er niets aan :Y) :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:22

Ik ben mn toermalijn kwijt. Straks maar s goed kijken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:33

Vinden jullie dat niet jammer dat mensen zomaar die stenen wegplukken? In IJsland zijn al leeggeplukte gebieden. Het is ook gewoon verboden toch?

Ik vind het super asociaal. Iets bezoeken ok, maar laat de plek zoals ze is ook voor de anderen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:48

Ik denk niet dat het hier om wegplukken gaat. Een edelsteen is eigenlijk niets anders dan een gewone steen die je meeneemt. En het meenemen van een steen is niet verboden.
Er zijn ook mensen die gaan breken, dat vind ik wel wat anders.
Als ik een losgeslagen stuk vind, dan neem ik dat mee, anders is het in de winter in de rivier weggespoeld en zal het nooit meer bewonderd kunnen worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:59

In IJsland mocht het absoluut niet dus ik heb er mijn twijfels bij.

Ik heb even gegoogeld en het hangt er denk ik van af of wat je meeneemt door de lokale overheid als beschermd wordt beschouwd.

Maar zelf zou ik het niet doen. Ik snap niet dat mensen altijd alles maar moeten toe eigenen? Waarom kunnen we niet gewoon iets bezoeken en ervan genieten en verder met rust laten?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:17

Lol als je op mij doelt, ik heb die lava zelf meegenomen van verschillende vulkanen. Tot tien kilometer rondom die vulkanen liggen overal brokken as en lava. En bij de Etna, die regelmatig uitbarst en er dan dus weer nieuwe lava naar buiten loopt en nieuwe brokken en stromen lava en as overal achterlaat is er niemand die klaagt als je een stukje opraapt.

Het is net zo iets als een schelp van een strand meenemen. Dat is toch ook niet verboden? Als er nou expliciet staat aangegeven dat het niet mag. Dan zou ik het niet doen. Ik zou ook nooit iets afbreken of slopen om mee te nemen. Maar een los stukje steen van de grond pakken in een gebied waar het overal ligt? Ja dat vind ik geen probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:22

Schelpen zijn juist vaak wel verboden. In elk geval is het iets wat ik niet doe. Ik laat een plek graag achter zoals ze is. Ik ruim mijn rommel op en neem niets mee van de plek. Zou zelf dus ook helemaal niet blij worden van zoiets mee te nemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:25

maar je hebt wel edelstenen in huis? - ga ik even vanuit aangezien je in het topic actief bent maar correct me if I'm wrong... die komen toch ook ergens vandaan, zijn ook door mensenhanden weggehaald?

Ik zie het probleem van versteend lava meenemen ook niet zo in, maar misschien denk ik wel te gemakkelijk dan haha. Dat is uitgespuwd door een vulkaan en heeft verder geen meerwaarde voor de natuur toch? Het is ook zeer zeker niet iets kostbaars aangezien er idd nog regelmatig vulkaan uitbarstingen zijn en dit dan idd ook in kilometers omtrek geslingerd wordt. Mij lijkt het erg tof om een versteend stuk lava in huis te hebben <3

Schelpen doe ik eigenlijk niet snel iets mee. Heb wel eens wat schelpjes meegenomen van een strand hier in NL, als je dat al schelpen kunt noemen want je moet er haast een vergrootglas bij nemen om ze te kunnen zien :') Maar denk dat je eerder doelt op grotere schelpen? Zo heb ik een grotere schelp uit Australië, ooit meegenomen door m'n oma die er gewoond heeft. Die blijft ook fijn hier hihi.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-11-18 09:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:26

Dat van die schelpen wist ik niet trouwens. Dus schelpjes op het strand verzamelen met kinderen ia eigenlijk een verboden activiteit. :')

Maargoed in Italie deden ze er in ieder geval niet moeilijk over. Zowel de locale gids als de douane vond het prima.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:28

HelmerG: Ja ik ben ook blij met mijn stukjes lava. Ze liggen op mijn salontafel en kijk er graag naar. Vind dit ook een leuker souvenir dan eentje die je koopt en zo'n suf winkeltje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:29

Sandyislief schreef:
HelmerG: Ja ik ben ook blij met mijn stukjes lava. Ze liggen op mijn salontafel en kijk er graag naar. Vind dit ook een leuker souvenir dan eentje die je koopt en zo'n suf winkeltje.

helemaal mee eens! Maar ik snap wel dat ze met sommige dingen idd voorzichtig zijn en niet willen dat mensen iets meenemen uit de natuur. En ik ben meestal ook van het 'kijken is al meer dan genoeg'. Maar een versteend stuk lava vind ik niet te vergelijken met een kostbare edelsteen bv. die mensen dan gewoon meenemen terwijl er een verbod op is. Dat vind ik toch heel wat anders ja. Heb je foto's? ben wel nieuwsgierig ernaar.

EDIT: helemaal er overheen gekeken, maar zie ze net! Supertof!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:33

Ik heb behalve wat diamantjes (haha echt gewoon in drie ringen niets gek hoor) geen edelstenen. Ik lees hier mee en had eerder al gevraagd hoe ‘schoon’ de herkomst van de stenen is, maar dat lijkt hier geen punt.

Dat van die lava is mss meer ok dan ik denk dan. Maar dan nog gaat het heel erg tegen mijn gevoel in. Zelf zou ik dit dus niet doen. Ik reis graag en veel en vind het belangrijk om alles zoveel mogelijk achter te laten zoals het was. Ik hecht ook amper waarde aan souvenirs etc dus het is wel interessant om te zien hoe anderen hierin staan.