Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:45

NoTwixLeft schreef:
De "ik moet moeder worden" kriebel heb ik zo'n 10 jaar geleden wel gehad, maar toen was ik nog best naïef en nu heel blij dat ik met m'n toenmalige vriend er nooit serieus voor ben gegaan *\o/*

Ja, die had ik dus ook. Maar dan iets recenter. Ik moet zeggen dat ik destijds ook nog niet echt stilstond bij het feit dat "niet" ook nog een optie was.

_lautje_

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:08

IMJ je moet er zeker het kind naar hebben. Een huilbaby doe je dit niet mee.
In de bak is niet zo spannend als het lijkt hoor. Is een binnenbak van 20x75 en als ik binnenrijdt is dat altijd als ik alleen ben en hooguit 1 iemand erbij.
Buiten staat ze naast de bak achter een hele grote plantenbak en een bank. Dus geen beest wat er bij kan.
Ken ook mensen die een box in of naast de bak hebben staan.

TS: twijfel is goed. Want dat maakt je een bewuste moeder als je er aan begint. En iedere ouder kent angst en onzekerheid.
Ik ben nu zwanger van de tweede en lig er soms wakker van hoe ik dit straks allemaal moet doen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 19:14

M_D_H schreef:
Oh dat van die zwangere vrouw die bang was voor de bevalling weet ik nog wel ja :j
Was dat niet bij zo'n programma waar ze mensen voorbereiden op de bevalling? Met zowel huis babyklaar maken als de ouders babyklaar maken?

Ja, volgens mij wel. Maar meer van die types die niet helemaal wisten wat "gaan voor kinderen" nu echt in hield :')

Magrathea schreef:
NoTwixLeft schreef:
De "ik moet moeder worden" kriebel heb ik zo'n 10 jaar geleden wel gehad, maar toen was ik nog best naïef en nu heel blij dat ik met m'n toenmalige vriend er nooit serieus voor ben gegaan *\o/*

Ja, die had ik dus ook. Maar dan iets recenter. Ik moet zeggen dat ik destijds ook nog niet echt stilstond bij het feit dat "niet" ook nog een optie was.

Ik toen ook niet. Maar nu wel, dus vandaar de twijfel :Y)

_lautje_ schreef:
IMJ je moet er zeker het kind naar hebben. Een huilbaby doe je dit niet mee.
In de bak is niet zo spannend als het lijkt hoor. Is een binnenbak van 20x75 en als ik binnenrijdt is dat altijd als ik alleen ben en hooguit 1 iemand erbij.
Buiten staat ze naast de bak achter een hele grote plantenbak en een bank. Dus geen beest wat er bij kan.
Ken ook mensen die een box in of naast de bak hebben staan.

TS: twijfel is goed. Want dat maakt je een bewuste moeder als je er aan begint. En iedere ouder kent angst en onzekerheid.
Ik ben nu zwanger van de tweede en lig er soms wakker van hoe ik dit straks allemaal moet doen.

Ik vind het stoer dat je dit toch redelijk alleen voor elkaar bokst! Lijkt me best lastig om dat allemaal maar gepast te krijgen qua tijd.

Daarom betwijfel ik ook dat ik er ooit 100% ja tegen kan zeggen, puur dus door angst en onzekerheid.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:16

Ik vind het ook zeker stoer! :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:18

Ik wilde heel graag kinderen en toch was er twijfel en angst. Want ik kan niet tegen weinig slaap. En kan ik dat wel. Ben ik niet te egoïstisch. Hou ik straks wel van dr. Ga ik het niet zat zijn.
Dat is normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:49

lieveli schreef:
Ik las m verkeerd, oh de ironie :')

Als je er over door blijft twijfelen en je bent uiteindelijk te oud... maar ik heb geen idee hoe oud jij bent.

:D

Ik ben over de datum. 44. Al zal er medisch misschien nog best wat in elkaar te knutselen zijn, in het volstrekt hypothetische geval dat ik morgen plotseling opsta met rammelende eierstokken.

Twijfelen vind ik overigens een groot woord. Ik heb nooit kinderen gewild, maar ik heb ook nooit helemaal uitgesloten dat ik daar misschien ooit anders over zou gaan denken. Alleen dat is, zoals ik al verwachtte, nooit gebeurd. Maar ik heb dat wel bij anderen zien gebeuren, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:51

Citaat:
Je groom 'groomt' ook je kind bij trainingen (en bij meerdaagse wedstrijden als je moeder niet meegaat neem ik aan? Want wat doe je anders met een kind als jij op het paard zit? En hoe doe je dat als je in je uppie naar springles gaat met een kind in de peuterleeftijd?), je man neemt de zorg op zich tijdens de conditietrainingen 's avonds, je moeder gaat regelmatig mee, je werk is flexibel in te delen, je hebt kinderopvang: ik noem dat niet "alleen". Het zal nog steeds een hoop effort van jezelf vragen, daar wil ik echt niets aan tekort doen, maar zonder al die steun van deze mensen en mogelijkheden in je leven zou het allemaal niet haalbaar zijn. Dus tel je zegeningen en wees de mensen om je heen erg dankbaar zou ik zeggen! Niet iedereen krijgt zoveel hulp en heeft zoveel mogelijkheden. ;)

Hier ben ik het wel mee eens!
Als je dergelijk netwerk hebt, prijs jezelf dan gelukkig :) +:)+

Heb het zelf vaak genoeg moeten ervaren, stalgenoten die niet begrepen dat ik zelden naar mijn paard kwam (was zelfs onderwerp op stal..). Ik had gewoon niemand die op m'n baby kon passen -O-

Heel soms nam ik haar mee als het echt niet anders kon, bijvoorbeeld als de hoefsmid kwam en ik moest het paard uit de wei halen. 1 x liet ik haar even in de auto wachten, wat resulteerde in luid gehuil, met onmiddellijk overbezorgde stalgenoten er omheen :Y) ... een tweede keer lag ze in de kinderwagen (paar weken oud..) en kreeg mijn paard het net in haar hoofd om ergens van te schrikken en in volle galop naar de wei te gaan. Ze liep recht op de kinderwagen af, gelukkig stond die wel tegen een muur dus m'n paard zou er nooit tegenaan zijn gelopen, maar toch, op dat moment besef je: kinderen horen niet bij paarden (of toch niet zonder extra oppas :) )

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:57

_lautje_, naast de bak of in een afgesloten lege box vind ik acceptabel als je kindje dat ook vindt. In de bak, waar het risico toch blijft dat zo'n kleintje overlopen wordt zou ik dat nooit doen. Ja, het risico is klein, maar toch...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:17

Ik kon ook nooit tegen weinig slaap. Maar op zich kom je er achter dat je best veel kunt zonder slaap :+ het is ook niet anders. En wij hadden wel pech, ons kind heeft nooit doorgeslapen tot hij 23 maanden was, en nu slaapt hij de meeste tijd wel door of wordt maar 1 of 2x wakker. Dan is meer slaap wel heerlijk :j

Ik heb dan wel geen paard meer maar al had ik dat wel had ik er geen energie meer voor gehad. Ik was echt blij met elk moment dat ik even op de bank kon liggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:28

verootjoo schreef:
Ik kon ook nooit tegen weinig slaap. Maar op zich kom je er achter dat je best veel kunt zonder slaap :+ het is ook niet anders. En wij hadden wel pech, ons kind heeft nooit doorgeslapen tot hij 23 maanden was, en nu slaapt hij de meeste tijd wel door of wordt maar 1 of 2x wakker. Dan is meer slaap wel heerlijk :j

Ik heb dan wel geen paard meer maar al had ik dat wel had ik er geen energie meer voor gehad. Ik was echt blij met elk moment dat ik even op de bank kon liggen.

Het is ook ongelijk verdeeld in de wereld.

Ik heb nooit veel slaap nodig gehad en jawel....die van mij sliepen vrij snel door.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:56

Hillie: dat mag je vinden....
Ze staat in de hoek bij de kantine tussen een mestbak en opstapkruk. Geen paard die daar overheen of tegenaan gaat lopen.
Iig niet mijn paard :D Die wil niet aangeraakt worden en is mensenschuw

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:03

NatasjavE schreef:
verootjoo schreef:

Het is ook ongelijk verdeeld in de wereld.

Ik heb nooit veel slaap nodig gehad en jawel....die van mij sliepen vrij snel door.

Ach, ik zag erg op tegen de slapeloze nachten maar eigenlijk viel me dat nog wel mee. Je went er een soort van aan, en door je eigen kind wakker gehouden/gemaakt worden is veel minder erg dan bv geluidsoverlast ofzo. Daar word ik pas echt giftig van :')

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:58

Ik heb ook het geluk veel oppas om me heen te hebben ik kan 4 tot 6 x pw naar me pony als ik wil.
Mijn vader zegt dat als je kinderen heb het moeilijk is om zelfstandig te blijven of zijn.

Toch oppas of iets nodig, soms even financiële hulp etc.
Ik was soms na me bevalling ook echt kapot dat ik me ouders nodig had.
Ik heb ook een hele lieve man die elke avond en weekend thuis is. Schoon ouders. Overgroot oma en opa.

Zonder hun had het een stuk lastiger geweest soms. We doen zoveel zelfstandig maar af en toe oppas en e ven opladen of nog wat leuks samen doen is wel fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:38

Ik zou ook echt niet weten hoe ik het had moeten overleven zonder de pappa en mijn moeder die al heel snel af en toe een nachtje overnam (in ons eigen huis) zodat ik min of meer kon slapen die nacht :=

Die van ons is nu ruim 3 en is de meeste nachten nog minimaal 1 keer wakker. Voor andere mensen zou dit slopend zijn maar wij weten hoe ontzettend veel erger het kan zijn en dan is het best vol te houden....tel je zegeningen enzo :P

Overigens vind ik dat je met je kindje in een draagdoek of ergonomische drager echt nog heel veel kan doen +:)+ Maar ook dan moet je weer geluk hebben dat je kleintje daarin lekker gaat slapen. Die van ons deed dat natuurlijk ook weer niet :roll: maar hij vond het voor een half uurtje best vermakelijk gelukkig en dan kon ik toch èven snel naar de winkel hier vlakbij, even de paardjes eten geven en met een inmiddels al piepend en wurmend kleintje dat er echt wel weer uit wilde nog nèt de post pakken... en weer verder binnen met het hele baby-circus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:57

Waarom wordt hier de vader als ‘hulp’ aangemerkt als de moeder dingen wil doen? Dat is toch de helft van het team?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:02

Omdat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat beide ouders veel thuis zijn :)*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:11

verootjoo schreef:
Waarom wordt hier de vader als ‘hulp’ aangemerkt als de moeder dingen wil doen? Dat is toch de helft van het team?

Bij ons is/was dat zeker niet zo maar ik zag het zelf wel heel veel in mijn omgeving :roll: echt ik kon me daar niks bij voorstellen (anno 1995) maar in mijn omgeving waren het vooral de vrouwen zelf die hun baby niet aan hun vent konden overlaten omdat hij het in hun ogen niet goed kon doen.
Daar hadden wij gelukkig geen last van en ik mag hopen dat het nu ruim 25 jaar later toch wel iets is veranderd :')

Ik was ook meer vrij dan mijn lief en ik was daarom ook meer bij de kinderen maar ik heb mijn partner nooit als hulp beschouwd maar altijd als vader met dezelfde inbreng en verantwoordelijkheid, hij zou dat ook niet hebben gepikt als het anders was.

Maar ik denk dat pmarena dat ook zo bedoelt :j

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:29

Ik ben 6 jaar geleden moeder geworden. Had ook zeker wel twijfel of we nou wel of niet voor het ouderschap moesten gaan. Je geeft toch een hoop vrijheid op en hoe moet dat nou met werk en paard. Een leven zonder kind geeft ook zoveel voordelen.
Maar de kinderwens won het van de twijfel en na een jaar bleek ik niet makkelijk zwanger te worden (PCOS). Op het moment dat we de medische molen in zouden gaan, bleek ik spontaan zwanger te zijn!
Nu zou ik hem uiteraard nooit meer willen missen.

Gelukkig was het een hele makkelijke baby die snel doorsliep. Als ik savonds niet de mogelijkheid had om naar mijn paard te gaan nam ik hem mee naar stal in de wagen, eventjes longeren als hij sliep of om een borstel over mijn paard heen te halen. Wel moest ik echt loslaten dat het soms gewoon niet ging zoals ik wilde en mijn paard dan een extra rustdag kreeg (die kwam sowieso toch elke dag lekker buiten).
Nadat de relatie met zijn vader uit ging (we hebben co-ouderschap), heb ik een lieve bijrijdster gevonden die gaat op de dagen dat hij bij mij is. Zo is het voor mij echt super te combineren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:18

_lautje_ schreef:
Hillie: dat mag je vinden....
Ze staat in de hoek bij de kantine tussen een mestbak en opstapkruk. Geen paard die daar overheen of tegenaan gaat lopen.
Iig niet mijn paard :D Die wil niet aangeraakt worden en is mensenschuw

Sorry ik vind dit heel erg naïef. Ook jouw paard, die je waarschijnlijk heel goed kent en die bomproof is, kan schrikken, jou afgooien en aan de kletter gaan in de bak.
Goed om dingen voor jezelf te blijven doen als je een kind hebt, maar niet tegen elke prijs.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:30

Ik heb paarden in paniek dingen zien doen waarbij ze zichzelf enorm in gevaar gebracht hebben.. blinde paniek, letterlijk.. ik zou dat ook echt niet durven..

overigens is dit verder geen verwijt hoor.. iedereen moet het zelf weten maar ik durf het echt niet!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:46

Dan vindt je dat naïef. Dat mag.
Overigens heb ik negens beweerd dat mijn paard bomproof is. Dat is hij namelijk niet. Verre van zelfs. En daar ben ik mij bijzonder van bewust. Daarom rijdt ik bijvoorbeeld alijd vroeg zodat er niemand bij rijdt.
Maar ik weet ook waar mijn kind staat in de bak en dat de kans zeer gering is dat hij daar tegen dr aan loopt. Dat risico is groter als je met kinderwagen/klein kind over een manegeterrein loopt. Zoals heel veel manegeklanten dagelijks doen.
Ik ken overigens heel veel mensen die het zo doen. Ervaren mensen met ritselig sportpaarden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:58

Zullen we gewoon weer min of meer on topic?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:19

pmarena schreef:

Ah ok, dan snap ik je. Gelukkig maar. Bij mij wordt ook regelmatig gevraagd als ik ‘s avonds weg ben of m’n man dan oppast.
‘Nee, dat is de vader en die is gewoon thuis’ :=

Hierboven stond ook ergens beschreven dat Lautje alles niet zelf kon omdat ze hulp kreeg van haar man. Dat noem ik geen hulp, dat noem ik gewoon de taken goed verdelen...
Mannen zijn net zo verantwoordelijk als vrouwen voor hun kids en het is aan iedereen zelf hoe je dat verdeelt.

Het zit een beetje in m’n allergie als mensen het hebben over ‘hulp van je man’ merk ik. Alsof je als vrouw alles zelf moet doen en soms hulp kan krijgen van je man ofzo. Hier is het echt teamwork gelukkig :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:32

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Ah ok, dan snap ik je. Gelukkig maar. Bij mij wordt ook regelmatig gevraagd als ik ‘s avonds weg ben of m’n man dan oppast.
‘Nee, dat is de vader en die is gewoon thuis’ :=

Hierboven stond ook ergens beschreven dat Lautje alles niet zelf kon omdat ze hulp kreeg van haar man. Dat noem ik geen hulp, dat noem ik gewoon de taken goed verdelen...
Mannen zijn net zo verantwoordelijk als vrouwen voor hun kids en het is aan iedereen zelf hoe je dat verdeelt.

Het zit een beetje in m’n allergie als mensen het hebben over ‘hulp van je man’ merk ik. Alsof je als vrouw alles zelf moet doen en soms hulp kan krijgen van je man ofzo. Hier is het echt teamwork gelukkig :)

Of als er wordt gesproken over papadag...
Moeders hebben ook geen mamadag, dan wordt het omschreven als de dagelijkse taken, dat geld voor een vader net zo, hoezo moet het dan papadag heten. Als of het uniek is dat een vader voor zijn kinderen zorgt :roll:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:09

In de realiteit is het volgens mij nog altijd uniek dat de vader veel "zorgt" voor de kinderen.
Over het algemeen zie ik nog altijd combinaties waarvan de man in de bouw / transport / zelfstandig werkt, en 5-6 dagen per week 10-12 uur per dag werkt. Vrouw doet een gewone fulltime of 4/5 den, en doet dus de grootste zorg voor de kinderen. Waardoor beide partijen amper nog tijd voor elkaar hebben en al hun hobby's moeten laten schieten daar er simpelweg geen tijd meer is.

Hier ben ik er ook nog niet aan uit of ik een kind wil of niet, maar ik heb nu al duidelijke afspraken gemaakt dat hij zeker zijn steentje zou moeten bijdragen (meer dan nu).
Dat ik gerust de ochtendshift wil doen om koter te krijgen waar die moet zijn, maar de avondshift (kind ophalen bij opvang/ school voor hem is. (ik heb drie paarden op doe het zelf; die MOET ik 4 dagen per week doen, de andere dagen zijn tijd voor de hond specifiek (die gaat ook mee naar de paarden)
Dus de paardendagen zal hij sowieso op zich moeten nemen en de overige dagen afhankelijk wie er huishouden doet en wie er hond doet die avond :D

Maargoed, dat is theoretisch...