postnatale depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:37

Ik ken 2 mensen die er haast aan onderdoor gingen bij de 2e en die waren er fit en monter aan begonnen, dus ik snap je overweging van je man ook totaal.
Luister naar je hart zou ik zeggen. Uiteindelijk moet je zelf met je beslissing leven.

lastig

Re: postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:56

Mijn 1e en 2e schelen dan wel iets meer. 17 maanden, maar ik vond het wel echt heel pittig. De eerste was een baby volgens boekje. Goed eten en slapen en nooit huilen.
Maar de tweede was een huilbaby. Reflux krampen alle ellende hebben we gehad. Na 11 maanden nooit langer dan 3 uur slapen was ik kapot. En ik begon de situatie zonder depressie.
En het heeft zeker voordelen dat ze weinig schelen maar het is soms ook een nadeel. Ze zitten ook in dezelfde ontwikkelingsfase. Wat juist kan zorgen voor strijd en concurrentie.
Nu ze 2 en 3 zijn vind ik het super en hebben ze echt veel aan elkaar. Maar ik ben nu heel blij dat er tussen nummer 2 en 3 meer tijd zit.

Wat je ook kiest. Neem de tijd. Het is hoe dan ook een heftige keuze

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:04

Ik heb hier in de buurt geen hulp, althans niet waar ik echt van op aan kan. De enige die echt kan oppassen en waar ze kan logeren is mijn stiefmoeder, alleen werkt die ook gewoon fulltime. Mijn moeder is geen optie met haar ziekte en de volwassen kids van mijn man hebben 1) een eigen leven met banen en 2) vertrouw ik ze niet.

We staan er dus redelijk alleen voor, mijn man is zzp'er en moet dus werken, anders is er geen geld. Hij kan niet zomaar thuisblijven als ik crash

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:12

Ik heb het even gemist, maar hoe oud ben je zelf?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:19

Ik kan en mag natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar het zijn wel erg zwaar wegende minpunten.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:25

Liezel, ik ben 30

Cayenne, dat ben ik met je eens. En dan heb ik het stukje geloof niet eens meegenomen. Ik ben tégen abortus, maar ben ik dat ook als dat betekent dat ik er zelf aan onderdoor ga en wellicht niet voor de kindjes kan zorgen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:28

Ik ben een stille meelezer maar wil je heel veel kracht wensen, welke beslissing jullie ook nemen.

Dikke knuffel

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:32

Dank je winsel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:34

Hier een tweelingmama van 2 meisjes van bijna 8 maanden nu.
Ik zou ze voor geen goud willen missen, maar ik kan niet ontkennen dat het zwaar is.... soms erg zwaar...
Je hebt pas tijd voor jezelf als ze savonds in bed liggen. Dat is vaak het eerste moment van de dag dat ik even kan gaan zitten. Vaak moet ik dan ook even dom niks doen en mezelf even afsluiten.
Helaas heb ik geen kabourtjes die het huishouden voor me doen, dus ik sta regelmatig om 11 uur savonds nog een was uit te hangen of smorgens voor 7 uur al de vaatwasser uit te ruimen etc.

Je moet echt structuur aanhouden en overal over nadenken, ook praktisch gezien...
Verder moet jr zelf ook stabiel zijn denk ik. Bij 2 baby's die tegelijk huilen, zal er toch echt eentje moeten wachten op de luier/fles/knuffel of whatever. Ik heb maar 2 handen! Daar moet je wel tegen kunnen.
Slaapjes overdag? Daarmee wisselen ze elkaar dus af en ze slapen dus niet tegelijk, weg rustmomentje overdag....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:38

Super zwaar,maar ik gooi even een knuppel. Nu ben je heel snel zwanger geworden,na een bevalling zijn sommige vrouwen extra vruchtbaar,maar besluit je over een x aantal jaar toch nog een kindje te willen kan het wel zo zijn dat het dan niet zo snel lukt, gezien het medische voor traject.
Gewoon even een realistische blik misschien.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:51

Dat is heel realistisch Saskia, er is geen garantie dat het dan lukt. We weten wel dat we het medische traject niet meer ingaan, het is wel waarschijnlijk dat als ik gewicht verlies, ik makkelijker zwanger raak

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:02

TS Ik denk dat je er een goede blik op hebt, wat de voordelen en nadelen zijn. Het stukje geen hulp in de omgeving zou voor mij heel zwaar mee tellen, zeker vanwege het grijze wolkje. Heel veel sterkte en succes met het nemen van deze moeilijke beslissing.

Ps als je in contact zou willen komen met mijn vriendin die door een zelfde situatie is gegaan, mag je mij altijd een pb sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:05

Ik moet zeggen dat ik je man ook een topper vind aangezien hij in feite jouw welzijn voor zijn/jullie geloof stelt.
Dat zou ook niet iedereen doen.
Jullie komen er samen vast wel goed uit.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:07

Mijn man is zeker een topper! Ik wens iedereen zo'n fijne man of vrouw.

Oh en een voorbeeld over de weinige hulp die we hebben: voor as zaterdag vroeg ik om hulp, de oma die wat kan betekenen qua oppassen heeft zelf klussen om af te maken en mijn zusje moet studeren. Heel begrijpelijk allemaal, maar wat als er echt iets is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:14

Vlak jezelf ook niet uit!
Je denkt zo verstandig, zo vooruit met de beste intenties voor zowel je geboren als je ongeboren kindje...dat is heel dapper!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:15

In geval van nood kan veel, desnoods bokkers inschakelen ;)

En heeft de kerk geen sociaal netwerk?

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:39

We zitten bij een heel kleine kerkgemeenschap van zo'n 35 mensen die of ook in de kleine kinderen zitten, of bejaard zijn. Niet echt een optie, al kan ik ze wel altijd vragen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:42

Dan is zo'n kleine, hechte groep juist een voordeel :j

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:54

Stille meelezer hier...niemand kan je helaas hiermee helpen het is een ontzettende moeilijke keuze en wat je man ook zegt wat jullie ook besluiten het is een wel overwogen keuze...
hier zit ik nog in het voor traject en na 4 jaar porberen gaan we nu het ivf traject in... ik zou zo graag een kindje willen alleen lukt het niet..nu zit ik ook met het probleem dat ik endometriose heb en elke maand bij het begin van de cyclus rugweeen heb z’n 2-3 dagen lang dus hebben mijn vriend en ik meteen gezegd mocht het lukken na de eerste is het goed ik wil niet nog eke maand al kruipend over de grond moeten... mijn vriend is ook wat ouder dan ik maar zelf ben ik ook bijna 35 dus ik wil zo graag dat het snel lukt maar ik heb me ook ingesteld dat het niet gaat lukken... dit is dan de andere kant mss ben je er wel aan toe over een paar jaar maar dan kan het goed niet lukken en dan moet je jezelf afvragen ga je het hem of jezelf dan kwalijk nemen?

Ik ben niet “heel” gelovig maar geloof wel dat alles gebeurt voor een reden dus ergens heeft er iemand vertrouwen dat het je wel gaat lukken :(:)

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 07:30

Na een zware nacht weet ik wel dat ik mezelf en kleintje moet beschermen. Ik moet ook kijken naar wat we al hebben en daar goed voor zorgen, niemand heeft er iets aan als ik dit niet ga trekken

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:33

Ik merk dat je heel erg heen en weer vliegt. Wel doen niet doen.

Ik zou er rustig overna denken en geen overhaaste beslissing maken. En welke beslissing je ook maakt vraag er hulp bij om alles op een rijtje te zetten en een plaatsje te geven. Want houden gaat impact geven maar ook weg laten halen gaat enorm veel impact geven. En met hulp bedoel ik proffesionele hulp.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:36

Ik wil je he veel sterkte wensen.

Ik heb na mijn 1ste ook een zware pd gehad, zat echt randje opname.

Toch voor 2de gegaan en nu nergens last van. Dus dat kan ook. Wij hebben niets van opvang bijna, jongste is volgende maand bijna 6 mdn en gaat dan wel paar dagen naar creche. Dat is ook nog altijd een optie he.

En denk er inderdaad rustig overna en zoek proffetionele hulp.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 07:36

Ik ben inderdaad blij dat de ggz ook al in beeld is ja

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:55

Zou het helpen om een dag schema te stimuleren van de verzorging van jouw huidige kindje over pakweg tien maanden, en een nieuw kindje erbij? En dan kijken waar hulp wellicht onmisbaar voor jou is, en of je die hulp zou kunnen krijgen? Hoe je leven er als koppel uit zou zien, etc?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:52

Ik weet niet meer of je kindje er al naar toe gaat, maar wat dromertje2 zegt, lijkt mij geen slecht plan.

Een dag (of 1,5 of 2, net wat je zelf zou willen/fijn zou vinden) naar de opvang bijvoorbeeld?
Dat kunnen dan dagen zijn voor jezelf waarin je wat rust kunt pakken etc.

Ik vind ook dat je wat heen en weer schommelt tussen wel en niet houden, het is natuurlijk ook geen makkelijke keuze die jullie moeten maken.