Gezonder leven challenge!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:39

Waterkefir is inderdaad erg lekker en veel minder ongezond dan de suikerdranken uit de winkel :j
Goed dat je het plaatst, want ik moet echt weer eens mijn korrels verversen en een nieuwe portie maken!

Lous

Re: Gezonder leven challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:50

Dit topic was volgens mij algemeen bedoeld, inmiddels verzanden we in een nieuw voeding/dieet/sporttopic.
Dus bij deze gooi ik het meteen even op een ander onderwerp.

Ik lijk inmiddels wel in mijn tweede pubertijd te zijn beland. Mijn gezicht zit weer vol met acné.
Hoe houden jullie je gezicht schoon? Wie heeft dé tip(s)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:54

Dat is zo ongelofelijk afhankelijk van je huidtype en hoe gevoelig je huid is. Ik gebruik zelf 's morgens een cleanser van Cerave en daarnaast exfolieer ik bijna elke ochtend met een pad van Stridex. Dat is een soort scrubben maar dan zonder ook daadwerkelijk zo hard aan je huid te trekken. Als creme wissel ik tussen La Roche Posay Effaclar Mat, Nivea Soft en zonnebrand. 's Avonds haal ik mijn oogmake-up eraf met een doekje, vervolgens was ik het met Garnier Charcoal 3 in 1. Dat laat ik meestal zitten als masker terwijl ik mijn tanden poets en me klaarmaak voor bed. Daarna gebruik ik eigenlijk altijd Nivea Soft.

Ik heb een vettige huid en moet dus echt producten gebruiken die mijn porien goed schoonmaken en geen vettige residu achterlaten. Voor mij werkt dit perfect, ondanks de vettige huid heb ik bijna geen puistjes en mijn huid ziet er heel fijn en egaal uit, ondanks het feit dat ik een roker ben en make-up draag.

Als je een gevoelige of droge huid hebt (of zelfs gemengd durf ik te stellen) zou ik ver weg blijven van deze routine omdat je huid dan echt gaat uitdrogen. Je zou dan kunnen kijken naar iets vergelijkbaars maar dan met wat mildere producten. Verder heel veel water drinken en ik denk dat het belangrijkste is om je gezicht twee keer per dag te wassen met producten die ervoor bedoeld zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:58

Mijn huid is inderdaad van zichzelf droog en gevoelig, maar nu dus baggervet, inderdaad gemengd heb ik het idee. Ik ben heel gevoelig voor parfum, dan voel ik het branden als ik producten gebruik waar dat in zit.
Ik heb op mijn werk een bidon staan. Die drink ik minstens 2 keer per dag leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:00

Cerave is een hele milde cleanser en doet zijn werk imo goed. Hij haalt het vettige laagje van mijn huid maar voelt daarna niet droog of trekkerig aan. Het daadwerkelijke 'uitdrogen' voor de vettigheid die van binnenuit komt bij mij doe ik dus met het exfolieren maar dat zou ik in jouw geval overslaan.

Ik weet niet of je bekend bent met reddit maar ik heb heel veel gehad aan /r/skincareaddiction. Daar geven ze goede tips en staat een handleiding waar je per huidtype en doel producten uit kan halen. Er zitten meestal wel een paar budget opties tussen maar echt goede skincare is doorgaans relatief aan de prijs. Je hoeft echt niet gelijk een La Mer creme te kopen als je goed voor je huid wilt zorgen maar al helemaal met jouw huidtype zou ik zeker wel investeren in een regime dat echt goed bij je past (en dat kan helaas niet altijd bij de drogist).

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:16

Ik ben zn 6 weken geleden begonnen. Mijn wedstrijdjasje zat niet erg mooi meer (wat vetrolletjes). Niet een speciaal dieet, maar veel minder suikers. Ook in het avondeten (lekkere recepten via allerhande met minder calorieën. Daarnaast meer water/thee drinken, meer fruit als tussendoortje ipv sulatana of koekjes en meer bewegen (naast mijn paardrijden).
Dit heeft al geresulteerd in 6.5 kilo minder en mijn op mijn streefgewicht van 65 kilo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:50

Mijn huid knapte enorm op van het ophouden met alle middeltjes. Nu gebruik ik gewoon alleen iets als dat nodig is. Is mijn gezicht vies? Dan gebruik ik een klein beetje make-up remover van de etos, eigen merk.. Is mijn huid droog? dan gebruik ik een ´s avonds een heeel klein beetje pure glycerine. Dit trekt heel langzaam in. Daarom moet je het dus overdag niet gebruiken, of je moet het goed uitwrijven. Het ruikt net zo inspirerend als olijfolie, maar is echt heilig voor zielige huid bij mij. Mijn eczeemplekken enzo gaan er ook super van weg. Mijn huid is heel gevoelig en ik ben ook allergisch voor veel soorten parfum.
Een goede huid komt van binnen denk ik! Voldoende vitamine C en goede vetzuren + ruim water drinken en je komt al een heel eind.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:34

Super goed Natasja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:28

Sintara schreef:
Mijn huid knapte enorm op van het ophouden met alle middeltjes. Nu gebruik ik gewoon alleen iets als dat nodig is. Is mijn gezicht vies? Dan gebruik ik een klein beetje make-up remover van de etos, eigen merk.. Is mijn huid droog? dan gebruik ik een ´s avonds een heeel klein beetje pure glycerine. Dit trekt heel langzaam in. Daarom moet je het dus overdag niet gebruiken, of je moet het goed uitwrijven. Het ruikt net zo inspirerend als olijfolie, maar is echt heilig voor zielige huid bij mij. Mijn eczeemplekken enzo gaan er ook super van weg. Mijn huid is heel gevoelig en ik ben ook allergisch voor veel soorten parfum.
Een goede huid komt van binnen denk ik! Voldoende vitamine C en goede vetzuren + ruim water drinken en je komt al een heel eind.

Dat ben ik deels met je eens maar ik denk dat het niet verkeerd is om je huid een handje te helpen. Als ik alleen af en toe wat makeup remover over m'n gezicht haal dan heb ik binnen drie dagen een kop vol puisten, verstopte porieen en dan zie ik eruit als een discobal. Daar kan ik geen water tegenop drinken en ook in mijn voeding is er weinig meer aan te passen deze kant op. Het is puur hormonaal en daar kan ik nou eenmaal vrij weinig aan veranderen. Een zetje in de goede richting door goed voor je gezicht te zorgen is niet alleen belangrijk omdat de huid soepel houdt en daarmee veroudering enigszins tegen kan houden, maar bijvoorbeeld ook om invloeden van oa de zon te minimaliseren. Als ik een hele dag buiten heb gelopen, over straat, wil ik graag alle fijnstof goed van mijn gezicht af halen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:18

@ emmaa Snap ik.. Het is ook voor iedereen anders! Mijn huid moest wel wat wennen maar ik zou er niet zomaar meer wat op gaan smeren.

Ik draag ook geen make- up, rook niet en mijn huid is ´gewoon´- niet vet en niet droog, al kan het iets drogen door de zon natuurlijk. Dat zal ook schelen. Oja, als ik een hele dag buiten ben met sterke zon doe ik zonnebrand crème op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:04

Ik heb niet zoveel verstand van creampjes, zalfjes en dingetjes.
Ik zou niet weten wat ik moet gebruiken en waarvoor. Heb wel een lotion gekocht, maar daar houd het vaak wel mee op. Gebruik ook niet heel veel make-up. Wat gebruiken jullie allemaal?

Naast de lichamelijke gezondheid, is natuurlijk ook de psychische gezondheid.
Willen jullie ook iets veranderen aan je psychische gezondheid? Bijv. minder gestrest raken? Een diploma behalen? Een baan vinden? Zelfverzekerder worden? Ook leuke onderwerpen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:28

Uit mijn burn-out komen :)) en dus meer rust in mijn hoofd creeeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:32

Dat is heftig Dreamy! Heel veel succes! Hoe is dat zo tot stand komen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:34

AmoorM schreef:
Dat is heftig Dreamy! Heel veel succes! Hoe is dat zo tot stand komen?

Opeenstapelingen van (paard en dus dagelijkse hobby verloren, verhuisd etc. en vluchten in werk).

Waar wil jij aan werken, wat zijn jouw doelen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:39

Ik ben zeker bezig met mijn mentale gezondheid. In Nederland liep ik hiervoor bij een psycholoog, voornamelijk om een trauma van een paar jaar terug en de scheiding van mijn ouders waarin ik heel veel verantwoordelijkheid kreeg (praatpaal voor beiden, wist het voor mijn moeder het wist etc etc) en waardoor ik dichtklapte en het geen plekje meer kon geven. Dat gaat nu gelukkig een stuk beter, maar mijn mentale gezondheid blijft een zwak punt en ik moet daar dus ook op letten. Dat doe ik hier vooral door te mediteren en op te schrijven wat voor gevoelens ik heb als ik het idee heb dat ik overrompeld raak. Mijn vriend helpt me hier gelukkig heel erg veel in, hij geeft me veel rust.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:43

Emmaa_ schreef:
Ik ben zeker bezig met mijn mentale gezondheid. In Nederland liep ik hiervoor bij een psycholoog, voornamelijk om een trauma van een paar jaar terug en de scheiding van mijn ouders waarin ik heel veel verantwoordelijkheid kreeg (praatpaal voor beiden, wist het voor mijn moeder het wist etc etc) en waardoor ik dichtklapte en het geen plekje meer kon geven. Dat gaat nu gelukkig een stuk beter, maar mijn mentale gezondheid blijft een zwak punt en ik moet daar dus ook op letten. Dat doe ik hier vooral door te mediteren en op te schrijven wat voor gevoelens ik heb als ik het idee heb dat ik overrompeld raak. Mijn vriend helpt me hier gelukkig heel erg veel in, hij geeft me veel rust.

Fijn dat het beter gaat, is niet niks om je ouders “op te moeten vangen”. Hoe heb jij dat mediteren opgepakt? Ik heb daar ook interesse in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:45

Ik doe het vooral door ademhalingsoefeningen want ik ben niet geduldig genoeg om echt een uur te gaan zitten en mediteren. Voor mij is het dus bewust op mijn ademhaling letten en proberen mijn hoofd zo leeg mogelijk te maken, ook al is het maar voor een paar momenten. Op die manier kan ik op verschillende momenten tijdens de dag doen, als ik me even overspoeld voel of het idee heb alsof ik even wat rust in mijn hoofd wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:47

Ik heb ook zeker doelen! Bijna klaar met mijn studie en al aan het werk in deze sector. Als beginneling leer je met vallen en opstaan. Ik merk dat ik mijn plekje daar nog niet heb gecreëerd. Als mijn collega een aandachtspuntje aangeeft, zodat ik daar van kan leren zie ik dat als een enorm struikelblok en aanleiding om mij te ontslaan. Ik maak van een mug een olifant en kan een hele dag in de stres zijn van een paar fouten. Ik hoop dat dit veranderd in de toekomst. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-18 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:52

Ik vermoed dat ik het zelfde huidtype heb als sintara en doe er dus ongeveer get zelfde mee, alleen die glycerine niet, als mijn huid wat droger is smeer ik er meestal gezichtscreme van het kruidvat op.

Wat onderwerpen betreft mag van mij alles wat goed voor jezelf zorgen betreft voorbij komen.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:10

Sterkte Dreamy! Ik heb zelf drie jaar geleden ook een burn-out gehad. Bij mij kwam het omdat ik mezelf zulke hoge eisen oplegde, zoals wat AmoorM zegt, het in de stress raken van kleine foutjes, dat is heel herkenbaar.
Ik ben sowieso wel gevoelig voor stress, maar ik merk dat het goed voor mezelf zorgen daar wel bij helpt! En lief zijn voor mezelf in plaats van boos worden als iets niet lukt, dat scheelt ook.

Mediteren probeer ik ook te doen, maar het komt er niet altijd van haha. Ik heb de (betaalde) 'Calm' app, daar staan heel veel meditaties op, de meeste 10-15 minuten. Hele fijne app vind ik!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:46

Headspace is ook een hele fijne app! Ik heb een jaar cadeau gekregen van mijn vriend (toen een actie voor 40 euro voor een jaar). Gebruik het eigenlijk te weinig.

Mijn doel is ook beter voor mezelf zorgen, en ook uit mijn burn-out komen. Herken wat Moirin zegt heel goed. Gigantisch hoge eisen stellen aan mezelf, erg veel faalangst. Keer op keer over mijn grenzen gaan. In een cultuur waarin je altijd maar door moet gaan en door moet zetten ligt dit heel makkelijk op de loer. Ik heb daarnaast ook een angststoornis, dus een optelsom. Sinds een jaar of 2 heb ik ook chronische pijn (mijn rug, billen, liezen en benen).

Een paar pagina's terug vroeg iemand ook aan me hoe het zo gekomen is. Tja, moeilijk. Ik zit nu 3 maanden echt thuis en ik ben er nog niet echt uit wat het precies is geweest dat het heeft getriggerd. Het is volgens mij überhaupt nooit 1 ding, maar meerdere factoren zoals ik hierboven al even heb aangehaald. Mijn ouders waren vroeger behoorlijk streng wat school betreft, een 8 was niet goed genoeg. Mijn moeder heeft heel lang niet gewerkt omdat ze voor mijn broertje en mij zorgde, en ze wil niet dat ik ook afhankelijk word/ben van een man. Helaas ben ik dat op dit moment alsnog. Maar ik stel mezelf daardoor ook gigantisch hoge eisen en wil alles perfect. Tot het obsessieve aan toe. Dus 3 maanden geleden ziek uit dienst gegaan bij mijn eerste baan als vormgever.

Ik stelde zulke hoge eisen dat ik het nooit waar kon maken, ging keer op keer mijn grenzen over, wilde alles onder controle houden, 40 uur per week werken, 2 uur reistijd per dag, elke dag boodschappen, koken, paard en mijn broertje van 20 woonde ook nog even bij mijn vriend en mij in. Het verantwoordelijkheidsgevoel werd enorm, ik moest voor iedereen zorgen en alles regelen. Alles werd een punt op mijn to-do lijstje om zo snel mogelijk af te kruisen. Zelfs de dingen waar ik eerder ontspanning uithaalde zoals paardrijden moest snel gebeuren en daar kon ik niet van genieten. Als je een flits door de stalgang zag gaan was ik dat omdat ik op tijd thuis moest zijn om te koken. En ik werd steeds meer moe, ik heb eigenlijk al 1,5 jaar elk weekend een paar uur overdag nodig om te slapen, sinds 3 maanden slaap ik elke nacht van 11 tot 8 en slaap ik 's middags ook nog 2/3 uur. Ik heb dat nodig. Ook was ik de hele tijd ziek, iedere keer als er griep heerste was ik aan de beurt.

Maar goed, heel lang verhaal geworden. Was eigenlijk niet helemaal de bedoeling maar het moest er even uit.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:07

Ohh herkenbaar, ik heb ook enorm veel geslapen in het begin. Dat is na verloop van tijd beter geworden, dat wel. Maar ik doe nog steeds af en toe een middagdutje als ik voel dat ik dat nodig heb, als iets me veel energie heeft gekost.

Ik ben nu 3 jaar verder en ik merk dat het herstel met kleine stapjes gaat en dat het soms vreselijk frustrerend kan zijn als je iets in je hoofd wel al wil maar je lijf werkt nog niet mee. Maar met alle kleine stapjes samen kom je toch best een eind vooruit :D Dat voor mezelf kiezen en niet voor wat ik denk dat de maatschappij van mij verwacht, dat blijft altijd wel een puntje om aan te werken, maar het gaat steeds beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:04

Ik heb nog een leuk doel: van mijn snooze probleem afkomen! :+ :+ :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:07

Haha dat is ook een goede voor mij Amoor!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:17

AmoorM schreef:
Ik heb nog een leuk doel: van mijn snooze probleem afkomen! :+ :+ :+

Hmm das een goeie