Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:56

Enzino, niks. Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt (doen we zelf ook) en ik vind het ook normaal dat hij de nabijheid van zijn ouders zoekt als hij wakker wordt (wij slapen toch ook liever samen dan alleen? Uitzonderingen daar gelaten). Dan ga ik daar niet aan lopen sleutelen.

Wat fijn dat ze heeft doorgeslapen! Hopelijk zet dit zo door!

BigOne

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:04

Overgaan op water in de fles. En suikers veroorzaken even later een dip waardoor je wakker word.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:13

Britt schreef:
Enzino, niks. Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt (doen we zelf ook) en ik vind het ook normaal dat hij de nabijheid van zijn ouders zoekt als hij wakker wordt (wij slapen toch ook liever samen dan alleen? Uitzonderingen daar gelaten). Dan ga ik daar niet aan lopen sleutelen.

Dit. Het is heel normaal kindergedrag, dus ik heb het mezelf vooral zo gemakkelijk mogelijk gemaakt.

Onze kinderen zijn nu 5 en 7 en komen vaker wel dan niet s nachts bij ons liggen. Inmiddels slapen ze meestal wel zelf weer in, na een kroel van papa of mij.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:37

Bij ons in bed slapen is hier in huis een no-go. Ons bed is voor ons, al slaapt onze kleine allang van 19:00-06:00 door. Misschien zou ik er anders over denken als dat het enige zou zijn wat werkt.

Ik duim in ieder geval dat ze het vannacht weer zo goed doet!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:49

Cayenne schreef:
Ik zat eens de ingrediënten van zo'n pyamapapje te bekijken, maar daar zit zo 28 tot 35 gram suiker per 100 mg in :oo Daar blijven ze misschien ook wakker door?
Lijkt me in ieder geval niet handig om er vlak voor het slapen nog zoveel suiker in te gooien.

Ja, dat zei ik ook al. Pure rotzooi en mensen vragen zich dan ook serieus af waarom zoveel baby's zo dik zijn. Maar het klinkt zo lekker huiselijk zo'n pyjamapapje. Dat 1/3 van een schepje pure suikers zijn, weten gewoon heel veel mensen niet.

Top ts dat ze door geslapen heeft! Dan heb je in ieder geval 1 nacht even kunnen bijtanken. Nu hopen op vele nachten die volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:21

Ja inderdaad, we zullen het wel merken vannacht, elke nacht dat ze doorslaapt is een cadeautje.

Water wil ze echt niet hebben dus dat heeft sowieso geen zin om te geven ;)
Ze krijgen hier van die suikervrije ranja.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:37

Wat vervelend zeg! Ik las ergens over slaap kindje slaap, dat is best een pittige methode maar heeft bij onze buren (kindje was toen 1 jaar) goed geholpen.

Ik heb verder niet echt tips voor je. Wij hebben hier ook een slechte slaper van 1, zijn net begonnen met de methode van t boek Slaap! en dat lijkt goed te werken, maar dat is maar tot 12 maanden... er staan wel nuttige dingen in, bijv over t nut van de avondfles en wel of geen papje.

Wat bij ons echt verschil maakt is dat we op dezelfde manier moeten reageren. Hij heeft het zo snel door dat m'n vriend anders reageert dan ik en raakt daar ook van overstuur. Dus we proberen zoveel mogelijk hetzelfde te reageren en troosten al sluipt je eigen manier er heel snel in. Een bepaalde methode geeft daar wel houvast in. Succes ermee en hopelijk kan je man ook snel een beetje slapen!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:57

Romy1234 schreef:
Ja inderdaad, we zullen het wel merken vannacht, elke nacht dat ze doorslaapt is een cadeautje.

Water wil ze echt niet hebben dus dat heeft sowieso geen zin om te geven ;)
Ze krijgen hier van die suikervrije ranja.

En thee? Wel een kruidenthee, want anders zit je nog met een wakker kind :') . Die van mij (inmiddels 3) is gek op de avondthee van de AH eigen merk. Dat is lekker warm en geen gekke suikers. Mijne is sowieso een theedrinker, die drinkt of thee of water :') . Maar zeker nu je de koude tijd in gaat, kunnen ze dat best lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 05:44

Britt schreef:
Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt ...

Chubby schreef:
Het is heel normaal kindergedrag, ...

Aan iedereen zelf de keuze wat ze "normaal" en "ideaal" vinden en hoe ze hun kinderen op willen voeden, maar alles wijst erop (onderzoeken, experts) dat ieder gezond kind de hele nacht zelfstandig door kan slapen vanaf 6 maanden oud.

Als dat niet vanzelf gaat (op goed geluk) dan zal je wat tijd moeten investeren in het lezen van een boek, of wat geld in het raadplegen van een expert, hoe je dit kan bereiken. Meestal kost het 1-2 weken van toepassen voor je kind de hele nacht doorslaapt, maar vergeleken met de tijd en moeite die het kost om elke nacht op te moeten staan (voor misschien wel 4-5 jaar) is dat een peulenschil.

Mocht een kind 's nachts trouwens wakker worden omdat het honger heeft dan is dat puur gewenning (na 6 maanden oud). Net zo als dat wij hongerig worden rond de tijd dat we gewend zijn avondeten te krijgen. Als je vroeger of later je avondeten krijgt dan is dat een weekje moeilijk maar daarna ben je aan de nieuwe tijd gewend en krijg je honger rond die tijd. Je kan melk (en andere voeding) die je 's nachts geeft verdunnen met water (langzaam opvoeren tot je alleen nog maar water geeft) zodat de honger vanzelf weggaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 06:18

Dat is niet helemaal wat de experts zeggen, die zeggen dat een kind vanaf 6 maanden in principe fysiek in staat is de nacht door te moeten kunnen slapen.
Over het mentale aspect wordt niet gesproken.

Bovendien zijn de meeste onderzoeken gebaseerd op flesvoeding, waarbij een kind van 6 maanden binnen een periode van 12 uur een liter melk naar binnen gepropt krijgt over 4 à 5 flessen en waarbij ze 9 vd 10 keer al enkele maanden geleden zijn begonnen met vaste voeding.
In vrijwel de meeste gevallen niet de meest optimale ontwikkeling voor het kind :)

Ik heb het een tijdje geprobeerd, om de nachtfles af te bouwen. Hij kwam uiteindelijk steeds vroeger en sliep na die nachtvoeding minder lang verder.
Voor mij een teken dat hij hem gewoon nodig heeft. Inmiddels vraagt hij er lang niet altijd meer om en soms slaapt hij door. Zonder kunstgrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 06:53

Britt schreef:
Over het mentale aspect wordt niet gesproken.

Dat is waarschijnlijk omdat over het mentale aspect niets duidelijk is.
Misschien is het een beter, of misschien het ander, of het maakt geen verschil.

En nogmaals, aan iedereen zelf de keuze hoe ze het aan willen pakken.
Het enige dat ik wil zeggen is dat je je er niet bij neer hoeft te leggen dat je kind elke nacht wakker wordt en dat er een goede kans is dat je dat "probleem" redelijk makkelijk op kan lossen (indien je het als een probleem ervaart). Natuurlijk werkt dat niet voor elk kind, maar je kan het wellicht proberen (in het algemeen, niet specifiek naar jou Britt want jij hebt er mee geëxperimenteerd).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:03

enzino schreef:
Britt schreef:
Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt ...

Chubby schreef:
Het is heel normaal kindergedrag, ...

Aan iedereen zelf de keuze wat ze "normaal" en "ideaal" vinden en hoe ze hun kinderen op willen voeden, maar alles wijst erop (onderzoeken, experts) dat ieder gezond kind de hele nacht zelfstandig door kan slapen vanaf 6 maanden oud.

Als dat niet vanzelf gaat (op goed geluk) dan zal je wat tijd moeten investeren in het lezen van een boek, of wat geld in het raadplegen van een expert, hoe je dit kan bereiken. Meestal kost het 1-2 weken van toepassen voor je kind de hele nacht doorslaapt, maar vergeleken met de tijd en moeite die het kost om elke nacht op te moeten staan (voor misschien wel 4-5 jaar) is dat een peulenschil.

Mocht een kind 's nachts trouwens wakker worden omdat het honger heeft dan is dat puur gewenning (na 6 maanden oud). Net zo als dat wij hongerig worden rond de tijd dat we gewend zijn avondeten te krijgen. Als je vroeger of later je avondeten krijgt dan is dat een weekje moeilijk maar daarna ben je aan de nieuwe tijd gewend en krijg je honger rond die tijd. Je kan melk (en andere voeding) die je 's nachts geeft verdunnen met water (langzaam opvoeren tot je alleen nog maar water geeft) zodat de honger vanzelf weggaat.

Dat is niet wat onze kinderarts zei. Die zei, toen ik ook erg vermoeid was omdat hij nog niet doorsliep; ‘geef hem wat hij vraagt, hij heeft het nodig’ en legde uit dat baby’s/ peuters heem intuïtief eten en eigenlijk nooit teveel of te weinig tenzij wij ze dat aanleren. Volgens hem was het heel normaal dat hij met 1,5 nog om een fles vroeg en moet je nooit op eigen houtje de melk of eten gaan afbouwen.

Heb vanaf begin af aan mijn kind gevolgd en erop vertrouwd dat hij weer wat hij nodig heeft en niet ik.

Qua methodes om je kind te laten doorslapen; heb vanalles gelezen maar het gaat allemaal over de signalen van je kind negeren en dat wil ik niet. Ik vind het juist fijn om hem te leren dat we er altijd voor hem zijn.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:19

Wij zijn juist op advies van de kinderarts met 11 maanden de nachtfles gaan afbouwen omdat ze het niet meer nodig hebben. Dus ook door artsen wordt verschillend geadviseerd

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:27

Enzino fysiek kan een kind zeker doorslapen maar er zijn zoveel andere redenen waarom niet. En als je de cijfers er op na leest.. dan zie je dat er een heel groot deel van de kinderen niet doorslaapt.

Ook wij hebben een expert ingeschakeld en zijn intensief begeleid en dat zorgde er zeker voor dat de slaap ontzettend verbeterde. Maar een kind groeit, krijgt nachtmerries, maakt dingen mee waardoor hij de prikkels s nachts verwerkt. En dan zal je toch echt die geborgenheid moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:48

verootjoo schreef:
Qua methodes om je kind te laten doorslapen; heb vanalles gelezen maar het gaat allemaal over de signalen van je kind negeren en dat wil ik niet. Ik vind het juist fijn om hem te leren dat we er altijd voor hem zijn.

Ik zou juist zeggen dat het overgrote deel bestaat uit een patroon creëren dat helemaal niet tegen de signalen van je kind ingaat. Denk aan rust creëren een uur voor bedtijd, het licht beginnen te dimmen 30 minuten voor het slapen gaan, een verhaaltje lezen, pyjama aan, nachtlampje aan, nachtzoentje geven, licht helemaal uit, etc. Het naar bed gaan wordt daarmee geassocieerd met een prettig moment waarbij het bed veiligheid en comfort heeft.

Als je kind vervolgens wakker wordt midden in de nacht dan weet het snel waar hij zich bevind, weet dat er niets eng of raar is, en zal sneller weer zelf in slaap vallen. In geval van huilen schrijven bijna alle methodes juist voor naar je kind te gaan en hem op zijn gemak te stellen, waarbij sommige methodes aangeven dit steeds langer uit te stellen (Ferber) terwijl andere methodes misschien voorschrijven dat je er eerder naartoe gaat. Meestal is er wel een overeenkomst dat je weer vertrekt voor het kind in slaap valt zodat het niet in paniek raakt als het later weer wakker wordt en de situatie opeens veranderd is.

Natuurlijk is het belangrijk dat je kind weet dat je er altijd voor hem bent, maar dat moet je combineren met je kind net genoeg uitdaging geven dat het zelfstandig dingen kan doen en zelfvertrouwen op kan bouwen. En hoe je die afweging maakt verschilt per persoon; geen van de extremen zal goed zijn (altijd handje vast bij alles, of er juist helemaal nooit zijn en het kind alles zelf laten uitzoeken).

verootjoo schreef:
Dat is niet wat onze kinderarts zei. Die zei, toen ik ook erg vermoeid was omdat hij nog niet doorsliep; ‘geef hem wat hij vraagt, hij heeft het nodig’ en legde uit dat baby’s/ peuters heel intuïtief eten en eigenlijk nooit teveel of te weinig tenzij wij ze dat aanleren. Volgens hem was het heel normaal dat hij met 1,5 nog om een fles vroeg en moet je nooit op eigen houtje de melk of eten gaan afbouwen.

Maar dat is nou net de interpretatie die je (of de arts) eraan meegeeft. Als je een baby altijd melk geeft om 3 uur 's nachts dan leer je hem aan dat 3 uur 's nachts een voedingsmoment is en zal hij honger krijgen om kwart voor drie. Verder zeg ik ook niet dat je melk of eten moet afbouwen; je past slechts de timing aan. Als je 's nachts wat minder geeft dan compenseer je dat vanzelf weer overdag (toegenomen eetlust).

Hier gaf de kinderarts trouwens aan dat het gerust afgebouwd kon worden vanaf 6 maanden wat overeen komt met wat ik gelezen had. Maar blijkbaar verschilt dat dus ook per arts omdat er gewoon geen eenduidige richtlijn voor is.

Zelf ben ik ook van mening dat je het totale plaatje moet bekijken: zowel van ouder als kind. Een kind heeft een slaapprobleem als het slaappatroon voor oververmoeidheid zorgt bij de ouder en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Een arts die aangeeft dat je maar moet doorbijten realiseert zich misschien niet dat een oververmoeide ouder minder goed voor het kind zal zorgen en je zal dan moeten afwegen of dat extra beetje melk 's nachts opweegt tegen een ouder die overdag chagrijnig is en alleen maar uitgeput op de bank ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:08

Ik heb altijd gevoed op verzoek, en bv gegeven. Dan gaat een beetje aanlengen met water niet :+ . Tot ze 9 maanden was ben ik er elke nacht uit gegaan. Tot mijn man een keer met haar naar het CB ging. Daar zeiden ze dat het voor haar niet nodig was om 's nachts te eten, en dat het gewenning was. Ik was ht daar niet mee eens. Maar mijn man heeft toen ik slaapdienst had en dus niet thuis sliep, haar laten liggen. En vanaf toen sliep ze dus door. Ik wil dus niet zeggen dat het voor elk kind zo werkt. Maar bij onze dochter dus wel. Ze is daarna alleen nog wel eens wakker geweest als ze ziek was, tanden/kiezen kreeg, of eng gedroomd had. Maar wel altijd makkelijk weer in slaap te krijgen in haar eigen bed.

In geval van ts denk ik toch echt dat het iets is wat erin is geslopen. Het lijkt mij trouwens echt heerlijk als alleen de man eruit gaat omdat de vrouw niks hoort. In de meeste gevallen is het precies andersom. Mijn man hoort echt niks in de nacht, kun je een kanon naast afschieten. Toen onze dochter geboren was was mijn ideaal zo'n co sleeper. Daar ben ik heel snel van afgestapt ik hoor elk zuchtje als zo'n kleintje naast me ligt en ik slaap dus helemaal niet meer dan. Ze is dan ook heel snel naar haar eigen kamertje verhuisd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:23

enzino schreef:
verootjoo schreef:

Ik zou juist zeggen dat het overgrote deel bestaat uit een patroon creëren dat helemaal niet tegen de signalen van je kind ingaat. Denk aan rust creëren een uur voor bedtijd, het licht beginnen te dimmen 30 minuten voor het slapen gaan, een verhaaltje lezen, pyjama aan, nachtlampje aan, nachtzoentje geven, licht helemaal uit, etc. Het naar bed gaan wordt daarmee geassocieerd met een prettig moment waarbij het bed veiligheid en comfort heeft.

Als je kind vervolgens wakker wordt midden in de nacht dan weet het snel waar hij zich bevind, weet dat er niets eng of raar is, en zal sneller weer zelf in slaap vallen. In geval van huilen schrijven bijna alle methodes juist voor naar je kind te gaan en hem op zijn gemak te stellen, waarbij sommige methodes aangeven dit steeds langer uit te stellen (Ferber) terwijl andere methodes misschien voorschrijven dat je er eerder naartoe gaat. Meestal is er wel een overeenkomst dat je weer vertrekt voor het kind in slaap valt zodat het niet in paniek raakt als het later weer wakker wordt en de situatie opeens veranderd is.

Natuurlijk is het belangrijk dat je kind weet dat je er altijd voor hem bent, maar dat moet je combineren met je kind net genoeg uitdaging geven dat het zelfstandig dingen kan doen en zelfvertrouwen op kan bouwen. En hoe je die afweging maakt verschilt per persoon; geen van de extremen zal goed zijn (altijd handje vast bij alles, of er juist helemaal nooit zijn en het kind alles zelf laten uitzoeken).

verootjoo schreef:
Dat is niet wat onze kinderarts zei. Die zei, toen ik ook erg vermoeid was omdat hij nog niet doorsliep; ‘geef hem wat hij vraagt, hij heeft het nodig’ en legde uit dat baby’s/ peuters heel intuïtief eten en eigenlijk nooit teveel of te weinig tenzij wij ze dat aanleren. Volgens hem was het heel normaal dat hij met 1,5 nog om een fles vroeg en moet je nooit op eigen houtje de melk of eten gaan afbouwen.

Maar dat is nou net de interpretatie die je (of de arts) eraan meegeeft. Als je een baby altijd melk geeft om 3 uur 's nachts dan leer je hem aan dat 3 uur 's nachts een voedingsmoment is en zal hij honger krijgen om kwart voor drie. Verder zeg ik ook niet dat je melk of eten moet afbouwen; je past slechts de timing aan. Als je 's nachts wat minder geeft dan compenseer je dat vanzelf weer overdag (toegenomen eetlust).

Hier gaf de kinderarts trouwens aan dat het gerust afgebouwd kon worden vanaf 6 maanden wat overeen komt met wat ik gelezen had. Maar blijkbaar verschilt dat dus ook per arts omdat er gewoon geen eenduidige richtlijn voor is.

Zelf ben ik ook van mening dat je het totale plaatje moet bekijken: zowel van ouder als kind. Een kind heeft een slaapprobleem als het slaappatroon voor oververmoeidheid zorgt bij de ouder en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Een arts die aangeeft dat je maar moet doorbijten realiseert zich misschien niet dat een oververmoeide ouder minder goed voor het kind zal zorgen en je zal dan moeten afwegen of dat extra beetje melk 's nachts opweegt tegen een ouder die overdag chagrijnig is en alleen maar uitgeput op de bank ligt.

Die arts bedoelde daar juist mee het geven van ander drinken zoals water of ranja of snoep oid. Daarmee verpruts je het natuurlijk gevoel voor eten.
Een kind wat om melk (of later boterhammen) vraagt moet je het gewoon geven, hij heeft het nodig. Ook al is het geen etenstijd. Vraagt het 10x per dag om stroopwafels ga je daar natuurlijk niet in mee.
Kinderen hebben sowieso meer eten nodig dan volwassenen, wij eten om op gewicht te blijven, kinderen om hun gewicht in korte tijd een paar keer te verdubbelen.
Zo heeft mijn kinderarts het uitgelegd. Nachtvoedingen zijn nodig zolang het kind dat aangeeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:42

Denk dat er voor elke theorie onderbouwende artikelen zijn te vinden.
Zo is er ook een theorie die zegt dat nachtvoedingen beter zijn voor de hersenontwikkeling ivm een gelijkmatiger suikerpeil :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:43

Ja Keet dat klopt, maar dat geldt alleen voor echt jonge baby's toch?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:50

SusanH schreef:
Ja Keet dat klopt, maar dat geldt alleen voor echt jonge baby's toch?

https://www.vrouwblog.nl/doorslapen-nie ... baby/0503/

Er wordt niet echt een leeftijd aan gehangen.
Maar het heeft meer voordelen.

Maar zoals ik al zei, er is voor alle methodes wel een onderbouwing te vinden :)

Wij trainen onze kindjes niet, zijn geen hondjes. Wij komen tegemoet aan hun behoeftes qua voeding, slaap en troost. Met daarnaast regels, grenzen en normen/waarden

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:00

Mijn moeder zei altijd: Als je dorst hebt drink je maar water, als je dan geen water wou drinken had je ook geen dorst... Is het niet iets wat je gewoon moet doorbreken en even geen aandacht aan moet geven> Hoe slaapt het bij om? Is het dan ook om de haverklap wakker?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:06

Laten we het vooral niet hebben over de schadelijke effecten van het laten huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:07

Nee, want ook daar heb je verschillende onderbouwde theorieën en studies van.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:11

Ehm.. even de aandacht terug naar ts.. Hoe is het gegaan vannacht?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:22

Die discussie wou ik ook niet opstarten. Ik ben ook niet van het laten huilen, zeker niet!
Je hebt van die oefeningen hoe dit aan te pakken, even troosten en dan weer terug leggen ed Dat bedoelde ik met het doorbreken van het huilen ed