Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Britt schreef:Enzino, niks. Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt (doen we zelf ook) en ik vind het ook normaal dat hij de nabijheid van zijn ouders zoekt als hij wakker wordt (wij slapen toch ook liever samen dan alleen? Uitzonderingen daar gelaten). Dan ga ik daar niet aan lopen sleutelen.
Cayenne schreef:Ik zat eens de ingrediënten van zo'n pyamapapje te bekijken, maar daar zit zo 28 tot 35 gram suiker per 100 mg inDaar blijven ze misschien ook wakker door?
Lijkt me in ieder geval niet handig om er vlak voor het slapen nog zoveel suiker in te gooien.
Romy1234 schreef:Ja inderdaad, we zullen het wel merken vannacht, elke nacht dat ze doorslaapt is een cadeautje.
Water wil ze echt niet hebben dus dat heeft sowieso geen zin om te geven
Ze krijgen hier van die suikervrije ranja.
Britt schreef:Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt ...
Chubby schreef:Het is heel normaal kindergedrag, ...
Britt schreef:Over het mentale aspect wordt niet gesproken.
enzino schreef:Britt schreef:Want ik vind het heel normaal dat een kind snachts wakker wordt ...Chubby schreef:Het is heel normaal kindergedrag, ...
Aan iedereen zelf de keuze wat ze "normaal" en "ideaal" vinden en hoe ze hun kinderen op willen voeden, maar alles wijst erop (onderzoeken, experts) dat ieder gezond kind de hele nacht zelfstandig door kan slapen vanaf 6 maanden oud.
Als dat niet vanzelf gaat (op goed geluk) dan zal je wat tijd moeten investeren in het lezen van een boek, of wat geld in het raadplegen van een expert, hoe je dit kan bereiken. Meestal kost het 1-2 weken van toepassen voor je kind de hele nacht doorslaapt, maar vergeleken met de tijd en moeite die het kost om elke nacht op te moeten staan (voor misschien wel 4-5 jaar) is dat een peulenschil.
Mocht een kind 's nachts trouwens wakker worden omdat het honger heeft dan is dat puur gewenning (na 6 maanden oud). Net zo als dat wij hongerig worden rond de tijd dat we gewend zijn avondeten te krijgen. Als je vroeger of later je avondeten krijgt dan is dat een weekje moeilijk maar daarna ben je aan de nieuwe tijd gewend en krijg je honger rond die tijd. Je kan melk (en andere voeding) die je 's nachts geeft verdunnen met water (langzaam opvoeren tot je alleen nog maar water geeft) zodat de honger vanzelf weggaat.
verootjoo schreef:Qua methodes om je kind te laten doorslapen; heb vanalles gelezen maar het gaat allemaal over de signalen van je kind negeren en dat wil ik niet. Ik vind het juist fijn om hem te leren dat we er altijd voor hem zijn.
verootjoo schreef:Dat is niet wat onze kinderarts zei. Die zei, toen ik ook erg vermoeid was omdat hij nog niet doorsliep; ‘geef hem wat hij vraagt, hij heeft het nodig’ en legde uit dat baby’s/ peuters heel intuïtief eten en eigenlijk nooit teveel of te weinig tenzij wij ze dat aanleren. Volgens hem was het heel normaal dat hij met 1,5 nog om een fles vroeg en moet je nooit op eigen houtje de melk of eten gaan afbouwen.
enzino schreef:verootjoo schreef:Qua methodes om je kind te laten doorslapen; heb vanalles gelezen maar het gaat allemaal over de signalen van je kind negeren en dat wil ik niet. Ik vind het juist fijn om hem te leren dat we er altijd voor hem zijn.
Ik zou juist zeggen dat het overgrote deel bestaat uit een patroon creëren dat helemaal niet tegen de signalen van je kind ingaat. Denk aan rust creëren een uur voor bedtijd, het licht beginnen te dimmen 30 minuten voor het slapen gaan, een verhaaltje lezen, pyjama aan, nachtlampje aan, nachtzoentje geven, licht helemaal uit, etc. Het naar bed gaan wordt daarmee geassocieerd met een prettig moment waarbij het bed veiligheid en comfort heeft.
Als je kind vervolgens wakker wordt midden in de nacht dan weet het snel waar hij zich bevind, weet dat er niets eng of raar is, en zal sneller weer zelf in slaap vallen. In geval van huilen schrijven bijna alle methodes juist voor naar je kind te gaan en hem op zijn gemak te stellen, waarbij sommige methodes aangeven dit steeds langer uit te stellen (Ferber) terwijl andere methodes misschien voorschrijven dat je er eerder naartoe gaat. Meestal is er wel een overeenkomst dat je weer vertrekt voor het kind in slaap valt zodat het niet in paniek raakt als het later weer wakker wordt en de situatie opeens veranderd is.
Natuurlijk is het belangrijk dat je kind weet dat je er altijd voor hem bent, maar dat moet je combineren met je kind net genoeg uitdaging geven dat het zelfstandig dingen kan doen en zelfvertrouwen op kan bouwen. En hoe je die afweging maakt verschilt per persoon; geen van de extremen zal goed zijn (altijd handje vast bij alles, of er juist helemaal nooit zijn en het kind alles zelf laten uitzoeken).verootjoo schreef:Dat is niet wat onze kinderarts zei. Die zei, toen ik ook erg vermoeid was omdat hij nog niet doorsliep; ‘geef hem wat hij vraagt, hij heeft het nodig’ en legde uit dat baby’s/ peuters heel intuïtief eten en eigenlijk nooit teveel of te weinig tenzij wij ze dat aanleren. Volgens hem was het heel normaal dat hij met 1,5 nog om een fles vroeg en moet je nooit op eigen houtje de melk of eten gaan afbouwen.
Maar dat is nou net de interpretatie die je (of de arts) eraan meegeeft. Als je een baby altijd melk geeft om 3 uur 's nachts dan leer je hem aan dat 3 uur 's nachts een voedingsmoment is en zal hij honger krijgen om kwart voor drie. Verder zeg ik ook niet dat je melk of eten moet afbouwen; je past slechts de timing aan. Als je 's nachts wat minder geeft dan compenseer je dat vanzelf weer overdag (toegenomen eetlust).
Hier gaf de kinderarts trouwens aan dat het gerust afgebouwd kon worden vanaf 6 maanden wat overeen komt met wat ik gelezen had. Maar blijkbaar verschilt dat dus ook per arts omdat er gewoon geen eenduidige richtlijn voor is.
Zelf ben ik ook van mening dat je het totale plaatje moet bekijken: zowel van ouder als kind. Een kind heeft een slaapprobleem als het slaappatroon voor oververmoeidheid zorgt bij de ouder en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Een arts die aangeeft dat je maar moet doorbijten realiseert zich misschien niet dat een oververmoeide ouder minder goed voor het kind zal zorgen en je zal dan moeten afwegen of dat extra beetje melk 's nachts opweegt tegen een ouder die overdag chagrijnig is en alleen maar uitgeput op de bank ligt.
SusanH schreef:Ja Keet dat klopt, maar dat geldt alleen voor echt jonge baby's toch?