Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:06

Er zijn ook gewoon Heilpraktikers in Nederland hoor. 1 daarvan is 1 van mijn vrienden. En een behandeling wordt vergoed door de verzekering. Zelf geen ervaring mee.

Ik vind de discussie wel grappig, iedereen lijkt op Bokt te geloven in osteopaten bij paarden. Ik heb 1 keer eentje bij mijn paard gehad en niets van gemerkt. Ach ja, baadt het niet, het schaadt ook niet. Je bent alleen 60 euro lichter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:26

Bij een osteopaat ligt het maar net aan de werkwijze. Zo‘n orgaan betaster kan ik persoonlijk niets mee, maar degene die bij mijn paard komt noemt zich osteopaat, doet echter fysio handelingen. Ze is dan ook daarnaast humaan sport fysio met een eigen zeer grote praktijk.
Zij is echt super. Zo liep ik afgelopen zomer met een 8 weken durende kreupelheid met slechte buigproef. Paarden kliniek kon er niets mee omdat ze het niet konden lokaliseren. Zij kon dat wel en met haar advies was het toen kort daarna weg.
Maar zij is gewoon in alle opzichten een expert van het bewegingssysteem.
Ik ben daar zelf ook geweest toen ik na mijn zwangerschap niet meer kon doorzitten of galopperen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:02

Mijn paarden veearts is ook opgeleid tot osteopaat. En hij gebruikt de osteopathie ook op mijn paarden als hij denkt dat zij daar op dat moment baat bij hebben.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:05

Osteopathie is kwakzalverij. Bestaat geen discussie over.
De uitgangspunten zijn compleet achterhaald, en de claims uit de lucht gegrepen.

De zaak is natuurlijk dat er aantal osteopaten zijn die zich van de authentieke dogma's weinig aantrekken, die zich ver houden van het rechtzetten van scheve bekkens en losmaken van verkleefde baarmoeders, en uiteindelijk technieken toepassen die dicht in de buurt zitten van fysiotherapie en sportmassage. En eerlijk is eerlijk, bepaalde technieken van fysio's zijn evenmin of nauwelijks evidence based, en klinken mij ook vrij dubieus in de oren.

Mungbean

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:45

Uiteindelijk is voor de individu slechts belangrijk dat deze een aangenaam leven kan hebben.
Zelf al vind de hele wereld chiropractie onzin, het heeft mij in iedergeval mijn kwaliteit van leven fors verbeterd.
10 jaar geleden kon ik letterlijk geen KM meer pijnvrij lopen, na de behandelingen was het verdwenen en kon/kan ik gewoon weer de hele dag wandelen.
Voor mij als individu is het dan eigenlijk niet zo boeiend hoe de gemiddelde mens reageerd en of ik binnen of buiten de standaard deviatie val.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:06

Janneke2 schreef:
...zouden de Duitsers dan echt geen regelgeving voor homeopathie hebben?

Lijkt mij stug.

Arabesk: misschien eens die huiskamergroep doen?
Ik lees enkel verdachtmakingen- ik vind het niet bijdragen aan een goede sfeer en met een serieuze discussie (het doel van dit topic) heeft het niets van doen.

Sorry Janneke, maar jouw bijdragen zijn ook niet echt sfeer verhogend. Sterker nog, je wijze van reageren heeft iets arrogants. Met name het regelmatig vermelden hoe goed en wetenschappelijk je wel bent opgeleid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:23

CharleyT schreef:
Sorry Janneke, maar jouw bijdragen zijn ook niet echt sfeer verhogend. Sterker nog, je wijze van reageren heeft iets arrogants. Met name het regelmatig vermelden hoe goed en wetenschappelijk je wel niet bent opgeleid.

I am very sorry dit te lezen.

Voor alle duidelijkheid - wat ik idd in dit topic doe is hameren op het verschil tussen wetenschap en rationalist zijn.

Het laatste wat ik wil is dat mensen dit lezen als 'Janneke vindt dat ze beter dan de rest is', want dat vind ik niet.

Ik sta zogezegd aan de kant van de wetenschap, waar men "niet gelooft, maar waarneemt".

...zoals het verhaal van Columbus die met die 3 kleine scheepjes aankomt in de Carriben.
Het verhaal wil, dat enkel de kinderen en de sjamanen de schepen zagen ("...al geloof ik mijn ogen niet, het is toch echt wat mijn ogen mij vertellen - hier snap ik niets van, maar het is beslist interessant...!") -
...en wat ik in dit verband aanduid met 'rationalisme' is de houding van 'dat dit vroeger niet zo was en dat het toch logisch is dat het nog steeds niet kan!'

Mbt 'zin en onzin van niet gebruikelijke geneeswijzen' zullen de rationalisten zo ongeveer per definitie tegen zijn...
...en dat mag, al discussieert wat lastig met wie per definitie vindt dat het niet kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:31

BigBen schreef:
De uitgangspunten zijn compleet achterhaald, en de claims uit de lucht gegrepen.

De zaak is natuurlijk dat er aantal osteopaten zijn die zich van de authentieke dogma's weinig aantrekken, die zich ver houden van het rechtzetten van scheve bekkens en losmaken van verkleefde baarmoeders, en uiteindelijk technieken toepassen die dicht in de buurt zitten van fysiotherapie en sportmassage. En eerlijk is eerlijk, bepaalde technieken van fysio's zijn evenmin of nauwelijks evidence based, en klinken mij ook vrij dubieus in de oren.

Het is tegenwoordig osteopathie voor en na. Fysiotherapie is al amper bewezen maar osteopathie gaat wel heel ver. Scheve wervels rechtzetten... Dan zou een paard allang verlamd zijn met een scheve wervel. En altijd vage 'blokkades' wat er dan geblokkeerd is is niet duidelijk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:09

Goh , ik twijfel nu of ik me in dit topic nog wel wil mengen.
Ga altijd nuchter af op wat de paarden om me heen laten zien , niks meer en zeker niet minder.
vandaar mijn open vragen even eerder.

Is het echter nog nuttig om daarover in “discussie” te gaan gezien de enorme monddood blokkade die in dit topic wordt opgeworpen.

Kan me energie en tijd beter in de paarden zelf steken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:19

Citaat:
Het is tegenwoordig osteopathie voor en na. Fysiotherapie is al amper bewezen maar osteopathie gaat wel heel ver. Scheve wervels rechtzetten... Dan zou een paard allang verlamd zijn met een scheve wervel. En altijd vage 'blokkades' wat er dan geblokkeerd is is niet duidelijk.

'Zin en onzin mbt niet gebruikelijke geneeswijzen' - efkes enige feiten.

'Scheef en scheef is twee' mbt wervels.
Een complete ontwrichting na een ongelukkige val tijdens een cross - dat kan idd verlamming geven. Bij paarden volgt niet zelden euthanasie ofwel ter plekke afmaken tijdens een 'hold-up'.

Waar de verschillende "manuele" therapieën zich mee bezighouden is wat in plaatselijk jargon heet subluxatie. Een wervel heeft 2 gewrichten 'met de bovenbuurvrouw' en 2 gewrichten met de benedenbuur - bij subluxatie verhelpen is het doel dat voor alle wervels geldt dat alle 4 gewrichten makkelijk kunnen bewegen.
(Ik neem aan dat een subluxatie een blokkade in de wervelkolom is; uiteraard kunnen er ook elders in het lichaam spierknopen zitten en wat al niet aan pijn en ellende die je kunt benoemen als 'blokkade'...)

Dit gezegd zijnde zouden we kunnen praten over hoe nuttig het is, in hoeverre het een hype is, hoe veel bewijs (hetzij N= 1 of 2 of 3 hetzij wetenschappelijke artikelen) er is, etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:47

Soms is het al nuttig als gewoon iemand een andere kijk heeft.
Mijn oom had een lange tijd last van tintelende vingers aan de linker arm.
Dokter links, dokter rechts, ziekenhuis allemaal geen diagnose.
Vervolgens toch maar naar de fysio die vrijwel direct constateerde dat die pols ooit gebroken geweest was. Echootje gemaakt waarop bleek dat de zenuw beklemt raakte tussen het oude overgroeide breukvlak en zijn horloge als hij zijn hand boog met zijn muziekinstrument (zeer fanatiek). Horloge aan de andere arm en nooit meer last gehad :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:43

Sizzle schreef:
Zelf al vind de hele wereld chiropractie onzin, het heeft mij in iedergeval mijn kwaliteit van leven fors verbeterd.
10 jaar geleden kon ik letterlijk geen KM meer pijnvrij lopen, na de behandelingen was het verdwenen en kon/kan ik gewoon weer de hele dag wandelen.
Voor mij als individu is het dan eigenlijk niet zo boeiend hoe de gemiddelde mens reageerd en of ik binnen of buiten de standaard deviatie val.

Ach man, wat een onzin. Het is niet omdat B op A volgt, dat A automatisch ook de oorzaak is van B. Tien jaar terug had jij een probleem, je hebt een behandeling gehad, en het probleem is verdwenen. Fijn, maar het betekent van geen kanten dat het de behandeling is die voor beterschap heeft gezorgd. Dat weet je eenvoudigweg niet. Mss heb je toen veel rust genomen. Mss ben je anders gaan bewegen. Mss heb je andere schoenen gekocht. Mss heb je een tijd ontstekingsremmers genomen. Mss is het probleem spontaan verdwenen. Mss ben je 10kg afgevallen. Je weet het eenvoudigweg niet, en dus moet je dat soort conclusies ook niet maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:47

Ehm nee, dat was direct de dag erna terwijl ik al 2 jaar chronisch belastingspijn had.
Overigens had mijn huisarts me daarnaartoe gesommeerd ;)
Ik kon namelijk niet ‚normaal‘ lopen waarbij je armen je pas volgen. Bij mij was dat volledig f*cktup.

Wel heb ik een week spierpijn gehad die ‚marteling‘

Grappig is dat mijn vriend de week erna toen zei: he je loopt ineens als een normaal mens.

Maar ik hoef niets te bewijzen, het kan me niet eens schelen of ik een toevalsteffer was of chronisch gevoelig ben voor 1 malige placebo.
Wat voor mij telt is dat ik sltijd pijn had bij het lopen en die pijn daarna nooit meer teruggekomen is.

Echter heb ik wel een vermoeden hoe dit kon werken. Ik ben namelijk wat hypermobiel en regelmatig blokkeren sommige gewrichten (lees: niet meer te buigen of te strekken zijn = pijnlijk) die ik dan met wat geduld zelf weer los manipuleer.. Ik kan me daarom prima voorstellen dat ik dus wellicht door een val of rare sprong ooit een groter gewricht geblokkeerd was dat een beetje brutere manipulatie nodig had.
Ik vond het overigens vrij eng en zou niet graag nog een keer gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:19

Ik kijk rijkhalzend uit naar een potentiele toekomst met precision medicin met personalized proteomcs/genomics.

Maar voor je dat door alle studies weet te lozen hebben we nog een laaaaaaaange weg te gaan. Vind namelijk maar eens een goede studie groep in zo‘n geval.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:58

Arabesk schreef:
BigBen schreef:

Ik ben heel benieuwd wat jij verstaat onder een scheve wervel? :D Ik ben het trouwens eens dat er veel osteo's van matige kwaliteit (geen vooropleiding, geen medische kennis) zijn.

Het is heel lastig om een specifieke deel van de fysio/osteo/chiro behandeling te bewijzen omdat het heel lastig dubbelblind placebo te testen is.

Je kan wel de gehele behandeling afzetten tegenover geen behandeling. Dan blijkt bijv. dat iemand na een operatie zonder revalidatie na een jaar op het oude sportniveau terug is en met fysio/revalidatie is dat 6-8 weken. Of dat er een enorme vermindering kan zijn van bijv. het aantal hernia operaties door fysio/chiro behandeling. Of dat de bewegingsuitslag van bepaalde gewrichten is verbeterd of dat de persoon/paard meer symmetrisch beweegt.

Spinale manipulatie (zoals bij chiro/osteo gedaan wordt) is gewoon bewezen effectief voor rug- en nekpijn. Ik begrijp zelf niet helemaal wat er alternatief aan is eigenlijk?
Je hebt een gewricht met een beperkte beweging. Die beperking zit vaak in de weke delen en die beperking kan je op verschillende manieren proberen te verhelpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:04

Veel grotere ziekenhuizen inclusief academische ziekenhuizen hebben ook chiropracters en fysios direct in dienst.
Chiropractie is in feite in het extreemste geval ook het terug zetten van een ledemaat uit de kom en in sommige ziekenhuizen zijn dan ook noodoproep chiro‘s in dienst.

Mijn man werkte eerder als revalidatie arts en die hebben echt wel flink respect voor de ‚alternatieve‘ collega‘s.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:12

Peetstap schreef:
Zeg, zijn jullie allen in dit topic het eens met:

Dieren kennen geen placebo-effect
Dieren hebben geen geloof in de werking van iets of iemand.
Dieren hebben geen vertrouwen of wantrouwen in de werking van geneesmiddelen en/of geneeswijzen.
Dieren leven in het hier en nu en hebben geen hoop of visie over hun genezing.

Wellicht kunnen jullie meer dingen aanvullen :)*

Het is een misverstand dat het volledige placebo-effect een psychische reactie/verwachting is op een medicijn.
Het grootste deel van het placebo effect is eerder spontane genezing of regression to the mean (bij een sterk fluctuerende aandoening zoek je hulp op het moment dat de klachten het ergst zijn en natuurlijkerwijs volgt daarna een moment van afname van klachten). Dat is de reden dat het placebo effect vaak alleen op de korte termijn "werkt".

De eigenaar heeft bij paarden een enorm effect, puur omdat ze de ernst van het probleem beoordelen. Het kan wel beide kanten op gaan. Ik ken mensen die zo "geloven" in een bepaalde behandeling dat ze zelf niet zien dat hun paard niet verbeterd is na een behandeling. Ik kom ook mensen tegen die een 90% verbetering na één behandeling niet goed genoeg vinden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:40

Sizzle schreef:
Ik kijk rijkhalzend uit naar een potentiele toekomst met precision medicin met personalized proteomcs/genomics.

Ik ook :j Dubbel-blind placebo gecontroleerd onderzoek is het beste wat we nu hebben, maar de uitkomsten blijven enorm beperkt op individueel niveau.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:07

Sanne , dank voor je uitleg.

Dat betekent wel dat het gevolg van placebo is, dat de klachten altijd terugkomen in al dan niet heftiger of mindere vorm ?
De mindere vorm van klachten als gevolg van het zelf herstellend vermogen van een lichaam.
Heftiger klachten omdat het lichaam zelfstandig de genezing dus niet aankan.

Je weet ongetwijfeld uit een ander topic mijn praktijk ervaring mbt gouden combi fysio/chyro/accu Pressure bij paarden.
Maar eerlijk gezegd durf ik die ervaring in dit topic niet meer te delen.
Laat staan dat ik het gebruik van kruiden hier ter sprake zou willen brengen.

Wat vindt je trouwens van stelling 2,3en 4 ?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:29

Je stellingen kloppen uiteraard, maar eigenaren van paarden hebben al die ideeën wel. Als je dus afgaat op de subjectieve observaties van eigenaren, zit je eigenlijk met hetzelfde probleem als bij mensen zelf.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:22

sanne83 schreef:
Spinale manipulatie (zoals bij chiro/osteo gedaan wordt) is gewoon bewezen effectief voor rug- en nekpijn. Ik begrijp zelf niet helemaal wat er alternatief aan is eigenlijk?

Bewezen effectief ? Laat me niet lachen zeg.
Van spinal manipulation therapy (SMT) is maar één zaak bewezen, namelijk dat het niet beter werkt dan placebo.
Conclusie systematic review van 2012:

Cochrane Library schreef:
Overall, we found generally low to very low quality evidence suggesting that SMT is no more effective in the treatment of patients with acute low-back pain than inert interventions, sham (or fake) SMT, or when added to another treatment such as standard medical care. SMT also appears to be no more effective than other recommended therapies.

http://cochranelibrary-wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD008880.pub2/full

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:30

Sizzle schreef:
Veel grotere ziekenhuizen inclusief academische ziekenhuizen hebben ook chiropracters en fysios direct in dienst.

Ik ken geen enkel ziekenhuis dat een chiropracter in dienst heeft, maar zelfs als dat het geval zou zijn, en dan ? Dat is toch op geen enkele manier bewijs voor werkzaamheid ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:03

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

BigBen schreef:
Sizzle schreef:

Ik ken geen enkel ziekenhuis dat een chiropracter in dienst heeft, maar zelfs als dat het geval zou zijn, en dan ? Dat is toch op geen enkele manier bewijs voor werkzaamheid ?

Wat de boer niet kent?

Ik vind het grappig hoe er in dit topic zo zwart wit gereageerd wordt op een onderwerp wat extreem grijs is.
We weten uiteindelijk nog ontzettend weinig van het lichaam.

Een van de huidige best-sellers van een van de grootste farmaceuten loopt tevens nog in fundamenteel onderzoek omdat men eigenlijk nog geen flauw idee heeft wat het precies doet behalve per ongeluk een gunstig effect geven.
Het werkt, maar niemand begrijpt werkelijk waarom precies en wat het verder nog doet.

Voor een ander medicijn dat al minstens 20 jaar een generic is blijkt er ineens een werking te zijn die veel belangrijker is dan waar het ooit voor bedacht is. Echter komt het zo nooit meer op de markt want een generic laat zich immers niet meer nieuw registreren en geeft onvoldoende winst voor nieuwe klinische studies.
Wel zou ik zelf met dat in het achterhoofd prima dat middel durven nemen mocht ik ooit in die onfortuinlijke situatie komen.

Komt gelijk de vraag: is off-label use ook alternatief?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:51

BigBen schreef:
sanne83 schreef:

Bewezen effectief ? Laat me niet lachen zeg.
Van spinal manipulation therapy (SMT) is maar één zaak bewezen, namelijk dat het niet beter werkt dan placebo.
Conclusie systematic review van 2012:

Cochrane Library schreef:
Overall, we found generally low to very low quality evidence suggesting that SMT is no more effective in the treatment of patients with acute low-back pain than inert interventions, sham (or fake) SMT, or when added to another treatment such as standard medical care. SMT also appears to be no more effective than other recommended therapies.

http://cochranelibrary-wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD008880.pub2/full

Uit hetzelfde artikel:

Citaat:
In general, side-lying and supine thrust SMT techniques demonstrate a short-term significant difference when compared to non-thrust SMT techniques for the outcomes of pain, functional status, and recovery.

En de auteurs concluderen:
Citaat:
Our evaluation is limited by the small number of studies per comparison, outcome, and time interval. Therefore, future research is likely to have an important impact on these estimates. The decision to refer patients for SMT should be based upon costs, preferences of the patients and providers, and relative safety of SMT compared to other treatment options.

Iets nieuwer review:
https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2616395

Als je dan fysio/chiro (lage kosten, laag risico) afzet tegen andere interventies als operaties (hoge kosten, hoog risico), chronische pijnstiller gebruik (hoger risico), dan weet ik wel waar ik voor zou kiezen.

Neem ook nog even mee dat SMT niet op zichzelf staat bij de meeste behandelaars, zoals in dit soort onderzoeken getest wordt. Er wordt oa. vergeleken met pijnstillers, warmte/kou, massage, aanpassen van houding/gebruik, training. In de praktijk combineer je juist. Het is niet of/of.

Ik vind het verder prima dat het één niet beter werkt dan het ander. Die conclusie geldt voor grote groepen en als persoon zal je dus moeten uitvinden wat voor jou het beste werkt. Voor de één is dit warmte plus massage plus pijnstillers. Voor de ander is het chiro + beweging.

Ik geloof uiteraard in pijnstillers :D , maar voor mij persoonlijk (bij acute aanval onderrug pijn) doen pijnstillers helemaal niets. Massage of fysio helpt iets. Beweging/yoga is leuk, maar niet mogelijk op dat moment. Bij de chiro ga ik krom naar binnen en loop weer recht naar buiten.