Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:...zouden de Duitsers dan echt geen regelgeving voor homeopathie hebben?
Lijkt mij stug.
Arabesk: misschien eens die huiskamergroep doen?
Ik lees enkel verdachtmakingen- ik vind het niet bijdragen aan een goede sfeer en met een serieuze discussie (het doel van dit topic) heeft het niets van doen.
CharleyT schreef:Sorry Janneke, maar jouw bijdragen zijn ook niet echt sfeer verhogend. Sterker nog, je wijze van reageren heeft iets arrogants. Met name het regelmatig vermelden hoe goed en wetenschappelijk je wel niet bent opgeleid.
BigBen schreef:Osteopathie is kwakzalverij. Bestaat geen discussie over.
De uitgangspunten zijn compleet achterhaald, en de claims uit de lucht gegrepen.
De zaak is natuurlijk dat er aantal osteopaten zijn die zich van de authentieke dogma's weinig aantrekken, die zich ver houden van het rechtzetten van scheve bekkens en losmaken van verkleefde baarmoeders, en uiteindelijk technieken toepassen die dicht in de buurt zitten van fysiotherapie en sportmassage. En eerlijk is eerlijk, bepaalde technieken van fysio's zijn evenmin of nauwelijks evidence based, en klinken mij ook vrij dubieus in de oren.
Citaat:Het is tegenwoordig osteopathie voor en na. Fysiotherapie is al amper bewezen maar osteopathie gaat wel heel ver. Scheve wervels rechtzetten... Dan zou een paard allang verlamd zijn met een scheve wervel. En altijd vage 'blokkades' wat er dan geblokkeerd is is niet duidelijk.
Sizzle schreef:Zelf al vind de hele wereld chiropractie onzin, het heeft mij in iedergeval mijn kwaliteit van leven fors verbeterd.
10 jaar geleden kon ik letterlijk geen KM meer pijnvrij lopen, na de behandelingen was het verdwenen en kon/kan ik gewoon weer de hele dag wandelen.
Voor mij als individu is het dan eigenlijk niet zo boeiend hoe de gemiddelde mens reageerd en of ik binnen of buiten de standaard deviatie val.
Arabesk schreef:BigBen schreef:Osteopathie is kwakzalverij. Bestaat geen discussie over.
De uitgangspunten zijn compleet achterhaald, en de claims uit de lucht gegrepen.
De zaak is natuurlijk dat er aantal osteopaten zijn die zich van de authentieke dogma's weinig aantrekken, die zich ver houden van het rechtzetten van scheve bekkens en losmaken van verkleefde baarmoeders, en uiteindelijk technieken toepassen die dicht in de buurt zitten van fysiotherapie en sportmassage. En eerlijk is eerlijk, bepaalde technieken van fysio's zijn evenmin of nauwelijks evidence based, en klinken mij ook vrij dubieus in de oren.
Het is tegenwoordig osteopathie voor en na. Fysiotherapie is al amper bewezen maar osteopathie gaat wel heel ver. Scheve wervels rechtzetten... Dan zou een paard allang verlamd zijn met een scheve wervel. En altijd vage 'blokkades' wat er dan geblokkeerd is is niet duidelijk.
Peetstap schreef:Zeg, zijn jullie allen in dit topic het eens met:
Dieren kennen geen placebo-effect
Dieren hebben geen geloof in de werking van iets of iemand.
Dieren hebben geen vertrouwen of wantrouwen in de werking van geneesmiddelen en/of geneeswijzen.
Dieren leven in het hier en nu en hebben geen hoop of visie over hun genezing.
Wellicht kunnen jullie meer dingen aanvullen
sanne83 schreef:Spinale manipulatie (zoals bij chiro/osteo gedaan wordt) is gewoon bewezen effectief voor rug- en nekpijn. Ik begrijp zelf niet helemaal wat er alternatief aan is eigenlijk?
Cochrane Library schreef:Overall, we found generally low to very low quality evidence suggesting that SMT is no more effective in the treatment of patients with acute low-back pain than inert interventions, sham (or fake) SMT, or when added to another treatment such as standard medical care. SMT also appears to be no more effective than other recommended therapies.
Sizzle schreef:Veel grotere ziekenhuizen inclusief academische ziekenhuizen hebben ook chiropracters en fysios direct in dienst.
BigBen schreef:Sizzle schreef:Veel grotere ziekenhuizen inclusief academische ziekenhuizen hebben ook chiropracters en fysios direct in dienst.
Ik ken geen enkel ziekenhuis dat een chiropracter in dienst heeft, maar zelfs als dat het geval zou zijn, en dan ? Dat is toch op geen enkele manier bewijs voor werkzaamheid ?
BigBen schreef:sanne83 schreef:Spinale manipulatie (zoals bij chiro/osteo gedaan wordt) is gewoon bewezen effectief voor rug- en nekpijn. Ik begrijp zelf niet helemaal wat er alternatief aan is eigenlijk?
Bewezen effectief ? Laat me niet lachen zeg.
Van spinal manipulation therapy (SMT) is maar één zaak bewezen, namelijk dat het niet beter werkt dan placebo.
Conclusie systematic review van 2012:Cochrane Library schreef:Overall, we found generally low to very low quality evidence suggesting that SMT is no more effective in the treatment of patients with acute low-back pain than inert interventions, sham (or fake) SMT, or when added to another treatment such as standard medical care. SMT also appears to be no more effective than other recommended therapies.
http://cochranelibrary-wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD008880.pub2/full
Citaat:In general, side-lying and supine thrust SMT techniques demonstrate a short-term significant difference when compared to non-thrust SMT techniques for the outcomes of pain, functional status, and recovery.
Citaat:Our evaluation is limited by the small number of studies per comparison, outcome, and time interval. Therefore, future research is likely to have an important impact on these estimates. The decision to refer patients for SMT should be based upon costs, preferences of the patients and providers, and relative safety of SMT compared to other treatment options.