Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:45

zo brengen ze het wel nelleke het zou voor zowel beginners die net 10m lopen als voor ervaren marathon lopers zijn. En ik denk dat heel ervaren marathon lopers die enkel duur trainen er nog wel wat uit zouden kunnen halen. Maar ja die heel ervaren marathon lopers trainen meestal niet enkel duur want zin meestal wel door ervaring rijker geworden en die lopen zo graag dat ze zich niet zo laten inperken tbv een schema. En wie loopt er nu niet op recreatieve manier. Of anders gezegd hoeveel procent van de mensen die hardlopen kunnen leven van het hardlopen en zijn dus geen recreanten maar professionals. Dat is echt maar een heel , heel klein percentage.

Goed gelopen hwn. Altijd nuttig zo'n test om extra hulpmiddelen te hebben bij de trainingen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:00

Horsetime ik heb nooit dat ik ga glijden met mijn hardloopschoenen en dat zou ook niet het geval moeten zijn. Denk dat je niet zulke beste schoenen hebt…

Hwn leuk dat je een wedstrijd hebt gelopen, welke afstand en tijd? Lastig dat je te hard van start gaat, loop je met horloge? Dan kan je misschien je snelheid beter in de gaten houden.

Ik ga het e-book over sportrusten van de week eens op mijn gemak lezen. Ik zou denken dat het inderdaad voor tot een halve marathon wel prima is maar blijf vooralsnog mijn vraagtekens houden bij een hele.
Zoals in het geval van Nelleke 16km lopen obv van zo’n training moet prima te doen zijn lijkt mij.
Nelleke wil je in training eigenlijk helemaal geen afstanden gaan lopen die wel richting die 16km gaan?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:25

Ik heb de spartacusrun volbracht! 10km met 30 hindernissen. Het lopen ging goed, geen enkele keer buiten adem geweest. Maar het zwemmen was echt VERSCHRIKKELIJK, de kou sneed je adem meteen af. Ik moest me echt concentreren op mijn ademhaling en kon niet praten anders had ik meteen het gevoel dat ik zuurstof te weinig had.

MAAR, het smaakt naar meer! In het najaar wil ik nog zo een survivalrun doen. In tussentijd zou ik graag wel een gewone loopwedstrijd(evenement) lopen. Iemand een idee waar er een overzicht te vinden is in België?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:09

Goed gedaan! Ik ga zaterdag de mudmasters doen maar ik zie erg op tegen het koude water..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:41

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:50

Ik heb net weer een rondje gelopen, met compressie kousen en dat ging helemaal goed gelukkig.

Ik merk alleen dat ik niet verder vooruit kom, blijf beetje hangen voor m'n gevoel. Moet eerder stoppen omdat ik niet meer kan zeg maar. Blijf beetje tussen de 4 en 4.5 km hangen. Iemand tips wat evt kan helpen om weer vooruitgang te boeken?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:52

Knap hoor florence, lijkt me erg pittig. Dat water tussendoor zal idd n8et prettig zijn met nu nog deze temperatuur.

Supervixen succes alvast zaterdag.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:01

Florence, klinkt echt dramatisch en dan toch ook weer niet want je gaat gewoon door. Knap hoor!

Supervixen, succes zaterdag (duurt nog even)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:52

hyawatta schreef:
Ik heb net weer een rondje gelopen, met compressie kousen en dat ging helemaal goed gelukkig.

Ik merk alleen dat ik niet verder vooruit kom, blijf beetje hangen voor m'n gevoel. Moet eerder stoppen omdat ik niet meer kan zeg maar. Blijf beetje tussen de 4 en 4.5 km hangen. Iemand tips wat evt kan helpen om weer vooruitgang te boeken?

Hoe train je? Heb je een schema? Wissel je af in type loopjes? Als je na 4,5km niet meer kan, dan is denk ik je tempo te hoog om mee uit te breiden.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:30

Ik heb met schema getraind en wel paar keer 5 km gelopen en dan was ik niet helemaal kapot, voor m'n gevoel had ik nog wel een stukje verder gekund.
ik loop wel altijd hetzelfde qua trainen maar wel verschillende routes.
Afbeelding
Zit qua tempo altijd wel rond hetzelfde.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:35

Daan_O schreef:
Hwn leuk dat je een wedstrijd hebt gelopen, welke afstand en tijd? Lastig dat je te hard van start gaat, loop je met horloge? Dan kan je misschien je snelheid beter in de gaten houden.

Ja, ik hou mijn horloge in de gaten, maar het ene moment loop ik aan 11 km/u, kijk ik 100 m niet, en ga ik plots aan 14,5 km/u (zeker bij de start is het soms wat inhalen, dan is het wat riskant om constant naar mijn horloge te kijken, wil ook geen mensen omver lopen, zeker op die 5 km-wedstrijden lopen soms nog behoorlijk jonge kinderen mee).

Ik had een netto tijd van 23min 5sec, dus officieel bijna 13 km/u, maar werkelijke afstand was zo'n 250 m minder. Toch weer 12de van de 97 vrouwen (vorige wedstrijd 13de van de 98), dus ik blijf op niveau.

En vandaag toch weer een 5 km gelopen, maar wel heel rustig aan, want er was een drink van de jogging club. Ik loop normaal nooit 2 dagen achtereen, en ik drink niet, dus niet helemaal logisch dat ik erheen gegaan ben :) . Maar ja, 't is een gewoonte: de dinsdag na twee halftijdse jobs me reppen om 6 stallen uit te mesten en de paarden op tijd binnen te hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:37

@Hyawatta, als die maximale snelheid klopt (kan ook foutje in het horloge zijn), dan trek je toch een behoorlijk sprintje tussenin, dus gelijkmatiger lopen zou wel es kunnen helpen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:07

De maximale snelheid is eigenlijk altijd gebaseerd op het corrigeren van tijdelijk slechte gps signalen. Eigenlijk moet je aan dat getal geen enkele waarde koppelen. Net zoals de actuele snelheid/tempo vaak niet klopt.
Maar je lichaam trainen is je lichaam voldoende trainingsprikkels geven en dat doe je niet door altijd het zelfde te doe tijdens een training. Dan is het geen prikkel meer. Aanvankelijk maak je vorderingen maar al snel treed er een stabilisatie op totdat e zelfs op een gegeven moment weer achteruit kunt gaan door steeds enkel het zelfde te blijven doen.
Dat gezegd hebbende is het waarschijnlijk ook vooral mentaal dat je niet verder denkt te kunnen. Als je eenmaal daar aan toe gaat geven ga je dat vervolgens steeds sneller doen en verlies je helemaal het vertrouwen.
Als je vooruitgang wil boeken moet je dus een goed gevarieerd schema hebben. En vervolgens maak je je schema af. Desnoods op een lager tempo als je denkt dat je het niet vol kunt houden (opbouw hoeft ook helemaal niet op een hoog tempo) maar dus niet eerder je training afkappen omdat je denkt dat je niet verder kunt. Als dat geen optie is in je hoofd zal je ervaren dat je echt wel verder kunt. Maar soms kost het gewoon wat meer moeite maar je lichaam trainen gaat ook niet zonder zo nu en dan best wel veel moeite.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:15

Greetje63 schreef:
De maximale snelheid is eigenlijk altijd gebaseerd op het corrigeren van tijdelijk slechte gps signalen. Eigenlijk moet je aan dat getal geen enkele waarde koppelen. Net zoals de actuele snelheid/tempo vaak niet klopt.

Interessant om horen, Greetje, vroeg me al af waar die pieken vandaan kwamen, dacht dat het was als ik mijn arm te snel omhoog deed om mijn horloge te lezen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:37

Greetje63 schreef:
Maar je lichaam trainen is je lichaam voldoende trainingsprikkels geven en dat doe je niet door altijd het zelfde te doe tijdens een training. Dan is het geen prikkel meer. Aanvankelijk maak je vorderingen maar al snel treed er een stabilisatie op totdat e zelfs op een gegeven moment weer achteruit kunt gaan door steeds enkel het zelfde te blijven doen.
Dat gezegd hebbende is het waarschijnlijk ook vooral mentaal dat je niet verder denkt te kunnen. Als je eenmaal daar aan toe gaat geven ga je dat vervolgens steeds sneller doen en verlies je helemaal het vertrouwen.
Als je vooruitgang wil boeken moet je dus een goed gevarieerd schema hebben. En vervolgens maak je je schema af. Desnoods op een lager tempo als je denkt dat je het niet vol kunt houden (opbouw hoeft ook helemaal niet op een hoog tempo) maar dus niet eerder je training afkappen omdat je denkt dat je niet verder kunt. Als dat geen optie is in je hoofd zal je ervaren dat je echt wel verder kunt. Maar soms kost het gewoon wat meer moeite maar je lichaam trainen gaat ook niet zonder zo nu en dan best wel veel moeite.

Interessant dit :) Wat houdt voor jou die variatie in? En hoe stel je zo'n schema op? Ik loop wel verschillend routes, maar bouw eigenlijk enkel mijn afstand op of loop weer een kortere afstand dan de vorige route.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:31

Intervallen lopen, dat maakt je sneller, sterker en zorgt voor meer uithoudingsvermogen. Ik train via een schema wat op maat gemaakt is. Dat houdt in dat ik 3x in de week met (soms stevige) tempowisselingen loop en 1x in de week een duurloop. De afstanden worden "ongemerkt" steeds langer en ik steeds een beetje sneller (al train ik niet om snel te worden maar om lang te kunnen lopen) Mn spieren worden echt aan het werk gezet om sterker te worden.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:10

Dan moet ik toch eens wat vaker die intervaltraining meenemen, ook al is het niet echt mijn ding :)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:28

Zal ik eens kijken of ik daar een training voor kan vinden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:41

Mijn schema maak ik nooit zelf daar heb ik een coach voor. Maar geen enkele training is hetzelfde al kun je er natuurlijk niet aan ontkomen dat regelmatig dezelfde elementen terugkomen. Maar ik zal ook nooit meer op eenzelfde manier naar een bepaalde wedstrijdafstand toewerken als de keren ervoor. Want je weet dan dat de volgende keer je lichaam minder trainingsprikkels krijgt dan de eerste keer en dat het dus niet beter al zal uitpakken.
ER zijn zoveel verschillende trainingsvormen te bedenken. Van tempo duurloop ,rustige duurloop tot LSD (long slow distance). Maar vooral trainingen met tempo wisselingen. dat kan een interval training zijn waarbij je de intervallen rondom je omslagpunt loopt , maar het kunnen ook langere blokken op iets mindere snelheid zijn en dan geen pauzes in de vorm van wandel en/of dribbel zoals bij de interval training maar aansluitende blokken op verschillende tempo's in de vorm van bv wisselduurloopen, piramidelopen , climaxlopen. Dan heb je nog de korte felle tussensprints of de zogenaamde HIT trainigen, vaartspel waarbij je elk element uit je omgeving als speluitdaging neemt (versnellingen sprintjes ,heuveltjes , slootje springen etc). Dan nog de specifieke heuveltrainingen en heuvelsprintjes. En zo zin er eindeloos veel varianten te verzitten waarbinnen e ook kunt variëren zodat de prikkel steeds iets anders is.
Zelf train ik 5 keer per week. Meestal komt het neer op een training in de vorm van een wisselduurloop of tempoblokken, een rustig duurloopje , een interval training, een zeer wisselende training van tempoduurloop tot duurloop met korte versnellingen tot heuveltraining of heuvel sprintjes en een enkele keer gewoon een rustige duurloop en tenslotte de langste training van de week eigenlijk altijd met tempoblokken maar steeds op een geheel andere manier ingedeeld soms in de vorm van een climax loop soms een opeenvolging van mini climaxjes maar soms ook blokken op steeds hetzelfde tempo afgewisseld met een pauze km op rustig duurloop tempo.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:44

hyawatta schreef:
Zal ik eens kijken of ik daar een training voor kan vinden.

Bij een interval training draait alles om het tempo en dat is natuurlijk heel individueel.
Het is gemakkelijk zeggen van 20x200 of 10 x 400 of 5x800 of 5x1000 maar waar het om draait is behalve het aantal en de afstand en de lengte van de pauzes is met name het tempo waar je die intervallen op loopt. En een training staat nooit op zich. Je kunt iemand dan ook nooit een goede training voorschrijven want of het een goede training is heeft ook alles te maken met de traiingen en rustperiodes die e ervoor en erna doet.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:52

Interessant, ik lees weer mee :)

Gaaf florence een survivalrun, lijkt me wel heel pittig

Afeglopen weekend had ik de batavieren race, de grootste estafette loop onder studenten.
Het was echt heel erg leuk! Toffe sfeer, allemaal in busjes naar het volgende punt rijden om daar de lopers weer te switchen.
Ik moest 7,4 km lopen van de Grolsch fabriek naar de binnenstad van enschede. Saaie route maar wel heel constant gelopen. Gemiddeld 5:26 gelopen dus 11,2 gemiddeld. Blij met deze tijd!
Mezelf weer verbeterd ondanks dat ik vrijdag best wel ziek was. Volgend jaar wil ik zeker weer meelopen

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:56

Welk horloge dragen jullie voor te lopen?
Ik loop meestal met mijn smartphone maar dat is natuurlijk niet zo praktisch

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:33

florence123 schreef:
Welk horloge dragen jullie voor te lopen?
Ik loop meestal met mijn smartphone maar dat is natuurlijk niet zo praktisch

Ik heb nu net sinds 1,5 week een Polar M400. Ben er erg blij mee!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:47

Super interessante posts weer over interval training. Ik zit nog steeds altijd te dubben met hoe en wat ik mijn 'snelheids trainings' het beste in kan vullen en wat alle mogelijkheden zijn en het is fijn om weer wat nieuwe inspiratie te krijgen :)

Florence, ik heb een Suunto Ambit. Erg fijn en duidelijk horloge en kan je voor allerlei sporten gebruiken, al zou ik voor een nieuw horloge graag voor die nieuwe Garmins gaan. Die zijn wel echt heel mooi en overzichtelijk!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:05

Ik ben mijn afstand weer een beetje aan het opbouwen. Na de halve heb ik niet verder gelopen dan 13km, omdat ik het superdruk had op het werk en ook veel gewandeld heb. Nu wil ik dus weer wat verder gaan lopen. Vandaag maar eens doorgezet en net ruim 16km gelopen. Heerlijk loopweer en ik heb er echt van genoten.