M_D_H schreef:Wat een ontzettend aardig topic is dit
De eerste pagina's daar gingen mijn nekharen al van overeind staan, maar deze laatste pagina's zijn helemaal gezellig
Was te verwachten...

Las overigens dat wereldwijd de mensen steeds dikker worden m.u.v. Afrika en Azië. Dit komt denk ik deels door het voedseloverschot wat er heerst en de producten die geconsumeerd worden, maar wat een veel grotere boosdoener is is ons zittende bestaan. Liepen 'we' vroeger dagen lang voedsel te verzamelen/te jagen op een prooi (later in de geschiedenis werd dit ingeruild voor het bewerken van een eigen stukje land), nu zitten we juist het grootste deel van de dag. In de trein, in de auto, op kantoor, thuis op de bank.
Die 2 x per week een uurtje fitness is niets in vergelijking tot de actieve manier van leven die wij vroeger hadden. Daartegenover staat dat ons eten steeds bewerkter is geworden, we eten al lang niet meer puur van het land en alleen datgene wat we nodig hebben om arbeid te verrichten.
Ik ben zelf gezegend met een slanke bouw, kan eten wat ik wil (en krijg vaak opmerkingen dat ik nog wel een stuk taart kan aangezien ik zo dun ben...) maar kan mij voorstellen dat in deze tijd het heel lastig is om op gewicht te blijven.