Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:42

M_D_H schreef:
Wat een ontzettend aardig topic is dit :+

De eerste pagina's daar gingen mijn nekharen al van overeind staan, maar deze laatste pagina's zijn helemaal gezellig :')

Was te verwachten... :+

Las overigens dat wereldwijd de mensen steeds dikker worden m.u.v. Afrika en Azië. Dit komt denk ik deels door het voedseloverschot wat er heerst en de producten die geconsumeerd worden, maar wat een veel grotere boosdoener is is ons zittende bestaan. Liepen 'we' vroeger dagen lang voedsel te verzamelen/te jagen op een prooi (later in de geschiedenis werd dit ingeruild voor het bewerken van een eigen stukje land), nu zitten we juist het grootste deel van de dag. In de trein, in de auto, op kantoor, thuis op de bank.
Die 2 x per week een uurtje fitness is niets in vergelijking tot de actieve manier van leven die wij vroeger hadden. Daartegenover staat dat ons eten steeds bewerkter is geworden, we eten al lang niet meer puur van het land en alleen datgene wat we nodig hebben om arbeid te verrichten.

Ik ben zelf gezegend met een slanke bouw, kan eten wat ik wil (en krijg vaak opmerkingen dat ik nog wel een stuk taart kan aangezien ik zo dun ben...) maar kan mij voorstellen dat in deze tijd het heel lastig is om op gewicht te blijven.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:44

@ amanda
Waarom zou ik deze mensen moeten afvallen?
Wel knap dat jij kan denken voor mij! Ik heb deze mensen nooit dik genoemd en nooit lui?!
Er zijn ook 'dikkere' mensen die zich mooi vinden en niet lui, dus wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Emoties kun je wel degelijk uitschakelen maar waarschijnlijk weet bokt ook niet wat sarcasme is ;)

Heb je mijn tekst ook gelezen over die les?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:46

Nies_ schreef:
Tuigje schreef:

Ik snap nog steeds niet hoe je iets wat tussen je oren zit, zij het een stoornis, een verslaving of wat dan ook, denkt op te kunnen lossen door aan je maag/darm te gaan zitten sleutelen. Dat is gewoon symptoombestrijding. De echte oorzaak, en dat is dus niet het eetpatroon, daar zit nog iets achter, moet aangepakt worden. In hele extreme gevallen kan symptoombestrijding natuurlijk nodig zijn, maar dan heb je het eigenlijk al veel te ver laten komen.

Het is niet alleen de operatie die uitgevoerd word. Ja deze methode is drastisch, maar slechts een onderdeel, of de opstart, van een vaak heel intensief traject. Waar ook nog eens een heel traject aan vooraf is gegaan :)

Dat weet ik. Ik zou liever een traject zien waarbij het lichaam niet doelbewust gesloopt (en eveneens ongezond gemaakt) wordt.

Mag ik vragen wat jij ongezond vind aan een bypass operatie?

Nies_

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:49

Het feit dat je je leven lang supplementen moet gebruiken zegt toch genoeg.. Volgens mij is daar weinig uitleg over nodig.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:53

bigone schreef:
Indien te dik zijn puur en alleen komt door je vol te vreten met te veel slechte voedingsmiddelen dan vind ik dat die mensen eerst maar eens moeten bewijzen gezond te kunnen leven ipv een maagverkleining te ondergaan als meest simpele oplossing. Kunnen ze dat en zijn ze dan nog steeds niets afgevallen dan is zo'n operatie een optie. Maar ik denk dat een andere voedingswijze en een personal trainer voor drie maanden voor veel mensen ook best een oplossing kan zijn. Is ook duur maar ik gok dat er dan toch veel operaties (met best wel veel risico's) niet hoeven plaats te vinden.

Mensen met overgewicht kiezen niet even 'simpel' voor een operatie. Niemand vreet z'n eigen vol voor de lol met het idee dan neem ik straks wel een operatie. Vaak gaan daar al vele mislukte dieet pogingen aan vooraf. Personal trainer voor 3 maanden is een korte termijn oplossing. Het operatie traject heeft niet voor niks een traject met een voor screening en daarna nog 5 jaar na traject.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:54

Nies_ schreef:
Het feit dat je je leven lang supplementen moet gebruiken zegt toch genoeg.. Volgens mij is daar weinig uitleg over nodig.

Het is maar net wat je ongezond vind.
Ik heb zelf regelmatig bloed laten prikken en nooit ergens tekorten aan vitamines. Enige wat ik moet is elke maand een b12 spuitje omdat dat niet meer opgenomen wordt. Imo een schraal contrast met een lichaam wat 50 kilo overgewicht heeft. Veel ongezonder.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:06

gribaldi schreef:
@ amanda
Waarom zou ik deze mensen moeten afvallen?
Wel knap dat jij kan denken voor mij! Ik heb deze mensen nooit dik genoemd en nooit lui?!
Er zijn ook 'dikkere' mensen die zich mooi vinden en niet lui, dus wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Emoties kun je wel degelijk uitschakelen maar waarschijnlijk weet bokt ook niet wat sarcasme is ;)

Heb je mijn tekst ook gelezen over die les?

Gribaldi, lees je eigen posts nog eens terug. De denigrerende toon spat er bij jouw berichten van af. En sarcasme is leuk maar niet in topics waarbij de emoties hoog kunnen oplopen, zeker als je dan ook nog van zulke steek onder water posts plaatst. Ik heb dat bericht niet gelezen want ik was eigenlijk wel klaar met jouw attitude.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:11

Ik las een berg pagina's terug iets over percentage mensen met overgewicht en percentage mensen met eetstoornis
OG was 13,5 en ES 1 % geloof ik
Let wel dat dit de officiële gevallen zijn
Hoeveel procent heeft een ES zonder diagnose?
Ik heb zelf namelijk geen diagnose , hoef deze ook niet
Maar mijn relatie met eten is verre van gezond en ben ik al jaren mee aan het stoeien geweest van weken leven op 1 maaltijd van 350 kcal per dag om weer te verzanden in vreetbuien tot gewoon een week niet eten gevolgd door voorgaande
Et Voila: maat 54
Nu sta ik tegenwoordig een stuk stabieler in het leven , en kan ik ook een stuk rationeler met eten omgaan
Maar dat heeft me 31 jaar van mijn leven gekost

Cijfers en statistieken zijn leuk, maar niet zaligmakend ;)

Nu val ik niet in de categorie morbide obesitas , maar slank is anders
Ben al van maat 54 naar maat 46 gegaan inmiddels ... heb de maat 46 ook al een aantal jaar vast kunnen houden en ben nu weer actief aan de gang
Maar geef grif toe dat het me op dit moment alleen lukt om vol te houden door mijn ADHD medicatie (iets met voorste kwabben en impuls controle :') )

Nu weet ik zelf heel goed waar mijn issues met eten en gewicht vandaan komen
En voel ik me niet aangesproken door statements in dit topic

Maar buiten dit topic, in de grote boze buitenwereld kunnen mensen nog een pak harder zijn dan wat er hier voorbij is gekomen.
Mensen die je passeren in de auto, raam open, gas los en je krijgt een scheldkanonade over je heen waar de honden geen brood van lusten

Vies vet varken>insert knor geluiden door persoon 2 in de auto< Lui poedersuiker
En dat was ik met maat 46 met net weer een betere stabiliteit , maar dat heeft me aardig wat moeite gekost om vast te houden op dat moment
(En dit is maar 1 voorbeeld... kan een boek schrijven vrees ik )

En het dan vreemd vinden dat er mensen zijn die hier niet tegen bestand zijn en breken en zich vol gaan emo eten ?

Andere kant van het spectrum
Een vriendin die 3 kg kwijt wil en zich tegen mij verontschuldigd als ze daar wat over zegt.
Dan zeg ik ook tegen haar : luister eens , jij voelt je ongemakkelijk met je huidige gewicht/vorm en je wil er drie kwijt
Dat is toch gewoon prima?

Als iedereen nu eens gewoon zou kappen met veroordelen, oordelen en afzeiken zou de wereld een stuk gezelliger worden
En dan doel ik echt niet alleen op overgewicht

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:14

Afvallen voor mensen met zeer zwaar overgewicht is vrijwel nooit "gewoon" een kwestie van motivatie, en dat suggereren reduceert een zeer complex fenomeen (het menselijk lichaam en voedselopname) tot iets heel simpels als "gewoon gemotiveerd zijn". Zo zit het helaas niet.

Vaak spelen er vele factoren mee, en heel vaak is een groot deel daarvan psychische ziekten. Depressie door (jeugd)trauma's, eetverslaving en eetproblematiek, angststoornissen en chronische pijn.. Allemaal kunnen deze ziekten (een deel van) de oorzaak zijn van zeer ernstig overgewicht. En vaak speelt hier een groter "lichamelijk" component mee dan veel mensen denken: stofjes in de hersenen, van endorfinen tot het stofje dat het "hongergevoel" regelt, spelen allemaal mee. En dan hebben we het nog niet eens over factoren zoals genetische aanleg, darmbacteriën, en metabolisme. En dan heb je óók nog omgevingsfactoren zoals opvoeding, cultuur, en inderdaad ook dieet en support van de omgeving. Al die factoren verschillen van persoon tot persoon, dus het feit dat persoon A makkelijk kan afvallen als hij of zij snoep laat staan wil niet zeggen dat persoon B niet zelfs aankomt van een minimaal dieet. Overgewicht is een veel complexer probleem dan je zou denken, met al deze factoren die meedingen in de uitkomst. Iemand kan dus nooit volledig bewust "schuldig" zijn aan zijn of haar overgewicht, aangezien lichamelijke, psychische, culturele, genetische en zelfs financiële factoren allemaal meespelen. :j Onderschat zeker ook niet het complexe samenspel van (hersen)stofjes, genetica, en dingen als darm-bacteriën.

Eetverslavingen en eetstoornissen zijn bovendien één van de lastigste psyschische ziektes en verslavingen, omdat je nooit 100% kunt stoppen met eten, terwijl je bijvoorbeeld als alcholist wél ervoor kunt kiezen om geheelonthouder te worden. Daarom is behandeling hiervan extra zwaar en een terugval ligt altijd op de loer, want je bent altijd bezig met jouw "risico-substantie" om jezelf in leven te houden.

En als we het hebben over de effectiviteit van dieten: slechts 5% van mensen met (extreem) overgewicht is in staat om zelf af te vallen, zonder maagreductie of intensieve hulp. Die zijn, statistisch gezien, "outliers" oftewel ongewoon en niet representatief voor het succes van gewichtsverlies. De enige behandeling van obesitas met lange-termijn effecten is een maagreductie samen met psychische hulp en interventie op het gebied van gezondheid, levensstijl, en dieet. (bron: Professor Tim Caulfield van de Australische Universiteit van Alberta, via http://www.cbc.ca/news/health/obesity-r ... -1.2663585).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:22

phormicola schreef:
Tink89 schreef:
Mij is het ook gelukt. Van bijna 130 naar 72 kilo. Door gezond te eten (en nee, ik heb geen dag honger gehad) en te bewegen. En ik ben al jaren stabiel.

En ik vind ook dat bijna iedereen het zonder operatie kan. Maar dan wel met de juiste hulp van psycholoog, diëtist en beweegondersteuner.

Dan ben je één van de weinigen die het zonder honger heeft gedaan en dan mag je echt in je handjes knijpen want dat is uniek. En verklaard misschien ook waarom het voor jou makkelijk leek.

Wat mij verbaasd is dat mensen hun eigen goede ervaring als standaard zien. Dus omdat ik niet depressief ben zijn alle depressieve mensen maar sukkels? Nee, we zijn gewoon anders.

Ookik hou 50 kilo eraf maar ik heb nog elke dag honger. Het is jaren geleden dat ik voor het laatst te zwaar was. Maar de honger blijft. Er zijn dagen dat ik het niet trek om me aan mijn 2600 (!) kcal te houden en dan eet ik veel te veel.
Omdat ik mijn leven er rond ingericht heb, personal trainer en voedingscoach, snap ik wat er aan de hand is en ga ik de volgende dag gewoon weer verder op de juiste weg. Maar iemand die het niet snapt kan zich gaan schamen en denken dat alles toch verloren is. Vervolgens blijft diegene teveel eten want vechten tegen een hongergevoel is niet voor iedereen even makkelijk.

Dus het zou leuk zijn als mensen beseffen dat iedereen anders is en dat het je geen beter mens maakt als slank blijven voor jou wel makkelijk is.

Er zijn vast wel dingen die jij moeilijk vind waar de dikkerd zijn hand niet voor omdraait.

Ik vond het wel moeilijk, maar da's iets anders dan honger hebben. Niemand heeft zich dik gegeten aan wortels, komkommer, sla enz. En dus, als je trek hebt, kun je best heel erg veel eten zonder ervan aan te komen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:36

Wat me wel raakt is dat er mensen hier zich genoodzaakt voelen om zich te verantwoorden waarom ze dikker zijn. Zo herkenbaar... Je bent aan niemand verantwoording schuldig, je hoeft niet uit te leggen hoe het komt. Mensen oordelen toch wel, of je nu dik of dun, slank of gespierd, klein of groot bent. Mensen die vroeger niet tegen je praatte en nu ineens wel. Mensen die bevriend wilde zijn omdat ze er naast jou beter uitzagen. Mensen zijn hypocriete, egoïstische wezens. Je bent zoveel meer dan je omhulsel, en je omhulsel worden juist zoveel oordelen aan gehangen.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:53

gribaldi schreef:
Mendel waarom is anorexia een gebrek aan motivatie? Heftige uitspraak, best wel..

Dat zeg ik nier Gribaldi. Lezen. Ik zeg juist dat je dat nooit tegen iemand met anorexia zou zeggen, maar wel tegen mensen met ernstig overgewicht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:02

Neroo schreef:
Wat me wel raakt is dat er mensen hier zich genoodzaakt voelen om zich te verantwoorden waarom ze dikker zijn. Zo herkenbaar... Je bent aan niemand verantwoording schuldig, je hoeft niet uit te leggen hoe het komt. Mensen oordelen toch wel, of je nu dik of dun, slank of gespierd, klein of groot bent. Mensen die vroeger niet tegen je praatte en nu ineens wel. Mensen die bevriend wilde zijn omdat ze er naast jou beter uitzagen. Mensen zijn hypocriete, egoïstische wezens. Je bent zoveel meer dan je omhulsel, en je omhulsel worden juist zoveel oordelen aan gehangen.

Mooi gezegd! Het zijn juist de argumenten zoals, dikke mensen zijn lui, ongemotiveerd, vreten zich vol dingen die dikke mensen het gevoel geven alsof ze niet het recht hebben te bestaan, alsof ze niet goed genoeg zijn om van te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:09

Dat is idd iets dat meespeelt Amanda

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik ben altijd iets zwaarder geweest , als kind al

En van kinds af dus ook al op ver/be-oordeelt , dat doet niet veel goeds met de psyche kan ik je vertellen
En ik ben idd, op mijn 36ste , nog steeds bezig met een minderwaardigheidscomplex wat me in alle facetten van mijn leven in de weg heeft gezeten
Zo ook in mijn gewicht , want haal maar eens ergens de motivatie vandaan als je het gevoel hebt dat je het recht niet hebt om plaats in te nemen in de wereld
zeur niet, je hebt het recht niet om : vul maar in

En nee, dit plaats ik niet om medelijden te krijgen , helemaal niet.
Ik woon samen met een vriend die van me houd , en ik van hem
Twee geweldig leuke honden, een paard , een vriendenkring
Familie , hobbies , etc
Ik heb een prima leven en ben aan het werk er een geweldig leven van te maken
Maar veel te Zwaar zijn is vrijwel nooit zo simplistisch als eet gewoon maar wat minder

Net zoals mensen met ondergewicht die niet of moeilijk aan komen
Het is vrijwel nooit zo simplistisch als : eet maar wat meer ( of dat nu gewoon kokmt door verbranding of door issues )

Maar niemand schiet er iets mee op of komt aan of valt af door oordelen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:34

Ik hoop dat iedereen de post van Ygritte hierboven eens goed doorleest. Fijne, genuanceerde en informatieve bijdrage, erg welkom in dit topic waar de vooroordelen niet van de lucht zijn en de emoties hoog oplopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:55

Er wordt zo makkelijk geoordeeld.

Ik ben zelf ook te zwaar, zit er erfelijk in.
Mijn jongste dochter heeft het weer van mij geerft, helaas.
Alle drie mijn kinderen kregen hetzelfde eten en koekje.
We wonen redelijk ver van winkels af dus zelf iets gaan halen zat er pas in toen ze stukken ouder waren.
Op school was een antisnoep beleid, zelfs fris of sap was niet te krijgen, alleen water en melk.
Toch moest mijn jongste al snel opletten en kon ze niet hetzelfde eten als de andere 2 , waar je nu op volwassen leeftijd nog steeds niet genoeg in kan stoppen.
Die oudste 2 hoeven gewoon nergens op te letten.
De jongste sportte meer, fietste iedere dag 12 km naar school en weer 12 km terug, in weer en wind en toch..

Ik heb in 2015 mijn been gebroken, ongeveer verplicht 2 maanden met mijn been hoog gelegen vanwege de zwelling en vervolgens 4 maanden met een brace gelopen.
Daar val je niet van af.
Doordat ik niet kon sporten en bewegen ben ik gewoon aangekomen.
In 2016 begonnen bij de sportschool als extra beweging omdat ik nou eenmaal minder buiten kom met slecht weer.
Mijn figuur ziet er beter uit maar afgevallen ben ik nauwelijks.
Maar ik weiger op de hele dag te moeten opletten bij wat ik eet.
Dat vind ik geen leven.
Afvallen is nog niet het punt, dat kan ik best wel maar ik jojo gewoon weer terug helaas.

Aangezien ik weiger om standaard op een dieet te gaan zitten van weinig calorieen , moet ik dus maar meer bewegen zodat ik meer calorieen verbruik.
Eigenlijk zie je dat ook in al die programma's over afvallen, op naar de sportschool en veel meer bewegen zodat in ieder geval je lijf gezonder wordt.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:25

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik vind de openingspost kortzichtig en zelfs een beetje onvriendelijk overkomen. Zelfs een maagverkleining is heftig! Zouden artsen meer aan het psychische gedeelte kunnen besteden? Dat denk ik wel.

Daarbij - en nee dit kan ik niet onderbouwen met feiten - heb ik persoonlijk het idee dat we als mens ook grotendeels gestuurd worden door hormonen en is het echt niet voor iedereen even makkelijk om af te vallen, danwel in een keer het roer om te gooien voor een gezondere levensstijl.

Ander punt, wat denk je dat iemand met allerlei gezondheidsklachten als diabetes, versleten knieën, verhoogde bloeddruk ed kosten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:00

Het gaat er niet om wat ,,ze kosten,, het gaat er om er een andere manier moet zijn alvorens er zo een ingreep word toegepast.
Mensen die zich over eten en geen maat weten te houden moeten psychisch geholpen worden net als dat mensen met anorexia psychisch geholpen worden.
En nee dat kan niet in een paar maanden, dat duurt jaren.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:08

rapido schreef:
Het gaat er niet om wat ,,ze kosten,, het gaat er om er een andere manier moet zijn alvorens er zo een ingreep word toegepast.
Mensen die zich over eten en geen maat weten te houden moeten psychisch geholpen worden net als dat mensen met anorexia psychisch geholpen worden.
En nee dat kan niet in een paar maanden, dat duurt jaren.

Eens dat er ook psychische hulp geboden moet worden. Maar dat betekent niet dat er niet alvast lichamelijk een hoop 'verbeterd' kan worden qua gezondheid door middel van een maagband. Dat komt de fysieke gezondheid ook ten goede totdat het met de mentale/psychische gezondheid ook beter gaat.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:19

Ik snap niet waarom mensen zo'n afkeer lijken te hebben tegen mensen met overgewicht. Is het dan helemaal niet te begrijpen dat het voor de een lastiger is om af te vallen dan voor de ander? Dat iemand misschien nog niet de doorzettingsvermogen of de manier van afvallen dat bij hun past heeft gevonden, maakt iemand toch geen minder mens?

Hoe dan ook, geloof ik ook wel dat iedereen kan afvallen! Ook geloof ik dat dit bij iedereen een ander 'dieet' het beste werkt. Zelf heb ik ook een tijdje overgewicht gehad, niet extreem gelukkig. Ik zat 10 kilo boven mijn maximale gezonde gewicht. Ik was altijd wel bezig met afvallen, maar dit lukte nooit echt. Ik snapte niet waarom, want ik at niet ongezond. Ik vergeleek mezelf veel met anderen, want ik at ook zeker niet meer dan anderen in mijn omgeving. Maar wat ik vergat was dat ik niet hun was. Ik ben namelijk klein, beweeg haast niet (studeer op het moment, en zit eigenlijk de hele dag achter een computer) en ik geloof ook dat ik wel aanleg heb om aan te komen (waarschijnlijk mede door de twee net genoemde factoren, maar in heel mijn familie speelt overgewicht).

Samen met mijn ouders was ik begonnen aan een soort crash dieet van 3 weken. Hierin aten we eigenlijk alleen maar sta, tomaat, ei, beschuit, magere yoghurt, tartaar en sinaasappel. In die drie weken ben ik 6 kilo afgevallen en dat gaf mij zoveel motivatie, dat ik deze dieet heb voortgezet (overdag hetzelfde, s avonds wel wat de pot schaft, dus meestal aardappels vlees en groente). Uiteindelijk ben ik in 9 maanden tijd bijna 20 kilo verloren. Ik heb geen seconde gesport, want daar heb ik een hekel aan. De reden dat het mij uiteindelijk is gelukt is doordat ik na die drie weken dieet ook gewoon veel minder honger had. Die drie weken waren zwaar, maar daarna ging het ineens zoveel makkelijker! Qua kcal heb ik zeker regelmatig onder de 1000 gezeten, waar ook weer (ook hier op bokt) negatieve reacties op kwamen, omdat ik mezelf aan het 'verhongeren' was. Kortom, het is ook nooit goed wat je doet.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat zo'n maagverkleining zeker kan werken. Je hebt minder honger, dus is het makkelijker om je dieet aan te passen en soms is dat gewoon net het schopje onder je kont dat je nodig hebt. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om eten te laten staan terwijl je er echt heeeel veeel zin in hebt. Daar heb ik nog steeds heel veel moeite mee.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:42

callum schreef:
Ik heb zelf 50 kg overgewicht. De rede dat ik tegen een gbp ben is omdat je altijd voedingstekorten zal hebben na zo een operatie. Ja ik je gewicht is misschien gezond maar de rest van je lijf niet echt. Ik ken er genoeg die idd keurig op gewicht blijven maar wel om de haverklap ziek zijn. Zich helemaal het schompes slikken aan supplementen om alles draaiende te houden. Dus nee als je het kan voorkomen zeker doen

Ben wel benieuwd op basis van welke feiten je dit stelt. Ervaringen zijn niet zo betrouwbaar al helemaal niet om op basis daarvan boude uitspraken te doen. Net zoals ik 3 mensen ken met longkanker die nooit gerookt hebben en 5 mensen die paffen als een schoorsteen en heel oud zijn geworden. Dat betekent ook niet dat roken gezond is en werkt in de bestrijding van longkanker.
Snap dat je ervaringen met mensen in je omgeving maken dat je je vraagtekens hebt maar er zijn er ook genoeg die nergens last van hebben. Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dit ook.

In het algemeen zie ik hier een verharding in de discussie. Laat mensen toch zelf bepalen en al ben je het daar zelf niet mee eens respecteer een andere mening. Er zijn altijd mensen die denken dat een behandeling een quick fix is en bij alles blijkt dat er geen makkelijke weg is maar dat je je valkuilen onder ogen moet zien en naar moet handelen om een permanente gedragsverandering tot stand te brengen. Hetzij dmv operatie hetzij door andere hulpmiddelen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:27

Voor de geïnteresseerden: gister was er in Brandpunt een item over overgewicht. Twee vrouwelijke artsen van het Erasmus hebben een nieuwe aanpak gelanceerd.