elenaMM77 schreef:FirebirdM schreef:Mensen die nog promoveren als ze 60 zijn zie je daar overigens ook niet, daarvoor gaat de techniek te snel en is het gat met het voorheen geleerde simpelweg te groot geworden.
mensen die in de wetenschappelijke sector werken, stoppen meestal niet met studeren hoor.. via onderszoeken en het bedrijfsleven en vervolgens alsnog onderzoek waar ze op kunnen promoveren zijn er altijd nog die mensen die uiteindelijk op latere leeftijd alsnog promoveren.. Een vriendin van mij overweegt om eventueel alsnog het traject in te gaan, alleen als promovendus verdient ze minder als haar huidige loon (zelfde werk, zelfde onderzoek) en er moet wel brood op de plank komen en een hypotheek betaald worden.. ze is ruim 40
Erg off topic, maar maak ik hieruit dan op dat je vriendin analist is en een promotieplek aangeboden heeft gekregen? Dat komt inderdaad nog wel vaak voor, maar je liet het klinken alsof je op latere leeftijd zonder (recente) ervaring er nog in kon rollen, zoals bijvoorbeeld bij kunstgeschiedenis gebruikelijk is. Als er continuïteit in zit, via bedrijfsleven of bijvoorbeeld een analistenpositie, is het al wat anders. Probleem is dat het hier echt niet alleen om kennis draait, maar dat het stuk praktijkervaring het 'm doet. Daardoor is het simpelweg niet bij te houden als je niet meer in het veld zit, de meeste mensen hebben geen moderne apparatuur in hun schuurtje staan (zo ja, dan wil ik op bezoek komen).