Weeën, de wat, hoe en waarom vragen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Re: Weeën, de wat, hoe en waarom vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:12

Bedankt iedereen voor de felicitaties!
Iedereen die nog bevallen moet wens ik succes en een fijne bevalling!

Veroootje, ik wist niet dat van de trappen af '' rennen '' nog niet mocht.
Zijn er meer dingen die eigenlijk nog niet mogen? Zoals te ver lopen?

Inmiddels slaapt mijn kleintje super, ik geef hem borstvoeding en dat ging de eerste dagen niet helemaal zoals het moest. Zowel de kleine als ik vonden het aan leggen erg moeilijk, en inmiddels heeft hij dan ook echt mijn tepels helemaal kapot gezogen. Niets is vervelender dat als de melk eruit loopt maar je, je kind niet kan voeden. Ondanks dat, zit hij op de 5e dag, dus vandaag al wel op zijn geboorte gewicht. Wat echt super is!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:34

Zwaar tillen mag ook niet de eerste tijd.

Voor je tepels kan je bepanthen gebruiken. Dat herstelt de huid en kan bij borstvoeding zo ver ik me kan herinneren. Mijn jongste is al weer 7 jaar.

Verder vooral heel erg genieten. Ze groeien zo hard de eerste 2 jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:43

Rennen zal je wel niet echt doen :P maar je moet wel rustig aan doen. Je bekkenbodemspieren hebben heel wat te verduren gekregen en die hebben tijd nodig om te herstellen. Als ze niet goed herstellen ga je daar later de gevolgen van merken.

En voor je tepels medela purelan crème smeren :j

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:00

Over het algemeen geldt: doe het rustig aan en neem je rust. Bedenk dat je je in huis heel wat voelt, maar dat je conditie erg achteruit is gegaan.
Het is goed om een aantal keer per dag bekkenbodemoefeningen te doen, als je bijvoorbeeld aan het voeden of zelf aan het eten bent. Dit kun je het makkelijkst doen door als het ware je plas of ontlasting op te houden, een paar seconden, en dan weer los te laten en dat een keer of 10-15 te herhalen. Verder mag je met een paar dagen naar buiten toe met jullie zoon, maar begin echt met een klein rondje van max 6-7 min in totaal, het zal je tegenvallen. Dit kun je rustig aan opbouwen.
Wat je niet mag: je rechte buikspieren trainen. Dit mag pas vanaf 6 weken na de bevalling. Zolang je bloedverlies hebt (4-6 weken is gemiddeld) niet in bad, niet zwemmen, geen tampons en geen seks.

Kleine aanvulling; het allerbeste voor je tepels is een druppel BV laten opdrogen of eventueel Lanoline (oa Medela Purelan).

Geniet verder van jullie zoon en alle mooie momenten!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

Idd Purelan. Geen Bepanthen. Heb ik ook gedaan 11 jaar geleden, maar nu werd het weer afgeraden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:02

Gefeliciteerd met jullie zoon.

Ik kreeg van de kraamverzorgster een tepelhoedje wat ik gebruikte met voeden de eerste paar minuutjes. Dan deed het niet zo'n zeer. Na een paar minuutjes was de ergste spanning eraf en kon de baby ook beter toehappen en dan ging ik zonder verder. Met de pink even kind uit het vacuüm halen, hoedje aan de kant en weer verder.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:04

Beter eerst een lactatiekundige benaderen alvorens je naar hulpmiddelen grijpt. Smeren met lanoline is prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:50

Van de LK mag je geen tepelhoedjes := terwijl die dingen echt ideaal zijn als je tepels kapotgezogen zijn of je baby de tepel niet vast kan houden. De mijne kon alleen maar drinken met TH terwijl dat niet mocht van een LK. Nou, dikke doei dan :)
Uiteindelijk alsnog niet gelukt met hem aan de borst krijgen maar dat lag ergens anders aan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:59

Ik mocht wel tepelhoedjes van de LK hoor.
En ik heb er meerdere aan mijn bed gehad (wij zijn na 6 dagen nog even opgenomen geweest).
Ik kolfte omdat ze niet goed aanhapte, ik vond dat prima, de LK niet. Ik heb van meerdere het advies tepelhoedjes gekregen. Maar ik vond het kolven prima dus heb er -vooral voor mezelf- geen drama van willen maken en heb 6 weken alle voedingen (en meer) gekolft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:54

Oh, ik mocht het van alle 3 niet :\ en van de verpleging wel :P maar ik heb uiteindelijk 4 maanden fulltime gekolft want zoontje pakte het niet op helaas...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:18

Ik ben heel blij dat het allemaal goed is gekomen, gefeliciteerd met jullie zoontje!
Jouw berichtjes in dit topic hebben mij ook gerustgesteld. Nee ik ben nog niet zwanger, maar mocht de tijd aanbreken, dan weet ik in ieder geval iets meer waar ik aan toe ben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:59

Heb er zelf ook een paar dagen over gedaan om het netjes aan laten happen onder de knie te krijgen, kwam bij dat mijn dochter steeds in slaap viel tijdens het voeden. Ook niet handig. Ik heb heel veel gehad aan www.borstvoeding.com en www.borstvoedingsforum.nl.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:02

Bij mijn zoontje nooit ergens last van gehad (27 maanden gevoed) mijn dochter dronk ook gelijk zo goed, gevolg hier ook wat kapote tepels. LK meegekeken en ze hapte idd goed aan. Hier heel veel Lanoline (Medela Purelan) gesmeerd de eerste week. Sindsdien nergens meer last van en voed alweer 9 maanden.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:08

We zijn inmiddels 8 dagen verder en de kleine zit ver boven zijn geboorte gewicht! :D
Ondanks dat het heel erg wennen is, een ander slaapritme en zoveel verantwoordelijkheid ineens vind ik dat het best goed met me gaat. Stappen terug nemen vind ik wel erg lastig, vooral omdat ik tot het eind van mijn zwangerschap druk in de weer ben geweest. En met een eigen bedrijf is het altijd lastig jezelf te vertellen gewoon even helemaal niets te doen.

Borstvoeding geef ik inmiddels met tepelhoedjes op aanraden van mijn verloskundige en kraamhulp. Het was voor ons niet te doen zonder, melk spoot eruit maar de baby kon bijna onmogelijk aangelegd worden. Omdat ik hier een paar dagen mee heb gelopen was de productie van de borsten helemaal over de zeik en zit ik nu met beide borsten tegen een borstontsteking aan. We hebben een kolf opgehaald om de borsten één keer gewoon helemaal leeg te halen zodat ik ook een keer zonder pijn zou lopen en dit heeft tot nu toe aardig geholpen.

Bepanthen vind ik ontzettend prikken op de kapotte tepels, vaak smeer ik zoals jullie al aan hadden gegeven wat borstvoeding op de tepels en laat deze aan de lucht opdrogen.
Purelan ken ik niet, kun je deze bij de apotheek ophalen?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:13

PS. Omdat de baby nu 8 dagen oud is, moeten wij volgens kraamzorg Vitamine D bijgeven.
Nu kijk ik via kruidvat.nl en zie ik dat er 2 soorten zijn voor baby's.

Davitamon D aquosum baby en kind
Davitamon D olie Baby en kind.

Je hebt ook nog een andere variant hierop alleen daar zit ook Vitamine K bij. Hij heeft hiervoor een prik gehad bij het ziekenhuis dus heeft hij deze niet nodig.

Maar welke van de andere 2 moet ik dan hebben? De olie basis of die andere? Iemand ervaring?

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:16

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:30

Dit staat op borstvoeding.com, bij fabels over borstvoeding:

Citaat:
Baby's die borstvoeding krijgen moeten extra vitamine D krijgen
Niet waar!
Iedereen heeft vitamine D nodig. Bij kunstvoeding is het er in de fabriek aan toegevoegd. Maar de baby wordt geboren met een lever vol vitamine D en blootstelling aan de buitenlucht zorgt er zelfs in de winter voor dat de baby vitamine D krijgt van ultraviolet licht. De baby heeft niet veel blootstelling aan de buitenlucht nodig en hoeft niet elke dag naar buiten. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de moeder tijdens de zwangerschap een vitamine D tekort had) is het misschien verstandig om de baby vitamine D bij te geven. De baby aan zonlicht blootstellen vanachter een gesloten raam werkt niet om de baby meer vitamine D aan te laten maken.

en deze link: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding ... -kind.html

Omdat wij altijd veel buiten waren (en nog steeds veel buiten zijn) heb ik nooit extra vitamine D bij gegeven. Het zit immers in moedermelk, en dat is volledige voeding vonden wij. Toen ze vaste voeding ging eten, heb ik er altijd goed op gelet dat ze ook voldoende voedingsmiddelen met vitamine D binnen kreeg. Maar dit is wel vrij omstreden, en zal niet ieders keus zijn. Is ook niet het advies van CB (ik zei altijd maar braaf ja als ze er om vroegen omdat ze niet erg pro-bv waren bij ons cb). Wil je wel graag vitamine D geven, kun je in bovenstaande link lezen wat er in welk merk is toegevoegd, en een verantwoorde keus maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:35

Als je tien willekeurige mensen in NL op vitamine D prikt hebben er 8 een tekort. De zon in NL is maar heel weinig per jaar sterk genoeg om je huid vit D te laten aanmaken.
Ik zou dus sowieso D bijgeven voor de ontwikkeling van de botten :) aquosum of olie maakt niet uit. Ik geef eigen merk van Kruidvat met sinaasappelsmaak, vindt ie heerlijk.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-11-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:37

Vitamine D moest ook met borstvoeding gegeven worden is hier het advies. Ik heb die van albert heijn eigen merk, scheelt een hoop geld vergeleken met Davitamon. Die van Davitamon die ik eerst had, had ik op olie basis. Je merkt toch dat erg veel mensen tegenwoordig een vitamine D tekort hebben dus ik kies ervoor het wel gewoon te geven, maar vergeet het ook wel eens.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:37

Ik gaf tot 8 maanden bonusan en daarna Solgar. Ik vind die van Solgar beter, maar daar zit sinaasappelextract in en dat wordt afgeraden onder 8 maanden. Hier overigens ook borstvoeding, maar omdat ik zelf met een vitamine D tekort zit geven wij het wel bij in de wintermaanden. Toevallig net deze week weer begonnen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:49

Ik denk dat er echt ontzettend veel meningen zijn over Vitamine bij geven of niet..
Yunio heeft mij aangeraden het wel bij te geven, vooral omdat het een getint kindje is en volgens hun hebben getinte mensen meer behoefte aan vitamine D.

Of dat een fabeltje is weet ik niet, maar bijgeven kan nooit kwaad denk ik.

Ik moet een paar dingen bestellen bij de kruidvat en die hebben zoals ik het kon vinden alleen van het merk Davitamon. Ik denk dat ik dan ga voor de olie basis.

Overigens zie ik de baby nog niet zo gauw buiten, het is hier best wel slecht weer en hij heeft het nog maar gauw koud. Ook gaat het met mijn bekken op dit moment wat minder. Is het echt erg als hij de eerste dagen nog niet buiten komt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:50

Dat is geen fabeltje cynthia, in dat geval zou ik zeker vitamine D bij geven :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:51

Als hij zichzelf nog niet goed warm kan houden zou ik zeker met dit weer nog niet naar buiten gaat met hem :) en dat is niet erg hoor

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:05

Het is niet erg als je nu nog niet buiten gaat of kunt.

Bij borstvoeding is het advies om vitamine D en K te geven. Vitamine K tot 3 maanden en vitamine D minimaal totdat ze 4 jaar oud zijn. Je kunt een combinatie van deze kopen, dat is handig zolang je borstvoeding geeft en hij nog geen 3 maanden oud is. Apart is natuurlijk ook prima, en dan maakt het niet uit of het op water- of oliebasis is. Lees altijd goed hoeveel druppels je van elk moet geven, dit kan ook per merk verschillen! En geef het met een plastic lepeltje, niet in de fles. Het makkelijkste is een vast moment hiervoor te kiezen, dan heb je minder kans het te vergeten.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:13

Goed dat je dat nog aanvult Laura. Die van Davitamon moest je 10 druppels en albert heijn maar 4 bijvoorbeeld. Een teveel aan vitamine D kan ook weer problemen opleveren dus let daar goed op.