Bodybuilders op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Re: Bodybuilders op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:30

Dankje! Met de squat dus zo veel mogelijk proberen je knie boven je voet houden? Op de buitenkant steunen verlicht inderdaad :j Dankje voor de tips :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:47

Met een squat nooit je knie verder dan je voet, dan overbelast je je gewrichten enorm. Ook met een legpress is dit verhaal relevant.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:07

Dat is niet waar, dat is volledig afhankelijk van je bouw. Dat fabeltje is in de wereld geroepen door Les Mills. Het voordeel was dat ze daardoor minder in de rechtbank zouden staan. Dus voor sommige mensen heeft het zeker meerwaarde maar je kan dat niet roepen zonder iemand daadwerkelijk te zien :)

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 14:09

Homegym is hier bijna af. Ik zal vanmiddag wat foto's posten!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:16

MerleSimone schreef:
Zijn er hier dames die ervaringen hebben met een jumpers knee? Ik heb al een tijdje last van mijn knieën na een legday, vooral nu de squats en lunges zwaarder worden + springen. Aan de voorkant net onder mijn knieschijf 'knapt' er dan soms wat, je kan het ook horen en er is dan even een scherpe pijn. Kan daarna wel verder maar heb dan hele vermoeide knieën en het gevoel dat het zo weer gebeurd.
Komt mede door mijn verkeerde houding denk ik, mn voeten zakken naar binnen, weke enkels en een klein beetje X benen icm overstrekken..
Heb wat ervaring met tapen en probeer dat nu dus, maar vraag me af of er hier ervaringen zijn.

Ik zit weer in de opbouwfase, maar dezelfde blessure is een terugkerend probleem bij mij. Ga naar een goede (sport)fysio voor opbouwoefeningen, stretchoefeningen en om te kijken hoe je verder je houding kan verbeteren. Mogelijk zou een zooltje voor je voeten ook helpen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:18

Ik bedoel niet de knie boven de voet houden, maar de knie en de voet moeten verticaal boven elkaar staan. Niet dat de knie naar voren of achter beweegt qua houding, maar naar links/rechts oftewel naar buiten duwt in verticaal opzicht tegenover je voet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:21

Ik heb geen jumpersknie, maar wel andere knieproblemen. Aanhakend op het verhaaltje van Desty: ik draaide ook mijn knieën altijd naar binnen tijdens squats e.d. en daardoor bleef mijn blessure in stand. Nu doe ik squats, deadlifts en alle andere oefeningen met veel kracht op mijn benen met een elastiek om mijn bovenbenen en dat helpt echt heel goed.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:15

secricible schreef:
Ik heb geen jumpersknie, maar wel andere knieproblemen. Aanhakend op het verhaaltje van Desty: ik draaide ook mijn knieën altijd naar binnen tijdens squats e.d. en daardoor bleef mijn blessure in stand. Nu doe ik squats, deadlifts en alle andere oefeningen met veel kracht op mijn benen met een elastiek om mijn bovenbenen en dat helpt echt heel goed.

En dan druk je dus je knieën naar buiten? Het risico is gewoon dat ik thuis sport en niemand mij ziet. Zal eens vragen of mn vriend foto's maakt deze week :j Thanks voor de tips in ieder geval. Dat elastiek, waar aan te schaffen?
Zooltjes heb ik. Sport ook vaak op blote voeten ivm slecht evenwicht, behoud ik makkelijker dan met schoenen aan..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:36

Ook ik heb problemen gehad dat als ik te zwaar ging met squatten, ik mijn knieeen naar binnen ging klappen. Kreeg ook een krakende knie daardoor en last. Nu maar minder gewicht en weer extra op mijn houding letten, is zo belangrijk! "Grappig" dat meerdere mensen deze fout maken, maar let aub goed op.. je hebt maar een paar knieeen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:10

Knie oefeningen krijg ik altijd plaatsvervangend pijn van in mijn knieen. Er zijn zovee, knie overbelastende oefeningen die mensen doen. Oa op dat blok springen of te diep doorbuigen met squats. Daarme verkloot je je knie zo gemakkelijk.

Eenmaal klachten enige dat helpt is paar stappen terug in belasting en oefeningen tot de pijn weg is. En dan heel kalm weer opbouwen. Maar nooit te ver doorbuigen, bij voorkeur nooit dieper dan 90 graden buigen. Altijd boven en onderbeen op een lijn houden. En je hele voet gebruiken bij belasten. En zeker nooit op de binnenkant van je voet gaan staan

Vandaag ging trainen op zich na weekje rust best ok. Vorige week een rommelige week en woensdagmiddag een stalen plaat op mijn neus gehad met oa hoofdpijn als gevolg. Dus even niets gedaan. Alleen bij buikspieroefeningen deed het me gigantisch zeer en het ging van geen meter. Wat bleek na afloop. Ongesteld geworden. Verklaart waarom het niet lekker ging daar en mijn hangerigheid van afgelopen dagen en mogelijk ook deel van de hoofdpijn. Door mirena en overgang bijna geen last van maar af en toe op onverwachte momenten opeens leegloop. En dat was dus vandaag. Auwch.

Woensdag weer trainen. Langzaam aan gaat schouder wat beter en ik kan weer oefeningen gaan toevoegen. Bankdrukken kan weer met lichte stang *\o/* schouder oefeningen hoop ik volgende week weer te kunnen gaan doen. Alleen hoog en laag roeien en een andere rug lukken nog steeds niet met schouder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:18

Desty schreef:
Ik bedoel niet de knie boven de voet houden, maar de knie en de voet moeten verticaal boven elkaar staan. Niet dat de knie naar voren of achter beweegt qua houding, maar naar links/rechts oftewel naar buiten duwt in verticaal opzicht tegenover je voet.

Ah! Dat is een waarheid als een koe. Excuus :)

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:41

Ik heb zelf geen ervaring met knie problemen :') dus daar kan ik jullie niet mee helpen. Wel interessant dat er meerdere mensen zijn die hier last van hebben!

Onze homegym is vandaag officeel af. We hebben hem binnen 2 weken gebouwd in onze oude schuur...ik ben er trots op! :):) O.a. Squatrek, bankdrukbank decline/incline, bankdrukbank decline, deadlift hoekje, bokszak, 8 dumbbels, 3 halters, kabelmachine met borst en benen, loopband, abs-bankje en zo'n 150 kilo aan schijven zijn aanwezig. :=

Zie hieronder het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:43

Oh wow wat een droom <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:48

Wat mooi zeg. Nu nog flink gebruiken ook. Kun je lekker aan de gang

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:28

MerleSimone schreef:
secricible schreef:

En dan druk je dus je knieën naar buiten? Het risico is gewoon dat ik thuis sport en niemand mij ziet. Zal eens vragen of mn vriend foto's maakt deze week :j Thanks voor de tips in ieder geval. Dat elastiek, waar aan te schaffen?
Zooltjes heb ik. Sport ook vaak op blote voeten ivm slecht evenwicht, behoud ik makkelijker dan met schoenen aan..

De sensorische druk aan de buitenkant van je been zorgt inderdaad dat je automatisch naar buiten gaat duwen. Je kan het ook doen door iemand te vragen constant druk te zetten tegen je buitenkant van je bovenbeen, maar een stiek is makkelijker.
Ik train squats en deadlifts sowieso voor de spiegel en zie echt dat ik zonder stiek direct weer ga "zwemmen", zoals trainer dat bij ons noemt (dus die draaibeweging maken van knie naar binnen). Met stiek moet ik ook opletten maar is het wel veel beter.
Ik zou niet zo goed weten waar je ze kan kopen, denk een sportwinkel. Eigenlijk zijn alle elastische banden goed, hoeft ook niet heel veel weerstand te geven.

Wauw, die homegym is echt gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 05:48

karuna schreef:
... of te diep doorbuigen met squats. Daarme verkloot je je knie zo gemakkelijk...

...Maar nooit te ver doorbuigen, bij voorkeur nooit dieper dan 90 graden buigen.

Dat is een fabeltje uit de jaren 50 (Dr. Karl Klein) waarvan de testresultaten nooit gerepliceerd zijn.

Een gezond persoon die een "normaal" squat programma volgt (dus niet elke week je 1RM testen) kan gerust tot parallel squatten, of ass-to-the-grass.

Als je parallel niet haalt dan doe je geen squats, maar "half-squats" or "quarter-squats". In een powerlifting wedstrijd moet je parallel halen (liever er net iets onder om de jury te overtuigen) anders telt het niet eens. Vandaar dat ik mensen die hun records noemen op internet altijd met een korreltje zout neem, want als je de gemiddelde persoon in de gym bezig ziet dan zou ik het niet eens als een rep tellen.

Verder lijkt me de discussie hoe je moet squatten zeer ingewikkeld om in woorden te beschrijven (knieen over je voet, ligt op je buitenvoet rusten, etc) terwijl het overduidelijk is in een video. Zelf vind ik deze vaak handig om door te nemen:

http://www.bodybuilding.com/fun/how-to- ... orial.html

Layne Norton over diepte:
Proper depth happens when your hip joint goes slightly below your knees. I think you should squat as deeply as you safely can. People with longer limbs won't be able to go as far down without losing neutrality. But, almost everyone can learn to do a good, below-parallel squat

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:23

Ik heb er inderdaad meer moeite mee, niet alleen door mijn ziekte maar vooral door mijn lange bovenbenen.

Iemand met kortere benen en een langer bovenlichaam zal altijd betere techniek laten zien tijdens het squatten.
Heb je de omgekeerde bouw zoals ik dan ben je waarschijnlijk beter in de deadlift.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:30

Ik moet met squatten van mijn coach ook echt zo diep mogelijk, daar een tel vasthouden en dan weer omhoog.

Ik doe ook de romanian deadlift, maar ik zie sommige die het gewicht steeds op de grond laten stuiteren en hun benen ook buigen. Bij mij raken mijn gewichten de grond (net) niet hoor + ik moet mijn kont naar achteren doen en juist niet door mijn knieeen? Is dat dan een andere deadlift?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:58

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:00

Dreamy schreef:
Ik moet met squatten van mijn coach ook echt zo diep mogelijk, daar een tel vasthouden en dan weer omhoog.

Ik doe ook de romanian deadlift, maar ik zie sommige die het gewicht steeds op de grond laten stuiteren en hun benen ook buigen. Bij mij raken mijn gewichten de grond (net) niet hoor + ik moet mijn kont naar achteren doen en juist niet door mijn knieeen? Is dat dan een andere deadlift?

Dat is het verschil tussen een standaard deadlift en een romanian deadlift inderdaad. Bij een romanian buig je de knieën echter wel iets, doe je geen stifflegged?

Mooie gym BoydS! :) Wat kun je allemaal met de kabelmachine?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:15

Nee, ik buig ze wel iets. Maar die anderen zakken bijna helemaal door de knieeen, niet helemaal maar ook niet een beetje.. vandaar dat ik het verwarrend vind wat die nou weer aan 't doen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:10

Dreamy schreef:
Nee, ik buig ze wel iets. Maar die anderen zakken bijna helemaal door de knieeen, niet helemaal maar ook niet een beetje.. vandaar dat ik het verwarrend vind wat die nou weer aan 't doen zijn.

Misschien dat de rest een normale deadlift doet waar je wel door je knieën gaat?

Het stuiteren op de grond is een incorrecte techniek; het hele idee van een deadlift is dat je een stil liggend gewicht (het gewicht ligt dood; dead) optilt (lift) -> dead-lift.

@BoydS:
Ziet er compleet uit, volgens mij kan je bijna alles wel doen.
Ik zou zelf alleen voor lichtere kleuren en wat spiegels zijn gegaan om het groter te laten lijken, maar misschien dat het helemaal perfect is in het echt (moeilijk om te zien op foto's).
En ik zie een dikke stereo installatie :D
Heb je nog iets speciaals op de vloer liggen of gewoon beton met een tapijt?
En als algemene tip: leer snel al het onderhoud van alles te doen en plan dat in, want dat is iets dat je echt bij moet houden (vooral bij een loopband en je multistation).

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 15:07

Jezzi: dankje! kabelmachine kunnen we triceps, biceps, rug, en been oefeningen doen.

Enzino: kleuren heeft mn broer bepaald, ik wilde lichte kleuren :=. Er komen nog 2 grote spiegels bij dus dat komt hopelijk goed. Spullen komen kunnen allemaal van mijn oude 'sportschool' (lees: zolder), dus daar ben ik al bekend mee. :j

Edit: op de grond is beton met tapijt. Tot nu toe geen probleem mee gehad. Bij de deadlift hoek moeten nog rubberen matten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:16

O ja vergeet steeds een update te geven met de eiwitten nu. Spul blijft vies maar ik merk wel verschil. De wat zurige spieren na trainen zijn weg en mijn schouder knapt beter op. Die is nog lang niet ok maar licht trainen mag weer nu ik pijnloos kan slapen. En ik ga nu met de meeste oefeningen harder vooruit. Dat ern beetje poeder zo veel verschil kan maken

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:36

Goed nieuws dus karuna! Fijn dat het beter gaat met je schouder! :)