Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:49

tengeltje11 schreef:
ChevalNoir schreef:
Hier ook een gebruiker van de Naturcup. Ik vond het de eerste paar keer in en uit doen best lastig. Maar het is inderdaad even een techniekje. Daarna vond ik het ideaal; 's avonds en 's ochtends even legen, omspoelen en weer in. Alleen kreeg ik op een gegeven moment, op de laatste dagen van ongesteldheid behoorlijk jeuk. Na een aantal dagen was het weer weg. De volgende menstuatie precies hetzelfde. Nu heb ik iedere keer met de cup jeuk (schimmelinfectie?). Ik ben weer tampons gaan gebruiken; probleem weg! (En ja, ik heb alles goed uitgekookt)

Bij de voordelen staat juist dat het handig is voor vrouwen die hier gevoelig voor zijn, omdat het beter zou zijn voor de zuurtegraad. Bij mij lijkt het dus het tegenovergestelde. Zijn er hier meer met die ervaring?

ik heb net hetzelfde gehad,maar had toch een sluimerende schimmelinfectie die door eigen weerstand niet helemaal doorbrak.
door de cup te gebruiken wordt die in de hand gewerkt en wordt erger.

hier gewoon zalfje tegen de schimmel gaan halen,en daarna kon ik mijn cup terug gebruiken zonder jeuk.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er toen ook 'tegen aan zat'. Ik heb de cup de komende maanden niet meer nodig, want ik ben zwanger. En helaas heb ik sinds kort ook zo nu en dan jeuk (schijnt ook met zwangerschap de kop op te kunnen steken :( ). Toch maar even een zalfje halen.

Aria_zz

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:04

Schuur, top dat je er zo tevreden over bent! Het heeft inderdaad veel voordelen :D

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:08

Schuur_ schreef:
Ik heb mijn Mycup nu voor de eerste keer gebruikt en vind het zalig! Niet meer rennen naar de wc tussen de drukte op het werk door en ships, toch te laat :( niet meer wakker liggen uit schrik om door te lekken en ik heb het idee dat ik minder pijn heb in mijn rug en buik. Ook fijn dat mijn vuilbakje thuis niet meer gevuld is met gebruikte tampons en wat begint te ruiken!

+:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:14

Foaly schreef:
tengeltje11 schreef:
Die 16 000 zal ook wel slaan op bv inlegkruisjes,pijnstillers,mss extra was,ziektedagen die sommige mensen opnemen,.....

Menstruatiecup combineer je nog steeds met inlegkruisjes en ook als je anders pijnstillers nodig hebt,zal dit niet anders zijn.

Vergeet de nieuwe lakens niet omdat je éven niet doorhad dat je die nacht ongesteld zou worden (en dus wakker wordt in een bloedbad wat onmogelijk uit te wassen is) :=

Even een tip, koud/beetje lauw water en zout. Nacht laten weken en daarna even op max 30 graden wassen. En het is schoon :) Na de bevalling vloeide ik enorm en dat ging niet altijd goed maar heb niets hoeven weg te gooien. Zolang je maar niet heet wast, dan stolt het juist. Zélfs het shirt waarin in bevallen ben is weer schoon geworden

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:14

Ik heb gisteren de cup voor het eerst gebruikt en dat ging prima :)
Tot ik ging slapen, ik kreeg echt menstruatiepijn als nooit tevoren en ook nadat ik m verwijderd had bleef ik last houden.
Meer mensen die daar problemen mee hebben heb ik wat fout gedaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:46

Heb je t steeltje er nog aan?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:57

Ja het steeltje zit er nog aan.
Maar het deed pijn aan mn baarmoedermond, niet bij het steeltje.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:03

Een cup hoort niet bij je baarmoedermond te komen. Als je er pas last van kreeg toen je naar bed ging, zit hij misschien niet goed vacuüm (te klein?) waardoor hij de kans krijgt om verder naar binnen te schuiven?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:05

Hij zat goed vacuum, ik moest het vacuum verbreken om m er uit te krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:08

Misschien is hij te lang voor je.
Mijn ervaringen zijn juist andersom: veel minder last.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:32

Ja zou kunnen.
Dat lees je ook overal dat men veel minder last heeft , dus ik was gisteravond wel onaangenaam verrast :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:48

Hoe kan het dat tampons of een cup invloed zouden kunnen hebben op de pijn?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:57

Ik heb het gevoel dat het de wanden en spieren wat opgerekt en dus ontspannen houdt :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:07

ChevalNoir schreef:
bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er toen ook 'tegen aan zat'. Ik heb de cup de komende maanden niet meer nodig, want ik ben zwanger. En helaas heb ik sinds kort ook zo nu en dan jeuk (schijnt ook met zwangerschap de kop op te kunnen steken :( ). Toch maar even een zalfje halen.

leuk!hier idem!hoe ver ben je?
(idd heeft zs een neg effect op schimmel-infecties,hier vooral last van tijdens zs-en,ertussen dan 1 maal gehad(die die ik hierboven beschreef,maar was zonder gebruik menstruatiecup totaal niet echt aanwezig,terwijl ik tijdens mijn zs-en echt 2x een schimmel-infectie heb gehad waar je echt last hebt van constante jeuk om gek van te worden!)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:28

Sheran schreef:
Ik heb het gevoel dat het de wanden en spieren wat opgerekt en dus ontspannen houdt :)

Dit is mijn idee erover ook.

(ik ben bang voor het moment dat ik geen cup meer mag/kan gebruiken, ik ben er inmiddels best wel aan gewend geraakt dat ik weinig last meer van de krampen heb)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:45

Maar die krampen komen toch omdat je baarmoeder samentrekt, wat heeft die cup daar dan mee te maken? Ik vind het zo onlogisch :+

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:57

:o? Hoe het kan, geen idee, het is ook voor lang niet iedereen zo dat de krampen verminderen, maar ik ben er blij mee dat die cup dat effect bij mij heeft *\o/*

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:15

Nadat ik dit topic heb gelezen ben ik wel nieuwsgierig geworden, maar ik heb toch een vraag;

Ik vloei heel heftig. Denken jullie dan dat de cup nog steeds slecht 2 keer (dus 's ochtends een keer en 's avonds een keer) verwisseld hoeft te worden? Het klinkt ideaal en minder afval is ook mooi meegenomen maar ik voel er eigenlijk niet veel voor om op een openbaar toilet 5x per dag met zo'n ding te prutsen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:22

Je zult hem dan gewoon vaker moeten verschonen. Moet ik ook op de zwaarste dagen.Ben je echt zo lang van huis? Ik ben overdag ongeveer 10 uur aaneengesloten van huis en hoef dan maar 1 tot 2x openbaar te verschonen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:30

Zo lang ben ik niet van huis, over het algemeen op zijn laatst om 5 uur weer thuis (dat is dan een hele schooldag). Maar dat is dan iig goed om te weten, dat het dan nog niet zo vaak hoeft, denk ik dan.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:37

Zo'n cup kan veel meer opvangen dan een tampon of maandverband. Ik moest normaal elke 2 uur maximaal wel echt naar het toilet racen, nu red ik het met 3x per dag legen op de ergste dagen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:41

Zonder de pil moet ik op mijn ergste dagen echt om het uur naar de wc, met de pil wel minder, maar eigenlijk zou ik het liefst van de pil af willen natuurlijk.
Maar als ik die ene dag 1 of 2 keer op het openbaar toilet hoef te legen dan lijkt het me wel te doen :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:55

_Mirjam schreef:
Zo'n cup kan veel meer opvangen dan een tampon of maandverband. Ik moest normaal elke 2 uur maximaal wel echt naar het toilet racen, nu red ik het met 3x per dag legen op de ergste dagen.

Eens.
Ik had altijd "dubbele bescherming", zo heftig was het. Nu is alleen de cup voldoende en leeg ik hem 3-4 keer per dag op de hevigste dagen.
Ik zweer er echt bij na deze week! Wat een uitkomst.
Het in- en uitbrengen went ook snel :).

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:38

Nou, ik heb er net een besteld. Het lijkt me toch een stuk prettiger. Nou maar hopen dat ik er een heb die goed zit (vond het echt moeilijk om te bepalen).

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:31

Ik heb van te voren heel veel YouTube video's gekeken. In een daarvan werd gezegd dat de fabrikanten het verschil maken tussen onder/boven 30jr en geen/wel kinderen gekregen. In het eerste geval zou je een kleine maat nodig hebben, in het tweede geval een grote.
Maar onder ervaren gebruiksters heerst de opvatting 'weinig vloeien = kleine cup, veel vloeien = grote cup'. Dat klinkt ook wel logisch anders kun je nog elke 2u naar het toilet. En in mijn geval klopt het iig: ben boven de 30, heb 2 kinderen, maar vloei weinig en gebruik de Lunette maat 1. Blijft altijd prima op z'n plek en ik heb nooit lekkage :)