Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:46

Hier zijn bij de 1e de klossen er na een dag onderuit gegaan. ik kon echt niet zonder pijn het bed in en uit komen. de kraam vond dit ook geen probleem. en anders pech, dan hadden we het bed zelf wel verschoond.

bij de 2e hebben er helemaal geen klossen onder gezeten. ik had wel een paar"eisen" voor de kraamverzorging en dat was dat ze zo kort mogelijk zouden komen en geen stagiare. bij de eerste had ik 48 uur omdat ik alleenstaand ben. wat een verschrikking vond ik dat zeg :')
ik heb het helemaal niet op (vreemde) mensen in mn huis die aan mn spullen komen. ze zat alleen maar te babbelen over haar konijntjes,vriend enz.
werd gewoon dol van het geklets. ik had op het geboortekaartje geen rusttijden gezet omdat ik dat onzin vond maar ik heb ze ter plekke ingevoerd :+
heerlijk, deur 2 uur dicht met aan de ene kant ik, baby en laptop/tv en aan de andere kant de kletsende kraam. doos van een meid trouwens. had een hond in de bench die niet te vertrouwen was en ze bleef maar zeuren of hij eruit mocht en of ze hem uit mocht laten. op een gegeven moment kwam ze blij vertellen dat ze vriendjes met hem geworden omdat ze hem stukjes kaas en worst had gegeven. en dat terwijl ik nog zo gezegt had dat hij niks mocht ivm voedselallergie. dus daar stond ik midden in de nacht met mn totaal ruptuur, de stront op te ruimen -:(- en daarna nog blij of ik wilde zien hoe goed ze met elkaar waren. beest zat gewoon breeduit met zn tanden bloot naar dr te kijken :D
en vond het gedram om BV te geven erg irritant. kleine was in een suikerdip gekomen. had dus te weinig bbinnen gekregen, ondanks dat ze zeiden dat ze goed dronk. was ook teveel afgevallen. en maar drammen dat ik moest gaan kolven en dat naast het voeden moest gaan geven. daaag. dat had ik gezien bij mn zusje. een uur aan de tiet, kolven en daarna nog een half uur of langer de fles. en een uur later begon het gedonder weer. en dan had zij nog een vent die kind de fles kon geven. en ik was alleen. dan moest ik maar een uur gaan voeden en daarnaast een flesje kunstvoeding als extra geven. maar liever niet. nou, ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoelt toen ik kind de flesje gaf. ben ook per direkt gestopt met de BV-ellende. kind elk uur aan de borst en ze bleef huilen. ik was zo kapot, kon kind wel uit het raam flikkeren en het enigste wat ze zei : "ja maar BV is toch echt de richtlijn en het beste voor je kindje. jij wilt toch ook het beste?" Ja, liever een flesgevoed kind met een rustige moeder dan een gestresste bv-mama (en kind).
toen droop ze af. kind kwam ineens om de 3 uur en gaf geen kik meer...
ik heb haar ook steeds vroeger weg gestuurd. mw deed alles zo snel en had daarna niks te doen dus ze zat op het balkon. doe dat maar thuis. laatste dagen kwam ze 3 uurtjes in de ochtend en de laatste 2 dagen heb ik afgezegt. redde me prima alleen met mn kleine.
bij de 2e ben ik thuis bevallen. en kraam had ik maar 3 uur per dag. heerlijk. hoognodige en naar huis.

Cerilene_

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:38

Bevalbad lijkt me heerlijk idd! Maar hier in het zh nog niet mogelijk helaas en in mijn situatie wss sowieso geen optie.
Gister 37 weken en ook de klossen binnen gekregen. Vorige keer hebben we ze niet gebruikt. Ik was al wat mobieler omdat ik al een paar dagen in het zh had gelegen en vriend werkte halve dagen, dus die verschoonde het bed zelf (moest om de dag, vies of niet). En voor mijn onderzoekjes vond ze het gelukkig goed genoeg zonder klossen. Is ook al een aardig hoog bed.
Dit keer weer medisch en minimaal 2 dagen in het ziekenhuis, en vriend die de eerste week halve dagen gaat werken, dus maar even zien hoe nodig de kraam het vindt.
Extra matras erop is ook een goede oplossing!
Morgen ook maar even de waterdichte molton en bedzijltje opzoeken. Straks breken de vliezen op mijn heerlijke matras := .
Vorige keer was ideaal, ik stond net op van de bank, dus behalve een plasje op het laminaat bleef alles netjes.
Daarna nog wel een paar dagen met zo'n stom kraammatje overal naartoe gesleept, omdat de bevalling toen pas op gang kwam en er ondertussen steeds af en toe nog een klets vruchtwater uit kwam. Echt niet handig, haha :x ...

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:40

Is het echt serieus zo dat je alleen die klossen eronder moet doen zodat ze het bed kan verschonen? Want dat kan ik zelf ook wel regelen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:44

Wat ik gek genoeg vrij jammer vind is dat ik niet een enkele wee gehad heb.
Niet eens een voorwee of zo, gewoon niets. Op week 40 was de vruchtwater situatie niet meer veilig voor een stuitbevalling dus is er een KS gedaan.
Maar ook in de weken ervor heb ik nooit 1 voor wee of iets gehad.
Stom hoe je zoiets jammer kan vinden _O-
Nou weet ik niet hoe het voelt :=

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:46

Hoe we het bad warm gaan houden weet ik niet :P denk dat ik m'n vriend lekker met emmers laat slepen, voelt hij zich tenminste ook nog nuttig hahaha :P maar eerst even bellen naar het zh hoe het bij hun geregeld zou worden en of hun zekerheid kunnen geven. Anders informeren waar je een bad kan huren

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:05

cynthia5 schreef:
Is het echt serieus zo dat je alleen die klossen eronder moet doen zodat ze het bed kan verschonen? Want dat kan ik zelf ook wel regelen :+

ze mogen dat idd officieel niet doen als je bed lager is van de arbo.
Maar dat bed verschonen is het probleem nog niet zo. Dat kan iemand anders ook wel ff doen idd. Maar ze mag ook weigeren je dagelijkse medische onderzoeken te doen als je bed te laag is. En dan heb je toch wel een probleempje, aangezien je vriend of schoonmoeder dat niet even voor je kan doen :+ .
Snap ook wel dat ze een lijn moeten trekken om de ruggen van hun mensen te beschermen hoor, dus als ze het toch wil gooien we die klossen er alsnog onder. Maar ze zijn dus niet allemaal even streng daarin hoor.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 10-08-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:09

cynthia5 schreef:

Nee, je wordt zelf ook regelmatig gecontroleerd na de bevalling door vk. Of je baarmoeder voldoende krimpt, eventuele hechtingen en hoe alles geneest.
En als je in bed bv wil geven en de kraamzorg wil je helpen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:30

Ik weet niet waarom, maar een dubbel matras mag vaak niet. Is dus wel goed om even met je kraamzorg af te stemmen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:35

Nou mijn vorige kraamzorg deed dat op een ander bed want mijne was veel te hoog. :+ Om de dag verschonen wou ik zelf niet. Was geen doen, kleine kamer en hij stond zo achterlijk hoog dat het echt een hele vervelende situatie werd haha. Dus klossen zijn er toen ook onder uit gehaald gelukkig en ging ze gewoon op bed zitten voor de controle. Moest sowieso want ernaast staan was sowieso al lastig. :')

Heb nu wel een ruimere slaapkamer maar aan beide kanten maar 1 meter over. En aan mijn kant staat een wieg dus het is alweer erg krap.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:46

Ik heb 7 kinderen, en alleen bij de eerste kraamzorg gehad, wat een drama. Ik moet al geen vreemden in mijn huis, en dan zo'n miep die maar door blijft kwetteren, even gaat bepalen wat ik wel en niet mag, nee, dank je vriendelijk.
Heb dr de tweede dag (nadat ze mn was verpest had, eerste pakje gewassen met iets dat rood was) naar huis gestuurd.

Mijn man werkt vanuit huis en kan zijn eigen uren bepalen dus dat was heel makkelijk.
Controles kwam de verloskundige 2 keer doen, en die was met 10 minuten weer foetsie.

Inmiddels woon ik in Engeland en kraamzorg is hier (volgens mij) niet beschikbaar, er komt wel een midwife voor controle, maar dat is 1 keer, of 2 keer als er wat aan de hand is. Ik moet overigens wel zeggen dat ik in het ziekenhuis beval ivm medische issues.
De jongste is te vroeg geboren, en moest enkele dagen in het ziekenhuis blijven, maar de andere 6 zijn binnen 2 uur na de geboorte mee naar huis gegaan.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:50

Ik heb gister een hooglaagbed besteld. Kon kiezen tussen ee kraambed, bedklossen of een hoog laag bed. Alle drie worden volledig vergoed. Vind het ideaal. Zo kan ik zo laag instappen als ik wil mijn hoofd en voeten kunnen omhoog en de kraamverzorgster kan het op de juiste hoogte voor haar doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:02

Cerilene, jeetje merkte jouw kindje wat van die elektrode? Ik kan me dat helemaal niet herinneren. Wist niet dat het een schroefje was toen ze 'm zetten trouwens maar ik geloof niet dat mijn zoontje er iets aan over gehouden heeft. Sowieso vind ik de ontwikkeling dat er meer wordt door- en nagedacht wel heel goed maar vind ik tegelijkertijd dat er ook wel doorgedraafd wordt hoor :o.

Volgens mij is het niet voor niets dat je pas na een jaar of twee (?) herinneringen op gaat slaan. De 1e twee jaar kun je als ouder dus nog wat foutjes maken zonder dat je je kind traumatiseert :D.

Ik heb een poos in bad gezeten inderdaad. Heerlijk. Ik moest er wel uit toen ik persweeën kreeg. Volgens mij hebben ze halverwege de warm water kraan weer aangezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:07

Onze kraamverzorgster moest tegen Katten kunnen én mij in bedwang kunnen houden dat ik ook echt rust zou nemen na mijn KS. En ze moest vooral een gezellige kletser zijn :# allemaal gekregen, was ik heel blij mee.

Ik had een verstelbaar bed in de woonkamer, dus geen gedoe met klossen etc.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:17

Er wordt wel steeds meer bekend over wat de effecten van een geboorte of bijvoorbeeld een keizersnede op de latere ontwikkeling/hechting etc van een kind zijn. Dat blijkt nu wel al meer te zijn dan pak m beet 20 jaar geleden werd gedacht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:20

Ze maken geen echte herinneringen maar wel een basis qua hechting en geborgenheid :) grenzen en ervaringen :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:34

Bij onze eerste intake hebben we gezegd alles maar gewoon over ons heen te laten komen, geen bijzonderheden.

Bij onze tweede intake (ander kraambureau omdat onze voorkeur geen plek meer had) aangegeven niet ten koste van alles bv te willen gaan geven. Of het lukt aan de borst, zo niet, dan flesvoeding. Niet weer de ellende met kolven. Verder op aanraden van hun een bevallingsplan gemaakt, gewoon een klein simpel documentje als leidraad voor de bevalling, mocht dat nodig zijn. Was uiteindelijk niet nodig want onze dochter is binnen drie uur thuis geboren, hihi!!

Ik heb beide keren echt fijne meiden als kraam gehad. Bij de eerste was ik best onzeker en onze kraam heeft dat toen super goed opgevangen. Altijd heel kalm en rustig mij door moeilijke momenten geholpen, ons veel zelf laten doen maar toch bijstand bieden waar nodig en ze bleef verder keurig op de achtergrond. Geen miep die alleen maar tettert etc. Vond het echt verschrikkelijk dat ze weg ging hihi!

In onze tweede kraamtijd een andere kraam gehad (twee maand geleden). Spontane meid van onze leeftijd die super geduldig was met ons zoontje van twee (had het best moeilijk met alle veranderingen), mij erg goed geholpen heeft met de bv, ervoor zorgde dat ons huis netjes was en verder ook lekker met mij kon kletsen en lachen. Was echt gezellig en fijn om haar als kraam te hebben, vond het ook bij haar moeilijk dat ze weer weg ging.

Oja, onze beiden kramen hebben ons en de kindjes altijd heerlijk bij elkaar gelaten. Geen gedoe met eigen kamertje of baby mee naar beneden nemen zodat ik kon rusten.

Dus nee, bij ons geen tetterende, bazige of luie kraamverzorgsters, hier alleen maar schatten van vrouwen, hihi!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:36

Dan nog, hechten is uiteraard belangrijk maar niemand zal weten of je kind op latere leeftijd meer of minder problemen had ondervonden als hij of zij wel bijvoorbeeld in een aanschuifwieg had gelegen ipv op de eigen kamer. Niemand die dan nog zegt: dat komt omdat je kindje direct op de eigen kamer moest slapen :D (onze zoon heeft overigens 6 maanden bij ons op de kamer geslapen). Ik ben daar te nuchter voor geloof ik en til er niet zo zwaar aan. Ik denk dat je als ouders automatisch veel knuffelt met je kindje en geborgenheid biedt.Ik geloof niet dat een traumatische bevalling voor problemen op latere leeftijd kan zorgen :o.

Ons bed stond wel op klossen, ik wilde ze er nooit meer onderuit halen eigenlijk :D.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 14:53

Oei, dan zal onze zoon wel een hechtingsprobleem hebben, hij heeft vanaf hij thuis was direct in zin eigen bed in zijn eigen kamer geslapen, zelfs met de deur toe :=

K geloof daar zelf ook niet in, ben daar ook vee te nuchter voor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:04

Chanel1985, nou precies. Weet je, hechting is essentieel, daar geloof ik heilig in. Maar, ik denk niet dat mijn zoontje minder goed gehecht is omdat hij na 6 maanden naar zijn eigen bed is verhuisd, of omdat hij nooit fatsoenlijk uit de borst heeft kunnen drinken, of omdat hij welgeteld misschien maar 8x in de draagdoek heeft gezeten, of omdat ik ingeleid ben en hij een elektrode op zijn kupke heeft gehad. En áls het wel zo is dat hij daar hinder van heeft ondervonden, dan zullen wij en hij dat iig (gelukkig) nooit weten :o.

Overigens probeer ik hiermee het belang van hechten niet te bagatelliseren of de manier waarop andere ouders met hun kleintje omgaan niet te bekritiseren hoor maar ik denk dat als je vanuit je gevoel en een beetje logisch verstand redeneert, je het niet snel verkeerd doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:16

Ik heb de kleine door vervroegde keizersnede niet eens direct huid op huid gehad := ben ontaarde moeder :j

Ik had ook de eis dat ik absoluut geen Borstvoedings-prediker wilde. Ik heb direct aangegeven kv te willen geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:27

Ik heb keurig kind op mijn nachthemd gelegd, wou hem niet bloot op mijn huid. Vond het zielig dat hij de borsten dan kon zien maar er niets mee mocht doen.
Hechting is ook prima op eigen kamer, gaat erom dat kind merkt dat jij er bent als hij/zij je nodig heeft. Dus inspeelt op zijn wensen. Honger? Voeding (borst/fles), niet happy? Knuffel. Huilen? Troosten. Bevestiging vragen? Bevestiging geven. Inspelen op je kind en dan heb je al een fijne basis.
(en in ons geval slaapt kind zelf rustiger op eigen kamer dan bij ons. Daar slaapt hij vlot en rustig, bij ons duurt het een uur en is kind oververmoeid. Hij reageert op onze geluiden en slaapt dan heel licht. )

Ik wil volgende keer weer net zo'n nuchtere dame en weer 1 met kennis baby taal. En 1 die kind graag mee naar beneden even een uurtje zodat ik lekker kan dutten hihi. Ik vond dat fijn :)

(wordt die electrode niet geplakt? Ahhh nee lees al, wordt met een klein ijzerdraadje vastgemaakt op het hoofd. Naja de bevalling zelf is erger voor uk := )

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:45

Jans, haha ontaarde moeder, zo voel ik me ook vaak zat hoor.

Vuurneon, kennis van babytaal as in Dunstan?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:30

O ja dat stond in boek
Kraamzorg. Kind huilde, nou kon er geen wijs uit worden.. Hoorde niet wat t nou was.

Ze hebben hier 3 weken bij mij beneden geslapen, daarna naar hun eigen kamer en ik ook.

Wij zijn ook erg nuchter, gelukkig wel denk dat dat alles stuk makkelijker maakt.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:35

Ik denk dat het wel of niet samen slapen met je kind weinig met nuchterheid te maken heeft. Het gaat erom wat voor jou en je kindje prettig is en wat voor jullie werkt. Voor ons werkt samen slapen het beste. Vanaf een jaar of vier gaan de kindjes pas naar hun eigen kamer.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:04

Hier heeft ze naast ons in het wiegje gelegen tot ze door ging slapen rond een maand of 8. Wel zo handig met borstvoeding. Kon zelf lekker in bed blijven. Even kind uit bed hengelen en voeden. Ze heeft nooit bij ons in bed geslapen. Ik gebruik ook medicatie waardoor ik dat niet wil. En bovendien is ze in ons bed veel te druk, terwijl ze in haar eigen bed wel rustig gaat slapen.
Als mini sliep ze ook overdag haast nooit in haar eigen bed, behalve als ik daar ook lag. Anders lekker bij me, of in de box of kinderwagen dichtbij. Veel gezelliger.
Ik vond het ideaal zo, dus zou het straks met baby 2 weer zo willen doen. Maar eerst eens zien hoe dit kindje is.

En babies zijn flexibel. Ik moest een zware operatie ondergaan toen dochter 10 maanden was en kwam daar onvrwacht zo slecht uit dat ik halsoverkop naar het revalidatiecentrum moest en zij opeens langere tijd afwisselend bij opa's en oma's 'wonen' en daarna was ik ook nog lang te ziek om fulltime voor haar te zorgen. en nog heb ik slechtere en betere dagen en wordt er regelmatig op haar gepast en gaat ze een paar dagen naar het kdv.
Dat was/is natuurlijk een hele nare ervaring voor ons hele gezin/familie. Maar zolang die kleintjes liefdevol opgevangen worden en krijgen wat ze nodig hebben gaat het echt niet meteen mis met de hechting hoor.
Het enige wat we tot nu toe ooit aan haar gemerkt hebben is dat ze het lange tijd vreselijk heeft gevonden als dokters aan mij zaten, maar dat gaat ook al veel beter! Verder is het altijd een heerlijk vrolijk en sociaal kind geweest.