Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Duhelo schreef:Dit is een heel moeilijke situatie. Enerzijds vind ik de beschrijving ook zo overkomen van, euh, nee, dat is niet normaal. Anderszijds als je dochter opgegroeid is bij die mensen kan het ook gewoon zo gegroeid zijn (niet beseffen dat ze wel ouder wordt)
Hun aanspreken in bijzijn van anderen zou ik absoluut niet doen. Wat ik denk dat dan het beste idee is, is om die mensen eens uit te nodigen bij je thuis (zonder je dochter), en gewoon open boek te spelen (en dan niet met je vermoeden, maar dan bv in het bijzijn van een contactpersoon / een opgeleid iemand waar je dochter ev mee in therapie gaat, en aangeven dat jullie vinden dat je dochter veranderd is van gedrag, puberteit aanhalen, leg uit dat ze vaak woedeaanvallen heeft bv en dat ze daarom therapie volgt bij die persoon (die aanwezig is bij het gesprek). Dat jullie allemaal samen de relatie dat je dochter heeft met alle personen dat ze kent evalueren, en dan zo aansturen op de manier van hun en het aanraken van je dochter (en dan echt gewoon op dat veel knuffelen aansturen, je vindt het fijn dat ze zo graag gezien is, maar ze komt wat ouder en heeft aangegeven liever niet meer zoveel te knuffelen,maar ze durft het zelf niet te zeggen uit angst hun te kwetsen, of dat jullie denken dat ze niet echt meer geknuffeld wil worden, etc.)
Maar dit zou ik zeker in overleg doen met een professionele persoon en afhankelijk wat er van het onderzoek nog verwacht wordt.
Heb je al geprobeerd daarover in gesprek te gaan met haar?
"Goh, mevrouw X / Meneer Y was je wel veel aan het knuffelen op die dag. Vond je dat leuk?"
Wie weet antwoord ze gewoon spontaan wat ze denkt, indien niet, heb je niks raars/verkeerd gezegd.
Toen ze op schoot zat werd ze strak zeg je, deed ze ook intentie's om weg te gaan (proberen op te staan, rond kijken of er een "uitweg" is, of zat ze dan gewoon lekker op schoot haar ding te doen?
Maava: dat hangt er van af, ts haar dochter is zo goed als opgegroeid bij die mensen begrijp ik, stel dat het onschuldig is, die mensen zien haar waarschijnlijk als hun kleindochter. En oma's en opa's knuffelen en kussen graatg en knijpen graag in de wangetjes. Dat kan ook gewoon volledig onschuldig zijn. (Maar het tussen de benen omhoog trekken op schoot vind ik dan weer erg raar, dat doe je mss bij een baby maar zodra ze wat zwaarder worden toch niet meer.)
beatje schreef:Ze heeft twijfels maar nergens geen bewijs zelfs niet dat haar dochter misbruikt is.Persoonlijk vind ik dat de TS wijs reageert,stel dat er iets heel anders met het kind aan de hand is en je hebt mensen vals beschuldigd .Dan ga je een bak ellende over je heen krijgen en dan kan de TS wel eens heel alleen komen te staan.
Ik zou ze met dat koppel niet alleen laten dat ook weer niet,maar zolang je niet zeker bent is mensen beschuldigen niet slim.
Mazida schreef:TS, ik zou toch ingrijpen als je dochter zo met die man gaat knuffelen en hij haar in haar nek zoent. Dat is geen prettige situatie, zeker niet als je hem wantrouwt. Wellicht is het goed om hen hier op aan te spreken. Dat je dochter dit niet prettig vindt en dat jij ook niet wil dat ze op schoot moet en gekust wordt. Je dochter is 9 jaar. Het is geen kleuter die je op schoot neemt. Zou gewoon eens bellen en dit voorleggen. Zie je gelijk hoe ze reageren. het is jouw dochter en zij dienen jouw wensen te respecteren.
Nikass schreef:Mazida schreef:TS, ik zou toch ingrijpen als je dochter zo met die man gaat knuffelen en hij haar in haar nek zoent. Dat is geen prettige situatie, zeker niet als je hem wantrouwt. Wellicht is het goed om hen hier op aan te spreken. Dat je dochter dit niet prettig vindt en dat jij ook niet wil dat ze op schoot moet en gekust wordt. Je dochter is 9 jaar. Het is geen kleuter die je op schoot neemt. Zou gewoon eens bellen en dit voorleggen. Zie je gelijk hoe ze reageren. het is jouw dochter en zij dienen jouw wensen te respecteren.
Hier ben ik het mee eens. En je kunt gewoon aangeven dat je het ongepast vindt gezien de leeftijd van je dochter en dat je niet wilt dat zij zich misschien ongemakkelijk voelt maar er niet van durft te zeggen.
Dan hoef je niets over het vermeende misbruik te zeggen.