Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:39

Maar wie zegt hetgeen dat die persoon, met een bepaalde overtuiging, gelijk heeft? Wie zegt dat de andere schade aanricht of niet?

Naar mijn weten is vlees eten niet verboden bij wet, waarom heeft dan iemand het recht om mij daar op terrecht te wijzen?

En iets van zeggen is iets anders dan het opdringen en iemands anders andere opvatting als verkeerd beschouwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:40

NikkiDeKerf schreef:
chanel1985 schreef:
Als ik bij iemand op bezoek ga die geen vlees eet, zal ik ook niet mijn rede opvoeren waarom ik wel vlees eet. Ik zal zelfs van het gerecht zonder vlees gewoon eten.

Nou nou, wat een respect en opoffering! Dat je zélfs, als duidelijk omnivoor-dieet-aanhanger, die dus zowel plantaardig als dierlijk eet, óók van een gerecht zonder vlees zou eten. _/-\o_
(Het lijkt mij vanzelfsprekend, je eet tenslotte toch niet alléén maar vlees? )

Nee jouw reacties getuigen van veel respect. :)
Al eens bedacht dat dit type reacties precies de reden zou kunnen zijn waarom mensen wel eens wat negatiever tegen veganisme staan?
Bak jij een stuk worst als je een vlees-eter op bezoek krijgt? :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:41

Ik denk dat het grootste verschil 'm misschien wel zit in hoe je tegen dieren aankijkt. Of je ze als gelijkwaardig aan mensen ziet, of als waardevol maar niet gelijkwaardig aan mensen. Ik kan bijvoorbeeld niks met de vergelijkingen met Rosa Parks en dergelijke, wat ik hier boven genoemd zag worden. Ik vind een dier slachten ook niet gelijk staan aan moord. Overigens eet ik voor mijzelf heel beperkt vlees en alleen vlees dat van dieren afkomstig is die een goed leven hebben gehad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:42

Damned schreef:
Ik denk dat als iemand te weten komt dat een vrouw constant babies fokt, om ze daarna te doden en op te eten, dit op heel veel weerstand zal stuiten.
Is een baby niet te vergelijken met een dier? Even hulpeloos, klein en geen besef van wat er gebeurt.
Dan moet je je toch kunnen voorstellen dat er mensen zijn die hier heel erg tegen zijn, en het soms wat moeilijk vinden om zich in te houden?
Misschien bestaan er wel mensen die zich oprecht bekommeren om leed en koste wat koste de wereld willen zien veranderen ;)

En daar is het verschil van idee an sich.

Een mens is niet hetzelfde als een dier. Mensen die dieren gaan vergelijken met mensen, die zullen het daar moeilijk mee hebben.

Ik heb daar minder moeite mee omdat, hoe cru gezegd ook, een dier niet hetzelfde is als een mens.

Dus wat Sunrise zegt.

Schemerdier

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:43

sorry maar, een mens is een dier. daar is niets aan te ontkennen, of wat denk je dan dat we zijn? Aliens?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:44

Dat is dan uw opvatting, Damned

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:45

maar geef dan antwoord, wat zijn we dan wel als we geen dieren zijn?

Anoniem

Zooo, Ayasha, lees anders even het hele topic terug wie er de moeite doet uitgebreid en goed te reageren? Joehoe? Waar getuigden mijn reacties eerder niet van respect? Je grijpt nu één reactie aan (die er duidelijk van getuigd dat de maat vol is nadat ik alle tijd met onderbouwing, respect en bronnen reageer en daarbij door het gros totaal genegeerd wordt), lekker makkelijk he. Om dan ál die reacties te negeren, en deze eruit te pakken om wél eindelijk eens te reageren. :r Mijn respect voor dat soort acties is echt OP. bij deze.

En nee, wat een vraag, natuurlijk bak ik geen vlees als er iemand met een omnivoor dieet op bezoek komt. Precies om de reden die ik daar toch ook noem: iemand met een omnivoor dieet eet zowel dierlijke als plantaardige producten. Niemand van de mensen uit mijn omgeving met een omnivoor dieet eet uitsluitend vlees. Ik ken ook via-via niemand met een omnivoor dieet die enkel en alleen vlees eet. Fysiek hebben die mensen ook niet dagelijks dat stukje wordt nodig, dus waarom zou ik dat dan bakken? Die vergelijking slaat dus kant nog wal?

Dag hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-16 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Goof schreef:
8nnemiek schreef:
Klopt helemaal dat er gewoon te veel mensen zijn. Ik zou zelf ook geen kinderen willen. Maar als alle slimme mensen die om de natuur geven ineens geen kinderen meer zouden krijgen dan heb je heel zwart-wit twee generaties later een wereld vol domme mensen die er maar op los fokken en helemaal niet meer aan natuurbehoud doen. Voor een goed evenwicht moet er idd gewoon aan geboortebeperking worden gedaan. De 1-kind-wet in China heeft wonderen verricht, dat land heeft nooit zo veel welvaart en werkgelegenheid gekend als tegenwoordig. Als dat in de hele wereld werd ingevoerd, dan pas zou de wereld er echt beter op worden.

Ja, met als resultaat dat meisjes baby's te vondeling gelegd of gedood worden want die zijn niet welkom. Als ze het al overleven komen ze in een weeshuis. Ik weet niet of jij wel eens docu's hebt gezien over Chinese weeshuizen, maar dat is janken. Meisjes zijn zelfs daar eigenlijk niet gewenst, er komt toch niemand om ze ooit op te halen. Er is nauwelijks verzorging en in sommige gevallen worden de baby's in donkere kamertjes gelegd waar ze een week later dood uitgehaald worden. Hoppa, weer 1 opgeruimd.
Oh ja, en met als resultaat dat er een zeer ernstig overschot aan mannen is nu, die geen partners kunnen vinden en helemaal niet kunnen voortplanten.

Maar hee, gelukkig gaat het goed met de welvaart +:)+

Gelukkig is die wet ook afgeschaft ondertussen :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:47

Damned schreef:
sorry maar, een mens is een dier. daar is niets aan te ontkennen, of wat denk je dan dat we zijn? Aliens?

Ja mensen zijn ook dieren. En sommige dieren eten elkaar op, en daar heb ik geen moeite mee, mits je je inspant om ervoor te zorgen dat de dieren tot het moment van sterven een goed leven hebben gehad. Want daarin verschillen mensen van dieren; het zelfbewustzijn. En daar komt naar mijn mening ook een stukje verantwoordelijkheid bij kijken. Maar wat dat precies inhoudt verschilt; jij vindt dat dat geen vlees eten is, ik alleen bepaald vlees, en andere mensen al het vlees.

En de toon die je hier aanslaat klinkt erg gefrustreerd en weinig respectvol.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 25-05-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:47

Het grootste probleem is niet het vlees eten op zich maar de industrie erachter. Moest iedereen zijn eigen dieren houden en slachten zou 99% een veel beter leven hebben. We zouden ook bewuster omgaan met vlees en de massa productie zou weg zijn. Nu wordt vlees in grote aantallen geproduceerd en weggegooid wat vervuilend is. Een dier sterf voor ons? Ja, dat is de natuur. Een dier sterft ook voor een leeuw met honger etc. Ik snap wel het idee van veganisten en ze hebben zeker een punt, maar ik zelf vind het ook vrij extreem.

Nu, langs de andere kant ken ik mensen die veganistisch zijn die prediken over het milieu etc maar wel met een auto rijden, daar heb ik ook mijn bedenkingen bij maar goed. Moest iedereen zijn eigen dieren en slachten en er bewuster mee omgaan zou er veel minder en bewuster vlees gehouden worden :)

Edit: Als een veganist bij mij komt is het of eten wat de pot schaft of zelf eten meenemen :j Ga ik bij een veganistisch doe ik dat met hetzelfde idee.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:48

Mocht iedereen stoppen met autorijden waren we nog altijd slechter af dan mocht iedereen stoppen met vlees eten :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:49

Damned schreef:

Een mens is ook een dier ja, maar het is ook het enige dier dat een mens is. Alle andere dieren kunnen van alles zijn, maar het zijn in ieder geval geen mensen.

Wat voor waarde je daaraan hangt, daarover kun je vervolgens van mening verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:50

Tja, als je toch zo hard voor het milieu bent en zo ver gaat van niets van dierlijke producten te eten waarom dan wel nog met een vervuilende auto rijden?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:51

chanel1985 schreef:
Maar wie zegt hetgeen dat die persoon, met een bepaalde overtuiging, gelijk heeft? Wie zegt dat de andere schade aanricht of niet?

Naar mijn weten is vlees eten niet verboden bij wet, waarom heeft dan iemand het recht om mij daar op terrecht te wijzen?

En iets van zeggen is iets anders dan het opdringen en iemands anders andere opvatting als verkeerd beschouwen.

Slavernij werd eerst ook niet verboden bij de wet. Toch zijn we allen denk ik blij dat dit nu verboden is.
Een wet is door de mens gemaakt en niet altijd perfect. Ze zijn er om te veranderen en om veranderingen door te voeren heb je aanhang en gehoor nodig.
Ik denk dat iedereen die goed nadenkt wel inziet dat het gebruik van dierlijke producten schade aanricht. Het milieu lijd eronder en dieren ook.
Waarom moeten we allen maar accepteren dat dieren pijn hebben en gedood mogen worden omdat mem vlees wil eten? De een ziet een dier misschien als ondergeschikte, maak het lijkt me logisch dat iemand die hen ziet als gelijkwaardige of als mede levende aardbewoner voor hun rechten en voor het milieu opstaat.

Dat is ook het humane aan ons toch? Opstaan voor de zwakkere en de stemlozen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:55

Ieder mag voor zijn opvatting opkomen, gaan betogen, petitie's houden en wat nog allemaal. Maar ik sta niet te wachten op mensen die mij hun opvattingen door mijn strot duwen.
Is hetzelfde als ik niet gediend ben met mensen aan de deur die hun geloof opdringen aan mij, is dezelfde strekking.

Ieder mag doen en laten wat men wilt, zolang het met respect wordt gedaan, zonder opdringen.

Vind het trouwens super dat iemand inzet voor zijn opvatting, daar heb ik respect voor. Maar dat wilt niet zeggen dat ik daar in mee ga en verwacht wel een minimum aan respect terug.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:01

Deoiridh schreef:
chanel1985 schreef:

Slavernij werd eerst ook niet verboden bij de wet. Toch zijn we allen denk ik blij dat dit nu verboden is.
Een wet is door de mens gemaakt en niet altijd perfect. Ze zijn er om te veranderen en om veranderingen door te voeren heb je aanhang en gehoor nodig.
Ik denk dat iedereen die goed nadenkt wel inziet dat het gebruik van dierlijke producten schade aanricht. Het milieu lijd eronder en dieren ook.
Waarom moeten we allen maar accepteren dat dieren pijn hebben en gedood mogen worden omdat mem vlees wil eten? De een ziet een dier misschien als ondergeschikte, maak het lijkt me logisch dat iemand die hen ziet als gelijkwaardige of als mede levende aardbewoner voor hun rechten en voor het milieu opstaat.

Dat is ook het humane aan ons toch? Opstaan voor de zwakkere en de stemlozen.

Ik snap niet waarom ik als omnivoor geen omnivoor dieet zou mogen eten?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:08

Vooropgesteld, ik ben ernstig van het leven en laten leven. Ik eet vlees want ik vond het lekker en heb het met mate nodig. Een ander doet dat niet omdat deze van mening is dat hij het niet nodig heeft. Alle kleuren grijs zijn daar tussen aanwezig.

Echter, de vergelijking mens-dier is voor mij groot en toch ook heel klein. Wist je dat kannibalisme gewoon voorkomt onder mensen en dat dit geschiedkundig volledig te verklaren valt?

De mens is een omnivoor, dit betekent zoveel dat een mens bepaalde voedingsstoffen nodig heeft, voedingsstoffen die ook uit vlees gehaald kunnen worden. Nu leven wij in een situatie waarin we keuzes hebben. Duizenden jaren evolutie hebben ons datgene gegeven waardoor wij aan de betere kant van het lijntje zijn komen te staan. Mensen eten ook mensen, wanneer de behoefte aan eiwit maar groot genoeg is. De bewoners van de hooglanden in papua nieuw guinea hadden weinig andere keuze dan zich te ontwikkelen tot kannibalen. De graan- en vruchtensoorten die daar van nature voorkwamen voldeden niet in de behoefte en veel te jagen was er niet. Dus is men uiteindelijk gaan evolueren tot menseters.

De mens heeft voedingsstoffen nodig uit vlees en ja, in onze huidige maatschappij zijn die vervangbaar. In onze huidige maatschappij kan een veganist bestaan. En durf ik te stellen dat vleeseters teveel vlees eten. Maar uiteindelijk zal een mens mens gaan eten wanneer de situatie maar kortend genoeg wordt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:10

interessant maaikemuis :) lijkt me dat vleeseters ook helemaal geen problemen hebben met het eten van mensen volgens mij

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:11

Damned schreef:

Je vergeet deze vraag chanel. Ben ook erg benieuwd naar je antwoord!

En Ayasha: als je terugkijkt in het topic schrijft Nikki de netste en meest onderbouwde berichten uit dit topic, met bronnen en al. Of bedoel je met 'dat type reacties' dat je er geen goed weerwoord op hebt en vind je het daarom een vervelende toon?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:21

kijk, ik snap dat mensen het vervelend kunnen vinden dat sommige vegetariërs heftig kunnen reageren (niet dat ik in het echte leven meer dan eens een zinnetje commentaar gegeven heb)
maar je moet begrijpen, dat dit voor deze mensen nauw aan het hart ligt, net alsof jij iemand een klein katje ziet vermoorden of iemand al zijn afval dagelijks in een rivier ziet gooien. Dat kan mensen boos maken, zeker omdat zij hele veel moeite doen voor iets, zich bekommeren om iets, en dan zien dat anderen overal maar hun voeten aan vegen uit egoïsme.
denk je dat de abolition movement tegen slavernij iedereen vriendelijk vroeg of ze alsjeblieft de mensenhandel vanuit Afrika wilden stoppen? alsof mensen die zich inzetten voor anti-racisme of genderkwesties altijd met een vriendelijk glimlachje zijn mond houdt wanneer hi geconfronteerd wordt met een super racist of homofoob.
denk je dat vrouwen stemrecht hadden of dat homo's mochten trouwen indien iedereen die voor was 'de ander respecteerde' en zijn mond hield?

En weet je wat deze activisten nog het meest doen reageren? Wanneer de vleeseter afkomt met flutargumenten.
Ik denk dat er maar enkelen zijn die blijven doordrammen (en dat ligt dan gewoon aan hun karakter, vervelende mensen bestaan) waneer je vriendelijk zegt dat je weet wat er gebeurt met de dieren, dat je het erg vindt, maar dat je liever toch vlees blijft eten omdat je het te lastig vindt om op te geven. En dat is je goed recht om te zeggen, maar wees niet verbaasd dat wanneer je anderen begint te beschuldigen, terecht te wijzen of met idiote argumenten afkomt, de ander dat ook doet ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:48

Ik eet gewoon vlees omdat ik er geen probleem mee heb dat er een dier voor gedood is, mits deze daarvoor een goed leven heeft gehad en netjes is geslacht. Ik vind het dus niet lastig om het op te geven, simpelweg omdat ik het helemaal niet noodzakelijk vind om het op te geven. En precies om deze reden eet ik ook onze koeien en binnenkort ook onze kippen. Grote kans dat er tzt ook nog een paar varkens komen rondscharrelen hier.
Overigens, wat jij een idioot argument vindt, is voor een ander geen idioot argument. Volgens mij worden voornamelijk de vleeseters beschuldigd?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:52

Ayasha schreef:
Bak jij een stuk worst als je een vlees-eter op bezoek krijgt? :)

Ik als vegetariër maak geen vlees klaar voor anderen. Net als dat ik niet mensen ga slaan als ik iemand over de vloer krijgt die dat wel doet. Of bevolkingsgroepen ga discrimineren als ik met iemand praat die dat wel doet.

Weinig tot geen vlees eten is het enige juiste voor nu, voor de aarde en voor alle mensen die erop leven. We zijn inmiddels met teveel om de hoge consumptie vol te houden. Dat kun je ontkennen, je kunt het er niet mee eens zijn, je kunt het "een eigen keuze" vinden, maar het ís uiteindelijk geen keuze meer en een beweging van mensen die anderen hierop attendeert, is voor mij gelijk aan een beweging van feministen die het mogelijk maakte om vrouwen te laten stemmen, of een beweging van antiracisten die het mogelijk maakte voor gekleurde mensen om ook een menswaardige plek in de maatschappij te krijgen. Het zijn gewoon broodnodige maatregelen die getroffen moeten worden, het zijn feiten en geen keuzes, en dat maakt dat veganisten soms zo fel zijn: als de ogen eenmaal geopend zijn, is het heel moeilijk om je voor te stellen hoe anderen die gesloten houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:57

NoorW schreef:
Ik als vegetariër maak geen vlees klaar voor anderen. Net als dat ik niet mensen ga slaan als ik iemand over de vloer krijgt die dat wel doet. Of bevolkingsgroepen ga discrimineren als ik met iemand praat die dat wel doet.

Maar als je bij mij zou komen eten verwacht je wel dat ik vegetarisch kook voor jou :)*

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:11

269_life schreef:
Damned schreef:

Je vergeet deze vraag [naam]. Ben ook erg benieuwd naar je antwoord!

En Ayasha: als je terugkijkt in het topic schrijft Nikki de netste en meest onderbouwde berichten uit dit topic, met bronnen en al. Of bedoel je met 'dat type reacties' dat je er geen goed weerwoord op hebt en vind je het daarom een vervelende toon?

Een mens is een mens, men inderdaad stellen dat een mens ook een dier is maar een mens staat boven een dier.
Een dier is dus niet hetzelfde als een mens en zal dat ook nooit worden.