Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:25

Mavelle schreef:
Ik dacht dat je juist uit moest ademen door je neus? :+

In en uit door neus of in door neus en uit door mond.

Amethyst_

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:12

Ik ga er straks even voor zitten met dat stuk.

Mijn rondje ging heeeeerlijk. Ik liep in een heel andere omgeving dan anders omdat ik naar mijn moeders moestuintje ging. Ik heb 3,4km gelopen in 8:24/km! Dat is gewoon een minuut sneller dan normaal :oo Ademhaling ging opzich prima maar heb meerdere keren gedacht; omg ik ga zo kotsen :')

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:28

Zijn hier ook mensen die zich hebben opgegeven voor de 4 mijl in Groningen? :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:34

Ik ga denk vanavond/morgen ook weer beginnen met wat hardlopen :) Lang uit de routine geweest.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:34

IsaCalixa schreef:

Ja! Was om kwart over 6 ingeschreven :Y)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:37

Winged schreef:
IsaCalixa schreef:

Ja! Was om kwart over 6 ingeschreven :Y)

Tof, ik pas rond 11 uur haha. Was het bijna vergeten :o

Ik ga niet voor een bepaalde tijd trouwens, meer om het principe :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:41

Ik wil onder de 30 minuten. Hoop dus ook op een vak wat verder vooraan zodat ik onderweg niet door een berg bekertjes hoef te ploegen :=
(Of ouders met kinderen die de gehele straat in beslag nemen omdat ze zo nodig met z'n allen naast elkaar willen rennen. Ik vind de 4 mijl helemaal niet leuk eigenlijk, maar ik wil hem gewoon onder de 30 hebben _O- )

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:00

Djilna schreef:
ingedebruijn schreef:
Ja het stukje in door je neus wordt m bij mij echt niet. Dan kan ik na een minuut aan de beademing. Als ik gewoon door mn mond doe heb ik nergens last van.

Dan moet je langzamer gaan lopen ;) Ik doe in- en uitademen zoveel mogelijk door de neus. Alleen als ik het echt zwaar krijg door tempoversnelling of heuvelop pak ik neus en mond tegelijk.

Ik loop al als een slak dus als ik nog langzamer ga kan ik net zo goed weer wandelen :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:34

Maar hoe haal je dan normaal gesproken adem. Dus gewoon in je dagelijks leven? Ik nl neus in en neus uit. Als je normaal gesproken al door je mond in- en uitademt wordt het met hardlopen natuurlijk dubbel zo moeilijk. Ik zou er dus gedurende de dag ook eens op letten hoe je ademt. Niet alleen door welk gat ;) maar ook hoe diep. Naar je buik of blijf je in je borst?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:58

Hardlopen en enkel neusademhaling gaan niet samen. Om voldoende zuurstof binnen te krijgen voor het hardlopen moet je via neus en mond inademen. In een heel rustig jogtempo zal je het nog wel redden en daarom kun je op dat tempo ook nog hele gesprekken voeren. als je wel prima hard kunt lopen tijdens de neusademhaling betekend dat dat je nog veel sneller kunt als je ook gewoon via je mond ademt. Waarom je bewust van de nodige zuurstof onthouden terwijl het gewoon vrij verkrijgbaar is via de mondademhaling.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:35

Laatst bijgewerkt door Djilna op 21-04-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:38

Zolang je maar ademhaalt toch :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:44

Natuurlijk, dat is het belangrijkste ;) Maar het is wel belangrijk dat je niet te oppervlakkig ademhaalt, want dan wordt je tijdens inspanning duizelig.
Je bewust zijn van je ademhaling is dus wel goed.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:22

Djilna schreef:
Greetje wat ben je weer stellig met je, het kan niet. Er zijn hardlopers die wel op alleen neusademhaling lopen. Tot welke snelheid, geen idee. Maar dat zal per persoon en de mate van conditie en geoefendheid ook verschillen. Maar zeggen dat het niet kan vind ik te zwart-wit.

https://rcak.nl/sport-en-neusademhaling/
http://www.mindfulrun.nl/2015/04/29/har ... demhaling/

Klopt en die zouden nog veel harder kunnen lopen als ze via de mond ademhalen. Niets mis met rustig lopen en enkel door de neus adem te halen maar vooral niets mis met door de mond ademhalen en daardoor nog harder kunnen lopen als je met hardlopen bezig bent. Kijk maar eens naar de echte toppers die zijn super goed getraind dus dat is hun probleem niet maar moeten allemaal door hun mond ademen om te lopen. Waarom zou je jezelf bewust van de nodige zuurstof voorzien. Terwijl de zuurstof opname capaciteit juist essentieel is in het hardlopen.
Dus ik heb nergens gezegd dat het niet kan, sterker nog ik kan het zelf ook gemakkelijk als ik niet sneller dan 12km/hr ga maar als ik sneller wil heb ik mijn extra zuurstof heel hard nodig en lop ik wel zo rustig dan adem ik ook door mijn mond zodat ik voldoende zuurstof binnen krijg en daardoor niet onnodig mijn hartslag op laat lopen tijdens het rustige duurloop tempo.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:29

Zojuist opgegeven voor een "wedstrijdje" in de woonwijk
Eind mei van start op de 4,5 km! Zover ben ik nog helemaal niet :Y) Maar maakt niet uit, in dit dorp is nooit iets te doen, deze kans moet ik wel aannemen haha *\o/*

http://www.parktriangel.nl/run/

Nu dus nog een maand de tijd om zover mogelijk te komen met conditie opbouwen. In principe heb ik ruim een uur te tijd. Dus mocht het nodig zijn dan kom ik zelf op tijd binnen als ik ga wandelen :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:36

Greetje63 schreef:
Hardlopen en enkel neusademhaling gaan niet samen. Om voldoende zuurstof binnen te krijgen voor het hardlopen moet je via neus en mond inademen. In een heel rustig jogtempo zal je het nog wel redden en daarom kun je op dat tempo ook nog hele gesprekken voeren. als je wel prima hard kunt lopen tijdens de neusademhaling betekend dat dat je nog veel sneller kunt als je ook gewoon via je mond ademt. Waarom je bewust van de nodige zuurstof onthouden terwijl het gewoon vrij verkrijgbaar is via de mondademhaling.

Hoe adem je dan? Door je mond in en neus uit of gewoon door je neus en mond in ademen en ook weer uit?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:40

Ik doe dat laatste. Gewoon door neus en mond in- en uitademen. Het heeft mijn hardloopleven een stuk makkelijker en hoofdpijnvrij gemaakt!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:50

Voel me dan altijd vervelend als ik anderen voorbij moet, klinkt zo "hijgend". Zeker als je mensen inhaalt na 100 meter.. :+ Ik klink alsof ik al 2 uur ren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:55

Zowel in als uitademen door mond en neus. Ook goed uitademen is namelijk heel belangrijk. Als je niet goed uitademt blijft er zuurstof arme lucht achter in de longen. Bij de volgende ademteug kan er dan niet voldoende zuurstofrijke lucht binnen stromen. Problemen met ademhaling zoals het te oppervlakkig ademhalen zijn meestal terug te voeren op niet goed uitademen. Adem je goed uit dan adem je vanzelf meestal goed in.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:59

Ik vind dit heel fijne info Greetje! :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:52

Ik wil me daar niet eens druk om maken. Ik loop gewoon lekker en heb geen ademhalingsproblemen zolang ik door mn mond kan ademen. Door mn neus gaat alleen goed als ik stilzit of hele kleine inspanning. Als ik zover over mn ademhaling na moet gaan denken, heb ik al geen zin meer om te lopen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:04

Lijkt me ook niks mis mee :) Als dit voor jou werkt waarom zou je dat dan veranderen :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:02

Komen interessante dingen voorbij! Ik ga ook zeker meevolgen.

Ben zelf ook net begonnen met hardlopen, maar naast het wielrennen. Ik wil namelijk een kwart triathlon gaan lopen! Ik fietste al zo'n 10 weken ongeveer 100 km per week en wil daarbij nu dus het hardlopen op gaan pakken.

Merk alleen wel dat ik het echt verschrikkelijk vind :o Het gaat langzaam, mijn hele lijf doet pijn en m'n knie ook. Maar het lijkt me zó gaaf om een triathlon te lopen! Dan moet ik ook maar gaan trainen voor die 10 km rennen.

Gister voor het eerst ooit ongeveer hardgelopen en liep daarbij 3,5 km in 22 minuten. Nog niet echt snel :+ , maar we moeten ergens beginnen. Overigens hier wel flink heuvelig landschap (Ierland) en denk dat daar mijn knie ook zo onder te lijden heeft gehad. Hebben jullie misschien tips hoe ik anders mijn voeten af kan wikkelen om dat ding heel te houden? En hoe ver pushen jullie jezelf in een training? Ga je echt tot het uiterste of is het puur conditie opbouwen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:24

ingedebruijn schreef:
Ik wil me daar niet eens druk om maken. Ik loop gewoon lekker en heb geen ademhalingsproblemen zolang ik door mn mond kan ademen. Door mn neus gaat alleen goed als ik stilzit of hele kleine inspanning. Als ik zover over mn ademhaling na moet gaan denken, heb ik al geen zin meer om te lopen.

Hier idem... Ben al vrij gevoelig voor hyperventilatie, dus als ik hierover moet nadenken wordt het echt niet wat.

Zolang ik regelmatig adem (in mijn geval door de mond, en met een rustige uitademing) vind ik het prima.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:42

Bedankt voor de info Greetje!