Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:29

KarinX schreef:
Huertecilla schreef:

Zijn *D

haha oepsie! ik zie het op je profiel inderdaad :o :o :D

En WAT een kwali-tijd samen met mijn zoon.
Ik hou hem ook regelmatig ILLEGAAL :j _O- van school om samen op pad te gaan en hij leert dan HEELVEEL meer dan hij op school binnen het kadertje van de Heilige Regelgeving zou doen.
Door dat extra geleerde heeft hij van zijn 13de al een bijbaantje. Dat is wederom illegaal en daardoor noodgedwongen zwart en wederom leert hij heelveel meer van leven en maatschappij dan hij op school doet.
De tijd die onder de vleugels van zijn +:)+ werkgever is, is ook _/-\o_ opvoeding.
Door die 'kinderarbeid' in balans met school, thuisscholing is hij en heerlijk kind en heerlijk zelfstandig/verantwoordelijkheidsbewust.
Het is een normaal joch, niets bijzonder intelligent, maar hij spreekt wel 3 talen goed en een 4e een beetje. Bijvoorbeeld.

Oh en hij heeft met 13 leren autorijden. Ilegaal maar oh zo veilig en handig in noodgeval.

We wonen heel bewust hier op het 'platte' land in de bergen :j
In NL zou ik de grootst mogelijke problemen met de onderwijsinspectie, politie, kortom Staat hebben over goed opvoeden van mijn eigen zoon 8)7
Ondertussen zouden we er nog steeds graag een 'ouder' BIJ hebben. Meer handen maken nu eenmaal lichter werk en meer denkramen maken beter doordachte keuzes.

@Verootje: vader, man heeft ook dat recht :)* ;)
In het kader van deze draad zou een man/vader ook bewust alleenstaand ouder kunnen zijn. Wetenschappelijk onderzoek naar kwalitei van ouderschap heeft als verrassend resultaat aangetoond dat mannen het beter doen als alleenstaande ouder dan vrouwen.
Voor de slechte begrijpers: Dat is gemiddeld/modaal/opgeteld en NIET op elk individu van toepassing :)*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:38

Goh ja, mijn ouders hebben twee zoons met autisme. Dat is voor twee ouders al een haast onmogelijke opgave.
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande ouders het doen wanneer zij een 'special needs' kindje krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:45

Shadow0 schreef:
Kinderen zijn denk ik ook niet gemaakt om opgevoed te worden door twee ouders. Volgens mij hebben ze een veel breder netwerk nodig.

it takes a village to raise a child...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:46

Cayenne schreef:
Goh ja, mijn ouders hebben twee zoons met autisme. Dat is voor twee ouders al een haast onmogelijke opgave.
Ik ben benieuwd hoe alleenstaande ouders het doen wanneer zij een 'special needs' kindje krijgen.

mijn broer; zwaar adhd, verkeerde vrienden, moeilijk lerend etc. En mijn moeder heeft het alleen gedaan en doorstaan. Heftig, maar niet heftiger dan wanneer je met z'n tweeen bent. De zorg blijft even groot, je kan het in principe delen, maar de last draag je zelf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:54

Mijn broers zijn allebei autistisch en mijn jongste broer heeft daar ook nog ADHD bij. 's nachts moesten de kamerdeuren op slot omdat ze er dan op jonge leeftijd al op uit gingen om elkaars hersenen in te slaan. Mensen bijten, slaan, van school weglopen, met dingen gooien etc. Nee, dat had ik mijn moeder (klein tenger vrouwtje van 1.65m) niet alleen zien doen. Dat was nog gevaarlijk geweest ook := (Overigens zijn ze nu een stuk ouder en gaat het erg goed met ze :j )

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:15

benangelique schreef:
Cayenne schreef:

mijn broer; zwaar adhd, verkeerde vrienden, moeilijk lerend etc. En mijn moeder heeft het alleen gedaan en doorstaan. Heftig, maar niet heftiger dan wanneer je met z'n tweeen bent. De zorg blijft even groot, je kan het in principe delen, maar de last draag je zelf.

Ik durf zelfs te zeggen dat het voor een gedeelte zelfs makkelijker is omdat alleen te doen.
De enige die regels bepaalt is jou moeder. Als je met 2 ouders bent kunnen verschillende regels, zeker voor jongens als jou broer, zelfs voor nog meer problemen zorgen.
Duidelijkheid is dan het belangrijkste en dat heeft jou moeder hem zeker kunnen bieden, in haar eentje omdat ze zich niet hoeft te verantwoorden aan nog een ouder

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:16

Is het echt zo modern dat beide ouders werken? Ja natuurlijk had de man vaak een baan waarbij hij vroeg wegging en laat thuis kwam (voor het leeuwendeel aan inkomsten), maar het is van alle tijden dat vrouwen naast het huishouden nog een heleboel ander werk hadden! Denk aan kleding repareren, de moestuin, dorpstaken, zelfs op het veld en zo kun je vast nog een hoop andere taken bedenken die net dat beetje extra in de la brachten of gedaan moesten worden om het dorp draaiende te houden. (behalve misschien dat ene jaarhonderd waarbij vrouwen niet meer achter het aanrecht vandaan mochten komen)

Op die momenten speelden de kinderen van het dorp samen en hield er een oudere dorpsgenoot een oogje in het zeil of opa’s en oma’s. Waarom is het dan nu zo slecht om als moeder te werken en op dat moment de zorg over te dragen aan familie, gastouder of kinderdagopvang? Het enige wat hier in NL zo nadelig is, is dat je dit al na 12 weken moet doen, maar op zich is het zo slecht nog niet (al zo een groot massaal kdv niet mijn keus zijn). Maar alles bepalend is wel de kwaliteit van de tijd die je wel samen hebt en wij hebben in deze modende tijd wel van een 5 daagse werkweek (over het algemeen) dus heb je nog 2 dagen in de week dat je je kind de volledige aandacht kunt geven.

Bovenstaande is natuurlijk iets waar je als bewust alleenstaand rekening extra rekening mee moet houden en kijken dat je een goed vangnet hebt bij bijvoorbeeld ziekte van het kind. Maar ik denk dat het missen van een partner meer invloed heeft. Daarbij denk ik niet dat een moeder niet alleen een kind kan opvoeden, maar denk wel dat het kind dan in het gezin een bepaalde dynamiek mist. Daarbij hoeft dat denk ik niet persé een man te zijn, al heeft het wel meerwaarde als er ook een mannelijk rolmodel is.

En wil je toch graag alleenstaande moeder worden, dan vind ik dat idee aan het begin van het topic (draagmoeder) ook nog niet eens zo gek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:23

Nee dat is niet echt modern. Dat idee is ergens half in de 20ste eeuw ontstaan. Daarvoor werkte de (arme) vrouw gewoon mee op het land, of deed bijv. schoonmaken bij andere mensen thuis. Of ze leurde met vis, trok de schuit.. Of noem maar op.. Zwangerschapsverlof? Nooit van gehoord!

De rijke tak had het weer druk met haar sociale leven en had een nanny. Ookal deed de moeder geen arbeid. Er zijn zelfs tijden geweest dat er een aparte voedster was voor de baby!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:55

Inderdaad, tegenwoordig kan je je leven inrichten zoals jij wilt. Je koopt een duur huis, dus beide moeten werken. Je kiest voor luxe vakanties, dus beide moeten werken. Neem je andere keuzes (huis op 1 loon, doe-het-zelf-stalling of misschien een goed betaalde baan ipv wat je leuk vindt), dan kan je je leven ook anders inrichten. Ieder neemt hierin zijn/haar eigen keuzes.

Wij vinden KDV niet slecht, dus tot 4 jaar 2 dagen KDV. Daarna beiden 4 dagen werken, dus gelijkheid in taken en opvoeding (waar bij papa weer hele andere dingen gedaan worden en mogen dan bij mama). Sociaal gezien is een kind tegenwoordig niet beter of slechter af dan vroeger denk ik, waar de ouders 6 dagen per week werkten. Of papa alleen op zondag het vlees kwam snijden.

Bij de keuze voor BAM is het dus zeker niet beschamend om terug te vallen op familie, maar alleen als je wel (op dit moment, toekomst kan altijd veranderen) de mogelijkheid hebt om je kind alleen op te voeden. Met of zonder betaalde hulp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:00

Sammie schreef:
De rijke tak had het weer druk met haar sociale leven en had een nanny. Ookal deed de moeder geen arbeid. Er zijn zelfs tijden geweest dat er een aparte voedster was voor de baby!

Dat is in de grootste delen van Europa nu ook zo vanaf midden management niveau.
Ma rijdt van tennis naar de schoonheidssalon naar de thee-lounge in haar Porsche Cayenne terwijl de inwonende huishoudster uit Midden Amerika de boel scchon houdt, de booschappen doet, de kinderen van school haalt, het eten kookt.
De ouders hebben geen IDEE van wat de kinderen uitspoken, de huishoudster heeft er TOTAAL geen invloed op en met middelbare school leeftijd gaan ze naar een prive school, soms zelfs intern.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:22

en weer terug naar 1 ouder.

In de regel geldt dat 2 (of meer) meer 'handen' lichter werk maken. Dat de verantwoordelijkheden gedeeld zijn.
Dat wanneer 1 een dip heeft, even adem nodig heeft, een ander wat meer dan dragen.

Dat rust bij 1 ouder allemaal op die ene en als die het niet trekt op????
Daar kiest een bewust alleenstaand ouder willens en wetens voor.

Dat er legio slechte andere voorbeelden zijn, maakt vooraf voor een suboptimale situatie kiezen nog niet goed.

Enneh, heeft de bioologische vader daar eigenlijk wat over te zeggen?
Ik ben bewust nooit sperma-donor geworden omdat ik baas over eigen sperma ben: Ik wilde dat niet imo misbruikt voor egoistische keuzes en later ook geen verassingen door ma of Staat tgv keuzes waarbij ik nooit betrokken was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:50

Cayenne schreef:

Ik heb 2 special needs kinderen en ik heb het 4 jaar lang alleen gedaan (na scheiding en voordat ik een jaar geleden met mijn huidige partner ging samenwonen).
Ik wist niet hoe zwaar ik het had tot ik het weer kon delen. In mijn eentje ging het ook best goed.
Ja, ik merk dat het nu meer rust geeft maar tegelijkertijd had ik het in mijn eentje ook nog wel gered.
Mijn nieuwe partner heeft andere kwaliteiten in de opvoeding en het is fijn om op dat vlak aangevuld te worden, dat zeker. :j

Maar ik ben van mening dat het afhankelijk is van de alleenstaande ouder of het werkt. En ook van een steun uit de omgeving om af en toe lucht te kunnen happen als dat nodig is. Ik denk dat dat echter niet alleen voor alleenstaande ouders geldt. De ene persoon heeft een langere adem dan de ander.

Een alleenstaande met een lange adem houdt het misschien beter vol dan een stel met allebei een korter lontje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:20

Lente schreef:
Maar ik ben van mening dat het afhankelijk is van de alleenstaande ouder of het werkt. En ook van een steun uit de omgeving om af en toe lucht te kunnen happen als dat nodig is. Ik denk dat dat echter niet alleen voor alleenstaande ouders geldt. De ene persoon heeft een langere adem dan de ander.

Een alleenstaande met een lange adem houdt het misschien beter vol dan een stel met allebei een korter lontje.

Je mag een individuele situatie niet representatief maken.
Als je dat wel doet, verdubbelt dat nog steeds de succeskans bij twee.

HOE je dat ook wendt of keert, de situatie met 1 is kritischer. Met twee kan er EN last/druk gedeeld worden bij een korter lontje EN is de kans op een kange adem verdubbeld.
Dat maakt de faalkans minder dan de helft.

De hogere faalkans bij 1 ouder is een meer dan dubbel zo groot potentieel probleem voor het kind/derden.

Een bewust alleenstaand ouder kiest voor het meer dan halveren van de rek in het ouderschap, voor het meer dan verdubbelen van de probleemkans voor het kind.
Ik vind dat geen loffelijke keuze.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:05

Huertecilla schreef:
Lente schreef:

Je mag een individuele situatie niet representatief maken.

HOE je dat ook wendt of keert, de situatie met 1 is kritischer. Met twee kan er EN last/druk gedeeld worden bij een korter lontje EN is de kans op een kange adem verdubbeld.
Dat maakt de faalkans minder dan de helft.

De hogere faalkans bij 1 ouder is een meer dan dubbel zo groot potentieel probleem voor het kind/derden.

Een bewust alleenstaand ouder kiest voor het meer dan halveren van de rek in het ouderschap, voor het meer dan verdubbelen van de probleemkans voor het kind.
Ik vind dat geen loffelijke keuze.

precies. het probleem is dat mensen op dit soort statistieken op een emotionele manier reageren ipv op een rationele manier. je mag iemand niet een 'slechte moeder' noemen want dat is zo negatief. maar is iemand er inderdaad bewust voor kiest terwijl al deze data beschikbaar is, dan is dat gewoon een egoistische keuze. je kan dan nog zo je best doen, maar je best doen is niet hetzelfde als goed zijn in iets. klinkt heel banketstaaf maar zo is het nou eenmaal.
als je fulltime gaat werken ipv studeren voor je wiskunde toets, en je haalt een onvoldoende, dan gaat je leraar echt niet je score veranderen omdat je zo je best hebt gedaan in de avonduren.

Heel leuk om te lezen hoe je je zoon opvoedt. Zelf nadenken over wat goed voor je kind is i.p.v. gewoon doen wat iedereen doet. Respect daar voor :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:12

Statistisch gezien zijn er meerdere wegen naar Rome..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:14

Goed voor jullie dat jullie zo goed overeenkomen met jullie mening, want dat is het nog altijd, een persoonlijke mening, opvatting.

Heb je ook statistieken van 2 oudergezinnen waar het niet goed loopt? Wat de schade daar van is op kinderen?
Je kan niet 1 kant belichten en de andere kant niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:15

Huertecilla schreef:

Menselijke relaties hebben de neiging gecompliceerder te zijn dan optelsommen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:23

Als het leven zo simpel zou zijn.....

Het is wel een feit dat niet alle mensen een goede alleenstaande ouder zouden zijn, maar dat is het zelfde dat er ook mensen geen goede ouders zijn in een 2 oudergezin.

Alles generaliseren is de grootste fout die er is, het is hangt allemaal af van verschillende factoren.
Daarmee zijn statistieken, ook maar algemenen cijfers, niet meer of minder.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:52

Mooi die kritiek op ouders die beiden werken. Gelukkig gaat het zo goed met al die gezinnen waarvan beide ouders thuis zitten en kinderen het verkeerde pad opgaan :') , dit terwijl hun ouders er altijd voor hen zijn.

Jonge jonge, sarcastisch bedoeld, laten we stoppen met generaliseren.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:53

En trouwens wie zegt dat het kind van TS geen vaderfiguur krijgt? Wellicht komt ze de ware tegen als de kleine straks twee jaar is en heeft die gelijk een soort van papa 8-) .

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:39

Ik ben zowaar eens met hc eens...

Wat ik zelf heb gemerkt is het gemis van tussen persoon bij een ruzie.. het was simpel mijn moeder VS ik, haar woord tegen het mijne.. en ik was echt geen lastige puber maar leek kwa karakter re veel op haar en nu is band dusdanig beschadigt dat nooit meer echt goed zal zijn

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:42

Ik kom uit een 2 oudergezin en mijn band met mijn vader is ook onheroepelijk beschadigt .....

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:45

Komt zeker ook voor in 2 ouder gezinnen, maar de kans dat je dan nog op 1 ouder kan terug vallen als kind zijnde is vele malen groter

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:55

chanel1985 schreef:
Goed voor jullie dat jullie zo goed overeenkomen met jullie mening, want dat is het nog altijd, een persoonlijke mening, opvatting.

Heb je ook statistieken van 2 oudergezinnen waar het niet goed loopt? Wat de schade daar van is op kinderen?
Je kan niet 1 kant belichten en de andere kant niet.

wat is dit voor níet argument?
ten eerste kun je dat soort statistieken zelf ook opzoeken als je antwoord op je vraag wilt.
ten tweede heeft het er niets mee te maken of het wel of niet goed loopt.
je kunt wel constant rondbazuinen dat het maar een mening is of een opvatting whatever.
ik weet werkelijk niet wat voor andere conclusie je kunt trekken uit dik 100 onderzoeken.
dat die conclusie niet overeenkomt met wat je graag wilde horen is dan jammer.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:03

Vind het jammer voor u, dat je zo'n tunnelvisie hebt.
Als je ook niet de andere kant onderzoekt, dan is het zeer eenzijdig en is het juist wat je zelf wil bewijzen en wilt horen.