Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:26

Anoniem schreef:
Maar er zit wel verschil in of je een week langer bent dan gemiddeld of dat er geen peil op te trekken valt. Bij dat laatste zou ik willen weten waarom.

Als je de ene keer 5 dagen langzamer of sneller bent dan vorige maand dan is er dus al geen peil op te trekken. En dat valt gewoon binnen normaall omdat niet iedere vrouw dezelfde gestandaardiseerde hormoonspiegels heeft.

Even snel van wikipedia:
De gemiddelde duur van een normale menstruatiecyclus bedraagt 25 tot 35 dagen, maar kan uiteenlopen van 21 dagen tot drie maanden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:30

Anoniem schreef:
Maar er zit wel verschil in of je een week langer bent dan gemiddeld of dat er geen peil op te trekken valt. Bij dat laatste zou ik willen weten waarom.

Als het een paar dagen (3 tot 5) kan schelen dan zijn dat 3 a 5 dagen dat je dus zwanger kan raken. Ik dacht dat men onderhand wel wist dat de "reken methode" veruit de meest onveilige was. :?

Mungbean

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:33

Komt nog bij dat zelfs als je wel exact op 28 dagen zit, dit niet automatisch betekend dat de ovulatie op dag 14 is. Daar kan ook rustig meerdere dagen verschillen.

Maar je hebt tegenwoordig wel meetmachientjes voor ovulatie en dat schijnt vrij betrouwbaar te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:35

Ik zou geen moment gerust zijn op die manier. :o :=

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:35

En dan reken je zorgvuldig en springt dat verdomde ei eerder... en dan hebbie een "oeps-nestje". Dan maar abortus???

Dan ga ik toch liever voor het dichtzetten van mijn ei-snelweg. Of condooms, maar die ben ik ook wel zat. Niet-hormonale anticonceptie is helaas veruit in de minderheid.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:37

ik ben nu bijna 36 en mama van 2 gezonde dochters 5 en 1 jaar ,
van beide heb ik een keizersnede gehad,
en mijn man en ik waren het er heel sterk over eens geen 3 de te willen, en dan nogmaals een keizersnede te moeten ondergaan,
daarom besloten dat terwijl ik toch open gesneden werd, tegelijk mij te laten steriliseren,
mijn arts gaf mij daarin gelijk,
maar denk als ik twee normale bevallingen had ondergaan ik niet zo snel groen licht gekregen had,
ik heb er ook over moeten nadenken een aantal maanden, maar ik heb geen twijfels gehad,
maar ik vindt ook dat als je er 100% achterstaat iemand niet voor jou zou mogen kiezen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:44

Yavanna schreef:
Abiola schreef:
Omdat hij weet dat veel mensen die zo'n ingreep ondergaan er later spijt van krijgen. En waarom zou je ook snijden in een gezond lichaam. Als je echt wilt zijn er best artsen die je helpen. Er zijn tenslotte ook artsen die extreme plastische chirurgie uitvoeren.

Dat is een aanname, heb jij een gesprek met betreffende gyneacoloog gehad?

Dit is geen aanname, hier is onderzoek naar gedaan. 20% van de dames die voor hun dertigste zijn gesteriliseerd kijgt er spijt van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:48

Dat is dus 80% die geen spijt heeft. Mijn wiskunde is nooit goed geweest maar volgens mij is het dan nog steeds een minderheid die spijt heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:52

Precies, plus dat als je spijt hebt je daar ook evengoed wel gewoon mee kunt leven.
Spijt is maar iets emotioneels wat je ook wel weer aan de kant kunt leren zetten hoor.
Een kind dat ongewenst komt heeft veel grotere consequenties voor je leven.... en het zijne/hare.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:56

Ik vind trouwens 20 procent nog meevallen, dat geeft toch juist aan dat de verre meerderheid er geen spijt van heeft?! Voor mij zou het (denk ik) alleen maar rust geven, zo'n sterilisatie

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:58

Ik vind 1 op de 5 mensen best veel eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:00

Dan moet 4 op 5 die wel blij zijn al zeker overtuigend zijn. :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:01

Een op de vijf meiden krijgt er dus spijt van. Ik zou dat risico zelf niet willen lopen, en ik kan me ook voorstellen dat de gyn er geen trek in heeft. Zoek een arts die het wel wil doen en hoop dat je er geen spijt van krijgt. Nogmaals, als de dames baas zijn in eigen lichaam, is gyn baas over eigen handjes.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:02

Heeft iemand een link naar dat onderzoek? Ben voor mijn studie erg geïnteresseerd hoe dat uitgevoerd is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:03

op mijn 29ste kwam het erop neer 'voor je 30ste doen we het sowieso niet'...Mijn lijf, eruit met die rommel!

Ik heb eens een onderzoek geleden, wat aangaf waarom mensen vaak boven hun 30ste ineens wel haast krijgen met kinderen willen en er dus zat mensen zijn met spijt van het niet hebben van kinderen, of juist een sterilisatie hebben ondergaan en daar spijt van hebben...Reuze interessant, maar komt erop neer dat ik m'n hoofd onder controle moet houden, en niet mijn voorplantingshormoon als ik de rommel wel laat halen...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:04

Ik ben er niet tegen hoor ik vind dat iedereen een keuze moet hebben. Ik vind 1 op de 5 met spijt nog best veel, dat aantal is hoger dan ik had verwacht. Zeker bij een ingreep die in principe definitief zou moeten zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:11

anjali schreef:
Anoniem schreef:
In die redenatie zou psychotherapie ook een oplossing kunnen zijn om je weer dichter bij je natuur te brengen.
Net als stalpaarden opnieuw conditioneren om het buiten in de wei weer prettig te vinden.
Maar dat gaat allemaal wel erg ver, gelukkig bestaat er nog zoiets als vrije keuze en daarvoor kan ze altijd nog naar dat bananenland waar de artsen niet zo moeilijk doen.
Hier doen ze al moeilijk over een antibioticakuurtje.

In India werden[worden?] Hele dorpen,zowel mannen als vrouwen,door de regering poliklinisch gesteriliseerd, en ze krijgen dan nog een beloning,bijv. een transistorradiootje! Dat is daar om de armoede tegen te gaan. Misschien kunnen jullie je daar ook melden, want in India is de gezondheidszorg gratis voor iedereen die in het land verblijft, ook toeristen.Maar ik zou het ontzettend stom vinden om je voortplantingskracht te laten vernielen. Als je relatie uit zou gaan vind je misschien een andere partner die wel een kinderwens heeft en dan zit je met de frustraties.

>;)
Niet iedereen heeft die voortplantingskracht. Gelukkig maar.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:13

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:16

Goof schreef:
anjali schreef:
In India werden[worden?] Hele dorpen,zowel mannen als vrouwen,door de regering poliklinisch gesteriliseerd, en ze krijgen dan nog een beloning,bijv. een transistorradiootje! Dat is daar om de armoede tegen te gaan. Misschien kunnen jullie je daar ook melden, want in India is de gezondheidszorg gratis voor iedereen die in het land verblijft, ook toeristen.Maar ik zou het ontzettend stom vinden om je voortplantingskracht te laten vernielen. Als je relatie uit zou gaan vind je misschien een andere partner die wel een kinderwens heeft en dan zit je met de frustraties.

>;)

Toen ik mijn man leerde kennen en vanaf blik 1 smoorverliefd op 'm was, kwam volgende zin in ons eerste gesprek 's avonds; "Ik weet niet of je kinderen wil, maar als je kinderen wil, dan stopt het hier."
Ik kan me geen leven zonder mijn huidige man voorstellen maar stél dat het toch gebeurt, dan gaan er echt geen frustraties komen. :+
Wat is dat toch met de broed-brigade om hun eigen gevoelens te projecteren op anderen alsof het onontkoombaar is.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:20

Over je eigen gevoelens projecteren gesproken...om mensen met kinderen of een kinderwens broed-brigade te noemen vind ik niet minder projecteren van je eigen gevoelens :).

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:21

Ayasha schreef:
Toen ik mijn man leerde kennen en vanaf blik 1 smoorverliefd op 'm was, kwam volgende zin in ons eerste gesprek 's avonds; "Ik weet niet of je kinderen wil, maar als je kinderen wil, dan stopt het hier."

Precies dat! Ik heb momenteel geen relatie, maar mijn eerste relatie is toen begonnen omdat we beide van elkaar wisten dat we geen kinderen wilden, ondanks dat we daar toen helemaal niet de leeftijd voor hadden, maar je hebt dan gewoon dezelfde mindset.

En nu ook als ik met iemand afspreek is dat wat Ayasha schrijft, ook onderwerp bij de eerste afspraak. Dus dan is het verhaal van als de partner het wel wil al niet/minder ter sprake

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:21

Ayasha schreef:
Goof schreef:

>;)

Ik kan me geen leven zonder mijn huidige man voorstellen maar stél dat het toch gebeurt, dan gaan er echt geen frustraties komen. :+
Wat is dat toch met de broed-brigade om hun eigen gevoelens te projecteren op anderen alsof het onontkoombaar is.

Toen ik de eerste date met mijn huidige partner had was 1 van de eerste (zo niet de eerste) dingen die ik vroeg: "Wil je kinderen? Zo ja, kan je beter een ander zoeken, ik niet namelijk".
Hij staat er hetzelfde in als ik gelukkig en heeft zich intussen laten steriliseren.
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die er geen begrip voor hebben dat je je niet wil voortplanten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:24

Lennox schreef:
Over je eigen gevoelens projecteren gesproken...om mensen met kinderen of een kinderwens broed-brigade te noemen vind ik niet minder projecteren van je eigen gevoelens :).

Dat is geen projecteren dat is uiten. Projecteren is een ander gevoelens toedichten die je zelf ervaart. Jouw kinderwens dus aan een ander toedichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:30

Ayasha schreef:
Ik zou geen moment gerust zijn op die manier. :o :=

Ik voel het zelfs,
Ik reken nooit, ik luister naar mijn lichaam. Bij mij is het ook de ene maand een paar dagen langer of korter dan de andere maar het hele proces verloopt altijd wel hetzelfde. Er zijn zoveel aanwijzingen. Als ik alleen al zie wat mijn hormonen met mijn man doen, heel knap systeem van de natuur.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:32

Jeetje wat mij vaak opvalt bij dit soort onderwerpen is dat het voor veel mannen blijkbaar geen optie is om zich te laten helpen (durven niet..?) terwijl er bij zowel man als vrouw bekend is dat ze geen kinderen (meer) willen, terwijl in veel gevallen;

- ze al kinderen hebben en niet meer willen, of sowieso zeker weten geen kinderen te willen
- in het eerste geval ze dus al hebben gezien wat een vrouw allemaal moet doorstaan aan zwangerschap/bevalling en ze dat nog niet over de drempel helpt om deze relatief simpele ingreep te ondergaan.

Het komt op mij over alsof redelijk wat mannen het effect van (hormonale) conceptie toch best wel onderschatten of er maar gewoon van uit gaan dat de vrouw dat dan maar voor lief neemt. Ik heb totaal geen last van dergelijke anticonceptie, maar als je je als vrouw er niet prettig bij voelt, lijkt me dat toch redelijk frustrerend.

Edit; overigens vind ik het argument dat de man zich maar moet laten helpen omdat het bij de vrouw toch niet zal lukken wegens jonge leeftijd heel erg vreemd en niet logisch. Het gaat niet om de partner, het gaat om de vrouw. Wat als de vrouw in kwestie single is, dan gaat dat argument toch ook niet op?