PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:44

Janneke2 schreef:
Janneke schreef:
Hopelijk was dat ""alleen maar"" bij het herbeleven van de oude pijn tijdens het "links rechts links" werk!
En voelde je je prettig bij de therapeut tijdens de pauze, het uitblazen en terugkomen in het hier en nu.

Citaat:
Helaas was dit niet het geval. Ik voelde me in het dagelijks leven zo, gelukkig nu alleen nog op de slechte dagen. De emdr heeft me goed geholpen.

Ja, accoord. (Ik vroeg me af of je bedoelde "ik vind emdr maar niets, ik voelde me zo rot zo'n hele sessie" - gelukkig wa dat niet het geval!)

Maar begrijp ik, dat je wel gestopt bent...?

Ja klopt. De emdr is voorbij. :-)
De sessies zelf ging ik de ene keer met een goed gevoel vandaag en de andere keer was ik juist in de war. Ik vond ze ook altijd heel zwaar. Vooral dat het nog dagen er na door speelt.

Hoe heb je ze zelf ervaren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:02

Peppel schreef:
Ja klopt. De emdr is voorbij. :-)
De sessies zelf ging ik de ene keer met een goed gevoel vandaag en de andere keer was ik juist in de war. Ik vond ze ook altijd heel zwaar. Vooral dat het nog dagen er na door speelt.

Hoe heb je ze zelf ervaren?

Ik heb het ervaren als een erg prettig therapie, maar ik heb erg moeten zoeken naar een goede therapeute.
De sessies kunnen idd zwaar zijn!

Maar ik vond het wel heel respectvol. Als ik iets voelde of dacht, 'dan was dat zo' en deden we het links rechts links werk, ipv dat ik te horen kreeg, "dat ik zo niet moest denken" (ik dacht me te pletter maar dat rotgevoel in mijn maag dat bleef maar) of dat ik de komende week zelf thuis maar hard met feit dit of oefening dat aan de slag moest.

Ik ben weggegaan bij een mevrouw die doodleuk tegen mij zei 'dat die verwarring erbij hoorde en dat het zich wel op zou lossen'. Op zich is het waar, maar het is overbodig.
Mijn tweede emdr mevrouw snapte dat.
Moe zijn na een sessie is normaal - maar juist als je in de war raakt, is het heel erg waardevol om te kijken 'hoe die verwarring in elkaar steekt' - en daar dan juist een sessie op te doen. Dan gaat het sneller en gemakkelijker.
(Zo was examens doen een crime voor mij. Een van de aspecten was, dat mijn ouders vonden dat ik een mooi punt moest halen, en als dat gebeurde werd ik zonder hun bescherming door mjn exbroer in elkaar geslagen. Niet alleen die 'vuisten en handen' waren traumatisch, maar ook de onverschilligheid van mijn ouders - en de keuze waar ik voor stond. Juist door dit uit te spitten gebeurde er van alles, terwijl die eerste emdr mevrouw toch weer een beetje 'zo moet je niet denken, dat gaat wel over ' ging doen...)

Wat mij trof was, dat je je "nog steeds zo voelt op rotdagen". Ik hoop vurig dat dat niet vaak is, maar ik ben geneigd te zeggen dat er nog triggers zitten die je de nek zou kunnen omdraaien.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:26

Janneke2 schreef:
Ik ben weggegaan bij een mevrouw die doodleuk tegen mij zei 'dat die verwarring erbij hoorde en dat het zich wel op zou lossen'.

Goh, vind ik toch ook wel een beetje een vreemde uitspraak eerlijk gezegd... Verwarring ja, ok, maar dat het wel zichzelf op zal lossen...? Soms is dat natuurlijk wel zo, maar om er nu vanuit te gaan dat dat normaal is en het zich zoiezo wel vanzelf oplost, nee daar geloof ik persoonlijk niet in. En wat heb je bovendien aan deze "geruststelling"?

Janneke2

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:18

Ja, "jij snapt dat soort dingen" :) .
Soms is emdr verwarrend in een heilzame betekenis : er is een oud trauma de nek omgedraaid en 'opeens is alles anders'". Dat is wennen, maar vooral ook leuk.

Maar het voorbeeld over examens : een sessie bij mevrouw een over het examen zelf had weinig opgeleverd, daarna hadden we nog iets gedaan met de enorme eisen die aan mij gesteld werden - en daarna was ze het een soort van zat. (Terwijl we het over de exbroer gehad hadden.)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:02

Afgelopen paar weken heel veel "paniekaanvallen" gehad. Intens leeg gevoel, plus het gevoel dat je wilt vluchten en je erg ongemakkelijk voelt. Alsof alles te snel gaat en je het even niet meer bij kan houden. Ben alleen maar doorgegaan en heb er niets achter gezocht, ook al heeft het me soms wel een beetje belemmerd. Verder heb ik het deze afgelopen twee weken (vakantie) echt super druk gehad, 12 dagen van de 14 gewerkt. Maar dat vind ik juist fijn, ik kan niet thuis zitten want dan word ik meestal depressief en weet ik me geen raad met de zeeën van tijd die ik dan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:41

Peppel01 schreef:
Hoi hoi,

Helaas is het hier ook het geval.
Ik heb ptss opgelopen door (mentaal) huishoudelijk geweld.
Hierna had ik veel hechtingsproblemen en voelde ik me vooral waardeloos, leeg en moe.
Maar wat me destijds het meest beangstigde was dat ik gewoon "niks" kon voelen.
Er was geen emotie meer, ik sliep niet, voelde me niet boos maar ook niet blij, alsof niks me meer kon schelen.

Tijdens de emdr sessies voelde ik me vooral machteloos, intens moe en zo alleen.
Heden daags gaat het al wel een stuk beter met me, ik heb een ontzettend lieve partner (die ook ptss heeft). Hij kan mijn emoties goed begrijpen. Dat is toch voor de mensen om me heen veel lastiger.

Maar wanneer ik in een dal zit, ben ik weer even alleen en onbegrepen, slaap ik slecht en heb ik nachtmerries. Gelukkig duren de dalen steeds een beetje korter en kan ik er steeds beter en sneller uit kruipen.

Van mijn lichaam heb ik ook meer last wanneer ik in een dal zit. Dan zitten mijn nek, rug en schouders vast en krijg ik last van spanningshoofdpijn. Gelukkig helpt sporten hier erg goed bij.

Wat ik aan de emdr sessies heb overgehouden is dat er bijna geen rem meer zit op mijn emoties. Ik zeg nu bijna direct wat ik denk. Maar denk er wel over na hoe ik iets over breng. Ik krop weinig meer op.

Wat ik nog steeds ervaar van de ptss is wanneer het te druk is klap ik dicht of wordt ik bang, dan moet ik er weg. Ik ga eigenlijk overal nog steeds met eigen vervoer naartoe zodat ik weg kan wanneer ik dat wil. Ik schroom me ook niet om na 30 minuten alweer op te staan om vervolgens naar huis te gaan.

Ook heb ik vermoeidheids- "aanvallen", dan voel ik me opeens zo moe dan ben ik niks meer waard en kan je me van de grond oprapen. Alsof mijn hersens me dan een seintje geven, ho nu is het genoeg. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

xx

Ik heb die aanvallen ook. Dan kan ik eens niet echt veel meer, of het kost me 10 keer zoveel moeite.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik moest wel even Grinniken bij je typfout/autocorrectie over huishoudelijk :)
Ik vind het mooi om te zien dat je al zover bent gekomen :)

Ik begin dinsdag met emdr. Niet perse ptss maar wel lichte trauma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:32

Ja dat herken ik ook. Vroeger vocht ik altijd tegen die vermoeidheid maar tegenwoordig geef ik er gewoon aan toe. Als ik 1 ding heb geleerd van de afgelopen jaren, is het wel dat je goed naar je lijf moet luisteren en aan jezelf moet denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:34

Succes met de emdr jolien. Zelf geen ervaring mee, wel overwogen maar de psych vond dat te invasief. Ik heb imaginaire rescription therapie gehad en dat heeft echt heel veel goeds gedaan.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:41

Hallo dames. Ik lees nog altijd mee.
Ik heb zorginstelling nog steeds niet gebeld om het op te pakken. Aan de ene kant wil ik wel maar aan de andere kant kan ik mij gewoon er niet toe aanzetten. Helemaal omdat ik echt teleurgesteld ben hoe de laatste keer het is verlopen. Volgend jaar gaat mijn dochter naar school en wil ik het gaan oppakken. Het is nu kwa tijd gewoon lastig. Ik heb niet makkelijk een oppas..

Maar ik merk dat ik nog altijd onrustig ben goeie en minder goeie dagen heb. En daar baal ik van

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:52

Ja, goede en minder goede dagen heb ik nu ook (nog). Met de juiste aanpak krijg je meer goede en minder slechte dagen. En de slechte dagen zijn vaak ook minder slecht dan eerst.
Therapie vraagt inderdaad best wel wat tijd en inspanning. Kan of wil je die tijd er niet aan besteden dan laat je het inderdaad beter nog even rusten (tenzij je problemen natuurlijk zo ernstig zijn dat onmiddellijke interventie nodig is).

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:46

ikkkke schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ben weggegaan bij een mevrouw die doodleuk tegen mij zei 'dat die verwarring erbij hoorde en dat het zich wel op zou lossen'.

Goh, vind ik toch ook wel een beetje een vreemde uitspraak eerlijk gezegd... Verwarring ja, ok, maar dat het wel zichzelf op zal lossen...? Soms is dat natuurlijk wel zo, maar om er nu vanuit te gaan dat dat normaal is en het zich zoiezo wel vanzelf oplost, nee daar geloof ik persoonlijk niet in. En wat heb je bovendien aan deze "geruststelling"?

Dit is inderdaad erg apart.. Gelukkig heb je uiteindelijk wel je plek gevonden bij een andere therapeute.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:49

Joolien schreef:
Peppel01 schreef:
Hoi hoi,

Helaas is het hier ook het geval.
Ik heb ptss opgelopen door (mentaal) huishoudelijk geweld.
Hierna had ik veel hechtingsproblemen en voelde ik me vooral waardeloos, leeg en moe.
Maar wat me destijds het meest beangstigde was dat ik gewoon "niks" kon voelen.
Er was geen emotie meer, ik sliep niet, voelde me niet boos maar ook niet blij, alsof niks me meer kon schelen.

Tijdens de emdr sessies voelde ik me vooral machteloos, intens moe en zo alleen.
Heden daags gaat het al wel een stuk beter met me, ik heb een ontzettend lieve partner (die ook ptss heeft). Hij kan mijn emoties goed begrijpen. Dat is toch voor de mensen om me heen veel lastiger.

Maar wanneer ik in een dal zit, ben ik weer even alleen en onbegrepen, slaap ik slecht en heb ik nachtmerries. Gelukkig duren de dalen steeds een beetje korter en kan ik er steeds beter en sneller uit kruipen.

Van mijn lichaam heb ik ook meer last wanneer ik in een dal zit. Dan zitten mijn nek, rug en schouders vast en krijg ik last van spanningshoofdpijn. Gelukkig helpt sporten hier erg goed bij.

Wat ik aan de emdr sessies heb overgehouden is dat er bijna geen rem meer zit op mijn emoties. Ik zeg nu bijna direct wat ik denk. Maar denk er wel over na hoe ik iets over breng. Ik krop weinig meer op.

Wat ik nog steeds ervaar van de ptss is wanneer het te druk is klap ik dicht of wordt ik bang, dan moet ik er weg. Ik ga eigenlijk overal nog steeds met eigen vervoer naartoe zodat ik weg kan wanneer ik dat wil. Ik schroom me ook niet om na 30 minuten alweer op te staan om vervolgens naar huis te gaan.

Ook heb ik vermoeidheids- "aanvallen", dan voel ik me opeens zo moe dan ben ik niks meer waard en kan je me van de grond oprapen. Alsof mijn hersens me dan een seintje geven, ho nu is het genoeg. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

xx

Ik heb die aanvallen ook. Dan kan ik eens niet echt veel meer, of het kost me 10 keer zoveel moeite.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik moest wel even Grinniken bij je typfout/autocorrectie over huishoudelijk :)
Ik vind het mooi om te zien dat je al zover bent gekomen :)

Ik begin dinsdag met emdr. Niet perse ptss maar wel lichte trauma.

haha nu je het zegt, lees ik het. Stom ik heb er zo overheen gelezen. :D :P
Heel veel succes met de emdr!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:31

Ondanks dat hier al een tijdje niet meer gereageerd is wilde ik toch even reageren!
Ik heb een deel van het topic doorgelezen en ik ben wel benieuwd naar nog meer ervaringen met de emdr.

Ik heb 2 weken terug mijn intake bij een therapeut gehad en ik moet ook starten met emdr. Ik weet totaal niet wat ik hierbij moet verwachten..
Volgens die vrouw heb ik ook Ptss en daarbij een angststoornis. Ik heb vooral last van paniekaanvallen op stomme momenten. Zo bijvoorbeeld tijdens het avond eten op mijn werk. Zodra ik niets te doen heb maakt mijn hoofd overuren en begint na te denken over alles wat er wel niet kan gebeuren. Drama en ik maak mezelf helemaal gek hiermee!

Mijn trauma was dat 2 jaar geleden mijn broer een epileptische aanval kreeg waarbij ik en mijn moeder hem hebben moeten reanimeren. Sinds dit gebeurd is kreeg ik last van hyperventilatie en wordt het eigenlijk alleen maar erger! Vlekken voor mijn ogen, zweten, trillen, duizelig enzo. Ook ben ik een paar weken terug flauwgevallen(waarschijnlijk gewoon te weinig gegeten) maar de schrik zit er flink in en ik ben dus non stop bang dat ik weer flauw val.

Dit schooljaar heb ik een tussenjaar genomen en heb ik dus tijd om na te denken waardoor alles eigenlijk alleen nog maar erger wordt.
Waar ik vooral bang voor ben is dat het nooit meer weg gaat.. ik ben zo erg veranderd in mijn doen en laten..
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 31-05-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:33

Ik hoop dat EMDR voor jou hetzelfde zal doen als voor mij. :j
Het heeft in zekere mate echt mijn leven gered.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:02

Ik heb hier nog nooit gereageerd maar wel een tijdje meegelezen (sorry) :oo

@Britt_Sisi:
In januari heb ik een ernstig auto ongeluk gehad en daarbij PTSS gekregen. Mijn spanning en paniek en angst bouwde zich steeds verder op waarbij de dokter me bevestigde ptss te hebben en ik het beste EMDR kan volgen. Super eng vond ik het.. nou móest ik er wel aan denken etc. Maar wel nodig, ik wilde weer zonder angst achter het stuur zitten.. Hoe het bij mij ging: Je denkt aan het beeld wat voor jou het ergst is om naar te kijken, en ondertussen moet je vingers volgen. Als het ware word je dan afgeleid en kan je niet meer zo goed aan dat enge beeld denken.

Na de 1e keer kon ik niet echt geloven dat dit me zou helpen, maar alle gedachtes en beelden werden steeds vager en t leek erop dat ik het niet meer zo goed voor me kon halen. Heb 2 of 3 emdr behandelingen gehad en nu hebben we het alweer afgesloten. Het heeft me ZO goed geholpen! Ik hoop dat het voor jou ook net zo goed werkt. Nu ben ik rustig aan het opbouwen met autorijden zodat ik weer helemaal alleen in de spits durf te rijden en weer terug m'n werk kan doen.

Hyperventilatie is heel erg vervelend, en kan je leven zeker beinvloeden. Heb er ook erg lang last van gehad en die klachten werden steeds erger naarmate ik meer stress kreeg. Dat heeft er dus ook zeker mee te maken. Ik heb best een lange tijd therapie ervoor gehad wat me erg heeft geholpen. Een simpele maar grote tip die ik je wil meegeven is; als je je gespannen voelt je puntje van je tong tegen je gehemelte te leggen, dan adem je automatisch door je buik en kan je rustig gaan ademen. 2 sec in door je neus, 4 sec uit'blazen' door je mond. Hyperventilatie is simpel gezegd te veel zuurstof in je hebben, dus moet je het er uit gaan blazen :)

Succes!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:07

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ze had het er inderdaad over dat door de emdr de paniek aanvallen ook minder zouden gaan worden. En als dat niet het geval is zou er nog een ander soort therapie achteraan komen . Ik heb overal ja op gezegd want ik wil er gewoon van af!

En bedankt voor de tips met het hyperventileren, ik heb niet dat ik heel snel ga ademen maar gewoon verkeerd. Waardoor ik licht in mn hoofd word en het hele paniek riedeltje af gaat! Zodra ik op mijn ademhaling ga letten wordt het meteen erger.. dat van die tong tegen je gehemelte ga ik eens proberen als ik het weer heb!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:33

Ik heb ontzettend veel EMDR-behandelingen gehad (70? Meer? Bij 3 verschillende therapeuten met verschillende technieken) en het heeft een klein beetje geholpen, maar niet veel. En de werking die er was, was tijdelijk. Ik vind het wel een "fijne" therapie - bij imaginaire exposure e.d. moet je "in de oceaan van herinneringen duiken en hopen dat je kunt zwemmen" en bij EMDR "zit je op het strand te kijken wat er naar boven komt drijven".

Maar het is volgens mijn therapeut zeer ongebruikelijk dat het zo lang duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:50

Ik vind het wel mooi hoe je het omschrijft van op het strand zitten en kijken wat er boven komt drijven, erg herkenbaar. :j

Zelf heb ik 4 jaar lang deze therapie gevolgd en het grootste deel van de tijd dubbele sessies, dus in principe 7 á 8 jaar aan sessies.
De laatste is nu 1 jaar en 4 maanden geleden geweest en ik heb nog steeds geen echte terugvallen meer gehad.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:03

Fijn dat je geen echte terugvallen hebt gehad! Ben je nu ook "PTSS-vrij"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:05

Nee, dat niet, ik weet ook niet of dat mogelijk is als je het in een hele zware vorm hebt.
Ik heb nog steeds wel herbelevingen en Flashbacks, maar deze duren vaak hooguit 5 minuten en zeker nu een bepaald persoon in mijn leven niet meer leeft, is er een bepaalde rust terug gekomen. :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:12

Dat vermoeden heb ik wel, in ieder geval. (Dat je er in sommige gevallen niet vanaf kan komen) Mijn doel is om er in ieder geval zover vanaf te komen vóór augustus 2017 zodat ik kan starten op het volwassenenonderwijs om mijn VWO af te maken. Ik zit nu - met name om de PTSS - op het speciaal onderwijs (in havo 4).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:12

Dat gaat je vast lukken. :j

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:37

Ik hoop het! Ik sta er nu extreem goed voor, en qua hersens kan ik het wel.. maar de minder gestructureerde klassen (practicum, CKV) vind ik erg lastig omdat ik dan niet alles in de gaten kan houden. Verder moet ik voorin de klas zitten omdat ik zelfs met bril het bord anders niet kan lezen, en dat betekent dus dat er mensen achter me zitten. Dat vind ik nu al lastig - met klassen van 11 personen maximaal, en ik ken bijna alle personen wel, en zij zijn ook allemaal wel in meerdere of mindere mate bekend met mijn problemen (= raak Fish aan en je krijgt misschien een klap of anders een paniekaanval, zet een filmpje op van een gillende peuter en Fish 'flipt'). En ik kan altijd naar mijn mentor toelopen (of haar naar mij toe laten komen) als ik hulp nodig heb.

Enige voordeel: op de VAVO heb je geen gym meer! *\%/*

Ik vind je onderschrift trouwens geweldig. Zo waar. Mensen zien me nu en vullen de rest van mijn vroegere leven in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:42

Ja precies. :j

Misschien een dom idee, maar kun je je tafeltje en stoel niet haaks zetten?
Dus dat je niet met je rug naar de klas zit, maar met je zijkant?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:54

Da's een hele goede! Bedankt voor de tip! In restaurants e.d. ga ik altijd wel zo zitten, maar ik heb er nog nooit aan gedacht om dat ook in de klas te proberen!

Ik heb dit schooljaar alleen nog maar toetsweek, maar volgend jaar ga ik het proberen!