Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:25

Gisteren:

O: 4 crackers met kipfilet, flesje yakult
T: 100 gram druiven
L: 200 gram magere kwark, 15 gram rozijnen, 3 crackers met kipfilet
T: flesje raspberry whey drink
A: 200 gram rode bietjes, 250 gram aardappels, 6 volkoren vissticks
T: body & fit muffin

B: 35 min fietsen, stal + bak mesten, ruim een uur krachttraining

1667 cal - 110 gr eiw - 195 gr kh - 46 gr vet

Beterschap voor de meiden die ziek zijn! :)

Ik drink ook 1 keer in de 2 dagen ongeveer een glas cola light! Dit doe ik al sinds ik bezig ben met afvallen. Stilt zelfs mijn honger :o

k_m

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:38

Jullie gaan zo hard! :') hou het hier niet bij met bijlezen. Dat is iets voor vanavond!

O: 1 sandwiche met pachka choco
T:/
L: 2 gebakken eitjes en 2 boterhammen
T: enkele druifjes
A: Zelfgemaakte lasagne met spinazie

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:47

Ik vul m'n beweging niet in bij mfp.. puur omdat ik er niks van geloof :Y)
Daarbij zorg ik dat ik gewoon onder t aantal calorieën blijf wat ik volgens hun mag (licht actief beroep) 1600 calorieën

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:26

Ik wil elke dag rond de 1800 kcal zitten en haal dat ook zeker wel. Alleen ik heb het idee dat het nog te veel is om af te vallen maar minder kcal op een dag heb ik het gevoel dat het dan te weinig is. Als ik op gewicht wil blijven moet ik 1917 kcal gebruiken. Uitgaande van een zittend beroep. Dat heb ik ook wel maar heb wel wat meer lichaamsbeweging dan dat.

Wat kan ik volgens jullie nu beter doen? Meer bewegen of minder eten. Of minder calorierijk. Niet dat ik ongezond eet maar bijv havermout bevat icm melk al best wat kcal.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:30

Hoeveel sport je?
Ik heb een zittend beroep, sport niet en ik zit op 1500/1600 kcal per dag (in het weekend wat meer).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:33

Ik zou zowel meer bewegen als minder calorierijk eten. En dan schrappen in vet vlees en suikers. Je hebt op zich wel vet nodig (voor 60kg ideaalgewicht ongeveer 30g) en een beetje koolhydraten (tussen de 30-60g), maar waar je echt op moet letten is dat je voldoende eiwitten binnen krijgt (60g bij 60kg). Wat voor jou het makkelijkste schrapt moet je zelf kiezen. Zelf doe ik het het best op weinig koolhydraten en redelijk veel eiwitten en vetten, maar andere mensen doen het weer beter op meer koolhydraten en minder vetten. Zolang je maar wel voldoende van alles binnen krijgt is de rest calorieën vullen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:34

Ik heb een zittend beroep, train 5x per week en rij mijn eigen paard. Ik probeer de 1200 aan te houden.
Mijn lijstje van vandaag:

O: dubbele eiwitshake, 2 rijstwafels met slankie
T: x
L: 450 gram skyr, 3 rijstwafels met kipfilet en een gekookt ei
T: voor het trainen een eiwitreep
A: gegrilde aubergine, kipfilet en een paar verdwaalde krieltjes.

Dan kom ik uit op
koolhydraten: 47
vet 22
eiwit: 174
kcal: 1173

Misschien neem ik vanavond nog een mandarijn of een gekookt eitje.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:36

1200 bij een bmr van? Dat is wel weinig hoor..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:36

Dat is echt heel erg weinig..

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:50

En waarom én vetarm én koolhydraat arm en een overload aan eiwit in verhouding?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:08

Ik sport naast paardrijden niet. Rij meestal 4 a 5 x per week. Zit nu op 1800 kcal per dag met een bmr van 1600 ongeveer. Vet vlees eet ik niet. Eet vrij weinig vlees en als ik het eet is het vaak kip of biefstuk. Af en toe een stukje vis zoals zalm of een haring.

Ik wil wel meer eiwitten eten en minder koolhydraten maar op de een of andere manier tikken die koolhydraten toch wel aan.

Kcal verlagen naar 1400 ofzoiets?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:13

Als je BMR 1600 is en je wilt persee verlagen waarom dan niet naar 1700?
Hoelang ben je al bezig en blijf je nu hangen dan?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:20

Wow, haha. Even een weekendje niet op bokt en 12 pagina's verder :D

Lijstje van zaterdag:
O: klein reepje appelkruimeltaart (oh zoo lekker!! :o ) volkoren beschuit met kaas
T: -
L: Mie als een soort spaghetti (op het werk) en een schaaltje vanille yoghurt.
T: Muesli reep chocolade light
A: Eigen gemaakte tomatensoep met een paar stukjes stokbrood met kruidenboter en 4 stukjes kibbeling
B: De hele dag (7 uur) werken waar ik alleen maar sta of loop. Had met wat collega's berekend dat we van die 7 uur zeker 3 uur lopen/wandelen. Dus daar gaan ongeveer -400 Kcal af.

Totaal 1417 Kcal gegeten

Zondag:
O: -
T: Muesli chocolade reep light
L: Een hard bolletje met eigen gemaakte pesto, kaas en kipfilet met een kopje eigen gemaakte tomatensoep
A: Tournedos met eigen gemaakte rode wijn saus, gebakken uitjes, eigen gemaakte patatjes, beetje mayo light en een salade.
Toetje: Een paar hapjes aardbeien-mascarpone ijs, jammie.

Vandaag:
O: Biologische milde magere yoghurt met een theelepel suiker en Quaker Cruesli Balans
T: Muesli chocolade light reep en time out granen biscuit
L: Twee volkoren/meergranen beschuiten met een plak ham en kaas
T: Kaasstengel :o (kon me niet beheersen in de supermarkt. Zo'n honger) 50g Duyvis gezouten pinda's (nog niet op gekregen trouwens)
A: Wordt kip tandoori

Tot nu toe zonder avond eten zit ik op 798 Kcal. Stomme kaasstengel was best veel |(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:24

Ik zou beginnen met het te verlagen naar 1600kcal. Dat is je bmr en je gaf eerder aan liever niet te weinig te eten. Iedere 100kcal die je per dag minder eet scheelt zo'n 4-5kg per jaar aan vet (7000-8000kcal/kg lichaamsvet). Dus als je met zittend werk 1900kcal nodig hebt, daarnaast nog paardrijdt en daar nog eens gemiddeld 200kcal extra mee verbrand zit je dan al op 2100kcal en dus op -500kcal met 1600kcal. Dat is 20-25kg per jaar.

Ik had rundervink gelezen i.p.v. runderrollade, dat is wel vrij vet vlees.

Havermout, melk en brood tikken alledrie aardig aan in de koolhydraten. Wat (en of) voor jou acceptabel alternatief is kan ik niet beslissen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:24

Mizora schreef:
Ik zou zowel meer bewegen als minder calorierijk eten. En dan schrappen in vet vlees en suikers. Je hebt op zich wel vet nodig (voor 60kg ideaalgewicht ongeveer 30g) en een beetje koolhydraten (tussen de 30-60g), maar waar je echt op moet letten is dat je voldoende eiwitten binnen krijgt (60g bij 60kg). Wat voor jou het makkelijkste schrapt moet je zelf kiezen. Zelf doe ik het het best op weinig koolhydraten en redelijk veel eiwitten en vetten, maar andere mensen doen het weer beter op meer koolhydraten en minder vetten. Zolang je maar wel voldoende van alles binnen krijgt is de rest calorieën vullen.

Maar met die hoeveelheden kom je toch nooit op je kcal doel uit?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:34

Dat klopt, de rest is de calorieën vullen (bij 60kg kom je dan op 630-750kcal uit). Of je dat nu doet met koolhydraten, vetten of eiwitten maakt niet zo veel uit. Dat hangt af van wat voor jezelf het makkelijkste vol te houden is en wat met je activiteiten en medische geschiedenis het verstandigst is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:53

SharonIndezz schreef:
Mijn lijst voor vandaag

O: kom magere yoghurt met banaan en appel en droge mais bh
T: sinaasappel
L: 3 speltbeschuitjes met kersenjam en klein beetje magere yoghurt erop
T:kop boulion en lu crackers oregano
A: nasi + plak kroeppoek
En net op kantoor wat droge walnootjes gepikt

B: 8,5 uur huishoudelijk werk,

Aangepast

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:55

Mizora schreef:
Dat klopt, de rest is de calorieën vullen (bij 60kg kom je dan op 630-750kcal uit). Of je dat nu doet met koolhydraten, vetten of eiwitten maakt niet zo veel uit. Dat hangt af van wat voor jezelf het makkelijkste vol te houden is en wat met je activiteiten en medische geschiedenis het verstandigst is.

Dan kloppen je verhoudingen toch allang niet meer? Je moet dan nog minimaal het dubbele eten..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:07

Ik heb nog twee rijstwafels met gekookt ei toegevoegd aan mijn lijstje, kom nu uit op 1250 kcal. Meer gaat het niet worden vandaag, morgen maar weer iets meer.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:17

Trouwens, havermout met water of amandelmelk is net zo lekker (ik vind t lekkerder) en minder kcal rijk :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:23

Het gaat niet alleen om verhoudingen maar juist ook om de werkelijke stoffen. Je lichaam heeft zoveel gram eiwit nodig voor spieronderhoud (anders krijg je spierverlies en het jojo-effect), zoveel gram vet voor celonderhoud (o.a. van het hersenweefsel maar ook alle celmembranen) en hormoonregulatie en zoveel gram koolhydraten als hersenbrandstof (hoewel je lichaam dat in ketose ook zelf kan aanmaken).

Des te lager je in kcal gaat zitten, des te belangrijker het is om de grammen in de gaten te houden in plaats van de verhouding. Met die 630kcal zit je op 38% eiwit, 43% vet en 18% koolhydraten en met 750kcal zit je op 32% eiwit, 32% vet en 32% koolhydraten (in kcal gemeten, niet in grammen). Het voedingscentrum houdt ongeveer 15% eiwit, 25% vet en 60% koolhydraten aan, met 2000kcal zit je dan alsnog aan 75g eiwitten, 55g vet en dan 300g koolhydraten. Zij vullen dus grotendeels aan met koolhydraten en wat met vet en eiwit. Dat is milieu-technisch en prijstechnisch goed te verklaren gezien koolhydraten goedkope makkelijk te produceren energie-eenheden zijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:50

Mizora, ik probeer het echt te snappen, maar weet niet of dat lukt. Mijn ideaal gewicht is 60 kg, uit een van jouw vorige posten haal ik dat ik dan 30 gr vet, 60 gr eiwit en 30-60 gr koolhydraten nodig heb. Maar hoe doe ik het dan met calorieën tellen? Reken ik dan de voedingsmiddelen waaruit ik die vet/eiwit/koohydraten haal niet meer mee en ga daarna over tot wat jij noemt 'calorieen vullen'?

Heb je misschien een rekenvoorbeeld?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:55

Maar mizora met goede macro's aanhouden krijg je dat toch ook gewoon binnen, mits je ook verantwoord afvalt (dus niet minder dan je BMR eet)?
Ik weeg momenteel 74kg dus moet 37g vet, 74g eiwit en 37-74g khd. (Khd en eiwit is 4kcal per gram en vet is 9kcal per gram aldus voedingscentrum) Ik hou 33%eiwit, vet en khd aan. Dan krijg ik, met een inname van 1500kcal, al 125g eiwit, 125g khd en 55g vet binnen. Dat is toch veel makkelijker? En dan loop je niet t risico dat mensen te weinig zouden eten en eet je ook een beetje in verhouding haha. Volgens jou berekening zou ik namelijk 777kcal mogen om 'gezond te blijven', maar dat lijkt me veel te weinig..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:59

777 is idd best weinig. Ja misschien als je door ziekte of blessure aan bed of bank vast zit

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:00

Ik zit een beetje met een "probleem".
Nu ik bezig ben met IF en afvallen wil ik graag eten tussen +- 12 uur 's middags en +- 8 uur 's avonds. Tot de middag lukt het me altijd wel, maar 's avonds is het lastig. Als ik om 5 uur klaar ben met werken heb ik al best wel veel honger. Het liefste nuttig ik mijn avondmaaltijd dan ergens tussen 7 en half 8.
Nu is het zo dat ik samenwoon, en mijn vriend geeft 's avonds voetbaltraining. Dat betekent dat hij 3 dagen in de week niet voor 8 uur 's avonds thuis is. Ik vind het heel prettig om samen te eten, maar ik vind het ook heel lastig om daarmee mijn dieet niet te kunnen volgen. En ik vind het niet prettig om zo laat pas te eten.

Wat zouden jullie doen? Vorige week hoefde hij maar 1 keer, en daarvoor was het winterstop, maar het is nu weer begonnen. Vorige week heb ik hem geappt met de vraag of hij het erg vond als ik eerder ging eten, dit vond hij niet erg en begreep hij, maar om nou 3 keer in de week niet samen te eten is ook zo ongezellig..

Het is een beetje een luxe probleem maar ik vind het toch wel lastig. :=