de strijd tegen de kilo's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: de strijd tegen de kilo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:38

Isa dan wordt het denk ik toch tijd dat je er hulp bij gaat zoeken, want als het gaat demotiveren ben je nog verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:39

Geen tijd is een kulsmoes :) Tijd kan je maken. Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.

Ook nu hoor ik alleen maar 'ja, maar' en dat werkt niet. Als je iets wil, moet je er hard voor werken. Hulp zoals Amanda voorstelt, is misschien niet verkeerd inderdaad.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:48

bruintje123 schreef:
rainbow8 schreef:
Nee.. Lover en ik hebben dezelfde bloedgroep.. Maar hij mag voedingsstoffen die ik niet mag en andersom.. Dit is heel individueel..

Heeft die persoon een website?

Weet ik niet.. Heb haar net een app gestuurd met die vraag.. Weet niet waar je woont, maar ik kan je via pb wel haar nummer geven..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:59

Ik snap niet zo goed wat jullie tegen de app van het voedingscentrum hebben. Als je de hoeveelheden gewoon goed invult dan is het een hele fijne app om mee te werken.
Maar natuurlijk wel ALLES invullen en alles GOED invullen. Valsspelen heb je alleen jezelf mee.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:06

Bij het voedingscentrum staan er vaak dingen niet goed in, en daarbij staan er VEEL minder producten in als bij MFP. Plus ik vind MFP ook nog eens veel makkelijker en vooral sneller werken, dus daarom ben ik pro MFP :))

IsaCalixa schreef:
Kayleigh_ schreef:
Ja maar Isa, er is jou al meer dan 25x de tip gegeven dat je niet de app van het voedingscentrum moet gebruiken, maar liever MFP (die is veel accurater), je eten moet afwegen, etc. om een beeld te krijgen wat je binnenkrijgt. Als je het blijft doen op je eigen manier (die dus niet werkt), dan ga je geen vooruitgang boeken... Je krijgt echt enorm veel tips maar volgens mij doe je er weinig tot niks mee?

Deze dingen hoef je niet voor altijd te doen, maar een maandje dit volhouden kan in jouw geval helemaal geen kwaad.

Ik heb al uitgelegd dat als ik er zodanig op ga letten, dat het juist verkeerd gaat bij mij. Dan raak ik alleen maar gestrest en ga er obsessief veel op letten. Ik wil ook dat het leuk blijft.. Bovendien heb ik niet eens tijd om elk grammetje eten af te wegen..

Maar dan kan je ook niet verwachten dat het allemaal super snel bij je gaat.. dus dan moet je ook niet gedemotiveerd raken van berichten van mensen waarbij het wel heel snel gaat (:

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:08

Kayleigh_ schreef:
Geen tijd is een kulsmoes :) Tijd kan je maken. Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen.

Ook nu hoor ik alleen maar 'ja, maar' en dat werkt niet. Als je iets wil, moet je er hard voor werken. Hulp zoals Amanda voorstelt, is misschien niet verkeerd inderdaad.

Nu impliceer jij dus dat ik er niet hard voor werk? En bedankt. Ik leg gewoon uit dat die manier niet voor mij zal werken. Ik zit 40 uur per week op kantoor, dan ga ik in mijn middagpauze vaak eten halen. Ik ga echt niet op mijn werk een weegschaal neerzetten en elk broodje of elk plakje beleg afwegen. Wat een gedoe zeg.

Wel heb ik mijn hele etenspatroon omgegooid en dat is al een hele overwinning voor mijzelf. Ik eet elke dag groente en fruit, probeer van alle voedingsstoffen genoeg binnen te krijgen en houd me aan een vast aantal kcal. Daarbij let ik wel bij elk product op het aantal kcal dat erin zit, per hoeveel gram en maak ik in mijn achterhoofd een schatting van hoeveel gram ik ongeveer heb. (zit er 300g in en eet ik ongeveer 1/3e deel van dat pak, dan zal het 100g zijn).

Dus ik doe er wel echt moeite voor.. ook probeer ik zo veel mogelijk te bewegen en mijn conditie is al wel degelijk erop vooruit gegaan. Eerst werd ik van een rondje lopen snel moe, nu wandel ik zonder moeite 1,5 uur met de hond. Fietsen gaat ook prima. En mijn sport, badminton, gaat steeds gemakkelijker. Dat was ook o.a. een doel van mij.

Het frustreert alleen wel dat er maar moeilijk kilo's afgaan, ja. Ik kan niet begrijpen hoe iemand in 1 week 3 kilo kan afvallen.. Maar oke, ik heb dan ook niet zwaar overgewicht, moet ongeveer 7 kg kwijt om op gezond gewicht te komen. Wellicht speelt dat ook mee?

Ik vind het echt overdreven om te zeggen dat ik hulp nodig heb. Ben namelijk niet een een of andere simpele persoon die er geen kaas van gegeten heeft. Ik ben er juist heel bewust mee bezig. Maar dat wegen en elk nummertje invoeren zie ik echt niet zitten. Overigens al zou ik wel hulp nodig hebben, dan kan ik dat niet eens betalen. Volgens mij zijn dietisten alleen voor mensen met een ruim inkomen, het is namelijk niet goedkoop en er wordt geen cent vergoed..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:10

Oké maar als het zou werken, dan zou je toch wel sneller afvallen? Of niet, maar dan moet je dat imo ook accepteren. En waarom hou je het überhaupt bij als het toch maar een schatting is? Dat zegt dan eigenlijk vrij weinig...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:11

Sorry Isa, maar je klinkt zo negatief in je bericht.... Eten halen is ook niet echt slim...

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:12

In 1 week 3 kilo afvallen is ook niet echt de bedoeling, en dat kan ook nooit alleen maar vet zijn. Als je in 1 week zoveel verliest kun je bijna met zekerheid zeggen dat dat grotendeels vocht was.

En als je geen zwaar overgewicht hebt speelt dat inderdaad ook mee (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:13

Ik werk ook 40 uur per week (vaak zelfs langer ;) ), dus opnieuw vind ik dat een kulsmoes. Ik sta elke avond in de keuken mijn lunch voor de volgende dag klaar te maken. Zodat ik inderdaad precies weet wat ik wel en niet binnen krijg.

Sorry, je hebt overal een 'ja, maar' antwoord op, je weet alles beter, hebt overal een excuus voor. Prima, hoor. Het is niet mijn leven en niet mijn lijf. Maar het feit dat je je doelen niet bereikt (afvallen) zegt genoeg over je methode. Die werkt niet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:28

Wat is eigenlijk het verschil tussen MFP en Fatsecret? Ik gebruik nu namelijk Fatsecret. Is er iemand die het heeft vergeleken?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:29

Ik heb net alles ingevuld voor vandaag in MFP, heb nog wat caloriën over :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:31

Maanlicht schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen MFP en Fatsecret? Ik gebruik nu namelijk Fatsecret. Is er iemand die het heeft vergeleken?

Fatsecret heb ik ook een poosje gebruikt en vond ik ook prima :j Ook een uitgebreide app (maar MFP is nóg uitgebreider).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:36

Houd moed!

Ik weet trouwens heel goed hoe het is allemaal: 10 jaar geleden woog ik 160 kilo en was 1.80. Maag band gekregen, hadden ze in het eerste jaar ook weer net zo gemakkelijk lek geprikt, maar ben er wel 60 kg mee aafgevallen. Weer de paarden ingegaan, alleen toen kreeg ik het dus aan mijn hart en ben er 4 jaar later toch weer 20 bij gekomen en 7cm gekrompen, dus het toont nog eens veel dramatischer! Ga gewoon mijn stinkende best doen om die 20 er weer af te krijgen.

Heb na 1 dag calorieën tellen er al een soort lol in, geef dus straks echt de overgebleven croissant en broodjes aan de hond of de paarden :+

Overigens hebben mijn hartklachten helemaal niets te maken gehad met het overgewicht (wat ik trouwens toen ook niet meer had) dat bleek een virus te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:36

Nou ja, ik zal wel een andere manier vinden om af te vallen maar zo wil ik het niet gaan doen. Ook erg flauw weer dat er wordt gezegd dat mijn manier (helemaal) niet werkt. Ik ben namelijk al wel afgevallen. Alleen niet zo snel als gewenst, nee.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:51

xNavatu schreef:
Bij het voedingscentrum staan er vaak dingen niet goed in, en daarbij staan er VEEL minder producten in als bij MFP. Plus ik vind MFP ook nog eens veel makkelijker en vooral sneller werken, dus daarom ben ik pro MFP :))

Bij het voedingscentrum kun je zelf de producten toevoegen, dus als je dan op het lijstje hebt gekeken kun je die zo toevoegen. Weet je zeker dat die goed is :)
Kost iets tijd, maar dan weet je ook dat het goed is.

Excuus dat ik zo binnen kom vallen ;)

Het is gewoon zoals vele hier al zeggen, goed opletten wat je eet. Ik weeg 'smorgensvroeg ook altijd af wat ik meeneem. Je verkijkt je zo snel op wat je eet op een dag en hoeveel iets weegt.
20 gram muesli is een hele andere "kijk" hoeveelheid dan 20gram Branflakes.
Een appel verkijk je je ook snel op hoeveel die weegt...
Daarom, wegen = weten(meten=weten).

Zelf ben ik nu al 25kg kwijt en binnenkort even weer een afspraak met de dietiste omdat ik al een tijdje op een plateau sta (rond de 70kg en kom er niet goed onder). Dus maken we samen weer plan van aanpak... kan ook heel geod zijn dat ik nu juist te weinig eet met al het sporten dat ik doe.

Dus wat hier allemaal geschreven word, telt ook niet per persoon...
Maar de regel:onder je BMR gaan eten klopt wel... als die 1400 is, ga dan geen 1300 eten... je doet jezelf tekort!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:56

Ja maar waarom zou je helemaal moeilijk gaan doen met elk product invullen op voedingscentrum terwijl er een app is die al die producten al wel gewoon heeft :+

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:04

IsaCalixa schreef:
Nou ja, ik zal wel een andere manier vinden om af te vallen maar zo wil ik het niet gaan doen. Ook erg flauw weer dat er wordt gezegd dat mijn manier (helemaal) niet werkt. Ik ben namelijk al wel afgevallen. Alleen niet zo snel als gewenst, nee.

Maak je niet zo druk. Het verschilt ook heel erg hoe zwaar jij bent. Iemand met 20 kilo overgewicht valt de eerste 3 weken veel meer af dan iemand met 7 kilo overgewicht. Daarbij reageert elk lichaam anders op een leefstijl omslag. Ik heb niet het hele topic gelezen ofzo dus weet niet of je sport in de week (hardlopen/fitness). Een kantoor baan is zowiso niet motiverend voor je lichaam natuurlijk dus dan is sporten wel belangrijk. Eten halen is ook een gevaarlijke, wat haal je dan? Je zou ook savonds voor het slapen gaan een salade met ei en 2 of 3 crackers en een bakje yoghurt klaar kunnen zetten om mee te nemen naar het werk. Als je fulltime werkt dus 5x in de week eten haalt hoop ik maar dat het geen Subway of snackbar is.

Hoe dan ook heb je geen reden om niet gemotiveerd te zijn. Eigenlijk zou je je omvang moeten meten en dat vergelijken. Misschien ben je al wel een cm kwijt maar vind je dat in kilo's niet terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:11

Firefly4 schreef:
Maar de regel:onder je BMR gaan eten klopt wel... als die 1400 is, ga dan geen 1300 eten... je doet jezelf tekort!

Weer zo'n dogma wat alleen maar tot kulsmoezen leidt.

Je doet jezelf ook tekort met overgewicht.

Afvallen is LETTERLIJK 'te kort doen' want daartoe moet je meer verstoken dan op het vuur gooien. Daarbij is er geen harder grens. Die 'grens' gaat pas spelen wanneer je laag in je overschot aan vet komt of te weinig doet om je spieren te onderhouden/opkweken.

Eet minder, eet gevarieerder.
Doe meer en zet de verwarming lager.
Maak je niet druk over pseudo-wetenschap.
Afvallen, conditie opbouwen etc zit uitsluitend tussen je oren.
Als het niet lukt, ligt het aan de wil, niet aan geneuzel met acronymen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:12

Onder je BMR gaan eten is gewoon niet gezond en je kan ook prima afvallen als je dat niet doet :? Ja, je eet minder dan je verbrandt, dat is de bedoeling, maar niet minder dan je BMR.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:13

Awwijk24 schreef:
Maak je niet zo druk. Het verschilt ook heel erg hoe zwaar jij bent. Iemand met 20 kilo overgewicht valt de eerste 3 weken veel meer af dan iemand met 7 kilo overgewicht. Daarbij reageert elk lichaam anders op een leefstijl omslag. Ik heb niet het hele topic gelezen ofzo dus weet niet of je sport in de week (hardlopen/fitness). Een kantoor baan is zowiso niet motiverend voor je lichaam natuurlijk dus dan is sporten wel belangrijk. Eten halen is ook een gevaarlijke, wat haal je dan? Je zou ook savonds voor het slapen gaan een salade met ei en 2 of 3 crackers en een bakje yoghurt klaar kunnen zetten om mee te nemen naar het werk. Als je fulltime werkt dus 5x in de week eten haalt hoop ik maar dat het geen Subway of snackbar is.

Hoe dan ook heb je geen reden om niet gemotiveerd te zijn. Eigenlijk zou je je omvang moeten meten en dat vergelijken. Misschien ben je al wel een cm kwijt maar vind je dat in kilo's niet terug.

Ja, sorry, ik heb mijn dag gewoon niet. Kijk misschien ook te vaak naar de weegschaal.

Ik sport in ieder geval twee keer per week intensief, 1 keer zwemmen en dan probeer ik zo'n 30 tot 40 baantjes binnen een uur te doen. En 1 keer 1,5 uur badminton, dit is ook vooral intensief wedstrijdjes spelen. Verder probeer ik regelmatig te fietsen en te wandelen. Ik wil er nog een 3e sport bij doen, maar ik heb nog niks gevonden wat ik verder nog leuk vind (en wat je vanuit huis zou kunnen doen). Misschien met gewichtjes aan de slag.

Als ik eten haal in mijn middagpauze zijn het meestal: of meloenbroodjes van de supermarkt (zonder beleg). Van die bolletjes met pitjes erop, zijn erg lekker als ze nog vers zijn. Of anders haal ik soms iets van magere kwark, maar dat kan ik niet lang goed houden op het werk (geen koelkast). En maximaal 1 keer per week een belegd broodje, maar dat is dan wel een broodje gezond.

Naja, ik zal eens proberen 's avonds eten klaar te maken, maar meestal heb ik daar totaal geen zin in :') Heb dan vaak ook het idee dat het eten niet vers blijft haha. Misschien wel met goede bakjes/folie ofzo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:16

Bij de AH hebben ze broodtrommels met een koelelement erin :) dan heb je geen koelkast nodig om het koel te houden :) erg makkelijk.
Ik heb een broodtrommel met vakjes. Grote vakje gaat vol met sla, kleine met augurkjes/uitjes/zaadjes/slasaus/wat dan ook voor vulling. Paar losse bakjes gaan mee met afgewogen nootjes oid.
Heerlijke verse salade (stuk goedkoper als elke pauze wat halen) en weet precies wat erin zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:17

Ik heb ook geen koelkast op het werk, maar mijn Skyr of kwark blijft gewoon goed/lekker.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:17

@isacalixa, ik weet niet of het ergens staat. Maar hoeveel brood eet jij eigenlijk per dag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:18

Broodjes zijn niet goed, tenzij volkoren (en geen gewoon bruin of meergranen).
Sowieso is teveel brood niet geweldig als je af wilt vallen.

Mij heeft het heel erg geholpen om een week lang elke dag op te schrijven wat ik at en daar dingen van te veranderen of weg te laten.
Zo eet ik 's ochtends geen brood meer, maar yoghurt of roerei. Tussendoor fruit ipv ontbijtkoek, lunch een flinke bak slamix (met sla, maar ook andere rauwkost en altijd iets van kaas, worst en/of noten er doorheen), avondeten geen pasta en aardappels, maar een extra portie groenten. Magerder vlees, ipv vetter vlees.

Dat is het enige dat helpt. Je voedingsgewoonten aanpassen. Ik eet niet minder dan voorheen, maar wel anders. En dat helpt het beste. Daarbij is dit een 'dieet' dat ik ook gewoon vol kan houden en niet heel anders is dan gewoon 3 maaltijden en wat tussendoortjes.

Je zal er wel moeite voor moeten doen, want alleen als je écht wilt, val je af.