Trailrunning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Trailrunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:42

De trail des Fantomes is een pittige inderdaad. Toen ik hem liep was de 32km nog de kortste afstand. Toen zijn we in het begin gelijk al massaal verkeerd gelopen. Start was op de weg in La roche en vanuit het dal de weg omhoog. Na een paar km liepen we nog steeds op de weg omhoog. Bleek dat iedereen een 500m na de start een afslag een bospad in naar rechts hadden gemist. Dus iedereen weer terug. En heel eerlijk ik had de pijl wel gezien maar die ging een pad zo steil naar beneden dat ik het niet wilde zien. Bovendien stond er iemand van de organisatie bij die niets zei dus heb ik me maar als een mak schaap gedragen en met de meute mee gerend. Maar goed uiteindelijk toch terug en met zijn allen dat pad in. Was een wijze les, altijd zelf op blijven letten en niet als een mak schaap de keuze volgen......

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:40

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:29

Leuk verslag Djilna! Hoe lang deed je uiteindelijk over de 14k?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:50

Leuk verslag Djilna, maar file vorming past absoluut niet in mijn trailbeleving. Ik wil na een paar km het liefste alleen komen te lopen je even Remi voelen en zelf heel goed op moeten letten op de route en dan blij zijn als je verderop toch nog iemand tegen komt. Gelukkig heb je op de lange afstanden zelden last van drukte, tenzij ze een paar honderd meter na de start je een smal trapje opjagen (Heb ik ook wel eens gehad) maar dat vind ik dan echt een organisatorisch foutje.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:33

Piekosjj incl opstopping 1:59uur. Mijn snelheid zat na dat eerste stuk pas op 4,5km/u dus had wat in te halen.

Greetje nee dat was inderdaad onhandig. En dan hadden ze de start vd vrouwen en mannen al opgesplitst. Maar na die helling gelukkig weinig last meer gehad. Ja bij een enkele afdaling waar ik dus moest wachten/inhouden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:06

Dan heb je je tijd netjes opgehaald zeg!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:34

Zo, trailrunners-high hier hoor :D
Vanmiddag toch weer zo lekker gelopen, weer een beetje zaak 'we zien wel waar we uitkomen' en dat was zeer geslaagd en ik ben uiteindelijk zelfs op een van m'n favoriete paadjes terecht gekomen en 'per ongeluk' de hoogste top vd Mendips beklommen, de Beacon Batch van 325 m. Grappig om opeens hoger te zijn dan de hoogste top in NL terwijl je in de verte de heuvels van Exmoor boven de zee uit ziet stijgen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:12

Klinkt als een heerlijk rondje!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:13

Gaaf!

K hoop binnenkort ook weer energie en rust te hebben om te kunnen gaan 'rennen'

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:24

Dat was 't zeker. Helaas nog maar een weekje genieten van de heuvels hier. Hoe vervelend en zwaar ze soms ook zijn, 't zijn toch wel de mooiste runs!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:19

Nog een fotoo'tje van mijn nieuwe favoriete pad - ik sta er bij de running club onderhand om bekend om overal foto's van te maken en ik heb dus ook een goeie 20 foto's gemaakt tijdens zondag's run :D Dit is echt wat trailrunning voor mij is, zulke prachtige paden ontdekken en genieten van de mooie natuur
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:11

Haha ja ik maak onderweg ook foto's van mooie plekjes :D
Leuk dat beekje zo parallel aan het pad!

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:01

Mooi pad idd! Hebben jullie in de UK ook zoveel last van teken?

En Djilna, dat stukje bij Beekhuizen met die bruggetjes over dat beekje vind ik ook zo mooi <3

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:11

Meer last van dazen, muggen en vliegende mieren! Even stil staan is er niet bij!

Iedereen nog lekker aan het trainen?

Gisteravond 12 km interval training, 1 km wandelen, 1 km hard.... Pfff.....zwaar! Maar moet de komende tijd er wel even aan trekken, in oktober 42 km obstakel run! Nu dus echt 4 keer in de week aan het trainen! Vanmiddag fitnessen en morgen weer een duurloop van 15 km door bos, heide en zandverstuiving.

Zn obstakel run is natuurlijk lang niet zo zwaar als een 42 km trail of duurloop. Door de obstakels kun je iedere keer weer goed op adem komen en gebruik je even andere spieren, door de afwisseling is het makkelijker te doen. De 18 km laatst viel me ook enorm mee. Aan de andere kant, is het dan meer dan 2 keer zo ver.

Iemand tips betreft eten onderweg? Nemen jullie wel eens wat mee, gelletjes of banaan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:32

Levita pittig met dit weer! Ik heb vanavond geloof ik ook intervaltraining. Althans, steeds een zone hoger..
Maar 42km obstaclerun? Dat is wel een eind :D

Ik heb voor de runs tot nu onderweg zo'n energy gelsnoepje gegeten. Maar zal als ik over de 3 uur ga rennen ook meer moeten meenemen. Gelletjes lijken me reuze vies dus ik ga dan voor banaan ed denk ik. Doe ik bij endurancwedstrijden ook.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:07

Mag er 7 uur over doen geloof ik :D Er staan 100 obstacels over 42 km.

Met dit weer zit je wat eerder aan je max, hartslag is al iets hoger omdat je vaten open gaan staan om af te koelen. Persoonlijk heb ik geen last van de warmte maar probeer toch 's avonds te trainen, fijner voor het lichaam denk ik.

Ja, dat hoor ik heel veel dat gelletjes niet lekker zijn! Bananen vind ik in ieder geval wel lekker en makkelijk te eten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:35

Op langere afstanden red ik mij met isostar endurance (dus niet de gele maar de rode potten). Als ik dan een 600ml per uur drink heb ik gelijk voldoende koolhydraten binnen. Voorheen ook wel gelletjes gebruikt tijdens marathon wedstrijden maar zeker als het warm is willen die nog wel eens verkeerd vallen. En het blijft gewoon een vieze zooi. En die isostar is heel prima drinkbaar en voldoende drinken moet je toch bij een marathon. En vast voeding krijg je niet weg op een bepaald tempo.
Bij trails ligt het tempo een stuk lager en zeker bij ultratrails zijn er ook wandelpauzes. Dus daar eet ik gewoon wat energie rijk en vooral ook lekker is. End dat varieert van af en toe een mini marsje tot een bruine boterham met kaas of tuk koekjes. Tijdens trails en ultralopen drink ik ook vaak cola.

Ik was vanmorgen al om kwart voor zeven in het bos voor een kort rustig duurloopje van 75min. Thuis gelijk onder de douche gesprongen en toen was ik zelfs nog op tijd (half negen) op mijn werk. Gisterenochtend ook al heel vroeg op pad geweest alleen had ik toen een langere training (20,5km) dus maar even gemeld op mijn werk dat ik wat later kwam. Want ja dan red je het niet met een uurtje eerder opstaan.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:50

@ greetje63 Fijn dat ze op je werk zo makkelijk zijn!

OKe, ik ga zeker eens kijken naar isostar endurance. Ik ga er tussen de 5 en 6 uur over doen, hihi dan mag ik wel een heleboel bidonnen (schrijf je dat zo..?) meenemen! Mn pa gaat trouwens langs de route staan. Zo wie zo gaan er ook bananen mee, beetje vulling lijkt me ook wel fijn.

Iets zouts lijkt me in der daad ook wel handig maar wellicht zitten er al elektrolyten in de isostar!

Het is trouwens wel oktober, echt warm zou het niet zijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:28

Levita30 schreef:
@ greetje63 Fijn dat ze op je werk zo makkelijk zijn!

Daar staat dan weer tegenover dat ik dit jaar helemaal geen vakantie kan opnemen.

Houd er wel rekening mee dat bananen als het warm weer is of als je het op je lijf meedraagt na een uur al weglopen. Handiger is dan om ook dat bij je vader achter te laten en onderweg aan te pakken. Zelf laat ik indien mogelijk ook onderweg drinken aangeven. bij trails kan dat natuurlijk niet maar dan gaat de camelbak mee, maar dat lijkt mij bij een obstacle run alles behalve handig. Neem aan dat er wel verzorgingspoten zijn?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:51

@Greetje: dan ga ik die Isostar ook eens halen! Klinkt goed!
Tot nu toe heb ik bij mijn halve marathons steeds 1 gelletje per wedstrijd gebruikt. Gaat me prima af die weg te krijgen, al probeer ik dat wel zó te plannen dat ik het vlak voor een waterpost doe om de ergste nasmaak wat weg te spoelen.
42 km en 100 obstakels... pff... jij liever dan ik!

Met dit weer schrap ik het trainen een beetje, ben absoluut geen warm-weer loper. Probeer wel te blijven hoepelen en af en toen eens een 5k te lopen, maar de rest van de conditie blijft wel hangen (hoop ik).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:50

Wij hebben 9km getraind met een kleine 200 hoogtemeters. Oplopende zones. 4x 4' Z1 +3' Z2 + 2' Z3 +1' Z4 Pittig! Vooral omdat heuvelop mijn hartslag al snel over de 170 gaat.. Blijf dan maar eens in zone 2 :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:40

Djilna schreef:
Wij hebben 9km getraind met een kleine 200 hoogtemeters. Oplopende zones. 4x 4' Z1 +3' Z2 + 2' Z3 +1' Z4 Pittig! Vooral omdat heuvelop mijn hartslag al snel over de 170 gaat.. Blijf dan maar eens in zone 2 :+
Met deze temperaturen hoef je daar niet eens bergop voor te gaan! Wel lastig hoor om echt in zones te trainen als je echt heuvelop heuvel af gaat.
Doe dat zelf eigenlijk nooit. Er zit natuurlijk weleens een hobbeltje in mijn tempoblokken maar niet meer dan dat. Doe ook wel bijna wekelijks een heuvel training maar dan maak ik gericht gebruik van de 'heuvels' dus of wel juist snel heuvelop en weer rustig naar beneden of proberen het tempo vast te houden bergopwaarts.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:06

Nou, trainer wil dan ook wel dat je dus rekening houdt met de hellingen en je tempo dan terug schroeft omdat je al meer weerstand hebt. Dat vergeten sommigen in de groep wel eens :D Maar voor mij betekent het dat ik omhoog moet lopen en dan zit ik al zo'n beetje in zone 3/4.

Maar dit om ook als je zelf op pad gaat te leren dat je je aanpast aan het terrein en niet blind een helling of vals plat op rent als je daardoor veel te hoog komt in je hartslag.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:07

Oh en hier was het na de fiks regen zeker 10 graden afgekoeld. En een graad of 25 rent beter dan 35 :D Heb dan ook lekker door de verse plassen gestampt :D Lekker verkoelend.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 07:38

Djilna schreef:
Nou, trainer wil dan ook wel dat je dus rekening houdt met de hellingen en je tempo dan terug schroeft omdat je al meer weerstand hebt. Dat vergeten sommigen in de groep wel eens :D Maar voor mij betekent het dat ik omhoog moet lopen en dan zit ik al zo'n beetje in zone 3/4.

Maar dit om ook als je zelf op pad gaat te leren dat je je aanpast aan het terrein en niet blind een helling of vals plat op rent als je daardoor veel te hoog komt in je hartslag.

volgens mij overkomt een normaal mens dat hooguit maar een keer en als je een flinke helling hebt misschien zelfs maar een halve keer. Maar daar zijn bij mij dan de wekelijkse heuveltrainingen voor. Als je vooraf weet dat je 10 keer de heuvelop moet sprinten weet je van begin af aan dat je moet doseren binnen de marge sprinten en ook als je 90min een viaduct op en af loopt in hetzelfde tempo. Behalve dat je er natuurlijk sterker van wordt en hopelijk gemakkelijker de heuvels kunt nemen (en dus je hartslag minder snel omhoog gaat) leer je ook bij het naar beneden gaan niet extra snelheid te pakken maar ook in hetzelfde tempo te blijven zodat je hartslag ook weer gelijk kan herstellen zodat die bij de volgende beklimming niet nog hoger oploopt. En dat bewust herstellen is denk ik nog belangrijker dan het niet op laten lopen van de hartslag want zoals je zelf al aangeeft bij een echte klim zit je wandelend al snel hoger dan op het vlakke rennend. En dan net met een iets nog hogere hartslag kunnen blijven rennen maar gelijk na de klim wel goed herstellen zal uiteindelijk toch een snellere tijd opleveren.
Ik ga vanavond op de baan trainen, heel wat anders dan trailen. Maar zaterdag ga ik weer in het bos trainen.