Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:33

Ik heb gistermiddag mijn haar niet gewassen met shampoo + cremespoeling, maar alleen met appelciderazijn uitgespoeld. Het wassen sla ik wel vaker over, dan doe ik er alleen cremespoeling in omdat ik het anders met geen mogelijkheid uitgekamd krijg.
Maar wow wat een effect van de azijn! Mijn haar werd er direct heel zacht van, echt alsof ik er cremespoeling in had gedaan. Kon het ook prima doorkammen en mijn haar zit verder prima. Niet zo schoon als met shampoo maar goed genoeg om het wassen even uit te stellen. Ga het zeker vaker gebruiken :).

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:52

purple schreef:
En daarom moet je naspoelen met appel cider azijn ;)

Maar dan is de schade al gedaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:21

En daarom probeer in echt alleen water :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:47

mlc schreef:
purple schreef:
En daarom moet je naspoelen met appel cider azijn ;)

Maar dan is de schade al gedaan.

Volgens jouw theorie kan je je haar überhaupt niet meer wassen met kraanwater(Ph van 7-9). :+

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:45

Over Ph-waardes ken ik werkelijk niets :')

Azijn doet bij mij ook wonderen Plien91! :)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:22

Mijn haren zijn ondertussen veel minder vet aan het worden.
Wel heb ik normaal gesproken stijl/slag haar en nu is het erg krullend aan het worden.
Wel ziet het er mooier uit en zit het ook mooier als ik het los heb.
Mensen vroegen al of ik mijn haren had gekruld :P omdat het normaal zo stijl was toen ik nog met shampoo waste

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:57

Air schreef:
Volgens jouw theorie kan je je haar überhaupt niet meer wassen met kraanwater(Ph van 7-9). :+

Toch ligt de ph waarde van shampoos (volgens internet) lager dan die van baking soda. Lijkt me dat dat een reden heeft?
Zoals ik al zei ben ik niet voor niets geen scheikunde gaan studeren :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:44

Ik ben ook geen scheikundige, maar weet wel dat vettigheid niet echt iets te maken heeft met de zuurgraad (pH). Wel voelt vloeistof die een lage zuurgraad heeft meer zepig aan, waarschijnlijk heeft shampoo daarom een lagere pH-waarde.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:18

Natriumhydroxide (de stof waar zeep op gebaseerd is), heeft een zeer basische pH, vanaf 10 tot 14 (afhankelijk van de concentratie).
De huid heeft een iets zuurdere pH: 5,5, deze zure pH is een vette beschermlaag voor bacteriën, de meeste schadelijke bacteriën houden niet van zure plaatsen.
Zuiver water heeft een pH van 7, kraantjeswater schommelt gelang waar je woont tussen 6,5 en 9.

Zeep is gebaseerd op Natriumhydroxide, omdat de base(loge/alkali/...) de vuile zure/vette dingen weg wast. Maar het wast ook onze beschermende huidlaag weg.
De gevolgen zijn bekend: jeuk, schilfers, allergiën, ...
Er bestaat ondertussen huid-neutrale zeep en andere cremes voor je lichaam. Wat we hierbij wel vergeten is dat als er geen zuiverende natriumhydroxide in zit, welke zuiverende stof zit er dan wel in?

Wassen met baking soda (Natriumwaterstofcarbonaat) is een goed alternatief, ook niet pH huidneutraal, maar het zuivert en heeft minder schadelijke gevolgen dan echt Natriumhydroxide, natriumwaterstofcarbonaat is namelijk een minder sterke base dan Natriumhydroxide. Ook belangrijk dat je baking soda goed met water verdund, hoe meer verdund, hoe minder aggressief voor je huid.

Maar de pH is 1 ding, je moet er ook op letten wat er allemaal voor (rommel) mee in je Shampoos in zit. Geurstoffen, parabenen, sls, ... Deze zijn hetgeen wat vaak het verschil geeft tussen een shampoo en een zuivere stof zoals baking soda.

(Heeft Medische Scheikunde gestudeerd)

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:22

Ik ben inmiddels zover dat ik mijn haar nog maar 1 keer per week was. In mijn vakantie ga ik stoppen met wassen met shampoo.
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe doen jullie dit bij de kapper? Mijn kapper wast altijd mijn haar voordat ik wordt geknipt. Zou het erg zijn als het wel gewassen wordt bij de kapper, 1 keer in de 2 á 3 maanden? Of zou je dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen met het 'ontwennen'?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:45

Ik denk niet dat je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen. Maar je kunt toch aan de kapper vragen of ze het zonder shampoo wil wassen. Lekker hoofdhuidmassage in de plaats :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:25

Doe ik ook inderdaad, hun shampoo heeft iets waardoor ik gek werd van de jeuk. Of het is mijn eigen shampoo of zonder shampoo of niet wassen.

Gisteren voor het eerst de zuiveringszout gebruikt. Ik las dat als je huid daarna droog aanvoelt, je dan wat kokos olie kon toevoegen. Dat ga ik de volgende keer proberen. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:10

Op de een of andere manier vind ik azijn en zuiveringszout e.d. nou niet echt vriendelijk klinken als verzorgingsmiddel voor mijn haar ;-) maar goed dat zal aan mij liggen. Ik ben nog steeds heel tevreden met alleen mijn conditioner.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:14

Azijn doet het ook prima als wasverzachter. Is volgens mij milieuvriendelijker en natuurlijker dan welk middel ook :)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:41

danielle_s, toen ik een paar weken bezig was met de "no poo" had ik mijn haar gewassen met gewone shampoo en ik kon terug elke dag mijn haar wassen nadien... Dus ik denk wel dat je met 1 x je haar terug met shampoo wassen, je "opnieuw" kan beginnen.

Onlangs naar de kapper geweest, gezegd dat mijn haar al gewassen was en heeft het gewoon nat gespoten met een spray (leek wel op een plantenspray, maar dan met water er in). Hij heeft wel een conditioner spray moeten gebruiken, omdat hij anders niet door mijn haar geraakt...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:26

magda_90 schreef:
Doe ik ook inderdaad, hun shampoo heeft iets waardoor ik gek werd van de jeuk. Of het is mijn eigen shampoo of zonder shampoo of niet wassen.

Gisteren voor het eerst de zuiveringszout gebruikt. Ik las dat als je huid daarna droog aanvoelt, je dan wat kokos olie kon toevoegen. Dat ga ik de volgende keer proberen. :j

Euhm ja en dus noodgedwongen opnieuw kunnen wassen met shampoo omdat mijn haar verschrikkelijk vet erna was. :=

- 2 eetlepels appelazijn
- 150 ml water
- 1 espresso lepeltje kokosolie

Dat gaan we dus niet meer doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:36

Hmmm ja maar appelazijn maakt ook al zacht toch? Dus dan was de kokosolie misschien wel net te veel? Maakt wel heel erg vet ja.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:42

De intentie was om mijn hoofdhuid iets meer te verzorgen. :=

Zo leer je er ook van. O:)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:30

Die appelazijn stinkt toch enorm hard, of ligt dat aan mij? Ik kon dat echt niet volhouden, ben maar overgeschakeld naar gewone azijn :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 05:26

Dat vind ik persoonlijk wel meevallen. :o

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:10

Ik vind de geur van appelazijn echt vreselijk. Gelukkig is de geur weg zodra je haar droog is, alleen duurt dat bij mij wel twee uur én als je haar weer nat wordt komt er weer zo'n viezige lucht vanaf. Minder sterk dan eerst, maar nog steeds niet erg fris. Gebeurt dat trouwens ook als het regent? :oo

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:59

Ik ben nu 2 weken bezig en mijn haar wordt al minder vet. Het is bij mijn 'kruin', of iig de plek waar de kruin hoort nog wel behoorlijk vet, maar aan de voorkant veel minder. Ik heb het idee dat dit door de baking soda komt!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:21

mic, ik ben blij dat je die geur ook vreselijk vindt :D
De geur van gewone azijn kan ik veel beter verdragen en is ook snel weg. Dus ik kan niet zeggen of je haar ook gaat stinken als het regent. Ik hoop voor jou van niet :+

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:15

Mijn vriend zegt de hele tijd dat ik naar ketchup ruik. ik snapte elke keer niet hoe dat kon. maar het is mijn haar. de appelazijn :')

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:33

Even wat anders ik heb vandaag kamille thee in mijn haar gedaan en het is super zacht geworden <3
Me haar is ook gelijk een stuk blonder.