Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:34

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

Jammer dat je er zo over denkt.. ik denk dat als je voor de keuze gesteld wordt je er wat meer genuanceerd over na gaat denken.

mijn lichaam was namelijk wel geschikt om kinderen te krijgen. Maar door borstkanker en de bijbehorende chemo's is er een grote kans dat ik onvruchtbaar zou gaan worden. Dus in de hectische periode van kanker wordt je gevraagd of je in de toekomst kinderen wil ja of nee..

Aangezien het toch wel fijn is om die optie nog te hebben in de toekomst heb ik ivf laten doen. Gelukkig zeer succesvol aangezien ik maar 1 poging had tussen mijn operaties en chemo in.

wie zijn anderen dan om te beslissen dat ik maar geen kinderen meer mag krijgen in de toekomst omdat ik de pech had om borstkanker te krijgen?

7ofhearts

Ik denk dat het heel moeilijk te oordelen is als je zelf kinderen hebt, of bewust NIET voor kinderen kiest zoals ik, om een mening hier over te hebben.

Denk dat je dan dolgelukkig bent met een mogelijk tot IVF behandeling.
Natuurlijk is adoptie ook een overweging maar sommige ouders willen nu eenmaal heel graag iets wat uit hun beide of in ieder geval uit een van hen is ontstaan.
Zo ken ik ook vrouwen die bewust gekozen hebben om alleen een kind op te voeden, die naar de sperma bank zijn gegaan.
Maar zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen;
Mogen mensen met een geestelijke beperking een kind krijgen??
Mogen homo stellen kiezen voor kinderen???

Tegenwoordig zijn de keuzes en mogelijkheden legio, maar alleen het feit dat het kán maakt het nog niet altijd oké.
Zo zijn er óók legio keurig getrouwde vaders en moeders die aan het ideale plaatje voldoen en erger dan erg met hun kinderen om gaan.....de verhalen kennen we allemaal.
Sommige ouders zouden dus absoluut géén kinderen mogen krijgen.

Persoonlijk vind ik ten alle tijden een heel belangrijke vraag aan jezelf en je partner: Wat heb ik/ wat hebben wij een kind te bieden en zijn we in staat een gelukkig evenwichtig mens op de wereld te kunnen zetten
Maar ook die antwoorden kunnen een momentopname zijn.
Andere omstandigheden kunnen een en ander beïnvloeden, onvoorziene omstandigheden.

Denk dat er geen simpel antwoord op te geven is, maar ik denk ook dat het wat simpel is om te stellen dat als de natuur het je niet gegeven heeft, je dán maar kinderloos moet blijven.
Voor mensen die een kinderwens hébben is dat wel erg crú en kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 13-04-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

love_western schreef:
Ik respecteer ieder zijn mening.

Tot nu toe ook nog niet echt een kinderwens. Maar stel dat ik later toch kinderen wil. Maar word niet zwanger.

Dan zal ik niet voor ivf gaan of andere behandelingen.

Want als mijn lichaam aangeeft niet zwanger te willen worden. Dan geloof ik dat het een hele goede reden heeft.

Mijn moeder kon ook moeilijk zwanger worden. Nu is het eindelijk gelukt en heeft ze 2 dochters. Maar beide mankeren we wat ( allebei chronische ziek) En zo ken ik meer mensen die met moeite zwanger zijn geworden. En dat kinderen toch iets mankeren.

er zijn veel reden waarom je moeilijk zwanger raakt..
als dat is vanwege een afwijking waarbij je verhoogde kans hebt op aangeboren afwijkingen, dan moeten ze dat alsnog zelf overwegen..

maar er zijn veel meer redenenen waarom het eventueel niet lukt..

ik ken veel meer mensen die via ivf geboren zijn die niets mankeren.
en nog veel meer mensen die normaal verwekt zijn en een wandelend wrak zijn.
iedereen mankeert wel iets, om dat direct aan ivf te koppelen vind ik nogal ver gaan..

Nederland kent 5.3 miljoen mensen met een chronische ziekte... 30 procent van de mensen met een chronische ziekte heeft meer dan 1 chronische aandoening..

mijn tante heeft 3 kinderen.. twee daarvan hebben een dubbele chronische aandoening, 1 een enkele chrhonische aandoening.. alle drie zijn normaal verwekt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-04-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:35

Fellor schreef:
Monster schreef:
Ts, ik wil jou over een aantal jaar nog wel horen mocht je kinderwens op gaan spelen en wil het niet lukken := ...

Dit vind ik altijd een raar argument. Jij kan het je misschien niet voorstellen, maar ik en mijn vriend die bijna 10 jaar bij elkaar zijn weten ZEKER dat we geen kinderen willen. Ik weet dit zelfs al sinds ik me kan herinneren als kind. Nooit wat mee gehad. Ik weet dus dat het wel degelijk mogelijk is om dit te weten.

Jawel hoor, kan het me prima voorstellen. Jij kiest er duidelijk voor om kinderloos te blijven. iemand die niet zwanger kan worden heeft hier niet zelf voor gekozen.

Vind het alleen een rare statement van de ts, zij is waarschijnlijk op haar leeftijd nog helemaal niet bezig met kinderen, maar trapt een ieder ander wel even flink de grond in aangezien "hun lichaam er dus niet geschikt voor is". Terwijl het helemaal niet aan de vrouw hoeft te liggen.
Het is een heel gevoelig onderwerp, degene die dankzij ivf zwanger zijn geworden of hiermee bezig zijn zien het als een zegen dat dit wel hun kans is op een kindje.
Een kinderwens zit heel diep, mensen zullen gekke dingen doen om die wens in vervulling te laten gaan.
Vandaar dat ik zeg dat ik haar nog wel wil horen mocht zij ooit deze keuze krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:35

Tinkerloos schreef:
love_western schreef:

Tot nu toe ook nog niet echt een kinderwens. Maar stel dat ik later toch kinderen wil. Maar word niet zwanger.

Want als mijn lichaam aangeeft niet zwanger te willen worden. Dan geloof ik dat het een hele goede reden heeft.

Mijn moeder kon ook moeilijk zwanger worden. Nu is het eindelijk gelukt en heeft ze 2 dochters. Maar beide mankeren we wat ( allebei chronische ziek) En zo ken ik meer mensen die met moeite zwanger zijn geworden. En dat kinderen toch iets mankeren.
Er zijn ook zat kinderen die iets mankeren en op een normale manier zijn verwekt.
Dat het fout gaat met kinderen die zijn verwekt door ivf ligt niet aan de ivf behandeling, dat zou ook gebeurd zijn als het wel op de normale manier was gegaan.

En stel nou dat jij en je toekomstige partner een kindje willen, en het lukt dus niet, maar het ligt aan de (wel gezonde maar vreselijk trage) spermacellen van je partner, zou je dan nog steeds geen ivf willen overwegen?

Natuurlijk weet ik dat er ook genoeg kinderen worden geboren met een afwijking. En die op een natuurlijke manier gewekt zijn.

En nee dan zou ik het ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:36

elenaMM77 schreef:
love_western schreef:

er zijn veel reden waarom je moeilijk zwanger raakt..
als dat is vanwege een afwijking waarbij je verhoogde kans hebt op aangeboren afwijkingen, dan moeten ze dat alsnog zelf overwegen..

maar er zijn veel meer redenen waarom het eventueel niet lukt..

ik ken veel meer mensen die via ivf geboren zijn die niets mankeren.
en nog veel meer mensen die normaal verwekt zijn en een wandelend wrak zijn.
iedereen mankeert wel iets, om dat direct aan ivf te koppelen vind ik nogal ver gaan..

Nederland kent 5.3 miljoen mensen met een chronische ziekte... 30 procent van de mensen met een chronische ziekte heeft meer dan 1 chronische aandoening..

mijn tante heeft 3 kinderen.. twee daarvan hebben een dubbele chronische aandoening, 1 een enkele chrhonische aandoening.. alle drie zijn normaal verwekt.

Dat weet ik allemaal wel. Maar ik wil dat risico niet nemen. Plus dat ik geloof dat mijn lichaam vast een hele goede reden heeft om niet zwanger te raken.

Annem84

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:41

Overigens kunnen ze zelfs tegenwoordig de embryo's bij ivf selecteren om zo gevaarlijk erfelijke ziekten niet door te geven. Dus mocht je wel zwanger kunnen raken maar ben je belast met een erfelijke genetisch bepaalde ziekte kun je door selectie die bewust niet doorgeven aan je kinderen. Dat is toch juist iets heel moois!

Gelukkig heb ik geen erfelijke variant van borstkanker dus is dit bij mij niet van toepassing.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:49

love_western schreef:
Dat weet ik allemaal wel. Maar ik wil dat risico niet nemen. Plus dat ik geloof dat mijn lichaam vast een hele goede reden heeft om niet zwanger te raken.

dat is het m nu juist..
in 9 van de tien gevallen is het lichaam kerngezond..

maar heeft er iets in het verleden plaatsgevonden waardoor je niet zwanger kunt raken.. dat heeft niets te maken met de huidige stand van zaken van je lichaam. er zijn talrijke ziekten te noemen waarbij je wel zwanger raakt, maar wat levensgevaarlijk is voor de ongeboren vrucht. veel meer mensen die ziek zijn krijgen kinderen op de natuurlijke manier, dan mensen die 'ziek' zijn via ivf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:52

Er zit ook nog een verschil in voor/tegenstander zijn en het zelf wel/niet toepassen.

Ik ben voorstander van ivf, maar zou het zelf niet gebruikt hebben als ik niet zwanger was geworden.
Snap echter heel goed dat anderen dat wel doen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:54

Ik ben geen voorstander dus zou het bij mezelf niet doen.

Daarintegen gun ik het wel aan een ander.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:11

Vandaag stond weer een artikel in een krant over een Duitse van 65 jaar !!! Die weer IVF had gehad in het buitenland ( lees Italië , daar zijn ze wat dit betreft knettergek) en nu zwanger is van een vierling.
Daarbij had ze al 13 kinderen, werkt in het onderwijs en gaat binnenkort met pensioen.
De verloskundige had al gezegd, waarom niet u bent kerngezond moet kunnen.....
Kijk dan vind ik zelfs dat artsen strafbaar moeten zijn !
Ik ben tegen IVF boven de 45 jaar,zeker als vrouwen eerst voor hun carrière gekozen hebben en het dan niet meer lukt.
Maar bij jongere mensen die om een bepaalde reden een handje geholpen moet, geen probleem, al vind ik 3 X proberen genoeg, want wanneer hou je dan op?

Dat 2 mensen hier zeggen dat ze niets willen laten doen als ze iets gaan mankeren, ach, daar is een gezegde voor, dat als puntje bij paaltje komt deze mensen het hardste gillen als ze wat overkomt, dus dat neem ik met een grote korrel zout ( na 40 jaar ziekenhuis ervaring)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:14

Oei, ik val toch een beetje over ''die eerst carriere gekozen hebben'', ik kies ook éérst voor een carriere, want ik wil mijn (hopelijk) toekomstige kindje wél een beetje iets kunnen bieden. Ik had ook in een komkommerkas kunnen gaan werken, maar ik wil (voor mijn kindje) een goed salaris kunnen binnen halen. Dat is toch niet zo gek?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:14

maar dat van die vrouw is wel een heel ander geval dan geen kinderen kunnen krijgen he...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:17

proudmama en nu oordeel jij over iets waar jij niks van weet.
Jij kent die 2 mensen niet persoonlijk of wel?

Nee dat dacht ik ook dus oordeel dan niet en neem zeker geen korrel zout erbij.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:20

In dat geval van een 65 jarige vind ik zeker wel dat er een grens getrokken mag worden door dees of geen...
En dan vooral in het belang van de (ongeboren) kinderen.
Denk eens hoe het voor hun zal zijn als ze op school gevraagd worden waarom opa/oma ze steeds komt halen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:23

Maartje1990 schreef:
Oei, ik val toch een beetje over ''die eerst carriere gekozen hebben'', ik kies ook éérst voor een carriere, want ik wil mijn (hopelijk) toekomstige kindje wél een beetje iets kunnen bieden. Ik had ook in een komkommerkas kunnen gaan werken, maar ik wil (voor mijn kindje) een goed salaris kunnen binnen halen. Dat is toch niet zo gek?

Heel eerlijk? Ik heb nu wel kind voor carrière gezet. Als carrière niet van start wil gaan door de economie en gebrek aan banen, ga ik niet nu nog langer wachten. Mijn eicellen worden er immers niet jonger op en dat is iets waar ik mij wel bewust van ben.

Helemaal als het niet zou lukken; qua leeftijd heb ik nog de speling in de tijd. Daarnaast ben ik nou zeg minder dan jaartje niet beschikbaar (ik verwacht niet dat ze mij als starter zwanger aan zullen nemen+verlof) om carrière te maken. Daarna heb ik mijn hele leven nog; iets dat je van een kinderwens niet kunt zeggen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:24

Ik heb opzich niks tegen IVF, maar ik ben wel tegen het feit dat het vergoed is en dat heel Nederland hier dus voor moet betalen. Ik heb zelf overigens absoluut geen kinderwens.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:25

[***] schreef:
Ik heb opzich niks tegen IVF, maar ik ben wel tegen het feit dat het vergoed is en dat heel Nederland hier dus voor moet betalen. Ik heb zelf overigens absoluut geen kinderwens.

en waarom? longkanker bij rokers wordt ook vergoed, een beenbreuk bij een durfal ok etc. dat ijn dan nog mensen die kiezen om in zo'n situatie te komen, dat je geen kinderen kan krijgen kan je niets aan doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:27

[***] schreef:

Kun je nagaan; wij betalen al 17 jaar mee aan het feit dat jij hier bent... Kinderbijslag. En waarom denk je dat als jij straks naar het vervolgonderwijs gaat, je niet gelijk het instellingsgeld hoeft te betalen bij de eerste opleiding ? Graag gedaan :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:29

Longkanker is levensbedreigend, met een beenbreuk kan je ook niet gewoon verder leven, zonder kinderen leven is niet levensbedreigend. Ik zie het net als een cosmetische ingreep, je kan immers niet zelf bepalen hoe je eruit ziet, het word alleen vergoed als er medische noodzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:30

vuurneon schreef:
[***] schreef:

Kun je nagaan; wij betalen al 17 jaar mee aan het feit dat jij hier bent... Kinderbijslag.

Sorry, ik kan er ook niks aan doen dat ik geboren ben, dan zul je toch bij mijn ouders moeten wezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:31

[***] schreef:
vuurneon schreef:

Kun je nagaan; wij betalen al 17 jaar mee aan het feit dat jij hier bent... Kinderbijslag.

Sorry, ik kan er ook niks aan doen dat ik geboren ben, dan zul je toch bij mijn ouders moeten wezen.

Gelukkig ga je na je havo ook niet studeren zeker? :D Gewoon gelijk werken :j want anders betalen wij namelijk mee aan je opleidingskosten :) en beetje mal natuurlijk dat wij bij moeten dragen aan iets waar jij zelf voor kiest.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:32

[***] schreef:
Longkanker is levensbedreigend, met een beenbreuk kan je ook niet gewoon verder leven, zonder kinderen leven is niet levensbedreigend. Ik zie het net als een cosmetische ingreep, je kan immers niet zelf bepalen hoe je eruit ziet, het word alleen vergoed als er medische noodzaak is.

als die ensne niet gerookt hadden had hij waarchijnlijk geen longkanker gekregen, als dat rotjoch niet in die boom (of wat dan ook) geklommen as had hij zijn been niet gebroken! Dus dan moeten we die dingen ook niet terugbetalen.

Een beetje linlevingsvermogen is op jou (en dus ook mijn) leeftijd niet teveel gevraagd? over 10 jaar spreken we elkaar wel weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:36

Hoe wil je gaan controleren of diegene gerookt heeft en hoe iemand aan een bepaald letsel is gekomen? Betalen voor ziektezorg ect. is gewoon nodig, het is voor iedereen nodig, en anders is alles voor ieder onbetaalbaar, maar als jij een kind wil, waarom betaal je dat dan niet (deels) zelf?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:38

Als je overgewicht hebt, waarom betaal je dan de kosten niet deels zelf? Veel mensen met overgewicht 'kiezen' daar toch zelf voor? :) Of als ik graag wil bergbeklimmen, kies ik toch zelf voor dat risico, en als ik dan val met alle gevolgen van dien, waarom betaal ik niet zelf mee voor mijn domme keuzes? Dat is nou eenmaal zo...

En dat jij nog geen kinderwens hebt is niet heel raar met jouw leeftijd.