acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:43

Sheran schreef:
Joman: als je meer verbrandt heb je meer calorieen nodig. Dus als je veel beweegt heeft het meer nodig. Als je lichaam meer te doen heeft door bv. een chronische ziekte heb je meer calorieen nodig om alle processen aan de gang te houden. Dat is toch zeker wel persoonsafhankelijk?

Natuurlijk is dat persoonsafhankelijk.
Maar het is niet persoonsafhankelijk dat je spijsvertering in de slaapstand gaat als je niet voldoende en regelmatig eet. Ook help je je spijsvertering om zeep als je niet regelmatig beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:45

bruintje123 schreef:
Joman. Wat jij wil. Jou feestje.
Als ik zeg dat ik met dat aantal boterhammen zo 100 kilo zou wegen is dat niet omdat ik in de plaats dan naar de mac ga. Maar als jij dat wilt geloven doe je dat toch.

Ik zeg ook niet dat jij naar de Mac gaat ;)
Maar prima, dan is het teveel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:45

Een stofwisselings probleem kan ook medisch veroorzaakt worden. Niet door alleen maar verkeerd eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:46

bruintje123 schreef:
Een stofwisselings probleem kan ook medisch veroorzaakt worden. Niet door alleen maar verkeerd eten.

Dat sluit ik toch ook nergens uit?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:48

bruintje123 schreef:
Maar wat zit daar achter sizzle?
Waarom propt zo iemand zich zo vol?
Haar lijn pogingen geven aan dat ze ook met haar gewicht niet gelukkig is.
Vaak zit daar veel meer achter dan gewoon maar zin in eten hebben.

Hem.
Toch, het is puur gemakzucht. Even snel naar de mac, dan hoef je niet na te denken over het eten. Daarnaast veel eten als iets gezelligs zien en ook anderen er in mee proberen te trekken.
Veel ships, nootjes, toetjes etc.
Bij deze persoon zit er verder niets achter behalve luiheid.
Het lijnen is nooit uit eigen initiatief, maar door dat er door artsen op aangedrongen is bijvoorbeeld. Als hij een paar weken mormaal eet (dus geen speciaal dieet) vliegt het er af. Hij heeft eigenlijk geen aanleg tot zwaargewicht.
Idem voor een ander familielid. Nog nooit een pan aangeraakt in 35 jaar, enkel magnetron dingen en afhaal. Pure laksheid.
Dat anderen dan zorgen over je maken schijnt niet belangrijk te zijn. Dat maakt mij verdrietig.
Ik ken ook mensen met alcohol problemen, ontstaan uit sociaal drinken, dus niet door problemen. Niet bereidt om er wat aan te doen. Ik vind dat het zelfde gevoel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:53

Joman schreef:
bruintje123 schreef:

Dat sluit ik toch ook nergens uit?

Het was als antwoord op secerible ( sorry voor verkeerd schrijven)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:56

Sizzle schreef:
bruintje123 schreef:
Maar wat zit daar achter sizzle?
Waarom propt zo iemand zich zo vol?
Haar lijn pogingen geven aan dat ze ook met haar gewicht niet gelukkig is.
Vaak zit daar veel meer achter dan gewoon maar zin in eten hebben.

Hem.
Toch, het is puur gemakzucht. Even snel naar de mac, dan hoef je niet na te denken over het eten. Daarnaast veel eten als iets gezelligs zien en ook anderen er in mee proberen te trekken.
Veel ships, nootjes, toetjes etc.
Bij deze persoon zit er verder niets achter behalve luiheid.
Het lijnen is nooit uit eigen initiatief, maar door dat er door artsen op aangedrongen is bijvoorbeeld. Als hij een paar weken mormaal eet (dus geen speciaal dieet) vliegt het er af. Hij heeft eigenlijk geen aanleg tot zwaargewicht.
Idem voor een ander familielid. Nog nooit een pan aangeraakt in 35 jaar, enkel magnetron dingen en afhaal. Pure laksheid.
Dat anderen dan zorgen over je maken schijnt niet belangrijk te zijn. Dat maakt mij verdrietig.
Ik ken ook mensen met alcohol problemen, ontstaan uit sociaal drinken, dus niet door problemen. Niet bereidt om er wat aan te doen. Ik vind dat het zelfde gevoel.

Die mensen heb ik dus niet in mijn omgeving.
Wel mensen die gepest zijn, misbruikt en dat soort erge dingen.
Waarbij het geestelijk nog niet gelukt is dat te verwerken en dan hoef je ook nog niet aan het gewicht op orde te krijgen te denken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:58

bruintje123 schreef:

Je hoort mij niet zeggen dat dst niet zo is, maar dat zijn er een stuk minder als men wil geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:01

In dit topic wordt een grote fout gemaakt.
Namelijk, de conclusie wordt getrokken dat dikke mensen slechte dingen eten als pizza, patat, Mac, chips, chocola, koekjes...
Maar dat is lang niet altijd zo!
Kom maar eens een kijkje nemen bij mij in de kast!
Ik heb zwaar overgewicht (reden is niet teveel eten overigens), maar in mijn kast vind je zelden chips, koekjes, chocola of snoep.
Heel soms in het weekend of als er bezoek komt, haal ik iets in huis of als ik de hele dag in de weer geweest bent, trakteer ik mezelf op iets klein, maar verder niet.
S'avonds eten we over het algemeen aardappels, groente en een stukje vlees, zonder vet!

Ga er niet vanuit dat dikke mensen ook automatisch vette/slechte dingen eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:03

KoudbloedKim schreef:
In dit topic wordt een grote fout gemaakt.
Namelijk, de conclusie wordt getrokken dat dikke mensen slechte dingen eten als pizza, patat, Mac, chips, chocola, koekjes...
Maar dat is lang niet altijd zo!
Kom maar eens een kijkje nemen bij mij in de kast!
Ik heb zwaar overgewicht (reden is niet teveel eten overigens), maar in mijn kast vind je zelden chips, koekjes, chocola of snoep.
Heel soms in het weekend of als er bezoek komt, haal ik iets in huis of als ik de hele dag in de weer geweest bent, trakteer ik mezelf op iets klein, maar verder niet.
S'avonds eten we over het algemeen aardappels, groente en een stukje vlees, zonder vet!

Ga er niet vanuit dat dikke mensen ook automatisch vette/slechte dingen eten!

Volgens mij gaat niemand daar echt vanuit.
Wellicht is het wat persoonlijk, maar waar komt jouw overgewicht vandaan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:07

Ik zie ook niet waarom men daar vanuit gaat... Je kan ook teveel kcal voor je lichaam eten met gezonde producten. En als je door ziekteredenen (medicatie, schildklier misschien) een laag metabolisme hebt dan doe je dat helaas al snel en dan is het moeilijk je gewicht stabiel te hebben. Niet onmogelijk, maar wel heel moeilijk.

Voorbeeld is een dame die kilo's aankwam, maar nog net zo gezond at. Toen e samen gingen analyseren wat ze de afgelopen maanden had veranderd waren dat superfoods geweest: scheutje kokosolie over haar kwark, schepje van dit, schepje van dat. En alles samen at ze voor 200-400kcal per dag extra door die superfoods toe te voegen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:08

Joman schreef:
Daar zijn ze nog steeds niet uit, maar aangezien het begonnen is toen ik in vorig jaar mei met de prikpil begon, denkt men aan een combinatie van de prikpil en een ander medicijn dat ik slik.
Hiervoor moet ik volgende week weer naar het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:09

secricible schreef:
Ik zie ook niet waarom men daar vanuit gaat... Je kan ook teveel kcal voor je lichaam eten met gezonde producten. En als je door ziekteredenen (medicatie, schildklier misschien) een laag metabolisme hebt dan doe je dat helaas al snel en dan is het moeilijk je gewicht stabiel te hebben. Niet onmogelijk, maar wel heel moeilijk.

Voorbeeld is een dame die kilo's aankwam, maar nog net zo gezond at. Toen e samen gingen analyseren wat ze de afgelopen maanden had veranderd waren dat superfoods geweest: scheutje kokosolie over haar kwark, schepje van dit, schepje van dat. En alles samen at ze voor 200-400kcal per dag extra door die superfoods toe te voegen.

hahaha, hier moet ik wel een beetje om lachen. Ga je mee met de enorme hype superfoods, maar je leest je niet fatsoenlijk in. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:10

secricible schreef:
bruintje123 schreef:

Je hoort mij niet zeggen dat dst niet zo is, maar dat zijn er een stuk minder als men wil geloven.

Ik denk juist dat het veel meer voorkomt dan dat men wil geloven.

Het is zo gemakkelijk veroordelen dat mensen wel moeten snoepen of naar de Mac gaan.
En ze zeker niet geloven als ze zeggen dat het niet zo is. Dan jokken ze.

Natuurlijk zijn er ook mensen die echt teveel of verkeerd eten.
Maar die heb je ook bij slanke mensen.
Maar dan valt het niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:10

KoudbloedKim schreef:
Joman schreef:
Daar zijn ze nog steeds niet uit, maar aangezien het begonnen is toen ik in vorig jaar mei met de prikpil begon, denkt men aan een combinatie van de prikpil en een ander medicijn dat ik slik.

Oke duidelijk. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, lijkt me erg vervelend en frustrerend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:12

bruintje123 schreef:
secricible schreef:

Het is zo gemakkelijk veroordelen dat mensen wel moeten snoepen of naar de Mac gaan.

Ben erg benieuwd waarop je dit baseert, welke bronnen of kennis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:13

bruintje123 schreef:
secricible schreef:

Het 'veroordelen' roepen sommigen op zichzelf af en die verpesten het dan wellicht ook enigszins voor de andere 'zwaarlijvigen'.
Ik kan er met mn pet niet bij dat er reacties komen van Bokkers die zowel de lezer als zichzelf voor de gek houden. Een facebook pagina vol met wijn, bier, kaas, pakjes soep en macdonalds en dan beweren dat ze nooit een vette hap eten en niet snacken.
Niemand boeit het iets als een ander zo nu en dan een Bigmac eet of in de kroeg zichzelf helemaal het apezuur staat te zuipen. Maar ga er niet over liegen en verwonderd doen dat je een paar kilo's zwaarder bent dan gemiddeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:15

Wat zijn jou bronnen dan dat het meestal aan verkeerd eten ligt?

Mijn bronnen zijn mijn omgeving.
Schildklier is bijvoorbeeld erfelijk in de vrouwelijke lijn.
Dan ken je al snel diverse mensen die daardoor niet meer zo slank zijn wat ze daarvoor wel waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:15

[naam] schreef:
Joman schreef:

Oke duidelijk. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, lijkt me erg vervelend en frustrerend.
Je wil niet weten HOE frustrerend dat is inderdaad!
Er zijn zelfs momenten dat ik zo bang ben wat andere mensen van me denken (reden van gewicht), dat ik liever niet de deur uitga.
Morgen een fotomeeting en je hebt geen idee hoe ik daar tegenop zie, puur omdat ik bang ben dat anderen me veroordelen.
Maar goed, dat is verder niet echt ontopic. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:16

Joman, het punt is alleen dat men zich er niet altijd van bewust is. Kijk naar een programma als "secret eaters". Mensen denken "ach, kan wel een keertje", zijn zich nit bewust van de vele kcal die ze naar binnen stoppen enz. Er zijn zoveel redenen.
Deze mensen houden niet zichzelf voor de gek, ze zijn zich er gewoon echt niet van bewust vaak en begrijpen echt niet waarom ze zo zwaar zijn/worden.
Als buitenstaander is dat vaak veel gemakkelijker te zien.
Onderzoek laat zien dat mensen hun kcal inname tot 47%(!!!!!!!!) onderschatten. Niet omdat ze zichzelf voor de gek willen houden, maar gewoon omdat ze het niet zien.

Bruintje123: ervaring in mijn werk als dietist, onderzoek en wetenschap. Waarom bestond deze grote groep 50jaar geleden dan nog niet?
En ik heb al aangegeven dat er zeker problemen zijn die lichamelijk zijn, maar een schildklierprobleem zorgt nog steeds niet voor een extreem hoog gewicht. Met een uitvallende schildklier kom je enkele (!!!) kilo's aan, geen 30 kilo.
En ja, je stofwisseling loopt iets terug, maar niet met 100en kcal per dag.
Als laatste: het aantal mensen dat puur door de schildklierproblemen (of andere problemen) aankomt veel minder als de groep die claimt niets te kunnen doen aan hun overgewicht.
En daar wordt het handjevol mensen dat daar WEL last van heeft de dupe van.

En ZELFS de groep die wel dik wordt door een ziekte (dus een stofwisseling die vertraagd is) hoeft meestal nit te zwaar te zijn, maar zal zijn eetpatroon aan moeten passen aan die verlaagde behoefte. Uitendelijk komt het er nog steeds op neer: je eet meer als me lichaam nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:17

Joman dat ben ik ook met je eens.
Maar het is ook weer niet zo dat iedereen met de maatje meer alleen maar patat eet.
Wat dan wel weer snel de denkwijze is als men iemand ziet die niet in ons plaatje van slank past.

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:21

Bij de diëtist komen dan natuurlijk ook sneller de mensen die weten dat ze te veel eten. Waarmee jou idee bevestigd wordt.

Ik weet waar mijn probleem zit. Bij de diëtist aankloppen heeft niet zoveel zin.
In het verleden wel gedaan en dan heb je een mens voor je die net niet letterlijk zegt dat je liegt als je opgeschreven hebt wat je eet.
Daar was ik ook zo klaar mee.

Daarna dus medische diagnose en zit nog in het groen van de bmi dus een diëtist. Nee niet snel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:22

bruintje123 schreef:
Joman dat ben ik ook met je eens.
Maar het is ook weer niet zo dat iedereen met de maatje meer alleen maar patat eet.
Wat dan wel weer snel de denkwijze is als men iemand ziet die niet in ons plaatje van slank past.

Wat een onzin. Ik denk helemaal niets als ik iemand zie met (zwaar) overgewicht. Hoogstens dat ik zoiets zelf nooit zou willen, mocht ik dat zelf in de hand hebben.

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:24

Jij denkt dat misschien niet vele wel.
En voorbeelden genoeg al in dit topic.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:25

bruintje123 schreef:
Bij de diëtist komen dan natuurlijk ook sneller de mensen die weten dat ze te veel eten. Waarmee jou idee bevestigd wordt.

Ik weet waar mijn probleem zit. Bij de diëtist aankloppen heeft niet zoveel zin.
In het verleden wel gedaan en dan heb je een mens voor je die net niet letterlijk zegt dat je liegt als je opgeschreven hebt wat je eet.
Daar was ik ook zo klaar mee.

Daarna dus medische diagnose en zit nog in het groen van de bmi dus een diëtist. Nee niet snel meer.

Wat een onzin, de meeste mensen die weten dat het komt door teveel eten gaan juist niet naar een dietist, die lossen het zelf op.
Juist de groep die er de ballen van begrijpt, denkt goed te eten en nog aan te komen gaat naar een dietist. Ik heb in de jaren dat ik eerstelijnszorg boodt misschien 3 man (met overgewicht als hulpvraag) gehad die zelf besefte dat ze teveel aten, de rest kwam allemaal met een groot vraagteken bij me.

En ja, de meeste mensen die een eetdagboek bijhouden schrijven nit de waarheid op. Niet omat ze liegen, maar om diverse andere redenen: dat hapje proeven of dat gesmokkelde blokje kaas tijdens het koken waar ze niet bij nadenken, bewust gezonder eten tijdens die 3 dagen bijhouden (want anders moet ik het opschrijen!) enz. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar dit geldt voor het gros van de mensen wel.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt