Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:51

Het lastige aan elektrisch vliegen is dat we nog geen batterij hebben die efficient genoeg is om veel meer dan zichzelf mee te slepen :')
Vliegen op waterstof is wellicht ook heel erg interessant. Eén van de projecten was ook het ontwerpen van een hydrogen cargo-freighter, genaamd THE HULC omdat ie heel groot moet worden en groen is :')

Helaas ga ik intekenen voor de "Search & Rescue drone" (bedoeld om mensen te vinden die verdwaald zijn in de bergen of die onder een lawine liggen) of voor de "Maritime surveillance UAV" (een soort lifeguard voor in de haven of op het strand)
Geen groene projectjes dus voor mij, ik red liever mensen :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:41

Freya6 schreef:
Tja, het blijft gewoon zoeken naar balans :)
Maar ook al is vliegen minder erg dan de auto per saldo, dan is het toch nog steeds erg om te doen?
In ieder geval om heel bewust te vliegen?

Alle schoonmaakmiddelen van ECOVER zijn trouwens nu ook in bijna alle supermarkten te koop!

Behalve bij de Jumbo, die hebben maar weinig ecovriendelijk spul.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:48

Cookies schreef:
Freya6 schreef:
Maar ook al is vliegen minder erg dan de auto per saldo, dan is het toch nog steeds erg om te doen?

Alle schoonmaakmiddelen van ECOVER zijn trouwens nu ook in bijna alle supermarkten te koop!

Bij een heleboel supermarkten kon je het amper krijgen, maar de laatste tijd zie ik het bij bijna elke supermarkt! Hopelijk ook snel bij jouw jumbo dus!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:54

Bij de jumbo kun je zo'n formulier invullen over dat je dit-en-dit product wil zien :)*

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:13

Ja, dat zou leuk zijn. Ik ben nu wel zelf dingen aan het maken. Wasmiddel, wasverzachter, doucheschuim.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:22

Cookies schreef:
Freya6 schreef:

De Jumbo hier in groningen heeft echt een enorm schap vol met alle ECOVER spullen. Ligt er dus een beetje aan welke Jumbo je heen gaat. :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:00

Ah. Misschien is onze Jumbo te klein voor uitbreiding van het assortiment.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:16

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:19

Magrathea schreef:
Cookies schreef:
Ah. Misschien is onze Jumbo te klein voor uitbreiding van het assortiment.

https://www.jumbo.com/content/voor-al-u ... GlR0NQ2PNu :)
Melkvrije kaas hebben ze bij mij iig in het assortiment opgenomen, net als de eivrije mayo van Remia.

Even een vraagje,
Ik snap veganisme heel goed, alleen vraag ik me altijd af wat er op tegen is om eieren te eten. En ook honing snap ik niet helemaal waarom niet.
Gewoon even als info zou ik graag horen waarom deze producten niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:16

Dat is toch logisch? Zelfde reden waarom melk ook niet past bij veganisme :) het is een product geproduceerd door dieren. Kippen/ganzen/struisvogels leggen eieren en bijen maken de honing.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:38

Ja dat snap ik wel,hahahaha, ik moet even grinniken om je uitleg. Lief bedoeld hoor. Maar voor melk etc zijn niet natuurlijke processen nodig om het te verkrijgen.
En voor eieren en honing is dat in mijn beleving niet zo. Mijn kippen leggen iedere dag een ei, en die broeden ze niet per definitie uit.

Betekent dus dat veganisme inhoudt, helemaal niks met dieren te maken. Dat wist ik wel, maar snap de achterliggende gedachte niet helemaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:04

ja, dat gaat mij ook een brug te ver; idd mijn kippen leggen ook gewoon. Zonde om er niets mee te doen :+ Anders kun je de eieren weggooien. Maar daarmee is de kip wel vrij eenzaam in z'n eierleggende soort. Ik zie de eenden namelijk niet elke dag een ei leggen of ganzen.

Is de kip niet door menselijk toedoen zo gefokt dat ze daardoor bijna dagelijks een ei leggen? In dat geval kan ik wel begrijpen dat veganisten het terug redeneren en dus niet eten.

Bijen maken honing voor hun eigen voedselvoorraad, dus ook in die zin snap ik dat veganisten het niet af willen pakken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:31

Aha, dankjewel. Ja precies dat met de kippen hier ook. In principe zijn eieren natuurlijk voor voortplanting bedoeld, daarom ws. in veganistisch oogpunt niet bedoeld voor menselijke consumptie. Ook wat voor te zeggen....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:13

Echt niet?

Denk even na: wie leggen de eieren? De vrouwtjes. Wat gebeurt er met de mannetjes? In de shredder... Verder: heb je wel eens een kip gezien die twee jaar heeft gediend als "scharrelkip"? Zien er vreselijk uit... Bovendien gaat de eierproductie na twee jaar achteruit en dan gaan ook zij de kippensoep in.

Eieren uit eigen tuin valt ook wel wat voor te zeggen maar als je het ei laat liggen zul je merken dat de kippen het zelf ook wel lusten ;)
Een veel gezien argument is dat mensen er tegen zijn om dieren te gebruiken zonder hun instemming. En dat is wel wat er gebeurt.

Maar om ontopic te blijven: ook met zuivel en ei is veel uitstoot gemoeid, voedsel dat veevoer is dat je ook direct had kunnen consumeren etc :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:17

Maar dan gaan lederen zadels etc ook al te ver..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:24

palousa_boy schreef:

Leer vind ik nog een soort van duurzaam (meestal gaat een zadel wel een goeie tien jaar mee), die poep je niet de volgende dag weer uit :D

Verder is het argument "je kunt niet perfect zijn" natuurlijk nooit een reden om dan maar nooit enige moeite voor je doel te doen, anders konden we dit topic ook wel sluiten :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:42

10 jaar is wel een erg kort leven voor een zadel. De mijne zijn daar al ver overheen.

Maar poep (dierlijk of menselijk) heb je nodig om te voorkomen dat de aarde uitgeput raakt door de teelt van groente en fruit. Alleen plantaardig compost is niet voldoende. (honden poep is heel goed onder fruitbomen ;) )

Momenteel heeft de lidle kleine fruitboompjes te koop, erg geschikt voor mensen met kleine tuin/balkon.

Dit is een interessant topic, de filmpjes van een engelse familie die voorbij kwamen is ook in boek vorm. Het heet "overleven op je eigen km2" Heel erg interessant boek ook voor de kleine tuinierders.

Ik hoop binnen kort mijn droompje te kunnen verwezenlijken, eigen grote tuin voor het telen van groente, fruit, noten en scharrelvlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:47

aikon schreef:
10 jaar is wel een erg kort leven voor een zadel. De mijne zijn daar al ver overheen.

Maar poep (dierlijk of menselijk) heb je nodig om te voorkomen dat de aarde uitgeput raakt door de teelt van groente en fruit. Alleen plantaardig compost is niet voldoende. (honden poep is heel goed onder fruitbomen ;) )

Ik heb geen paard, dus ik zou het niet weten :D Mijn punt is vooral dat een zadel langer meegaat dan dat je plezier hebt van een gebakken ei/glas melk/biefstukje.
En je argument over poep is wel een beetje vreemd moet ik zeggen :') alsof je zonder eieren niet meer poept...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:55

Je poept wel, maar de verhouding in de poep is anders, minder variatie in voedingsstoffen.

Ik heb thuis een test gedaan met 2 gelijke tuintjes, maar de ene alleen met dierlijkvrije compost en de ander met dierlijke mest. Het verschil was verbazing wekkend. De opbrengst met dierlijke mest was vele malen groter zowel in aantal als formaat. Dus ja, je hebt dierlijke/menselijke mest nodig om voldoende te produceren. (menselijke mest moet 2 jaar liggen voor het op een groente/kruiden tuin gedumpt word, dit ivm darmbacteriën die dan nog weer ingenomen kunnen worden, het kan wel onder fruit/noten-bomen en bessenstruiken gebruikt worden)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:57

Punt is wel dat leer een bijproduct is van iets wat een veganist afkeurt. En dat kun je goed of krom praten maar daar heeft een dier ook geen instemming voor gegeven.

Voor de liefhebber, ik heb wel een veganistisch zadel te koop :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:37

Magrathea schreef:
Echt niet?

Denk even na: wie leggen de eieren? De vrouwtjes. Wat gebeurt er met de mannetjes? In de shredder... Verder: heb je wel eens een kip gezien die twee jaar heeft gediend als "scharrelkip"? Zien er vreselijk uit... Bovendien gaat de eierproductie na twee jaar achteruit en dan gaan ook zij de kippensoep in.

Eieren uit eigen tuin valt ook wel wat voor te zeggen maar als je het ei laat liggen zul je merken dat de kippen het zelf ook wel lusten ;)
Een veel gezien argument is dat mensen er tegen zijn om dieren te gebruiken zonder hun instemming. En dat is wel wat er gebeurt.

Maar om ontopic te blijven: ook met zuivel en ei is veel uitstoot gemoeid, voedsel dat veevoer is dat je ook direct had kunnen consumeren etc :)

Ja dat snap ik allemaal wel en doe ik ook totaal niet aan mee. Net als vrijwel nooit vlees eten of zuivel nemen. Maar mijn paar scharrel kipjes hier die elke dag eieren leggen, en die ik ook wel laat liggen, maar soms van eet, daar kan ik dan niet zoveel tegenin brengen... En dit zijn écht scharrel kippen 200 M2 met z'n 3 en. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:05

palousa_boy schreef:

......ik ben vegetariër op de rand van veganisme, maar ik gebruik beperkt leer.
Met een riem, een zadel en een paar goede wandelschoenen hebben we het wel gehad. (Het gaat resp. 5, 20, 2 jaar mee.)
Zoals de veestapel momenteel in nl is (erg groot en veel dieren die niet buiten komen) ben ik het niet eens - maar ze zijn er in principe ivm voedsel.
Worden ze dan toch geslacht, dan vind ik dat je zo ongeveer de plicht hebt om alles van zo'n dier te gebruiken.
(Itt een bontjas van nerts: die arme beesten worden alleen maar voor hun vacht gefokt, door zo'n bontjas te dragen/ kopen voed je iets waar ik pertinent tegen ben.)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:01

Ik ben zelf geen vegetariër, wel geweest maar ik viel toen heel vaak flauw dus ben weer (met mate) vlees gaan eten. Als student kan ik het me sowieso niet veroorloven om elke dag vlees te eten. Als ik het wel eet let ik sowieso op het keurmerk. Naast wat jij zegt Janneke, eet ik ook weinig vlees omdat er met het voer wat er aan de veestapel gevoerd wordt een groot deel van het voedselprobleem opgelost zou zijn. Om nog maar niet te beginnen over alle gassen die vee uitstoten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:32

Ja, precies. Dat was voor mij (we schrijven 1980) de reden om vegetariër te worden: hoe krankjorum we omgaan met de eiwitten op deze wereld.
Hoe amazone woud gekapt wordt :n ;( om biefstukken, pardon: runderen op te laten grazen.
En behalve dat de "longen van de wereld" worden gesloopt, lijdt de bevolking aan ondervoeding - en leed men ook aan wat in Argentinië later de vuile oorlog is gaan heten: enorme politieke instabiliteit (zoiets als de islamitische wereld nu, was destijds Latijns Amerika, denk ik wel eens).

Kortom: geen systeem waar je graag deel aan hebt. (Over de uitstoot van het broeikas gas methaan had men het nog niet in 1980, anno 2015 is dat in Nederland veel te hoog.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:10

Veel wouden worden ook gekapt voor koffie, vooral voor bio koffie. Nog een punt van aandacht.
Geitenvlees kun je vanuit eco oogpunt prima eten, ze grazen op plekken waar verder niets verbouwd kan worden voor de mens. Dat zal hier in nl niet zo zijn, maar is iets om in gedachten te houden als je bijvoorbeeld eens op vakantie gaat naar pak 'm beet Marokko.