Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:25

Shennalover schreef:
Een soort zelfde discusie als wel een deken op geen deken op.. neem je voor elk pijntje een paracetamol vind ik dat persoonlijk overdreven. Neem je chemopillen om te blijven leven moet je die dan niet nemen..

juist :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:26

Ik begrijp werkelijk niet waarom het nodig is om mensen keihard te bekritiseren omdat ze anders in het leven staan. Er zijn tig valide redenen te verzinnen waarom iemand sneller naar pijnstilling grijpt, naar de huisarts gaat, of bang is iets te mankeren. En de mensen die echt overdrijven, of die het om aandacht te doen is, kan je gerust eerlijk tegen zeggen dat het je stoort en dat je er liever niet teveel over hoort. Of je verbreekt het contact. Of gooit ze van je Facebook.

Maar is het nu zo verschrikkelijk moeilijk om simpelweg te accepteren dat mensen soms anders zijn dan jij zónder daar direct een waardeoordeel aan op te hangen? Om het gewoon bij jezelf te houden, bij jouw irritaties, zonder die mensen af te doen als zwak, dom, irritant, en aanstellerig? Je kan ook een mening hebben zonder een ander te beledigen.

Mousaka

Re: Moet iedereen tegenwoordig iets hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:36

Ik heb niet alles gelezen.
Maar ik heb echt heel veel allergieën waarvan wij dus niet weten waarvan het is. Ik val flauw moet overgeven ik zwel op en dat soort dingen. Ik mag de meeste medicijnen niet, daar moet ik dus ook weer medicijnen voor slikken. Om de medicijnen voor mijn allergieën te mogen slikken.
Ik zelf vind ik dit echt heel erg vervelend :r
Ik ga niet voor het minste gerinkel naar de huisarts maar ik moet wel 2x in de maand naar het ziekenhuis. Ik vind mensen die echt voor het minste gerinkel medicijnen slikken en naar de huisarts gaan ook vervelend!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:38

Dani schreef:
Ik begrijp werkelijk niet waarom het nodig is om mensen keihard te bekritiseren omdat ze anders in het leven staan. Er zijn tig valide redenen te verzinnen waarom iemand sneller naar pijnstilling grijpt, naar de huisarts gaat, of bang is iets te mankeren. En de mensen die echt overdrijven, of die het om aandacht te doen is, kan je gerust eerlijk tegen zeggen dat het je stoort en dat je er liever niet teveel over hoort. Of je verbreekt het contact. Of gooit ze van je Facebook.

Maar is het nu zo verschrikkelijk moeilijk om simpelweg te accepteren dat mensen soms anders zijn dan jij zónder daar direct een waardeoordeel aan op te hangen? Om het gewoon bij jezelf te houden, bij jouw irritaties, zonder die mensen af te doen als zwak, dom, irritant, en aanstellerig? Je kan ook een mening hebben zonder een ander te beledigen.

Dat is ook zo! leven en laten leven toch? als ik het al over zo'n mensen heb is het de laatste groep die je noemt. al hebben die ook een probleem want dat ze het om aandacht doen heeft ook een oorzaak en wij zien alleen het gevolg.

ik stoor me dan ook absoluut niet aan mensen die zich volgooien met weet ik wat allemaal, echter als het iets is wat overbodig is (zoals voor een virus een antibiotica kuur) dan ga ik doorgaans wel een gesprek met ze aan en probeer ze meer informatie te geven omdat het vaak ook door onwetendheid komt, echter ook erna laat ik mensen hun ding doen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:46

Door de meningen van sommigen hier en dus ook in de buitenwereld kijk ik dus wel uit om iets te zeggen over mijn aandoening (wow zwaar woord ) en handicap (wow nog een zwaar woord)
Omdat mijn ervaring is dat ik er genadeloos op afgestraft en op aangekeken word.
Je ziet zo 1 2 3 aan mij niets wat niet betekent dat er met mij niets aan de hand is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:57

AlexandraM schreef:
dan ga ik doorgaans wel een gesprek met ze aan en probeer ze meer informatie te geven omdat het vaak ook door onwetendheid komt, echter ook erna laat ik mensen hun ding doen.

Daar zou menigeen een voorbeeld aan kunnen nemen! +:)+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:16

Ik vind juist dat er veel te veel een mentaliteit heerst van "niet zeuren en doorbijten." Mensen die nooit klagen worden geprezen, iedereen wordt gestimuleerd om over zijn/haar grenzen te gaan. Soms denk ik dat het juist dáárom is dat sommigen meer gaan klagen, of medicatie gaan gebruiken.

Als je zegt "Ik heb buikpijn, dus ik ga niet mee stappen," vinden veel mensen gelijk dat je je aanstelt. Wie blijft er nu thuis voor een buikpijntje? (Terwijl dit eigenlijk gewoon goed voor jezelf zorgen is).

"Ik heb al weken last van mijn buik en volgens mij is het niet goed met m'n darmen. Ik slik medicijnen, dus nu mag ik sowieso niet drinken van de dokter." Geef toe, als iemand dat zegt ben je veel minder geneigd om te zeggen "Hè toe, zet je er even overheen en ga gezellig mee."

Veel mensen accepteren pas dat je het wat rustiger aan doet als je iets 'ergs' hebt.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:22

Ik heb niet alles gelezen maar ben het deels met je eens.
Ik ken zelf mensen die van alles verzinnen (ook kanker) om wat aandacht te krijgen, dat is gewoon ziek. :=
Maar zelf heb ik reuma, en als ik mijn medicijnen niet slik kan ik niks, dus ik "moet" wel. Als ik een rolstoel zit in bv. de dierentuin dan word ik aangekeken want mensen zien niks aan de buiten kant, en dat is ook vervelend!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:25

Resistance schreef:
Ik ken ook iemand die beweert dat hij een glutenallergie heeft. Er komen dan weer 10 pillen per maaltijd uit de kast, terwijl wij hem een keer gewoon iets met gluten hebben zien eten, zonder dat hij het doorhad. Hij had nergens last van. Vervolgens moest er wel de hele tijd apart voor hem gekookt worden. Hij eet echt verschrikkelijk veel, ongezond veel. Het is inderdaad begrijpelijk dat je last krijgt als je in één maaltijd eet wat vier mensen op één dag eten (niet overdreven).

Tuurlijk, je hebt 1 x gezien dat die persoon iets met gluten at, dus het is niet waar... Hoe kort door de bocht kun je zijn?!
Daarbij is het echt heerlijk om zonder gluten te eten, dat wens je iedereen toe bleh!
Wat een walgelijke post zeg!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:19

Hier walg ik dus van. Ik heb zoals eerder vermeld heel veel allergieën. Waaronder ook de glutenallergie. Maar ik heb ook aangegeven dat ik keuzes moet maken. En ja ik eet daarom ook wel eens iets met gluten. Maakt mij dat een leugenaar? Ik mag geen melk, geen suiker, geen gluten, weinig eiwitten ga zo maar door. Bah, bah, bah. Eerst denken dan praten.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:37

Helemaal mee eens, erg zonde dat er zo word geoordeeld...
Ik ga nu niet met mijn vinger wijzen, wie wat zegt!
Maar nu worden andermans 'problemen' hun eigen probleem gemaakt.
Hoe kun je nou in iemands hoofd kijken wie wat voelt, dat kun je nou eenmaal niet invullen. Leven en laten leven, kost alleen maar onnodige energie voor elkaar!
Ik vind namelijk niet dat ik het recht heb, om alles op een weegschaal te gaan leggen wie zieliger is en wie 'niks' mankeert!

Het lijkt hier wel een juryhokje.. Jammer dat we geen winstpunten krijgen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:49

ja klopt mijn oom heeft ook glutenalergie en hij eet toch zo heel af en toe een klein stukje vla ofzo maar als hij meer eet heeft hij de hele dag verder enorme buikkrampen etc.
Hij zoekt doorgaans gewoon voor glutenvrije dingen en gelukkig bestaan ze steeds meer. hij slikt er verder wel geen pillen voor maar wederom is dat ieders eigen keur

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:53

leestmee schreef:
Door de meningen van sommigen hier en dus ook in de buitenwereld kijk ik dus wel uit om iets te zeggen over mijn aandoening (wow zwaar woord ) en handicap (wow nog een zwaar woord)
Omdat mijn ervaring is dat ik er genadeloos op afgestraft en op aangekeken word.
Je ziet zo 1 2 3 aan mij niets wat niet betekent dat er met mij niets aan de hand is.

klopt aan mij zie je het en merk je het doorgaans ook niet ondanks dat het 24/7 aanwezig is.
Ik hoor zelfs mensen altijd zeggen die me al heel lang kennen (niet perse wekelijks op bezoek komen ofzo)

Heb jij dat echt?! had ik nooit gedacht!

Ik vertel het aan mensen die het beter kunnen weten om te begrijpen waarom ik soms doe zoals ik doe. Helaas is dat wel een groot nadeel van bijvoorbeeld internetdating.
een van de eerste dingen die gevraagd word is welk werk je doet. Ik werk niet en dan komt de vraag waarom niet. Nu ben ik 80/100% afgekeurd en dan willen ze natuurlijk weten waarom. Lastige is dat het bij mij vaak wel handig is als ze het voor een eerste afspraak weten maar je word dan heel snel bevooroordeeld helaas en vele hebben dan hun oordeel al klaar terwijl het in de realiteit mee valt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:26

tja het is lastig uitteleggen....zeker als mensen je er op veroordelen maar dan moet je maar eens wachten tot die personen zelf iets krijgen denk ik dan bij mezelf!
Ik heb het al een paar keer gezien en dan vergaat voor hun de wereld..(.begrijpelijk) en is het alle hens aan dek want het is zo erg en vervelend.
En als je dan zegt daar loop ik nu jaren tegen aan dan heb je geen respect voor hun,terwijl hun echt ook zo begrip vol niet waren voor anderen daar baal ik dan van!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:54

Ja kwita, dat noem ik karma.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 01:06

Moet zeggen dat ik door dit topic heel veel ik-ik-ik lees, en dat de ik-jes zich toch wel aangesproken voelen, terwijl dit mijns inziens niet bedoeld word door de TS.

Wat iemand wil slikken/ roken om zich beter te voelen moet een ieder weten.
Of het nou om paracetamol gaat of heroine.

Maar iedereen beleefd pijn en klachten op zijn/haar manier. In de zorg moet je vragen naar een VAS score (pijn score) 0 is geen pijn en 10 is verschrikkelijk. Een patiënt met bewegingsdrang (wat duid op pijjn) en in mijn ogen echt veel pijn kan een VAS 4 aangeven, terwijl een ander doodleuk met zijn tablet ligt spelletjes te spelen een VAS 8 aangeeft. Ook al zeg je dat je bij 8 toch al nagenoeg de grond door moet gaan van de pijn. Zij ervaren dat zo, niemand is gelijk. De VAS 4 zal terughoudend zijn in medicatie terwijl de VAS 8 al bijna aan de morfine kan/wil..

Maar ja ook ik zucht wel eens diep en tel tot 20 bij patiëten die liggen met een ontsteking aan het aanstel :') (Verpleegkundigen en verzorgenden zullen de grap alleen snappen) Maar dat heeft helemaal te maken met je eigen instelling. Maar je kan een mens niet vormen naar jou ideën.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:20

Het gaat hier niet om de ik-jes het gaat er om dat je niet altijd zomaar iets moet roepen.. Daar kun je mensen enorm mee kwetsen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:47

Waarom zou je dat niet mogen roepen dan? Blijkbaar draait het er wel om. Want als je je niet aangesproken voelt, dan voel je je doorgaans ook niet gekwetst, en zo te lezen voelt helft bokt zich aangesproken, en moeten zich direct verantwoorden??

TS heeft de mening dat er te snel naar medicatie gegrepen word en vraagt of er meer mensen dit vinden?. Of het normaal is dat als je niet ziek bent (lees verkouden/griep) je dat bent door preventief medicatie slikken?.. En promt lees ik door 12 pagina's heen alle ziektes die de bokkers hebben met ik dit - ik dat - ik zus - ik zo en welke medicatie hier bij geslikt word, tja..
Je kan het ook langs je heen laten gaan, want dit heeft toch geen betrekking op jou?? Jij bent afhankelijk van jou medicijnen. Maar daar zegt de TS toch niks over.

Zij mag die vraagstelling gerust doen, het is ook een stuk ontwetendheid en die is denk ik nu voor haar wel de wereld uit geholpen. Maar denk niet dat de insteek was dat er direct een gehele ziekte geschiedenis naar voren komt van half bokt. Denk alleen dat de vraag stelling wat anders geformuleerd had kunnen worden. Maar zoals ik al zei, het heeft helemaal te maken met hoe je zelf bent, maar ook hoe te koop je er mee wilt lopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:49

Het gaat wel over die mensen. Want TS heeft 't over mensen die 'onnodig' medicatie slikken, of die 'zeuren' over vage klachten, of die de ene dag iets 'mankeren' en de volgende dag niet meer. Wat al die 'ik-jes' in dit topic proberen te zeggen is dat het vaak helemaal zo makkelijk niet is om onderscheid te maken tussen iemand die zich echt aanstelt, of iemand die misschien toch wél iets mankeert. En dat je dus heel voorzichtig moet zijn met dergelijke oordelen, omdat je het heel gemakkelijk bij 't verkeerde eind kan hebben. En daarom halen ze allerlei voorbeelden aan om te illustreren hoe sommige aandoeningen werken, om te laten zien dat het soms net aanstellerij kan lijken maar dat echt niet is.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:18

Dani schreef:
Het gaat wel over die mensen. Want TS heeft 't over mensen die 'onnodig' medicatie slikken, of die 'zeuren' over vage klachten, of die de ene dag iets 'mankeren' en de volgende dag niet meer. Wat al die 'ik-jes' in dit topic proberen te zeggen is dat het vaak helemaal zo makkelijk niet is om onderscheid te maken tussen iemand die zich echt aanstelt, of iemand die misschien toch wél iets mankeert. En dat je dus heel voorzichtig moet zijn met dergelijke oordelen, omdat je het heel gemakkelijk bij 't verkeerde eind kan hebben. En daarom halen ze allerlei voorbeelden aan om te illustreren hoe sommige aandoeningen werken, om te laten zien dat het soms net aanstellerij kan lijken maar dat echt niet is.

Dat dus. Dank voor je heldere uitleg.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:46

Ja heel fijn, dat bedoelde ik inderdaad te zeggen!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:23

Ik heb nergens namen gelezen in het topic waar TS het over zou moeten hebben.
Maar mij prima hoor. En ja begrijp best dat diegenen dat willen uitleggen waarom ze wel of geen medicijnen slikken. En waarom je je de ene dag beter voelt dan de andere. Mij hoef je daar niet van te overtuigen :) Daar dien je gewoon voorzichtig mee te zijn. Ook ik heb er in mijn vak wel eens naast gezeten, een mens inschatten is het moeilijkste wat er is zoalang je niet voelt wat de persoon voelt/ ervaart.. Ik zie het misschien wat te nuchter in, en lees wat meer onschuld in de openingspost dan dat de ik-jes doen misschien een tikkeltje hoogdravend van ts, en op basis daar van vind ik dat velen zich snel aangesproken voelen en daarbij verplicht voelen zich te verklaren, terwijl de post niet berust is op al die personen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:47

De post misschien niet, newt, maar veel mensen hebben hetzelfde verwijt van mensen in hun omgeving gehoord. (Of opgevangen dat het achter hun rug om gezegd werd.)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:11

Kijk, dat iedereen anders in het leven staat prima!

Maar er zijn soms mensen daar weet je al van als ze op bezoek komen dat ze het 95 procent van de tijd/gesprek het over hun ziektes gaan hebben, en die zichzelf heel zielig vinden.
Merk dat ik zelf dat soort mensen steeds meer uit de weg ga, dat negatieve gedrag vind ik persoonlijk gewoon niet fijn. Ik hoorde laatst voor het eerst het woord "energie-vampiers".

Dat woord kende ik niet, maar inderdaad, dat komt overeen met wat je in de nabijheid van sommige mensen ervaart. Soms is het net alsof sommige mensen die ziek zijn (en het daar de hele tijd over hebben) energie uit je trekken.
Ik voelde me soms uitgeput als bepaalde mensen op bezoek geweest waren.
Nu kan ik dat plaatsen, en ik zorg ervoor dat ik in een gesprek over de kwaaltjes daar niet meer (of niet meer te diep) op inga.

Dat mensen ziek zijn is een ding, maar hoe ze ermee omgaan een ander!
En dan is het mijn keuze hoe ik met die mensen omga.
Leven en laten leven...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:37

Dani schreef:

nou hier zo iemand weke delen reuma en artrose in de rug en het is echt zo de ene dag voel ik me goed de andere dag kan ik wel janken en het staat of valt met het weer!(vocht)
verklaren kan ik het zelf ook niet (en vroeger had ik zo iemand een aansteller gevonden) en kan de reakties wel begrijpen maar het is soms wel kwetsend.
Maar ik kan het zelf ook niet verklaren en dan denk ik wel eens wacht maar tot het jou beurt is...ieder krijgt zijn ding welke aandoening/ziekte dan ook! -O-