Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:57

Anoeska schreef:
Mensen die verslaafd zijn (bv kettingrokers) komen helemaal niet in aanmerking voor een donorlong.

muntdrop schreef:
In het topic is al eerder benoemd dat deze mensen überhaupt niet op de wachtlijst komen of helemaal onderaan

Dat behoeft toch enige nuance.

NTS schreef:
Rokers en alcoholisten moeten zes maanden gestopt zijn met roken/drinken, voordat ze op de wachtlijst komen voor een transplantatie.

Dus 50 jaar lang de ene peuk met de andere aanmaken en oproken en dan 6 maanden stoppen om een nieuwe long te incasseren, het kan dus gewoon. Even gechargeerd. Over de plaats op de wachtlijst (hoe hoog op de lijst) wordt niet gesproken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:59

Anoeska schreef:
Ik vind je niet meteen egoïstisch, maar wel een beetje kortzichtig. Je zou ook uit kunnen zoeken of je aannames wel kloppen. Mensen die verslaafd zijn (bv kettingrokers) komen helemaal niet in aanmerking voor een donorlong.

Het gaat niet specifiek om jou, maar wel om al die misvattingen die ik hier lees (zag net iemand die dacht dat de organen uit een levend lichaam gesneden werden, en dat je dan heel veel pijn zou hebben... :?)

Er is best veel informatie te vinden, bv: http://www.transplantatiestichting.nl/v ... splantatie

Ik heb er al veel over gelezen en veel presentaties bijgewoond, daarom sprak ik ook van het 'klassieke' voorbeeld om te benadrukken dat je nooit weet bij wie je organen terecht komen (en als ik het goed heb, voor nabestaanden is dit een moeilijke procedure om hier achter te komen). Dit is wat mij ook tegenstaat van het donor zijn en ik het daarom ook niet doe (voor een vreemde).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:00

wat ik erg jammer vind is dat mensen mijn vraag negeren..

aan de niet-donoren.

wat doe je straks als je een schattig kleintje hebt rondlopen van pak m beet 6 jaar oud
en ze heeft beenmerg nodig of een nier..

en jij blijkt haar enige match te zijn. Blijven jullie principes dan ook in stand, zoals nee is nee, of de natuur heeft een foutje gemaakt?

of andersom

je kindje is nog steeds 6 jaar oud en jij blijkt ziek te zijn.. Nee geen kanker, maar zonder nieuw hart ga je het niet redden..

is het principe van niet willen ontvangen dan nog steeds belangrijk dan het feit dat je kindje zonder moeder zal moeten opgroeien?

die vraag zie ik nauwelijks beantwoord worden..

Dit gaat namelijk niet of iemand zijn kind een donororgaan zou onthouden, zolang je zelf maar niet hoeft te doneren.. maar om wat er gebeurd als het iets van jouw nodig zal hebben als niet-donor

----------------------

en als je op deze vraag toch aan het twijfelen raakt.. onthoud dan alsjeblieft door 'geen donor' te kiezen.. dat door jou keuze ook een ander kindje zijn/haar moeder kan kwijtraken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:01

Hetzelfde als dat deze doelgroep jaarlijks een tegemoetkoming van het CAK ontvangen. En die er ook maar alles aan blijven doen qua roken. Dus in principe niet eens recht hebben op die compensatie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:02

Er is hier al door meerderen benoemd dat dit onderaan de wachtlijst is. Daarnaast zijn er nog meer dingen die bepalen waar je op de wachtlijst komt. Ik heb een vermoeden dat leeftijd daar ook en rol inspeelt, op je 65e kom je dan vast niet meer snel in aanmerking.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:03

Air schreef:
Er is hier al door meerderen benoemd dat dit onderaan de wachtlijst is.

Maar de onderbouwing daarvoor ontbreekt nog.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:06

Elena, voorbeeld 1

Beenmerg kan iemand levend geven dus dat zou ik toestaan en een match met mijn nier ook. Ik denk dat ik sws wel donor zou zijn voor familie.

Voorbeeld 2
Nee ik hoef geen nieuw hart! Ook al is mijn kindje 6. Mijn kindje zal mij missen! Maar zonder mij zal hij ook door leven. Schijnbaar is het voor mij dam de tijd om te gaan. Maar dat voelt meer als een geloofskwestie denkik

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:06

Mijn schoonmoeder heeft vorig jaar haar (2e) donornier ontvangen, maar deze 2e nier is bij leven gegeven dmv een cross over programma. Nu is dat uiteraard niet mogelijk met een hart (daar heb je er immers maar 1 van), maar ik denk wel dat dit iets is dat meer bekendheid kan gebruiken. Bij mijn schoonmoeder was het een groepje van 8 personen; 4 ontvingen en 4 gaven.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:07

Tsja, ik twijfel nog heel erg, weet me er echt nog geen raad mee. Heb een tijd geleden de brief gekregen en hij ligt nog steeds op de kast.
Ik weet het gewoon echt niet.

Van de ene kant vind ik het een mooi gebaar om iemand anders zijn leven te redden als ik er toch niet meer ben, maar van de andere kant voelt het zo 'incompleet' dan..
Alsof je nog maar een half lichaam hebt.

Het enige dat ik zeker weet over mijn dood is dat ik gecremeerd wil worden(het idee alleen al om onder de grond te liggen en opgevreten te worden door vieze insecten en weet ik wat allemaal, nee dankje..), maar ik ben er echt nog niet uit of ik nu wel of geen donor wil worden. Het is toch best wel een heftige keuze vind ik zelf..

En ElenaMM77; daar kan ik heel kort en bondig over zijn, want een klein 'schattig' kindje komt hier niet. Klaar. Daar ben ik 100% zeker van dus daar hoef ik me dan ook geen zorgen over te maken :)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 05-08-14 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:07

Sterker nog je komt definitief niet meer in aanmerking. Mijn oudtante kon na haar 70ste fysiek een donornier aan maar kreeg hem niet ivm de leeftijd. (wilde ze zelf ook niet hoor) Ze is een paar maanden geleden na 11 jaar spoelen overleden.

Weet niet de exacte leeftijd maar ligt ergens rond de 65 a 70 jaar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:09

Air schreef:
Kijk nou eerst even waar ik op reageerde.... met reacties uit zijn verband halen heeft niemand wat aan.

En jij vraagt je af waarom sommige mensen vinden dat je fel reageert? :D Nu vind ik deze opmerking niet echt fel, maar hij had best anders gemogen :)
purny schreef:
Ja maar stel, je hebt een nier afgestaan en je krijgt een ongeluk waardoor je andere enigste nier het niet meer overleefd, wat dan?
Je hebt niet voor niks 2 van die dingen gekregen, dus blijft het bij mij zitten waar het zit.

Dat is idd een afweging die je moet maken. Ik meen trouwens, maar dit is al weer zo lang geleden dat ik het niet meer met zekerheid durf te zeggen, dat zulke mensen voorrang krijgen bij een nieuwe nier. Maar goed.. ja het blijft een afweging je je moet maken.

Je hebt wellicht wel 2 van die dingen gekregen, maar sommige mensen hebben er drie :D En heel soms werken ze alle drie zelfs :D 'Foutje' bij de celdeling. En je lijf maakt ook dingen die wij niet meer nodig hebben, maar het zit er nog steeds. :D Er zijn zelfs organen die bij een stukje afsnijden weer 'groeien' . :D

Moet er wel eerlijkheidshalve, bij zeggen dat we op het punt stonden om te kijken wie wel/niet matchte toen het niet meer nodig bleek te zijn. Ik heb of wij hebben dus niet op een operatietafel gelegen oid, hoor. Iedereen was zo bezig met die nieuwe nier die hij nodig had en de donorlijst zou nog langduren dus werd er binnen familie en vrienden gevraagd. Niemand die op dat moment nog dacht aan de bloedprop die hij al jaren had.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-08-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:09

Salsa schreef:
Sterker nog je komt definitief niet meer in aanmerking. Mijn oudtante kon na haar 70ste fysiek een donornier aan maar kreeg hem niet ivm de leeftijd. (wilde ze zelf ook niet hoor) Ze is een paar maanden geleden na 11 jaar spoelen overleden.

Dat is niet juist.

Het wordt per individueel geval bekeken. Er zijn hooguit richtlijnen voor, geen harde grenswaarden.

Bron:
NTS schreef:
Hiervoor geldt geen strenge leeftijdsgrens. Vaak wordt 70 jaar gehanteerd als globale richtlijn. Per individuele patiënt wordt door de behandelend arts beoordeeld of iemand op de wachtlijst wordt geplaatst.

http://www.transplantatiestichting.nl/v ... splantatie

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:10

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:10

FlyAway schreef:
Air schreef:
Er is hier al door meerderen benoemd dat dit onderaan de wachtlijst is.

Je moet het ook niet zien als een 'aftellijstje'. Een donororgaan gaat in eerste instantie naar de patiënt waar dit orgaan het beste bij past. Pas bij gelijke geschiktheid zal gekeken worden naar wachttijd (heel erg samengevat natuurlijk)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:13

SuperAssie schreef:
Tsja, ik twijfel nog heel erg, weet me er echt nog geen raad mee. Heb een tijd geleden de brief gekregen en hij ligt nog steeds op de kast.

Van de ene kant vind ik het een mooi gebaar om iemand anders zijn leven te redden als ik er toch niet meer ben, maar van de andere kant voelt het zo 'incompleet' dan..

Het enige dat ik zeker weet over mijn dood is dat ik gecremeerd wil worden(het idee alleen al om onder de grond te liggen en opgevreten te worden door vieze insecten en weet ik wat allemaal, nee dankje..), maar ik ben er echt nog niet uit of ik nu wel of geen donor wil worden. Het is toch best wel een heftige keuze vind ik zelf..

En ElenaMM77; daar kan ik heel kort en bondig over zijn, want een klein 'schattig' kindje komt hier niet. Klaar. Daar ben ik 100% zeker van dus daar hoef ik me dan ook geen zorgen over te maken :)

Gelukkig voel je niets als je dood bent :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:14

Anoeska schreef:
FlyAway schreef:

Je moet het ook niet zien als een 'aftellijstje'. Een donororgaan gaat in eerste instantie naar de patiënt waar dit orgaan het beste bij past. Pas bij gelijke geschiktheid zal gekeken worden naar wachttijd (heel erg samengevat natuurlijk)

Ik zie dat ook niet zo. Dat wordt hier door sommigen wel gepredikt, maar dat is dus niet juist. De wachtlijst heeft helemaal geen volgorde. De wachtlijst is niet meer dan een lijst met mensen die op een orgaan wachten. Het is prima mogelijk dat iemand die onderaan de lijst staat eerder een orgaan ontvangt dan iemand die bovenaan de lijst staat.

Bron:
NTS schreef:
Het is niet mogelijk van tevoren aan te geven hoe lang een patiënt precies moet wachten op het orgaan waarvoor hij of zij op de wachtlijst is geplaatst of op welke plek op de wachtlijst de patiënt staat. Wel is bekend hoeveel personen wachten op een orgaan of weefsel.

http://www.transplantatiestichting.nl/t ... wachtlijst

Bedankt voor de link Air. Alleen de volgende keer kun je beter een link geven die jouw stelling onderbouwt, niet eentje die jouw stelling onderuit haalt :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:15

FlyAway schreef:
Salsa schreef:

Dat is niet juist.

Het wordt per individueel geval bekeken. Er zijn hooguit richtlijnen voor, geen harde grenswaarden.

Bron:
NTS schreef:
Hiervoor geldt geen strenge leeftijdsgrens. Vaak wordt 70 jaar gehanteerd als globale richtlijn. Per individuele patiënt wordt door de behandelend arts beoordeeld of iemand op de wachtlijst wordt geplaatst.

http://www.transplantatiestichting.nl/v ... splantatie

Oke dank voor de toevoeging.
Ik denk wel eerlijk gezegd dat dit komt door leeftijdsdiscriminatie die je met een harde leeftijdgrens stelt. Denk dat je in de praktijk heel weinig mensen boven de 70 gaat tegenkomen die voor een orgaan in aanmerking gaan komen of dit uberhaupt willen. Ze zijn natuurlijk al ziek en je moet vitaal en krachtig genoeg zijn om een orgaan te ontvangen omdat ze de kans qua afstoten zo klein mogelijk willen houden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:15

Air schreef:
SuperAssie schreef:

Gelukkig voel je niets als je dood bent :D

Dat weet ik wel, maar dat wilt nog niet zeggen dat ik nú niks voel, terwijl mij zo'n beetje 'verplicht' word de keuze te maken, aangezien het er wel op neer komt bij het sturen van die brief.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:16

SuperAssie schreef:
(..)
Het idee van de fik erin vindt je dus niet erg? :D

En wat betreft die brief.. Neem je tijd ervoor. Je hoeft niet nu te beslissen, ook niet morgen :) Al ligt die brief er over een jaar nog. En je kan ook altijd je keuze nog veranderen. :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:18

Salsa schreef:
Oke dank voor de toevoeging.
Ik denk wel eerlijk gezegd dat dit komt door leeftijdsdiscriminatie die je met een harde leeftijdgrens stelt. Denk dat je in de praktijk heel weinig mensen boven de 70 gaat tegenkomen die voor een orgaan in aanmerking gaan komen of dit uberhaupt willen. Ze zijn natuurlijk al ziek en je moet vitaal en krachtig genoeg zijn om een orgaan te ontvangen omdat ze de kans qua afstoten zo klein mogelijk willen houden.

Je zegt het zelf al, het criteria op basis waarvan iemand in zo`n geval niet op de lijst terecht komt, is omdat de patient in voldoende goede conditie moet zijn om de transplantatie te doorstaan, het gaat dus niet om de leeftijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:19

SuperAssie schreef:

speciaal voor jou wordt het dan je zus bij deze.. ligt al wat minder dichtbij, maar toch..
stel het is je zus of broer die op sterven ligt omdat de vraag zoveel groter is dan het aanbod..

en jij bent een geschikte match voor beenmerg (nier laat ik buitenbeschouwing, want jij zou een issue kunnen krijgen met je andere nier, dus we gaan even voor misbare onderdelen).

zeg je dan nog steeds, sorry maar ik doneer niet? Want dat betekent dat je broer of zus dan zal sterven. En in de wetenschap dat jij hem of had kunnen redden maar vanuit het principe 'ik doneer niet', valt hij/zij weg.

ik zou daar niet mee kunnen leven.. ook al kunnen mijn zusje en ik elkaars bloed soms drinken.. over een nier zouden wij heel goed moeten praten. niet alleen omdat ik er heel erg over twijfel.. maar dan wil ik wel weten wat voor medische zaken en ziekten etc er nog meer in haar rondsluimeren.. want een reserve onderdeel afstaan wat ik misschien zelf nog nodig heb als mijn andere nier slecht zou worden is al 1. maar wil ik dat risico ook lopen als zou blijken dat ze bijvoorbeeld op meerdere fronten een tikkende tijdbom is.. dat is het enige waar ik dan over zou twijfelen.. zaken die ik kan missen.. a.u.b. nemen.

en na mijn dood kan ik alles missen..
--------------------

levensrekkend medisch handelen dat sommigen aanhalen vind ik een heel ander punt..
ik ben zelf zeer zeker van mening dat de medische ontwikkeling zo ver gaat en we zoveel mensenlevens kunnen redden en rekken dat het eigenlijk ten koste gaat van de mensheid op den duur..
maar dat is een hele andere discussie, want daarbij komen ook pensioenleeftijden en kosten van bejaardenzorg, kosten van medische zorg etc etc etc om de hoek kijken en dat staat helemaal buiten
een orgaandonatie of ontvangst om iemand die verder gezond is behalve dat het hart niet goed werkt te redden en een kans op een mooi gezond en productief leven te geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:20

FlyAway schreef:
Bron:
NTS schreef:
Het is niet mogelijk van tevoren aan te geven hoe lang een patiënt precies moet wachten op het orgaan waarvoor hij of zij op de wachtlijst is geplaatst of op welke plek op de wachtlijst de patiënt staat. Wel is bekend hoeveel personen wachten op een orgaan of weefsel.

http://www.transplantatiestichting.nl/t ... wachtlijst

Bedankt voor de link Air. Alleen de volgende keer kun je beter een link geven die jouw stelling onderbouwt, niet eentje die jouw stelling onderuit haalt :D

Dat je een klein gedeelte van de tekst quote en het zo tot jouw waarheid verdraaid is wat anders he. :+ Waar je blijkbaar overheen hebt gelezen:

Citaat:
In Nederland staan meer dan 1200 ernstig zieke mensen op de wachtlijst voor een orgaan of weefsel. De gegevens van deze potentiële ontvangers zijn opgeslagen in een centraal computerbestand van de NTS. Het gaat hier om gegevens zoals:

bloedgroep
weefseltypering (HLA-groepen)
oorzaak van de ziekte
urgentie
gegevens over het ziekenhuis waar de patiënt wordt behandeld

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:21

elenaMM77 schreef:
wat ik erg jammer vind is dat mensen mijn vraag negeren..

aan de niet-donoren.

wat doe je straks als je een schattig kleintje hebt rondlopen van pak m beet 6 jaar oud
en ze heeft beenmerg nodig of een nier..

en jij blijkt haar enige match te zijn. Blijven jullie principes dan ook in stand, zoals nee is nee, of de natuur heeft een foutje gemaakt?

of andersom

je kindje is nog steeds 6 jaar oud en jij blijkt ziek te zijn.. Nee geen kanker, maar zonder nieuw hart ga je het niet redden..

is het principe van niet willen ontvangen dan nog steeds belangrijk dan het feit dat je kindje zonder moeder zal moeten opgroeien?

die vraag zie ik nauwelijks beantwoord worden..

Dit gaat namelijk niet of iemand zijn kind een donororgaan zou onthouden, zolang je zelf maar niet hoeft te doneren.. maar om wat er gebeurd als het iets van jouw nodig zal hebben als niet-donor

----------------------

en als je op deze vraag toch aan het twijfelen raakt.. onthoud dan alsjeblieft door 'geen donor' te kiezen.. dat door jou keuze ook een ander kindje zijn/haar moeder kan kwijtraken.

Ik heb "straks" geen kleintje van zes jaar oud, mag ik niet, wil ik niet, kan me daar dus ook maar heel beperkt in inleven gezien die keuze nooit voor mij zal worden. Kan je dus niet antwoorden.

Ik vind het straf dat donoren die zo spreken over respect zelf zo respectloos reageren. Iets met pot en ketel... Er zelfs keizersnedes bij halen. Alsof die persoon er wat aan kan doen dat diens moeder en dokter besloten hebben een keizersnede toe te passen... Wat wil je nou, dat ze zelfmoord plegen als ze met keizersnede ter wereld gekomen zijn?
En nee, ik ben niet met keizersnede ter wereld gekomen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-08-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:22

Air schreef:
Dat je een klein gedeelte van de tekst quote en het zo tot jouw waarheid verdraaid is wat anders he. :+ Waar je blijkbaar overheen hebt gelezen:

Citaat:
In Nederland staan meer dan 1200 ernstig zieke mensen op de wachtlijst voor een orgaan of weefsel. De gegevens van deze potentiële ontvangers zijn opgeslagen in een centraal computerbestand van de NTS. Het gaat hier om gegevens zoals:

bloedgroep
weefseltypering (HLA-groepen)
oorzaak van de ziekte
urgentie
gegevens over het ziekenhuis waar de patiënt wordt behandeld

Ja, en wat is nu je punt? Die informatie wordt opgeslagen in een centraal computer bestand. Hoe onderbouwt dat jouw uitspraak dat ze onderaan de lijst staan?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:22

elenaMM77 schreef:
SuperAssie schreef:

speciaal voor jou wordt het dan je zus bij deze.. ligt al wat minder dichtbij, maar toch..
stel het is je zus of broer die op sterven ligt omdat de vraag zoveel groter is dan het aanbod..

en jij bent een geschikte match voor beenmerg (nier laat ik buitenbeschouwing, want jij zou een issue kunnen krijgen met je andere nier, dus we gaan even voor misbare onderdelen).

zeg je dan nog steeds, sorry maar ik doneer niet? Want dat betekent dat je broer of zus dan zal sterven. En in de wetenschap dat jij hem of had kunnen redden maar vanuit het principe 'ik doneer niet', valt hij/zij weg.

ik zou daar niet mee kunnen leven.. ook al kunnen mijn zusje en ik elkaars bloed soms drinken.. over een nier zouden wij heel goed moeten praten. niet alleen omdat ik er heel erg over twijfel.. maar dan wil ik wel weten wat voor medische zaken en ziekten etc er nog meer in haar rondsluimeren.. want een reserve onderdeel afstaan wat ik misschien zelf nog nodig heb als mijn andere nier slecht zou worden is al 1. maar wil ik dat risico ook lopen als zou blijken dat ze bijvoorbeeld op meerdere fronten een tikkende tijdbom is.. dat is het enige waar ik dan over zou twijfelen.. zaken die ik kan missen.. a.u.b. nemen.

en na mijn dood kan ik alles missen..
--------------------

levensrekkend medisch handelen dat sommigen aanhalen vind ik een heel ander punt..
ik ben zelf zeer zeker van mening dat de medische ontwikkeling zo ver gaat en we zoveel mensenlevens kunnen redden en rekken dat het eigenlijk ten koste gaat van de mensheid op den duur..
maar dat is een hele andere discussie, want daarbij komen ook pensioenleeftijden en kosten van bejaardenzorg, kosten van medische zorg etc etc etc om de hoek kijken en dat staat helemaal buiten
een orgaandonatie of ontvangst om iemand die verder gezond is behalve dat het hart niet goed werkt te redden en een kans op een mooi gezond en productief leven te geven.

Beenmerg vind ik persoonlijk wat anders dan een orgaan. Bij beenmerg leef je nog, terwijl je bij een orgaandonatie 9/10 keer toch wel dood bent.
Beenmerg(en ook bloed) voor een bekende of familie zou ik zonder twijfel geven. Een onbekende daarintegen weet ik nog niet.
Van dat topic wat ik gezien heb hier op bokt is het toch wel een heftige bedoeling en ik kan het me niet permiteren om weken uit de running te zijn, hoewel dit voor een familielid natuurlijk wel anders ligt.