SuperAssie schreef:En ElenaMM77; daar kan ik heel kort en bondig over zijn, want een klein 'schattig' kindje komt hier niet. Klaar. Daar ben ik 100% zeker van dus daar hoef ik me dan ook geen zorgen over te maken

speciaal voor jou wordt het dan je zus bij deze.. ligt al wat minder dichtbij, maar toch..
stel het is je zus of broer die op sterven ligt omdat de vraag zoveel groter is dan het aanbod..
en jij bent een geschikte match voor beenmerg (nier laat ik buitenbeschouwing, want jij zou een issue kunnen krijgen met je andere nier, dus we gaan even voor misbare onderdelen).
zeg je dan nog steeds, sorry maar ik doneer niet? Want dat betekent dat je broer of zus dan zal sterven. En in de wetenschap dat jij hem of had kunnen redden maar vanuit het principe 'ik doneer niet', valt hij/zij weg.
ik zou daar niet mee kunnen leven.. ook al kunnen mijn zusje en ik elkaars bloed soms drinken.. over een nier zouden wij heel goed moeten praten. niet alleen omdat ik er heel erg over twijfel.. maar dan wil ik wel weten wat voor medische zaken en ziekten etc er nog meer in haar rondsluimeren.. want een reserve onderdeel afstaan wat ik misschien zelf nog nodig heb als mijn andere nier slecht zou worden is al 1. maar wil ik dat risico ook lopen als zou blijken dat ze bijvoorbeeld op meerdere fronten een tikkende tijdbom is.. dat is het enige waar ik dan over zou twijfelen.. zaken die ik kan missen.. a.u.b. nemen.
en na mijn dood kan ik alles missen..
--------------------
levensrekkend medisch handelen dat sommigen aanhalen vind ik een heel ander punt..
ik ben zelf zeer zeker van mening dat de medische ontwikkeling zo ver gaat en we zoveel mensenlevens kunnen redden en rekken dat het eigenlijk ten koste gaat van de mensheid op den duur..
maar dat is een hele andere discussie, want daarbij komen ook pensioenleeftijden en kosten van bejaardenzorg, kosten van medische zorg etc etc etc om de hoek kijken en dat staat helemaal buiten
een orgaandonatie of ontvangst om iemand die verder gezond is behalve dat het hart niet goed werkt te redden en een kans op een mooi gezond en productief leven te geven.