Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:27

Emmaa_ schreef:
Natuurlijk zijn er asocialen, maar voor zover ik weet houden de meeste rokers echt wel rekening met niet-rokers toch? Als ik op een terras zit blaas ik mijn rook naar boven of zorg ik dat ik ergens ga zitten waar ik het makkelijk weg kan blazen zonder dat iemand er last van heeft.

Dat doe ik niet eens, maar ik weet dat bij de cafés waar ik kom mensen weten dat er nu eenmaal mensen roken op het terras...
Als ik in gesprek ben blaas ik altijd naar boven, zelfs al is het met een roker, rook in je gezicht geblazen krijgen is nooit leuk :n

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:36

Peuk schreef:
Ik rook, maar ik moet zeggen dat zulke dingen me nooit opvallen bij rokers. Ik denk dat hier alleen sprake van is als je al vele jaren rookt. Daarbij overkomt het niet-rokers ook. Ik denk dat anti-rokers zich vooral minder druk moeten maken over mensen die roken. Ieder z'n ding en het is je eigen verantwoordelijkheid.

Toepasselijke naam :+

Maar even serieus, als ik een nieuw persoon ontmoet zie ik zo of hij/zij rookt,

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:38

Angeliquee18 schreef:
Ik geloof best dat stoppen beter voor je is. En ik ben ook zeker van plan ooit is een keer te stoppen.
Maar ik ga me zelf niet pesten. En ook niet stoppen want dan ben ik gezonder.
K*nker krijg je ook als je niet rookt,
Wat denk je van al die uitlaatgassen op de wereld, en al die frabrieken met rookschoorstenen
Al die chemische troep wat in eten word gestopt. Laten ze daar maar is druk om maken.

Die filmpje met dat gehoest. Mijn vader klonk net zo
Maar ben er ook van overtuigd, als hij nooit had gerookt.
Had hij net zo dood gegaan.

Iedereen weet dat mensen die roken een veel hoger risico hebben op (long)kanker. Gek eigenlijk dat toch nog zoveel mensen die kankerstokjes roken en dat ook van hun dierbaren niet erg vinden.

Ik ben trouwens geen anti-rook demonstrant alleen denk ik dat we wel realistisch moeten blijven.

Onderstaand een stukje van wiki.

Actief roken

In de jaren vijftig werd door onderzoek van met name Sir Richard Doll aannemelijk gemaakt dat de belangrijkste oorzaak van longkanker roken is, vooral van sigaretten. In 87% van de gevallen van longkanker is roken de oorzaak. Roken werkt sterk risicoverhogend. Vrouwen die roken hebben ongeveer 12 keer zoveel kans op het krijgen van longkanker als vrouwen die nooit gerookt hebben (Shopland et al., 1999 ). Voor mannen is die kans zelfs 22 keer hoger. De latentietijd tussen roken en longkanker is gemiddeld twintig tot dertig jaar. Zo is de huidige daling van de sterfte aan longkanker bij mannen vooral het gevolg van de daling in het roken die al enkele decennia geleden is ingezet. Ook de duur van de blootstelling is van belang. Zo lijkt de duur van het roken een groter risico op het krijgen van longkanker te hebben dan het aantal gerookte sigaretten (Peto, 1986). Het risico neemt weer af als de blootstelling wordt weggenomen (dus als men stopt met roken). [2]

Passief roken

Passief roken is meeroken door de rook van sigaretten (van de omgeving) in te ademen. Waarschijnlijk verhoogt het inademen van de rook van anderen ook het risico op longkanker. Mensen die zelf niet roken maar regelmatig blootgesteld worden aan passief roken hebben waarschijnlijk een 20 à 30% hogere risico om longkanker te krijgen dan mensen die niet roken en niet blootgesteld worden aan passief roken, naast een verhoogd risico op heel wat andere aandoeningen[3].

Angeliquee18

Re: Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:49

Ik geloof best dat er meer risico is ja. Maar dat is nog met zoveel dingen zo.
En ik weet ook vrijwel 99.9 % zeker. Al had mijn vader nooit gerookt. Had die als nog dood gegaan aan kanker.
Dus nee, het zegt mij niks ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:51

Maar: wanneer rook je mee? Als je structureel als niet roker met je collega mee gaat het rookhok in? Of als er op het station een x iemand naast je staat te roken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:52

Tabaluga, de jaren vijftig? Ik denk zo maar dat er nu al lang andere schadelijke(re) stoffen in de lucht hangen dan die ene keer per week dat een niet roker mee-rookt ;).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:53

LadyMadonna schreef:
Maar: wanneer rook je mee? Als je structureel als niet roker met je collega mee gaat het rookhok in? Of als er op het station een x iemand naast je staat te roken?

Ik denk dat alles wat je binnenkrijgt ongezond is, hoe minder hoe beter dus.
Zelf adem ik liever gezonde lucht in en ga dan ook echt een stukje wandelen als iemand naast me staat en ik ruik de rook..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:56

Azmay: uiteraard, maar van een keer naast een roker staan val je niet direct om.. (Muv astma patiënten)

Mijn punt is meer dat het fenomeen meeroken imo zwaar overdreven wordt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:13

Alleen pagina's 1 en 2 en de laatste 3 gelezen....

Ik "mis" in de hele discussie over verslavingen eigenlijk de vergelijking met alcohol. Zie van alles over overgewicht, eetverslaving, maar "mis" daarbij alcohol of andere verslavingen. Bv. werkgevers proberen roken te ontmoedigen, maar ook alleen maar in hun eigen voordeel: omdat rokers in de baas zijn tijd staan te roken. Maar vervolgens organiseren ze wel een of andere borrel ter gelegenheid van what ever en laten ze wel velen met teveel alcohol op in de auto stappen. Vaak zijn het nog papa's en mama's met kindertjes ook. Dat vind ik pas erg.
Of het comazuipen, gebruik van GHB etc.

Ik ben zelf ex-roker, nu 10 maanden gestopt en verwacht niet dat ik ooit weer zal gaan roken. Ben blij dat ik niet meer hóef te roken.
Het meest irritante is dat je ook als ex-roker een stempel krijgt en zeggen rokers en niet-rokers met regelmaat: 'wist je dat ex-rokers vaak het ergste zijn qua anti-roken?'. Wat moet ik met die info?

En ja, ik zie er tegenop om tijd door te moeten brengen met rokers. Heb laatst enthousiast ja gezegd tegen een spelletjesavond met een paar vriendinnen en later bedacht ik me dat ze allemaal roken...en eerlijk gezegd, zie ik daar echt giga tegenop. Loop nu al te bedenken dat ik dan een bepaald setje kleren maar niet moet wassen, zodat het meteen in de was kan en ook die dag niet in de ochtend douchen, maar dan in de avond, als ik thuis ben. En als het niet bevalt, zeg ik volgende keer nee, tenzij het bij iemand is waar binnen niet gerookt wordt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:20

Och och och, ja roken is ongezond. Dat is zo ondertussen wel duidelijk. Maar sorry hoor, die foto van die meid slaat helemaal nergens op, links is gewoon niet gephotoshopt en een lekkere grijze kleur overheen gegooid. Ik rook al jaren, en zie op mijn lijf nog geen tekenen van wat er verteld wordt in de campagne. Zal er wellicht wel zijn, maar echt niet zo erg als men doet voorkomen. Er is geen hond die aan mij ziet of ik een roker ben als ik geen peuk in m'n hand heb.

Wat ik wel vies vind inderdaad is bij de schone (nog natte) was roken, dat gaat er helemaal inzitten. Getsie. Mijn was hangt lekker op zolder waar enkel gerookt wordt bij grote opruimingswerkzaamheden zo ongeveer 2 keer per jaar. Dus daar heb ik geen last van. Uiteraard stink je wel als je net gerookt hebt. Maar ik ken genoeg niet rokers, waarvan je bij een snufje van hun adem bewusteloos neervalt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:22

Lastig Imago! Heb je het ze verteld? Dan willen ze vast rekening met je houden!

Wbt alcohol, jij maakt hetzelfde punt als ik met ongezond eten. Hallo, niet-roken maakt je niet per direct gezond ofzo.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:24

Imago01 schreef:
Alleen pagina's 1 en 2 en de laatste 3 gelezen....

Ik "mis" in de hele discussie over verslavingen eigenlijk de vergelijking met alcohol. Zie van alles over overgewicht, eetverslaving, maar "mis" daarbij alcohol of andere verslavingen. Bv. werkgevers proberen roken te ontmoedigen, maar ook alleen maar in hun eigen voordeel: omdat rokers in de baas zijn tijd staan te roken. Maar vervolgens organiseren ze wel een of andere borrel ter gelegenheid van what ever en laten ze wel velen met teveel alcohol op in de auto stappen. Vaak zijn het nog papa's en mama's met kindertjes ook. Dat vind ik pas erg.
Of het comazuipen, gebruik van GHB etc.

Ik ben zelf ex-roker, nu 10 maanden gestopt en verwacht niet dat ik ooit weer zal gaan roken. Ben blij dat ik niet meer hóef te roken.
Het meest irritante is dat je ook als ex-roker een stempel krijgt en zeggen rokers en niet-rokers met regelmaat: 'wist je dat ex-rokers vaak het ergste zijn qua anti-roken?'. Wat moet ik met die info?

En ja, ik zie er tegenop om tijd door te moeten brengen met rokers. Heb laatst enthousiast ja gezegd tegen een spelletjesavond met een paar vriendinnen en later bedacht ik me dat ze allemaal roken...en eerlijk gezegd, zie ik daar echt giga tegenop. Loop nu al te bedenken dat ik dan een bepaald setje kleren maar niet moet wassen, zodat het meteen in de was kan en ook die dag niet in de ochtend douchen, maar dan in de avond, als ik thuis ben. En als het niet bevalt, zeg ik volgende keer nee, tenzij het bij iemand is waar binnen niet gerookt wordt.

Ik snap dat dit vervelend is. Misschien kun je vragen of ze bij de afzuigkap willen gaan roken als ze daar behoefte aan hebben? Dat is een stuk minder ongezellig dan dat ze met zn allen buiten gaan staan en heb jij er een stuk minder last van.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:39

Peuk schreef:
daantjuhhh schreef:
* steekt er nog maar eens 1 op :7

Nou echt he. Door dit topic te lezen krijg ik alleen maar meer zin om te roken. :+ Wat wordt er hier op een achterlijke manier afgegeven op rokers. Elke roker wordt ook gelijk over 1 kam geschoren haha. Ze stinken allemaal, ze hebben allemaal acne, ze walmen allemaal recht in je gezicht en ze roken op plekken waar iedereen er last van heeft.

Er zijn ook nette rokers hoor. Ik rook nooit binnen en ik vraag altijd of mensen er last van hebben. Daarbij, als je er last van hebt kun je er ook netjes iets van zeggen. En om te klagen dat mensen roken op bijvoorbeeld terras vind ik helemaal idioot. Je zit in de buitenlucht. Als iemand een ruft laat kan ik er ook weinig van zeggen, maar dat stinkt ook. :7 Er zijn zoveel dingen waar ik me aan erger bij andere mensen.. Ja pech dan. Gewoon de andere kant opkijken.

maar roken is gevaarlijk als je dat inademd van een ander. Dingen waar je je aan ergert is wat anders dan iets gevaarlijks.
ik erger me ook aan heel veel andere dingen, maar roken is gewoon heel ongezond een ruft veel minder :')
het boeit me ook eigenlijk niks dat mensen roken, als ik er maar geen last van heb en ze weten wat de risico's zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:57

Dat hangt er dus vanaf in welke mate je de rook binnen krijgt.
Sowieso worden de meeste schadelijke stoffen (met name teer) er al door de longen van de roker uit gefilterd. Dan verwaait er nog heel veel, dus imo zwaar overdreven (even buiten stank en astma patiënten om)
Ja, roken is slecht voor de gezondheid, maar je moet het ook niet groter maken dan het is.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:03

het word vaak nogal gedramatiseerd

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:04

LadyMadonna schreef:
Dat hangt er dus vanaf in welke mate je de rook binnen krijgt.
Sowieso worden de meeste schadelijke stoffen (met name teer) er al door de longen van de roker uit gefilterd. Dan verwaait er nog heel veel, dus imo zwaar overdreven (even buiten stank en astma patiënten om)
Ja, roken is slecht voor de gezondheid, maar je moet het ook niet groter maken dan het is.

Het gaat toch ook om de rook die uberhaupt van de sigaret af komt, toch niet alleen om de uitgeademde rook?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:06

De rook die daadwerkelijk van een brandende sigaret komt is helemaal te verwaarlozen.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je tijdens een verjaardag in een slecht geventileerde ruimte zit waar 15 van de 20 mensen roken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:06

Ik vind het prima als anderen roken, maar als ik niet mee wil roken dan vind ik het nogal asociaal om dan toch op openbare plekken te roken.

zoals discotheken, waar een enorm rokershok is staan ze alsnog te roken op de dansvloer. :roll: Of in mijn voorbeeld van net op de perrons op het station. Of mensen die bij de deur van een winkel gaan staan roken terwijl hun vriendin/vriend binnen is dat vind ik ookal zo raar. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:09

Marlinde, je eerste twee voorbeelden (tweede niet altijd) zijn verboden, dus dan toch roken (zéker binnen) valt bij mij ook onder asociaal. Je derde voorbeeld mag gewoon. En wat heb jij daar voor last van? Als je toevallig in die winkel moet zijn ben je er in twee seconden voorbij

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:10

LadyMadonna schreef:
Marlinde, je eerste twee voorbeelden (tweede niet altijd) zijn verboden, dus dan toch roken (zéker binnen) valt bij mij ook onder asociaal. Je derde voorbeeld mag gewoon. En wat heb jij daar voor last van? Als je toevallig in die winkel moet zijn ben je er in twee seconden voorbij

Nou die eerste twee daar hebben ze hier in de omgeving nogal lak aan. (die boeren van tegenwoordig. :') )

Ik heb het dan ook over winkeleigenaren die voor hun eigen winkel staan te roken, dat vind ik niet echt uitnodigend staan.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:12

als ik op het station rook sta ik of op de plekken die aangegeven staan of op een afstand van mensen dat ze echt geen last van mij hebben
en dat van de winkel.. aanstellen is ook een vak

EDIT: als het de eigenaar of personeel is vind ik het wel raar staan inderdaad
Laatst bijgewerkt door Esprit4 op 24-10-13 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:12

Helemaal mee eens, wij mochten vroeger ook alleen achter roken, zéker niet in werkkleding voor het restaurant. Maar goed, dat is de keuze van de winkel eigenaar en imo niet jouw zaak :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:25

Ik vind roken in de doorgang sowieso niet zo handig eigenlijk, ik vind het best als mensen gewoon buiten roken maar als er 10 meter voorgevel is en 2 meter deur waarom dan perce bij de deur staan. Ik vind het echt niet zo'n moeite om zonder extra zuchten even om je rookpluim heen te lopen maar dat moet dan wel kunnen. Als ik door die rookpluim heen moet heb ik daar op een slechte dag nog tijden plezier van en word je boos aangekeken als je even anders ademhaalt zodat je niet teveel rook meekrijgt of je moet hoesten van hun troep ^)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:10

Wbt roken in disco's, ik zie het ook vaak op feesten van ons waar ik vrijwilliger ben. Tegen de tijd dat je bij zo iemand bent als je je eenmaal door de menigte heen hebt geworsteld is de sigaret meestal alweer uit en weet je ook niet meer precies wie het was. Gelukkig houdt het gros zich er wel aan bij ons, en als ik het zie zeg ik er ook wat van. De meesten doen er ook niet moeilijk over (vaak denken ze dat het mag omdat ze bijvoorbeeld iemand anders hebben zien roken, die dat ook weer niet mag, maarja, zo steek je wel de rest aan)(of een rokende DJ, grafhekel aan -.- die kan je al helemaal niet terecht wijzen, maar goed, ander verhaal :P )

Nu we het toch over disco's hebben overigens, dat is sowieso niet helemaal de juiste plek voor iemand die astma heeft oid. Als ik licht sta te doen walmt er flink wat rook uit mijn rookmachine (geen echte rook dus maar van dat rookvloeistof), dat hoort erbij enzo (mijn lichtshow ziet er niet uit zonder :) ), plus dat het al snel benauwd is in een drukke ruimte waar veel mensen staan te dansen. Niks tegen jullie verder! Maar ik vraag me af of het veel uitmaakt dat er een paar man staat te roken (ook al mag dit niet)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:13

Ja vind de rook uit zo'n rookmachine altijd erger inderdaad.
En verder heb ik er niets op tegen als ze in een discotheek roken, krijg je tenminste niet zo snel van die zweetluchten overal... :')