Ik ben een stille meelezer in dit topic en kom even uit mijn meeleeshoekje gekropen
Een beetje offtopic, maar ik denk dat Raponsje beter weet dan wij hoeveel kcal TS verbrandt. Het is namelijk haar beroep.
Ik vind het echt top TS dat je wil afvallen en hier aan wil werken, maar erg gemotiveerd kom je in je posts niet over. Je denkt maar steeds dat mensen je aanvallen of kritiek geven terwijl de adviezen hier goed bedoeld zijn. Het is toch logisch dat je niet altijd even goed weet of iets een 'goede' keuze is of niet? Afvallen is een hele verandering van levensstijl, en das absoluut niet makkelijk... Iedereen moet dan zoeken naar de beste oplossingen

Niemand wil jou straffen door je worteltjes te voeren. Maar stop eens een tijd lang met alle snoep, koek, chips, troep, zoet beleg, etc. Je zal merken dat je lichaam bewust verlangt naar worteltjes of een salade met paprika, of een lekker stuk fruit

Een groter bewijs dat dat écht de goede eetstijl is, bestaat toch niet, als jouw lichaam het zelf weet?
Het is echt een stukje mentaliteitsverandering. Ik at vanavond aardappelen; vriendlief had zin in frietjes. Nou voor mezelf heb ik pompoenfrietjes gemaakt (gebakken in de oven). Niet omdat ik wil afvallen, maar wel omdat dat gezonder is voor mijn lichaam én ik het nog eens lekkerder ben gaan vinden ook.
En ja, ik heb deze week ook meer zin om in mijn bed te liggen gamen. Maar toch doe ik braafjes bijna elke dag krachttraining, omdat sporten voor je lichaam (en levensverwachting!) gewoon zo veel gezonder is.
Wil je het écht TS? Want zo komt t niet over... Probeer een beetje ruimdenkend te zijn, en ga werken aan hoe je over afvallen en eten denkt. Sonja Kimpen heeft héél leuke boeken hierover, en een erg motiverende Tumblr is die van bokker Rebel Jits (in haar onderschrift).