Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:04

SusanH schreef:
[naam] schreef:
Maar dat betelend dus dat je bijna alles moet laten liggen als je geen suiker meer wilt?
Er staat vaak dit:
Koolhydraten.... Zoveel gram
Waarvan suikers.... Zoveel.gram.

Die suikers zou je dan ook moeten vermijden dan toch?

Dat probeer ik nu net uit te leggen ;) dat is dus niet nodig. Je moet niet naar het tabelletje op de verpakiking kijken maar naar de ingredienten lijst. Bijna overal zitten namelijk suikers in, maar dat is niet perse hetzelfde als toegevoegde suiker.

Oke, top dankje. :) nu snap ik hem. Was al bang, overal waar ik keek zat wel suiker in (van de koolhydraten). xD

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:59

Alleen in thee, koffie en bronwater zitten geen suikers. Dan blijft er idd niet veel over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:00

SusanH schreef:
Alleen in thee, koffie en bronwater zitten geen suikers. Dan blijft er idd niet veel over :)

_/-\o_ _/-\o_ een top dieet toch :7

amber15

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:27

Mijn moeder had het over ahornsiroop. Zijn jullie hier bekend mee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:32

Nee, nooit gebruikt. Vind het best prijzig namelijk.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:37

Maar het is wel 'goed'?
En nog twee vraagjes:
Wat doen jullie op brood? Ik leef momenteel op kaas en pindakaas :')
We hebben rietsuiker staan. Dat is niet geraffineerd en dus wel toegestaan of is alle suiker slecht?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:45

phormicola schreef:
De agave siroop die in NL te verkrijgen is, is hetzelfde (of zelfs nog erger voor de suikerspiegel) als gewone suiker. Het is zwaar bewerkt en er zit niets goeds meer in.
Rauwe agave siroop is prima, maar dat kunnen wij hier niet krijgen :)

Ook die uit de reform winkel?!
Dat hadden ze er dan wel bij mogen zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:53

Rietsuiker doet precies hetzelfde in je lichaam als bietsuiker, beter niet gebruiken dus als je suiker wilt laten staan. Rietsuiker is trouwens ook gewoon geraffineerde suiker hoor :j alleen is bruine rietsuiker iets minder bewerkt dan de witte suiker die het meest gebruikt word.

Ahornsiroop is een prima natuurlijke zoetstof. Er zijn alleen imo voldoende goedkopere alternatieven te koop, die net zo veilig en gezond zijn. Bovendien heeft ahornsiroop wel een hoge glycemische index.

Wat doe ik op brood: smeerkaas, jam van Zonnatura, ukkie hazelnootpasta (te koop bij Ekoplaza) en af en toe suikervrije hagelslag van Cereal. En met heel goed etiketjes lezen zijn er ook sommige soorten vleeswaren waar geen dextrose, glucosestroop of suiker in zit dus die doe ik ook op brood.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:58

Bedankt, hier heb ik veel aan!
Je hebt het over goedkopere alternatieven voor ahornsiroop. Wat voor producten heb je het dan over? Stevia is niet goed mee te bakken en pure agave is niet te krijgen in Nederland las ik in het topic.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:08

Don_Zhivago schreef:
phormicola schreef:
De agave siroop die in NL te verkrijgen is, is hetzelfde (of zelfs nog erger voor de suikerspiegel) als gewone suiker. Het is zwaar bewerkt en er zit niets goeds meer in.
Rauwe agave siroop is prima, maar dat kunnen wij hier niet krijgen :)

Ook die uit de reform winkel?!
Dat hadden ze er dan wel bij mogen zeggen.

Ook die is idd geraffineerd :)

En wat is er mis met alleen koffie, thee en water drinken :o?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:20

Dat je ook wel eens iets wil eten ipv drinken :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:28

Oh, op die fiets :+

Je hebt ook nog Shiritaki noedels, vrijwel kcal-vrij en al helemaal geen suikers. Dat is het enige voedsel dat ik kan bedenken waar echt niets inzit.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:29

Wie volgt er trouwens nog meer de "ik eet suikervrij" maand van voedzo.nl?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:43

Ik kreeg een email van mijn schoonmoeder met een link naar Radar, erg interessant om te lezen wat fabrikanten op hun verpakkingen zetten en wat na onderzoek blijkt.
Bv Stevia;
Citaat:
6. Natrena Stevia
Eind vorig jaar won Natrena met deze pot zoetstof de foodwatch ‘Gouden Windei’ award, een prijs voor het meest misleidende product. Radar stond ook fronsend voor de schappen het etiket te lezen. ‘Stevia, zoet uit de natuur, op basis van de Stevia plant. De Stevia plant wordt al eeuwenlang door de oorspronkelijke bewoners van Paraguay gebruikt als zoetmiddel. Stevia is wereldwijd ontdekt vanwege zijn goede eigenschappen, het plantje is van nature 300x zoeter dan suiker en bovendien calorie-arm.’

Twijfelachtig: ‘Eindelijk een natuurlijke suikervervanger waar je niet dik of ziek van wordt!’ moeten veel mensen gedacht hebben. Maar de naam ‘STEVIA’ op de pot en het natuurgeschiedenisverhaaltje gaan over slechts 3 procent van de inhoud. De overige 97 procent is maltodextrine: een goedkoop vulmiddel dat ook wel bekend staat als de stofvorm van moutstroop. Pure stevia kan geconsumeerd worden door diabetici, maar de 97% procent maltodextrine heeft wel degelijk effect op de bloedsuikerspiegel. Bovendien is de pot behoorlijk duur voor zoveel goedkope vulling.

Hier kun je de rest lezen; http://www.trosradar.nl/uitzending/arti ... ht-top-10/

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:49

Klopt, stevia is de nieuwe "light", helemaal hip. En dat terwijl de stevia die Natrena verkoopt gewoon geen stevia is, het is pure bagger met een gore nasmaak :r

Ik had vroeger zelf stevia-plantjes, en gedurende de zomer snoeide ik de takjes om dan de blaadjes eraf te plukken. Die liet ik drogen en maalde ik fijn. Dan een theelepeltje op een pot thee van 1 tot 1,5 liter, en trekken maar! Dan heb je echte stevia in je thee, en wordt je thee langzaam aan zoeter, maar zonder vervelende nasmaak :9

Inmiddels drink ik m'n thee zelfs zonder stevia, dus plantjes heb ik niet meer, maar dat zou voor mij echt de enige manier zijn om iets met stevia te maken.
Alleen bakken met het gemalen blad heb ik nooit geprobeerd, omdat echte suiker toch een bepaalde chemische reactie aangaat met sommige andere onderdelen (in cake bijv.)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:32

Mijn vriendin is ook erg gedreven in zulke dingen. Zij had een pot agavesiroop bij de Ecowinkel gekocht. Bij de ingrediënten stond: pure agavesiroop.
Word je dan gewoon voor de gek gehouden?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:07

yep ;) Puur is het wel ja, ik bedoel, er zit niets anders in. Maar rauw en onbewerkt is het niet en laat dat nou net de enige gezonde variant zijn.
Je kan het overigens ook proeven, ik ben het gaan onderzoeken omdat ik het zo puur zoet vond smaken, zonder bijsmaakjes.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:12

SusanH schreef:

Voor de mensen die weleens wat anders willen drinken dan water, thee en koffie: mijn moeder heeft bij de Jumbo Optimel zonder zoetstoffen gekocht. Daar zit geen suiker in o.i.d.
Is erg lekker!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:26

Hebben jullie suggesties wat je voor de lekkere trek kunt eten? Chips en snoep eet ik normaal bijna niet maar 's avonds heb ik vaak wel zin in iets hartigs. Suiker wil ik vermijden en in fruit heb ik dan weinig zin maar wat dan wel? Veel notenmixen bevatten suiker en pure noten zijn bij de eko plaza erg duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:32

Er bestaam koekjes zonder suiker, dacht ik. Bij sommige bakkers.

Pfff vandaag wel lastig, overal wat ik wil eten zit suiker in... Toch wil ik volhouden (behalve nutella :Y) )

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:45

Misschien een bepaald soort toastjes met brie?
Vind ik altijd erg lekker!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:46

Die koekjes heb ik in huis maar ik heb geen zin om elke avond alleen een koekje te eten.

Amber15; inderdaad lekker maar brie is niet zo goed voor de lijn dus dat elke avond eten is geen optie, wel voor een keer hoor :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:52

Slankie dan? :D

Waar kopen jullie die koekjes zonder suiker?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:02

:') niet lekker maar wel een slim idee ;)

Bij de eko plaza heb ik muesli koeken gekocht zonder suiker, honing of iets in die richting. Goodie foods zal dat ook wel verkopen denk ik.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:14

Ik vreet dan altijd zo'n droog pakje toastjes leeg :') Lekker zout!