Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:17

Maar wat is gezond?
Een groot deel van de gewassen die gebruikt worden zijn genethischgemanipuleerd.
Wat betekend dat nou eigenlijk.
Soja bv wordt zo verbouwd dat ze tegen glyfosaat kunnen,het land wordt dus met roundup bespoten,onkruid gaat dood,maar soja niet.
Prachtig,en erg handig zou je zeggen.
handig wel,maar prachtig niet.
Het glyfosaat wordt namelijk wel door de plant opgenomen,en komt zo in de voedselketen terecht.
Grote kans dus dat jou soja drankje een glyfosaat besmetting heeft.
Flyfosaat wordt overigens biologisch afgebroken in AMPA`S....cumulatief,kankerverwekkend,en veroorzaker van oa parkinson,en ook nog eens grondwaterbelastend(dit speelt tijdens het gebruik van roundup)
Eet smakelijk.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:29

chevax schreef:
@Menino: hoeveel mensen ken je die daadwerkelijk verslaafd zijn aan iets? Is dat ook niet iets waardoor mensen hun eigen verantwoordelijkheid uit de weg gaan? "Ja, maar ik ben echt verslaafd aan chocola, dus kan ik niet minderen".

* Steekt vinger op :') ....

Ik lach altijd mijn rokende vrienden uit als ze het hele huis uitkammen voor een sigaret, inclusief half opgerookte sigaretten in de prullenbak en vervolgens stad en land af rijden om een pakje te bemachtigen...

Ik heb hetzelfde met eten, als ik koolhydraatvrij eet heb ik echt afkick verschijnselen... En als ik niet koolhydraat vrij eet ben ik een junk die haar hele huis ondersteboven haalt, toch iets anders eet en uiteindelijk naar de nachtwinkel rijd voor die reep chocola.

Wat niet wil zeggen dat ik mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen? Ik probeer van mijn verslaving af te komen, maar een keer weer koolhydraten eten en ik val zo weer terug in het junkie gedrag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:34

Ik aan pringels en chips, koop het soms, want als het in huis is, gaat de deksel er in de auto al af. :o .

Zit ook een verslavend stofje in, wat je laat blijven eten...en dat alleen al...

ruitje, als je de hoge concentratie cacao repen neemt? Die smaken echt sterk naar cacao en dat verzadeigd ook snel, want dat is de tricker in onze hersens. Elke dag een klein blokje is zelfs gezond!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-13 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:36

Dat stofje zit meestal niet in naturel chips. Misschien een tip :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:38

Ja, maar dat is juist de clou...ik neem ook vaak ipv de gezoute chips, maar dan moet ik gewoon weer een bus pringels, zeker als het 2 halen1 betalen is. Deden ze dat maar alleen met de echt gezonde en verse produkten, maar dar doen de supermarkten niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:39

papagroom schreef:
Maar wat is gezond?
Een groot deel van de gewassen die gebruikt worden zijn genethischgemanipuleerd.
Wat betekend dat nou eigenlijk.
Soja bv wordt zo verbouwd dat ze tegen glyfosaat kunnen,het land wordt dus met roundup bespoten,onkruid gaat dood,maar soja niet.
Prachtig,en erg handig zou je zeggen.
handig wel,maar prachtig niet.
Het glyfosaat wordt namelijk wel door de plant opgenomen,en komt zo in de voedselketen terecht.
Grote kans dus dat jou soja drankje een glyfosaat besmetting heeft.
Flyfosaat wordt overigens biologisch afgebroken in AMPA`S....cumulatief,kankerverwekkend,en veroorzaker van oa parkinson,en ook nog eens grondwaterbelastend(dit speelt tijdens het gebruik van roundup)
Eet smakelijk.....

Hey dit wist ik niet! Dus dat valt ook al af... :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:39

Maar van pringles heb je ook de naturel smaak toch? Daar zit geen E621 in namelijk.

Nee ik kijk zondags altijd de foldertjes van een paar supermarkten. Vaak 1-2 pagina's fruit/groente en verder allemaal bewerkte producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:41

Is dat zo? Ik het altijd de rode bus, maar die moet op...en met chips kan ik de zak nog dicht doen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:45

Zijn er meer varianten in groenten en fruit dan?

En onbewerkt vlees... Getverderrie...
Ik denk niet heel erg na over wat gezond is qua bewerkt. Mn broccolli komt gewoon bij de Jumbo vandaan, ik vind het wel prima hoor :j Diepvriesspinazie ook top, hoewel vast verschrikkelijk bewerkt. Altijd nog een betere keuze dan pizza, mc donalds, kapsalon oid denk ik dan maar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:46

Kapsalon, hahaha, echt afschuwelijk als ik zie hoe sommige mensen eten, er uit zien en zich zelf dat aandoen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:51

russel schreef:
Is dat zo? Ik het altijd de rode bus, maar die moet op...en met chips kan ik de zak nog dicht doen..

Dit zijn de ingrediënten: Gedehydrateerde aardappelen, plantaardige olie, plantaardig vet, rijstbloem, tarwezetmeel, emulgator: E 471, maltodextrine, zout, gemodificeerd rijstzetmeel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:53

Gehydrateerde aardappel? Dat is dan goed tegen rimpels toch? :')

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:54

Pringles zijn toch enorm slecht, was laatst een artikel van online. Pringles bevatten toch heel erg weinig aardappel, maar is een chemisch papje van rijst?

Gisteren in de supermarkt viel het me voor het eerst op dat er op een vleesverpakking stond "met toegevoegd water". Had ik nog nooit gezien, is dat al langer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:56

Ik geloof zeker dat het slecht is, juist omdat alles uit chemische smaakmakers bestaat, blijf je eten, maar je hebt mij overtuigt ;) ze blijven daar waar ze staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:57

_Tara_ schreef:
russel schreef:

Dit zijn de ingrediënten: Gedehydrateerde aardappelen, plantaardige olie, plantaardig vet, rijstbloem, tarwezetmeel, emulgator: E 471, maltodextrine, zout, gemodificeerd rijstzetmeel.

Hihi, heb jij hem in de kast staan? :D

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:57

Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?
Ik denk dat overgewicht veroorzaakt wordt door een gebrek aan zelfdiscipline (no offence), iedereen kan prima langs de zoete spullen en snacks lopen zonder ze te kopen. Wij kopen standaard maximaal 2 zakken chips per week en als het op is, dan is het op. Tot enkele maanden geleden dronken wij thuis zo'n 5 1,5L flessen cola per week op. Als ik thuis kwam had ik zin in een koud glas cola. Omdat ik wat fanatieker ben gaan sporten ben ik meer water gaan drinken en inmiddels drink ik bijna geen cola meer, wel veel water & koffie (zwart :) ) Als ik nu cola drink, dan vind ik het ook behoorlijk zoet smaken, dat had ik eerst ook niet.

Soms moet je gewoon doorzetten en wat harder voor jezelf zijn, niet zo makkelijk toegeven aan je behoeftes.
(en ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:00

bestaan er eigenlijk nog wel originele chips, dus gewoon gefrituurde aardappel? Nee zeker?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:00

chevax schreef:
Pringles zijn toch enorm slecht, was laatst een artikel van online. Pringles bevatten toch heel erg weinig aardappel, maar is een chemisch papje van rijst?

Gisteren in de supermarkt viel het me voor het eerst op dat er op een vleesverpakking stond "met toegevoegd water". Had ik nog nooit gezien, is dat al langer?

Bij de ingrediënten staat inderdaad rijstbloem en rijstzetmeel. Maar 't grootste deel bestaat zo te zien uit aardappel, olie en vet :P

russel schreef:
_Tara_ schreef:

Hihi, heb jij hem in de kast staan? :D

Nee heb ik op google opgezocht :P

Cer, jawel hoor :j Er zijn nog merken die chips verkopen met als ingredienten alleen olie, zout en aardappel. Volgens mij zelfs lays naturel bv. Daar zit verder niks geks bij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:03

chevax schreef:

Volgens mij mag de producent een X % water toevoegen aan vlees. Wordt erin gespoten. Het wordt vaak ook een beetje geverfd, ziet het er mooi rood uit in de winkel. Als je je vlees wast voor het te bakken gaat dat kleurtje er wel af.

Ach, weet je, jaren geleden volgde een familielid eens een streng dieet, en daarvoor mocht ze alleen pure roomboter eten.
Nou, tot de dioxinekipaffaire ontstond dacht ze dus dat ze dat deed, alle roomboterverpakkingen nageplozen....

Maar haar merk moest dus wel terug naar de fabrikant, er zat dioxinekip in verwerkt. Wil je dus echt weten wat je eet, moet je het zelf maken. Want het gaat niet eens om wat er allemaal wel op staat wat erin zit, maar om wat er niet op staat. ;)

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:03

chevax schreef:

Pringels zijn inderdaad gemaakt van een aardappelpap met nog wat spul erbij. Of ze enorm slecht zijn durf ik niet te zeggen maar ik geloof niet dat er veel vitaminen of dat soort dingen in zitten ;)

Toegevoegd water zit er in wel meer producten, ik kom het voornamelijk tegen bij kip. Als je kip bakt dan komt er vaak ook een partij water uit, is extra toegevoegd. Het vlees/kip ziet er dan "voller" uit en zou beter smaken. Waar ik persoonlijk aan denk is dat ik water koop tegen vleesprijzen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:04

Zou t nog schelen als je het zelf maakt, in de zgn 'gezonde olie' frituren? (bestaat dat, gezond frituurolie? Ik frituur nooit, geen verstand van :o )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:05

Citaat:
Waar ik persoonlijk aan denk is dat ik water koop tegen vleesprijzen :')

Precies mijn gedachte en ik erger mij altijd kapot als mijn hele fornuis en aanrecht onder de vetspetters komt door al dat water in de pan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:07

Cer schreef:
bestaan er eigenlijk nog wel originele chips, dus gewoon gefrituurde aardappel? Nee zeker?

Ja hoor, ben even de kast ingedoken.
Naturel chips van een budgetmerk (van de digros, goedkoopste chips die er is :P) = aardappelen, plantaardige olie en zout

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:08

Ik heb gisteren zelf paprikachips gemaakt, was wel erg lekker. Ik ga dat stukje over Pringles even opzoeken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:17

btw, ik ben het er mee eens dat E621 niet goed is, dat ten eerste.

Echter ik koop toch echt wel eens dingen met E621 erin, ik vind bijv. cheese onion chips lekker, maar het is niet zo dat ik gelijk de zak leegeet, of dat ik 'wilskracht' gebruik om niet verder te eten, neu... na een paar handjes heb ik gewoon genoeg.
Daarnaast telt het misschien wel mee dat als ik de zak wel in 1x op zou eten ik de rest van de week dan niets 'lekkers' op dit gebied heb. Ik koop nl 1x in de week 1 zak en op is op, komt niet eerder weer een zak in huis ook al ben ik wel in de supermarkt (vaak om een klein dingetje te halen aangezien ik in principe 1x per week boodschappen doe).

Ik ben het zeker niet eens dat de smaak van kip verbetert door water inspuiten, er zit meer smaak aan de kipfilet die bij de poelier vandaan komt is mijn ervaring, daar komt ook veel minder water uit in de pan.