Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:19

Het is wel een redelijk dikke naald vond ik, eentje die dus maar net past in mijn aderen. Bij het
afnemen van de buisjes voor de keuring gebruikte ze wel een dunnere bij mij, omdat ze maar een
kleine hoeveelheid af hoefden te nemen.

Maar ik vind het zelf niet pijnlijk, het is even niet fijn, maar als de naald er eenmaal in zit voel ik het
eigenlijk niet meer. :)

Anoniem

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:31

Ooow een normale heb ik nog nooit problemen mee gehad , schuift bij mij er zo in meestal. Ben benieuwd of later een grote er inpast :P

Nee naalden zijn niet erg , het is puur door het vel prikken wat je even voelt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:14

Ik vind het prikje dat je in je vinger krijgt irritant er dan in mijn arm en ene keer lukt het alleen links andere keer alleen rechts vandaag links en lukte in een keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:32

Die in de vinger voel je niet , alles was goed bij mij nu wachten op de oproep of er moet iets geks in mij huizen :P . Mijn hemoglobine was 9,8 bloeddruk 118/78

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:12

Mijn vader heeft zijn leven lang bloedgegeven. Toen hij ziek werd en duidelijk werd dat hij de rest van zijn leven aan de medicijnen moet zitten heb ik 'het stokje over genomen'. Na me aangemeld te hebben kwam al snel mijn oproep.
Tijdens het prikken zelf waren er total geen problemen, maar later op de dag ben ik 2 keer flauw gevallen. Daarnaast ben ik nog drie weken super moe geweest, dus heb ik gekozen om er mee te stoppen.

Nadat ik mij had afgemeld bij Sanquin ben ik er eens wat informatie over gaan opzoeken.
Nadat ik informatie te lezen kreeg dat Sanquin ons, vrijwillig afgestane, bloed verkoopt aan ziekenhuizen om hun bestuur van 4 personen een totaal jaarloon van 880.000,- ben ik blij dat ik de directeur van Sanquin niet meer sponsor met zijn tripjes naar de Bahama's :o .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:20

oeps...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:21

Hoe lang duurt het voor je hoort of je goedgekeurd bent en je bloed mag geven? Het is ondertussen alweer twee weken geleden dat er bloed is afgenomen om te testen.. Ik heb overigens geen naaldangst maar ben wel 'angstig' voor bloed van andere mensen of het idee dat het in de buurt is uit het lichaam, wordt er helemaal naar van en draaierig haha, dus vind het best stoer van mezelf.

Prikje in mijn vinger voelde ik niet, maar het knijpen daarna was 'irritant' prikken deed mevrouw zeer goed!! Moest alleen in een balletje knijpen omdat mijn ader blijkbaar niet zichbaar was. Ik vind het niet erg om geprikt te worden genoeg ervaring mee haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:28

Dacht te lezen dat ze non profit waren? Wel balen dat het niet lukte

Ik heb vrij goede aders , hoefde alleen maar een vuist maken en toen had ze hem zo erin :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:53

takkie_muis schreef:
Dacht te lezen dat ze non profit waren? Wel balen dat het niet lukte

Ik heb vrij goede aders , hoefde alleen maar een vuist maken en toen had ze hem zo erin :)

Dit artikel zet de feiten duidelijk uiteen; http://financieel.infonu.nl/diversen/93 ... bloed.html

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:08

Het schijnt overigens zo te zijn dat minder mensen (bloed)donor worden wanneer ze daar een vergoeding voor ontvangen.

Ik weet niet genoeg over bedrijven en financiën om hier echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.. Ik zal echter wel gewoon bloed blijven doneren ik kan het missen en het is voor mij een kleine moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:14

Ik ga met Sem mee , kleine moeite en missen kunnen we het ook :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:19

Ik weet dat Sanquin een tijdje in opspraak is geweest wat betreft geldzaken. Ja, de directeuren krijgen (te) veel betaald, maar om daarvoor te stoppen doneren?

Sanquin doet heel goed werk, er is nu eenmaal donorbloed / -plasma nodig en ze doen ontzettend veel (bio)medisch onderzoek op het gebied van bloedtypes, -ziektes (denk aan leukemie, neutrofilie..), -stamcellen etc. Daar is ook veel geld voor nodig.

Donoren financieel compenseren is verboden bij wet geloof ik, persoonlijk snap ik best waarom.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:23

NoeskaMoos schreef:
Ik weet dat Sanquin een tijdje in opspraak is geweest wat betreft geldzaken. Ja, de directeuren krijgen (te) veel betaald, maar om daarvoor te stoppen doneren?

Sanquin doet heel goed werk, er is nu eenmaal donorbloed / -plasma nodig en ze doen ontzettend veel (bio)medisch onderzoek op het gebied van bloedtypes, -ziektes (denk aan leukemie, neutrofilie..), -stamcellen etc. Daar is ook veel geld voor nodig.

Donoren financieel compenseren is verboden bij wet geloof ik, persoonlijk snap ik best waarom.

Klopt, het zou mensen met een verkeerde instelling aantrekken heb ik altijd begrepen.

Als ik wel goed zou functioneren na het doneren, weet ik niet wat mijn mening zou zijn. Ik vind het een gevoelig onderwerp.

NoeskaMoos, je geeft aan dat er geld nodig is voor de onderzoeken. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben het echter niet eens met de winstverdeling (het Eigen vermogen wordt steeds hoger van Sanquin) en de uitgaves aan het bestuur.
Ik begrijp ook dat een groot schip een groot schipper aan het roer moet hebben.

Toch vind ik het moeilijk. Daarom breng ik dit onderwerp in dit topic te spraken, ik ben benieuwd naar jullie meningen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:11

Ah ja. Als alle bloeddonoren er uit protest dan maar mee zouden stoppen, dan zijn degenen die het bloed nodig hebben daar de dupe van. Dat moet natuurlijk niet. Dus ik doe maar gewoon alsof mijn neus (arm :+ ) bloedt en geef gewoon bloed, met de gedachte dat dát in ieder geval op de plek terechtkomt waar het hoort. Daar doe ik het voor, en dat er iemand anders geld aan mijn bloed overhoudt is jammer, maar voor mij bijzaak. :)

Geld geven aan bloeddonoren vind ik inderdaad ook niet de oplossing. Ik vind zo'n cadeautje op z'n tijd altijd wel leuk :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:12

Ik doneer voor de zieke mensen/onderzoeken etc..., en ja zou ook liever zien dat hun er niet zoveel geld aan verdienen maarja dat is nu eenmaal zo.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:15

Ik herken me in wat loveshadow zegt! En ik ga voor de knuffel pelikaan, haha. :)

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:21

Ik ben vorige week vrijdag voor de keuring geweest :) ik heb niks gehoord dus ik ga er van uit dat mijn bloed geschikt is, dus ik wacht nu op de eerste oproep! Ik ben makkelijk te prikken dus de arts was blij met me!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:19

als je de eerste 10 dagen niks hoort zit het idd goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:32

Knuffel pelikaan?Die wil ik joh :P

ik verwacht volgend jaar opgeroepen te worden , maak me niet te druk ...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:06

mymy schreef:
als je de eerste 10 dagen niks hoort zit het idd goed

Dan ben ik dus ook goed! Yay

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:11

bij de eerste keer heb ik helemaal niks gekregen hoorde van iemand anders die wel wat had haha wel jammer hihi :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:31

Ik lees al een hele tijd mee maar nooit eigenlijk bij nagedacht over die topsalarissen. Zelf geef ik inderdaad bloed voor de zieke mensen.

Dat ze het bloed 'verkopen' aan de ziekenhuizen vind ik volkomen logisch. Ik heb een rondleiding gehad op het laboratorium in Amsterdam, en daar lopen heel wat mensen rond die gewoon betaald moeten worden. En ik moet toegeven, het zijn geen kleine beetjes salaris wat zij krijgen. Dan spreek ik wel over de analisten ;)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:36

Bloed moet idd nog behandeld worden. Het gaat niet zomaar van persoon a naar persoon b. Zo kreeg ik destijds bestraald bloed. Die behandeling, daar zijn kundige mensen voor nodig. Logisch dus dat het bloed dan geld gaat kosten..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:47

Inderdaad ik heb volgens mij in Amsterdam een kwart gezien van de laboratoria. Per lab stonden ongeveer 8-10 analisten, en ik heb zon 3-4 labs gezien. Ga na dat er ongeveer 12 zijn *10 analisten maakt 120 man(alleen al aan analisten), per analist minimaal 2000 euro salaris per maand.

Dus dit is een hoop geld. En dan zijn er nog meer mensen nodig dan alleen analisten en er zijn nog in andere steden laboratorium. Dus het 'verkopen' van bloed vind ik volkomen logisch.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:03

NoeskaMoos schreef:

Precies. Kan mij dat topsalaris schelen (en zo extreem vind ik 220.000 per jaar voor een topman bij zo'n joekels bedrijf met zo'n verantwoordelijkheid nou ook weer niet).
Tegelijk red je ook levens van echt zieke mensen, die zonder jouw bloed gewoon dood zouden gaan. Beetje jammer om dat te laten gebeuren omdat je het niet zo leuk vindt dat iemand veel geld verdient...

Donoren geld geven voor bloed leidt tot Chinese toestanden... http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... loed.dhtml