Tandartsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:09

gabyfedde schreef:
Goed in de gaten blijven houden dan en goed schoonhouden. Zolang het bij gevoeligheid blijft en geen echte pijn is hoef je je niet teveel zorgen te maken.

Na het lezen van Tessya's reactie nog even een aanvulling; heb in december wel veel last gehad van m'n kaken. Het voelde alsof m'n verstandskiezen aan het rommelen/groeien/doorkomen waren.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:05

Tessya schreef:
Enig idee hoe lang dit gevoelig kan blijven?
Bij mij is precies hetzelfde, warm/koud pijnlijk en bijten op iets hards ook. Verder geen last. Het vullen was wel snel gedaan (1 of 2x maar met die lamp). Tandvlees is normaal en bloed niet (het gaat om mijn verstandskies).

Snel vullen kan voor pijnklachten zorgen doordat composiet (witte vulling) krimpt. Als er in meerdere dunne laagjes dakpansgewijs gewerkt wordt (elk laagje wordt apart uitgehard met blauwe lamp) is et minder krimp en kleinere kans op klachten.
Hoe lang geleden heb je de vulling gekregen? En was het een diep gaatje?

_SantOs_ schreef:
gabyfedde schreef:
Goed in de gaten blijven houden dan en goed schoonhouden. Zolang het bij gevoeligheid blijft en geen echte pijn is hoef je je niet teveel zorgen te maken.

Na het lezen van Tessya's reactie nog even een aanvulling; heb in december wel veel last gehad van m'n kaken. Het voelde alsof m'n verstandskiezen aan het rommelen/groeien/doorkomen waren.

Verstandskiezen kunnen ook voor hoop ellende zorgen. Last van kaken kan ook door knarsen/klemmen komen, typisch (jonge) vrouwenprobleem. Klemmen kan ook voor overbelasting van kiezen zorgen met bijbehorende klachten (gevoeligheid/pijn bij temperatuurverschillen en kauwen). Houd dat eens goed in de gaten, probeer je kaken altijd ontspannen te houden en nooit helemaal je kiezen op elkaar te zetten buiten je maaltijden om. Kauwgom ook vermijden.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:13

gabyfedde schreef:
Verstandskiezen kunnen ook voor hoop ellende zorgen. Last van kaken kan ook door knarsen/klemmen komen, typisch (jonge) vrouwenprobleem. Klemmen kan ook voor overbelasting van kiezen zorgen met bijbehorende klachten (gevoeligheid/pijn bij temperatuurverschillen en kauwen). Houd dat eens goed in de gaten, probeer je kaken altijd ontspannen te houden en nooit helemaal je kiezen op elkaar te zetten buiten je maaltijden om. Kauwgom ook vermijden.

Ik weet dat ik vroeger idd knarste, of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Klemmen is het denk ik niet. Ik kan door m'n litteken in m'n hals en de korte pees daar m'n kaken niet makkelijk op elkaar houden. Dus denk niet dat het daar aan ligt.
Kauwgom heb ik bijna nooit.

Bedankt voor je tips!

Anoniem

Re: Tandartsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:18

Gaatje was een oppervlakkig gaatje, ik had er (nog) geen last van. Het is 21 oktober gevuld. Kan het echt zo lang nog gevoelig blijven?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:59

Als je kunt knarsen, kun je ook klemmen. Blijkt dat mensen op de meest vreemde manieren kunnen knarsen.

Als een oppervlakkig gaatje zo lang gevoelig blijft, zou ik liever de vulling opnieuw leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:30

Lithya schreef:
Als een oppervlakkig gaatje zo lang gevoelig blijft, zou ik liever de vulling opnieuw leggen.

En hoe zou je dit kostentechnisch afhandelen? Rekening gewoon voor de patiënt, de eerste vulling zat immers goed, maar helaas voor patiënt dat ie nog last heeft? Of aangezien patiënt nog steeds last heeft zal de vulling niet goed hebben gezeten en dus kosteloos vervangen?

Iets soortgelijks heb ik nu namelijk aan de hand met mijn tandarts

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:49

Als ik twijfel aan de vulling maak ik hem kostenpost opnieuw. Als ik weet dat het iemand is die altijd veel napijn heeft wacht je langer af. Als ik weet dat het een grote diepe vulling is, vind ik napijn minder verwonderlijk dan bij een klein, ondiep vullinkje. Dan kan het door de krimpspanning komen. Die leggen wij dan wel vaak opnieuw, in nog dunnere laagjes.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:43

:wave:

Ik moest naar de mondhygiëniste (ik dacht morgen) en belde de afspraak vandaag af. Bleek dus dat k er al moest zijn _O- . Ik was er zo van overtuigd dat ik de 15de moest. Gelukkig kon ik de afspraak verzetten naar kwart voor 11.
Dus snel zoonlief klaar gemaakt en in de auto gesprongen, ik had nog een klein beetje tandplak op de voorkant van mijn tanden, randen waren allemaal mooi schoon, nog even gepolijst en toen mocht ik weer gaan.
Volgende week nog een gaatje vullen en dan half jaarlijkse controle.

Het gaat zelfs zo goed dat ik overweeg om naar de tandarts van mijn man te gaan, deze is nogal een stukje rijden. Maar aan de andere kant deze ta vertrouw ik, en ik wil dit niet nog een keer verpesten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:36

Ik zou lekker blijven waar je bent eigenlijk.. Je weet nu gewoon dat het goed zit. En zo vaak hoef je niet heen toch, dus dan zou ik dat stukje lekker rijden :).

Ik ben in december voor het eerst sinds jaren weer heen geweest. Naar Tip tandarts in Groningen. Hele fijne man was dat. Nam alle tijd. Ik had er meteen een goed gevoel bij. Eerste keer was gewoon voor controle en foto's. Daarna is er een behandelplan opgesteld. 700 eurie ben ik straks in totaal kwijt, maar dan wel weer een goed gebit. Ik moet drie kronen, vullingen en nog heel wat andere dingen.

Tandverzekering heb ik niet afgesloten, dat had uiteindelijk qua berekening helemaal geen nut. Ja, 100,- zou ik in totaal besparen, maar dan moest ik nog wel een halfjaar wachten bij de meesten.. Of het eerste jaar maar één kroon laten zetten en dus een jaar wachten op de volgende twee. Daar had ik dus geen trek aan. Voor die 100,- besparing :P

Afin, in het nieuwe jaar moest ik bellen voor een afspraak om te beginnen. Het heeft twee weken geduurd, maar vandaag toch maar gebeld om een afspraak te maken. Volgende week vrijdag worden er nieuwe vullingen geplaatst en mijn voortanden gerepareerd, omdat die toch het meeste opvallen natuurlijk, daarom dat die eerst gaan. Daar ben ik wel erg blij mee... Maar pffft, ik ben bang.

Ik zit nu al in de rats en in de zenuwen.. Het is jaren geleden dat er ook maar iets aan mijn gebit is gedaan en brrr.. Ben blij dat de kronen later komen en nu nog niet worden gedaan.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:38

Het komt vast helemaal goed ElineS! Ik zit ook elke keer weer in de zenuwen hoor, terwijl ik nog nooit iets ernstigs heb gehad :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:44

Haha, grappig.. Ik heb heel wat nare ervaringen, maar deze man was echt fijn.

Hij vroeg wat ik liever wilde, dat hij niet alles uitlegde of wel alles ging uitleggen wat hij aan het doen was. Ik koos het laatste.

Hij legde alles uit, deed alles in rust en elke beweging die hij maakte, daar kwam uitleg aan vooraf. Tot het vervelende aan toe, dat ik op de stoel lag en dacht, nou, begin nou maar, ik ben der klaar voor met je gezwam haha... En als ik dat denk, dan ben ik dus niet nerveus meer :P.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:00

ElineS schreef:
Haha, grappig.. Ik heb heel wat nare ervaringen, maar deze man was echt fijn.

Hij vroeg wat ik liever wilde, dat hij niet alles uitlegde of wel alles ging uitleggen wat hij aan het doen was. Ik koos het laatste.

Hij legde alles uit, deed alles in rust en elke beweging die hij maakte, daar kwam uitleg aan vooraf. Tot het vervelende aan toe, dat ik op de stoel lag en dacht, nou, begin nou maar, ik ben der klaar voor met je gezwam haha... En als ik dat denk, dan ben ik dus niet nerveus meer :P.

Haha op zich wel fijn! Mijn TA praat heel rustig en langzaam en herhaalt dingen veel, snap je punt

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:48

De 2de afspraak heeft mijn ta alles uitgelegd en laten voelen op mijn vinger en in mijn mond, de week daarop 3 gaatjes gevuld toen legde hij ook alles heel duidelijk uit. Dat vond ik echt prettig, daarnaast stopte hij regelmatig om te vragen hoe het met mij ging :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:34

Nou, ik ben vandaag geweest. Vriend van me heeft me zowat er naartoe moeten slepen, zo bang was ik. Ik wilde echt niet heen.

Vervolgens heb ik anderhalf uur in de stoel gezeten. Was lang! De ene tand, moest eerst alle oude vulling eruit en daaronder was het bruin en zacht, helemaal rot. Dat duurde wel even. Vervolgens 'gevuld' en een hele nieuwe tand gevormd. Een soort kroon dus. Vond het helemaal niet zo erg als ik dacht. Ja, de verdoving was rot. Ik was wel eventjes in tranen, maar ze waren heel kalm en geduldig met me. Daarna voelde ik niets meer. De eerste 20 minuten nog compleet in de stress, maar voelde toch niets. Uiteindelijk zat ik beetje te dagdromen en na te denken over andere dingen, terwijl ik naar het plafond staarde. Was dus totaal niet bang meer.

Tweede tand deden ze zonder verdoving omdat dit niet plaatselijk kon. Dus ze vroegen of ik alles verdoofd wilde hebben, maar daar had ik zelf niet zoveel zin in. Mijn mond de hele dag verdoofd, daar had ik geen zin in, dus dat hoefde van mij niet. Deed wel eventjes zeer, maar dat was maar heel kort en daarna was het klaar. Gelukkig.

Over twee weken het gat in mijn voortand en nog een kroon.

Ik moet zeggen dat ik daar een beetje naar uitkijk... Want ik wil graag mijn voortand gerepareerd hebben. Het gat daar valt heel erg op... En dan na jaren is dat dan eindelijk goed.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:00

Wat goed dat je geweest bent! Fijn dat je het na een tijdje ook niet meer eng vond!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 04:21

*\o/* *\o/* Eline, en dapper dat je naar het plafond ligt te staren, ik heb mij ogen altijd dicht :oo

Ik ben afgelopen donderdag geweest laatste gaatje gevuld.Nu pas weer in juli voor controle :D, de ta dacht dat we dan bijna wel zonder de extra tijd kunnen. En misschien wilde hij mijn mega gat nog een keer opnieuw vullen

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 04:48

Echt bang voor de tandarts ben ik niet, maar ik was weg gegaan bij mijn oude tandarts en was daardoor al een jaar niet meer geweest. Ik wist dat bij een nieuwe zeker wel het 1 en ander moest gaan gebeuren en daardoor was de drempel om een nieuwe tandarts te bellen best hoog. Mijn 1e tandarts was nl een prutser, boorde in mijn tong, vullingen vielen er uit binnen een dag, mams met een stuk afgebroken naald in haar wang laten rondlopen (niet bang worden, deze man was gewoon echt heel slecht in zijn vak). De 2e tandarts was echt een arrogante ***.
Wat ben ik blij dat ik naar mijn nieuwe tandarts ben gegaan zeg, wat een aardige man en helpt goed. Natuurlijk zijn behandelingen nooit fijn, maar het scheelt al de helft wie deze uitvoert.

Voor iedereen die nog twijfelt, hoe langer je wacht hoe vervelender het zal worden, dus maak er werk van want als het eenmaal kapot is, kan het niet meer teruggedraaid worden. En ook hoe beter alles bijgehouden wordt, hoe minder vervelend een afspraak zal zijn, omdat er niet zoveel hoeft te gebeuren.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:06

Fantast schreef:
*\o/* *\o/* Eline, en dapper dat je naar het plafond ligt te staren, ik heb mij ogen altijd dicht :oo

Ik ben afgelopen donderdag geweest laatste gaatje gevuld.Nu pas weer in juli voor controle :D, de ta dacht dat we dan bijna wel zonder de extra tijd kunnen. En misschien wilde hij mijn mega gat nog een keer opnieuw vullen

Ik ben dus gelukkig niet de enige die z'n ogen dicht houd :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 03:27

:D draversgekkie
Ik durf echt niet te kijken wanneer.ze bezig zin, als ze niet in mijn mond bezig zijn durf ik best even te spieken :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:26

Heel veel mensen houden hun ogen dicht hoor. Ook diegene die niet bang zijn. Zelfs al hangt er een tv boven hun hoofd.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:41

Mag ik mij ook melden? Ik zit al dik een week in de stress omdat ik donderdag weer mag voor controle, maar weet dat er ook een stukje kies is afgebroken dat gerepareerd zal moeten worden.

Het maakte mij nooit iets uit als ik naar de tandarts moest, lag gewoon ontspannen in die stoel hoelang het ook duurde.
Maar helaas heb ik een paniekstoornis ontwikkeld die uiteraard ook de kop op steekt bij de tandarts. In de wachtkamer heb ik het al zwaar, maar het grootste euvel is plat in die stoel. Het liefste zou ik omhoog vliegen en wegrennen, vooral als ze moeten vullen en je mond vol hebt met watten afzuigertjes en al die flauwekul meer. Ik dwing mijzelf wel steeds om te gaan, maar elke keer weer lig inwendig compleet uit mijn dak te gaan van de paniek. Aan mijn tandarts ligt het niet, die is echt top!

Iemand nog tips om het wat dragelijker te maken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:50

Probeer op je ademhaling te letten, met een mooie diepe buikademhaling maak je stofjes aan die pijn verminderen en ontspannen.
Verder gewoon vragen alles uit te leggen als je dat fijn vind.
Zo vind ik pijn niet erg maar wil wel weten wanneer ik het kan verwachten.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:03

Ik meld mij ook.... enige jaren niet geweest oudjaarsdag enorme pijn. 02-01-14 ta in dorp geweest....Komt bij verstandskies weg... moet eruit. Vanwege ligging kies door ta niet mogelijk.... doorverwezen kaakchirurg.... 06-01 spoedafspraak kaakchirurg... verhaal uitgelegd vanwege angst en eerdere behandelingen o.a trekken kiezen voor beugel nare ervaringen overgehouden. Kaakchirug stelde voor onder sedatie te verwijderen.. 31 jan 2014. Nu werd ik.vanmorgen gebeld. A.s vrijdag gaat niet door wegens omstandigheden. wordt verplaatst 14-02-2014. echter mag ik dan niet.... wordt 17 feb al geopereerd aan knie en er moet minimaal 2 weken tussen zitten. Dus ben nu pas eind feb aan de beurt.....Kan er weer 4 weken tegen aan hikken......Fijn

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:39

Ik had al zo'n vaag vermoeden dat er zo'n topic zou zijn.. :D
Ik ben altijd al wel zenuwachtig geweest bij de tandarts en nu rond de 5 jaar niet geweest. Toch was het mijn idee om te gaan omdat ik heel erg bang ben dat er iets aan de hand is en dat het allemaal alleen maar erger wordt. Zie zelf ook daadwerkelijk donkere plekjes zitten etc dus ben nu al zenuwachtig, afspraak is pas rond eind februari :=

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:32

Mariëlle misschien kun je naar een angsttandarts, dat heeft voor mij echt het verschil gemaakt. k ga nu zonder zenuwen naar de ta (en ik was 10 jaar net geweest). Hij mag gebruik maken van lachgas mocht het nodig zijn. Je hebt ook angst ta die je onder narcose brengen, alleen dan blijft de angst waarschijnlijk