Janneke2 schreef:gekvanfleur schreef:Op een of andere manier heb ik moeite met de toekomst te denken, i k ben bang door ziekte niet oud t eworden.
Ben nu hard bezig met psycho mijn verleden te verwerken, ik heb het nooit zo ervaren, maar nu we het erover hebben voel ik wel veel boosheid en teleurstelling-pijn.
Ook ben ik best wel een controlefreak en dat is best lastig..dus ik moet ook leren dingen los te laten.
Hoi Gek van Fleur,
fijn, dat je bezig bent, je verleden te verwerken - opgeruimd staat netjes...! Dat je daarbij allerlei nare emoties tegenkomt, "dat hoort erbij". (uiteraard horen ze wel opgeruimd te worden, niet alleen maar even opgehaald en besproken.)
En "dat je graag goed oud wilt worden" is een begrijpelijke wens, met wellicht 'wortels' in alle oude, nare emoties....?
Controle willen hebben is volstrekt normaal. Volgens ij ook niet iets, dat je af zou moeten leren....
Als paardengekken onder elkaar: als ruiter hoor je controle te hebben, doordat je goede buikspieren hebt, een goed evenwichtsgevoel en je je kunt concentreren op wat je paard allemaal doet.
Dat is een ander soort controle dan klemmen met je benen en trekken aan de teugels.
(Controle willen hebben op de trek&klem manier is niet goed - maar op de andere manier van ganser harte aanbevolen en qua psyche is het min of meer hetzelfde. Eerst je emoties en angsten echt opruimen - en dan "hoef je niet meer te trekken en te klemmen".)
Ik probeer ook echt de goeie kant uit te denken, maar als ik dan om me heen kijk lijkt iedereen het gewoon goed te hebben engelukkig te zijn en dat wordt ik weer onzeker: waarom heb ik nu weer dat ik de enige zekerheid in het leven eng vind. Het idee om mijn vader bijvoorbeeld kwijt te raken vind ik echt vreselijk. Het enge wat goed gaat is mijn werk, maar ik weet dat ik dat gewoon kan en er goed in ben. Vind het zo moeilijk om er niet aan te denken..
en daar zit je dan in de auto met een blarend kind op de achterbank omdat die paniek had dat ik echt dood ging.
Als ik grof ben, zeg ik: het is jouw spanning, door jouw amygdala in gang gezet.