Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xSlvna schreef:Ik heb het over die mensen die het zien als enigste goede optie, zeggen dan FV kinderen asociaal worden, FV moeders gaan kleineren, berichtjes gaan sturen, ze slechte moeder etc. gaan noemen.
Wat ik ook zo raar vind, is dat ze niet verder kijken dan alleen de melk. Kind heeft veel meer aan een moeder vol energie en flesvoeding, dan aan borstvoeding terwijl het helemaal niet goed gaat met de moeder
chocobroodje schreef:Sorry hoor maar als het ooit makkelijk is geweest om aan informatie te komen is het wel in deze tijd....Rinske schreef:Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.
PardoesJessi schreef:Maar bijv Rinske hoe verklaar je dan dat bij mij.. bij de 2e ondanks een zeer zorgvuldige voorbereiding, volle 100 % inzet en alle denkbare hulp op bv gebied het gewoon niet ging. Waarom had ik dan na een week een kind wat nog echt niet niet niet aanhapte. Ook niet na weet ik veel hoe vaak aanleggen (onder begeleiding!) kind op de huid de hele dag enz enz enz enz.
Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met de zaken die jullie noemen voor het opgeven van de bv.....
.Rumina schreef:Rapperijder schreef:Ik heb eerder al verteld waarom het bij een tweede heel anders zou kunnen zijn en ik heb eerder ook al getypt dat ik het heel erg voor je vindt hoe die periode verlopen is. Ik heb dan ook geen negatieve opmerking gemaakt over je inzet toen je een poging gewaagd hebt! Nogmaals, bij een tweede kan het anders zijn, maar dat is je eigen keuze om daar aan te beginnen of niet. Ik vind alleen dat de moedermelkbank bedoeld is voor moeders die echt geen borstvoeding kunnen[quote="RuminaIk vraag me af waarom je denkt dat ik niet in de categorie "vrouwen die niet kunnen voeden" val. Ik ben een vrouw, en het is wel duidelijk dat ik niet kan voeden, toch? En waar haal je het dat ik het niet geprobeerd heb? Ik heb het tot bloedens toe geprobeerd. Hoe lang moet iemand doorgaan voordat het volgens jou `genoeg` geweest is?
geven ivm medicijnen, borsten die weggehaald zijn, na inzet van een deskundigen ook niet op gang komen etc.. Vrouwen die melk doneren investeren daar veel tijd, energie en vriezerruimte in namelijk. Dat doen ze met alle liefde en plezier meestal, maar wel als het noodzakelijk is. Als iedereen door bij een volgend kind geen borstvoeding wil proberen te geven naar de moedermelkbank zou mogen wordt het enorme tekort nog groter.
Het zegt mij genoeg dat jij je voordat je uberhaupt zwanger bent je hier al druk om maakt. Dat getuigt van alles behalve een slechte moeder. Je kan het proberen als het kindje geboren is, misschien lukt het deze keer maar lukt het niet, stop gelijk, je kraamperiode hoort geen hel te zijn. Mijn moeder is kraamverzorgster en ook voor borstvoeding maar kan het niet dan kan het niet. Ze heeft niet voor niets zoveel flesvoeding staan mocht het niet lukken.
)
dammie1 schreef:TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Vroeger had je minnen: vrouwen die ingehuurd werden om borstvoeding te geven. Dat beroep was nodig omdat a) de kraamvouwensterfte hoog was en b) moeders niet altijd genoeg borstvoeding hadden of net zulke problemen hadden als jij.
Dus (wat een paar posten zeggen) dat vroeger de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgedragen werd, en dat er daarom meer borstvoeding gegeven werd, durf ik te betwijfelen. Ik denk wel dat er meer kinderen overleden, omdat er geen veilige flessevoeding was.
. En dan hebben ze het over bv maffia. Hear hear
. F_Orumster schreef:dammie1 schreef:TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Vroeger had je minnen: vrouwen die ingehuurd werden om borstvoeding te geven. Dat beroep was nodig omdat a) de kraamvouwensterfte hoog was en b) moeders niet altijd genoeg borstvoeding hadden of net zulke problemen hadden als jij.
Dus (wat een paar posten zeggen) dat vroeger de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgedragen werd, en dat er daarom meer borstvoeding gegeven werd, durf ik te betwijfelen. Ik denk wel dat er meer kinderen overleden, omdat er geen veilige flessevoeding was.
Beetje offtopoc, maar kregen de babies van deze minnen dan niet te weinig/andere aanvulling?
F_Orumster schreef:Beetje offtopoc, maar kregen de babies van deze minnen dan niet te weinig/andere aanvulling?
Dat heeft op z'n minst gedeeltelijk te maken met dat de voeding nu zoveel beter is. F_Orumster schreef:dammie1 schreef:TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Beetje offtopoc, maar kregen de babies van deze minnen dan niet te weinig/andere aanvulling?
Rinske schreef:Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.