Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:29

Hoewel ik 14 mnd bv heb gegeven is het schandalig wat jou is overkomen. En zou ik nooit menen dat ik een ander veroordeel en meen te moetten zeggen wat diegene zou moeten doen.
En voor nu, kies lekker een andere verloskundige en blijf fijn bij t consultatiebureau weg als ze jou menen te moeten vertellen wat jij moet doen. ...
Vast een hele fijne kraamtijd gewenst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:31

Mij valt op dat veel gezeurd wordt over borstvoeding tegenover flesvoeding, maar wordt er door die freaks ook gekeken wat die kinderen krijgen zodra ze uit de melkperiode zijn? Gaan ze ook zeiken en pushen als ouders hun kinderen (te veel) verkeerde snoep geven, koekjes, een telefoon (straling) ...
Ik snap dat melk meer zegt doordat het kind in die periode het meest ontwikkeld qua brein, maar het moet dan toch nog verder ontwikkelen zodra ze ouder worden.

Zeuren die mensen dan ook over kinderen naar de crèche brengen, een oppasmeisje hebben, de voeding die het krijgt, de school en het huiswerkbeleid thuis?
Dat zijn (in mijn ogen) toch ook heel veel dingen waar je een kind ik kán verpesten, asociaal kan krijgen/maken/houden etc. maar daar hoor je (zo ver ik weet) niemand over, wél dat kinderen van FV asociaal zijn/uitgroeien, alsof dat het enigste is wat meewerkt aan het kind zijn/haar ontwikkeling.

benangelique

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:36

Nou word ik als bv mama ook nog freak genoemd. ..

Ja, over al die dingen die jij noemt denk ik na. Ik stop niet zomaar iets in de mond van mijn kinderen, denk na over de opvang en maak daarin bewuste keuzes etc

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:38

Ik heb het over die mensen die het zien als enigste goede optie, zeggen dan FV kinderen asociaal worden, FV moeders gaan kleineren, berichtjes gaan sturen, ze slechte moeder etc. gaan noemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:41

xSlvna schreef:
Ik heb het over die mensen die het zien als enigste goede optie, zeggen dan FV kinderen asociaal worden, FV moeders gaan kleineren, berichtjes gaan sturen, ze slechte moeder etc. gaan noemen.

Dat zijn inderdaad freaks :n Wat ik ook zo raar vind, is dat ze niet verder kijken dan alleen de melk. Kind heeft veel meer aan een moeder vol energie en flesvoeding, dan aan borstvoeding terwijl het helemaal niet goed gaat met de moeder :n

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:45

chocobroodje schreef:
Sorry hoor maar als het ooit makkelijk is geweest om aan informatie te komen is het wel in deze tijd....

Rinske schreef:
Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt :P ).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.

Ik hoor juist heel veel mensen die bijvoorbeeld nog nooit van een lactatiekundige hebben gehoord. En ik bedoel dat de omgeving echt niet zo hecht meer is als dat hij vroeger was. Dat is echt een feit. Door te googlen heb je wel basisinfo, maar geen een op een begeleiding van iemand die heel dicht bij je staat.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:47

PardoesJessi schreef:
Maar bijv Rinske hoe verklaar je dan dat bij mij.. bij de 2e ondanks een zeer zorgvuldige voorbereiding, volle 100 % inzet en alle denkbare hulp op bv gebied het gewoon niet ging. Waarom had ik dan na een week een kind wat nog echt niet niet niet aanhapte. Ook niet na weet ik veel hoe vaak aanleggen (onder begeleiding!) kind op de huid de hele dag enz enz enz enz.
Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met de zaken die jullie noemen voor het opgeven van de bv.....

Ik kan er niet over oordelen want ik ben er niet bij geweest :) .
Verder zijn er natuurlijk uitzonderingen hè.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:48

Wat ontzettend jammer dat vrouwen elkaar zo aan kunnen vallen op elkaars keuze. Volgens mij wilt iedere moeder toch het beste voor haar kindje. Ook al is het niet jouw manier van doen, in dit geval voeden, respecteer dan toch de keuze van de moeder.
De voeding van een pasgeboren baby is maar zo'n klein onderdeel van het groot brengen van je kind. Soms lijkt het alsof het alleen om BV/KV draait, terwijl er zoveel meer factoren zijn die bepalen of je kind gezond en gelukkig op kan groeien.

Ik ben er van overtuigd dat BV gezonder is dan KV voor een baby, maar KV is geen gif. Een kindje is in mijn ogen beter af met een ontspannen en gelukkige moeder die KV geeft, dan een moeder die zich gepusht voelt om BV te blijven proberen, er compleet doorheen zit en zich doodongelukkig voelt en daardoor niet meer voor zichzelf in staat.

Ik heb zelf 2x bv gegeven. Mijn eerste is veel te vroeg geboren en dus een couveusekindje. Haar mocht ik pas na een hele tijd proberen aan te leggen en dat is uiteindelijk nooit gelukt. Ik heb 10 weken gekolfd voor haar. Dit heeft bij mij voor veel stress gezorgd omdat ik te weinig melk had. In het begin had ik heel veel, maar dat liep dus hard terug. Uiteindelijk kolfde ik ieder 1,5 uur en zette ik 's nachts de wekker ook nog 2x. Toen ik meer KV gaf dan BV ben ik gestopt.

Bij de tweede, die wel op tijd is geboren, is de BV ook niet gelukt. Zij weigerde en niemand, incl. lactatiekundige, kreeg het voor elkaar om haar aan te leggen. Met kolven kwam er gewoon niets. Van te voren had ik voor mezelf duidelijk gesteld dat ik zou kijken hoe het zou lopen en als het niet zou gaan ik over zou gaan op KV. Uiteindelijk zijn het de VK en de kraamhulp geweest die voor mij de knoop door hebben gehakt om te stoppen en over te gaan op KV. Ik ben ze daar zeer dankbaar voor geweest.
Ik ben blij dat ik het heb geprobeerd, maar het ging gewoon en niet zoals TS zegt: waar ligt de grens? Ik denk dat het heel belangrijk is dat ieder zelf haar eigen persoonlijke grens aan kan geven. Je kunt niet voor iemand bepalen waar de grens ligt. Ondanks dat ik door helemaal niemand gepusht ben om te beginnen met BV en daar vervolgens mee door te blijven gaan, voelde ik mezelf wel verplicht dit te doen. Ik liet mezelf ver over mijn eigen grens gaan.

Ik kan me dus voorstellen dat TS het niet ziet zitten om het toch te proberen. Stel dat je daarmee toch weer ver over je eigen grens heen gaat? Vaak ben je in je kraamweek al enigszins labiel, moe en zit je vol met hormonen. En dan ben je toch sneller te beïnvloeden is mijn ervaring.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:55

Rumina schreef:
Rapperijder schreef:
[quote="RuminaIk vraag me af waarom je denkt dat ik niet in de categorie "vrouwen die niet kunnen voeden" val. Ik ben een vrouw, en het is wel duidelijk dat ik niet kan voeden, toch? En waar haal je het dat ik het niet geprobeerd heb? Ik heb het tot bloedens toe geprobeerd. Hoe lang moet iemand doorgaan voordat het volgens jou `genoeg` geweest is?
Ik heb eerder al verteld waarom het bij een tweede heel anders zou kunnen zijn en ik heb eerder ook al getypt dat ik het heel erg voor je vindt hoe die periode verlopen is. Ik heb dan ook geen negatieve opmerking gemaakt over je inzet toen je een poging gewaagd hebt! Nogmaals, bij een tweede kan het anders zijn, maar dat is je eigen keuze om daar aan te beginnen of niet. Ik vind alleen dat de moedermelkbank bedoeld is voor moeders die echt geen borstvoeding kunnen
geven ivm medicijnen, borsten die weggehaald zijn, na inzet van een deskundigen ook niet op gang komen etc.. Vrouwen die melk doneren investeren daar veel tijd, energie en vriezerruimte in namelijk. Dat doen ze met alle liefde en plezier meestal, maar wel als het noodzakelijk is. Als iedereen door bij een volgend kind geen borstvoeding wil proberen te geven naar de moedermelkbank zou mogen wordt het enorme tekort nog groter.

Met ieder bericht maak je je bijdrage kwetsender en denigrerender kan ik je zeggen als ervaringsdeskundige die maandenlang ernstig onder demgevolgen van borstvoeding geven heeft geleden en die het daardoor mentaal gezien niet meer zou kunnen opbrengen uit pure angst dat het weer mis zou gaan. Jouw begrip gaat niet verder dan in lichamelijke oorzaken gelegen redenen, alleen dan is er volgens jou sprake van niet kunnen. Gaat het om andere redenen dan is het niet willen. Dan gaan de melk, tijd, energie en ,of my, de vriezerruimte aan je voorbij. Laat ik je zeggen dat het niet zo ongenuanceerd ligt. En dat je bijdrage daarom erg kwetsend kan overkomen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:56

Ik vind het niet normaal dat ze je zo hebben lopen pushen. Natuurlijk is het prachtig voor jou en het kindje en jullie band als je borstvoeding kan geven. Maar wat je in de beginpost beschrijft lijkt mij een hel. Je bent toch geen melkkoe die kostte wat kost leeggemolken hoeft te worden? Dat de melk die je eruit kreeg roze was van het bloed lijkt mij voor beiden niet gezond. Daarnaast heb je dit ook echt als een kloteperiode beleefd. Borstvoeding zal heus gezonder zijn maar heel veel baby's groeien gewoon op op flesvoeding. Wat er bij mij ook niet ingaat is dat je pb's krijgt van mensen die zeggen dat je een slechte moeder bent en borstvoeding de enige optie is. Walgelijke mensen :r :r :r Het zegt mij genoeg dat jij je voordat je uberhaupt zwanger bent je hier al druk om maakt. Dat getuigt van alles behalve een slechte moeder. Je kan het proberen als het kindje geboren is, misschien lukt het deze keer maar lukt het niet, stop gelijk, je kraamperiode hoort geen hel te zijn. Mijn moeder is kraamverzorgster en ook voor borstvoeding maar kan het niet dan kan het niet. Ze heeft niet voor niets zoveel flesvoeding staan mocht het niet lukken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:00

Ik was ZO blij dat ik een fijne kraamvrouw had!
De idioten in het ziekenhuis lieten met zelfs op de high care kolven om het op gang te laten komen!
(mijn lichaam had een enorme klap gehad van de bevalling, voor de bevalling liep het er al met straaltjes uit.. nu niks! maar DUH mijn lichaam was alles bij elkaar aan het schrapen om te overleven!)

Vervolgens was ik nogsteeds kapot! Die eikels hadden me maar 1 zakje bloed gegeven ik zou er 2 krijgen, ze hebben er serieus 1 weggegooit!
Later kreeg ik er alsnog 2..

Maar goed, kleine was zo goed als dismatuur, en aanhappen kon hij niet tot nouwelijks. daarnaast gaf ik niks. hij nam geen slok!
Pas toen hij uraten in zijn luier had, niet meer plaste en verdorie dorst-koorts kreeg kreeg ik een paar ml melk voor hem om via een bekertje te geven. (als BIJvoeden., ik gaf NIKS :()
Pas na 2 dagen zijn eerste flesje, gekolft van mij.. wel maatliefst 15 ml.. -O-

Na 5 dagen ziekenhuis thuisgekomen trok ik het niet meer.. kolven, flesjes maken, aanleggen, poedermelk bijmaken want kolven was niet genoeg..
Ik was kapot.. en mijn kraamzorg heeft me rustig verteld dat het mijn keuze was, ze officieel is om borstvoeding te adviseren, maar ik gewoon aan moest geven wat ik wilde.
Ik ben per direct gestopt.. wat een enorme last viel er van mij af!!! _/-\o_

Ik HAAT de borstvoeding maffia! nee, het lukt niet altijd! Freaking lactatiedeskundigen die even je borst in je kinds mond proppen.. kolven terwijl je net op het randje heb overleefd.. nee dank je! Gewoon doen wat je zelf het beste vind!
Het is nou eenmaal niet voor iedereen!

Ook al lukt het lichamelijk, ook psygisch moet het lukken! Als je je een melkkoe voelt doe je niemand een plezier! Je baby moet van mama kunnen genieten, niet een wrak dat maar moet van de borstvoedingsmaffia omdat ze anders niet het beste voor haar kind zou overhebben!!!

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:02

Ben ik de enige die zich eraan stoort dat vrouwen die borstvoeding geven veelal in 1 adem worden vergeleken met melkkoeien? Is best wel beledigend en werkt zeker niet mee aan een positief beeld :o

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:05

Nee dat is niet het punt wat ik wil maken, als je borstvoeding kan geven dan is dat super maar als het niet kan dan zit je toch niet met een bepaalde quota die je dient te behalen? Het melkkoe idee komt van het moeten, het opnieuw proberen totdat het wel lukt omdat het MOET. Ik weet zeker dat de TS liever had dat het wel allemaal kon en makkelijk ging.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:06

TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Vroeger had je minnen: vrouwen die ingehuurd werden om borstvoeding te geven. Dat beroep was nodig omdat a) de kraamvouwensterfte hoog was en b) moeders niet altijd genoeg borstvoeding hadden of net zulke problemen hadden als jij.

Dus (wat een paar posten zeggen) dat vroeger de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgedragen werd, en dat er daarom meer borstvoeding gegeven werd, durf ik te betwijfelen. Ik denk wel dat er meer kinderen overleden, omdat er geen veilige flessevoeding was.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:07

lieflampje schreef:
Ben ik de enige die zich eraan stoort dat vrouwen die borstvoeding geven veelal in 1 adem worden vergeleken met melkkoeien? Is best wel beledigend en werkt zeker niet mee aan een positief beeld :o

Neen, dat zie je mis. Met Siciliaanse melkkoeien.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:10

dammie1 schreef:
TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Vroeger had je minnen: vrouwen die ingehuurd werden om borstvoeding te geven. Dat beroep was nodig omdat a) de kraamvouwensterfte hoog was en b) moeders niet altijd genoeg borstvoeding hadden of net zulke problemen hadden als jij.

Dus (wat een paar posten zeggen) dat vroeger de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgedragen werd, en dat er daarom meer borstvoeding gegeven werd, durf ik te betwijfelen. Ik denk wel dat er meer kinderen overleden, omdat er geen veilige flessevoeding was.

Beetje offtopoc, maar kregen de babies van deze minnen dan niet te weinig/andere aanvulling?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:11

Dat is nu toch ook zo? Je moet bij BV toch ook vitamine bijgeven?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:12

Gewoon ja zeggen en niet doen... ben je van het gemekker van die lui af en doe je puntje bij paaltje gewoon wat je zelf wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:13

Ik heb geen kinderen en toch heb ik anders ook best dat gevoel hoor. BV is zo mooi, zo goed, allemaal zo bla bla bla en je MOET op zijn minst proberen, je MOET doorzetten, de eventuele pijn MOET je erbij nemen want het is normaal.

bv moet niet, het MAG. De enige die effectief melk moeten geven zijn inderdaad melkkoeien. Zelf neig ik ook eerder naar kv als ik ooit ga bevallen. Misschien de eerste dagen bv als het lukt voor de eerste cruciale momenten maar erna wordt het wellicht kv. De eerste die probeert te pushen die schop ik persoonlijk de ruimte uit, met een enkeltje uitgang.
Al is het gelijkgesteld aan binnenkomen in de hemel, als kv voor mij als moeder veel meer andere voordelen biedt en tegelijk even gezond is voor mijn kind, wie is de rest van de wereld dan om daarover te beslissen?

TS heeft ook beslist, ze vraagt raadt om net die pushers van zich af te schudden omdat ze haar keuze niet willen respecteren.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:15

Nou nou nou zeg..... Het wordt steeds vriendelijker hier zeg :\ . En dan hebben ze het over bv maffia. Hear hear :\ .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:17

Bij bv moet je idd vitamine bijgeven. Dat hebben ze bij fv al gedaan. Komt dus op hetzelfde neer.

Blijft me in dit topic opvallen dat er soms zo respectloos over bv gevende vrouwen wordt gesproken. Ja, ik geef bv en ja, ik kolf ook nog eens...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:18

F_Orumster schreef:
dammie1 schreef:

Beetje offtopoc, maar kregen de babies van deze minnen dan niet te weinig/andere aanvulling?

Je lijf produceert naar vraag. Veel vraag is dus veel productie (simpel gesteld)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:20

F_Orumster schreef:

Ik denk dat dit in een aantal gevallen zeker voorkwam, vooral als de min niet vrijwillig die zorg op zich nam (arme vrouw die een rijke baby moest zogen.)

Als de baby van de min ouder is en al langzaam op aanvulling over kan gaan is het misschien minder een probleem. Maar ik denk dat ondervoeding regelmatig voorkwam (dat kwam tenslotte in het algemeen veel voor.) 't Is niet voor niets dat mensen nu zoveel langer zijn dan vroeger :) Dat heeft op z'n minst gedeeltelijk te maken met dat de voeding nu zoveel beter is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:21

F_Orumster schreef:
dammie1 schreef:

Niet als de productie van de moeder zich aanpastte aan de toegenomen vraag.
Er zullen best situaties zijn geweest dat haar eigen kindje te weinig kreeg, omdat een ander voorrang kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:21

Rinske schreef:
Het komt eigenlijk een beetje door de individualistische maatschappij van tegenwoordig. Daardoor wordt info over basisdingen als borstvoeding niet doorgegeven aan moeder/dochter/buurvrouw/tante. Ook, en ja dat is echt zo, is de kunstvoedingsindustrie heel erg goed in promotie van hun producten.
En: de kraamweek wordt inderdaad veelal rooskleurig gebracht, terwijl het meestal echt geen roze wolk is (of blauwe als je een jongetje hebt :P ).
Informatie doorgeven gaat verloren, omdat we niet dat directe contact meer hebben met mensen om ons heen.

Reclame voor flesvoeding voor baby's mag helemaal niet. Men maakt ook pas reclame voor Nutrilon vanaf stap 2.