Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:10

Mensen denken inderdaad al snel dat je de hele dag aan het eten bent als je teveel weegt (naar hun maatstaven). Terwijl de meeste mensen juist aankomen door elke dag nét iets teveel te eten, en zo elk jaar een paar kilo aankomen.

Vanaf mijn derde ben ik te dik, op mijn 15e woog ik zo'n 90 kilo (ik ben 1,73). Mijn moeder was altijd erg slank (53 kilo bij 1,65) tot haar huwelijk naar de kl*te ging. Toen zijn mijn broer en ik als vanzelf met haar meegegroeid. Zelf ben ik dan ook altijd het dikkerdje van de klas geweest, inderdaad wel eens om gepest maar gelukkig nooit structureel. Ook heb ik nooit last gehad van te weinig mannelijke aandacht alhoewel ik wel méér aandacht kreeg toen ik voor het eerst flink was afgevallen.

Dat was op mijn 21e, sinds dien heb ik nooit meer die dramatische 90 gehaald. Maar het blijft nu eenmaal lastig. Als ik het druk heb, een mindere periode heb, moe ben winter is... zitten er zo weer wat kilo's aan. Als ik me goed voel, uitgerust ben, in balans ben, me prettig voel dan hou ik me keurig aan een gezonde levensstijl en ben ik ook zo weer lichter. Maar aangezien ik ooit te dik ben gewéést is een gezonde levensstijl voor mij heel anders dan bijvoorbeeld voor mijn slanke nichtje, als ik zie wat die allemaal kan eten zonder aan te komen ben ik echt wel eens jaloers.

Dus hoewel mensen niet aan me zien dat ik hiermee worstel (ik ben nu 72 kilo en zie er niet dik uit omdat ik gelukkig erg smal gebouwd ben) is het iets waar ik elke dag mee bezig moet zijn om niet uit mijn voegen te barsten. Mensen schrikken als ze zien hoe weinig ik eet, maar dat kan niet anders omdat die vetcellen niet meer weggaan, als ze er eenmaal zijn kun je ze hooguit 'leeg' houden (bijkomend nadeel is dat die cellen het daar niet mee eens zijn :')) voorzover ik weet. En dat alleen maar omdat mijn ouders problemen hadden, waar ik niets aan kon doen.

ik kijk dus wel uit met andere mensen veroordelen op hun gewicht. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik een gezonde portie doorzettingsvermogen heb in combinatie met een gelukkig leven. Wie weet hoe ik er anders uit zou zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:14

Het heeft ook heel erg te maken met wie je bent. Als je dik bent van de prednison natuurlijk niet, maar als je dik bent van het ongezonde eten en drinken vind ik het wel heel nauw verweven met wie je bent.
Acceptatie van jezelf vind ik heel moeilijk, omdat ik mijn zelfbeeld ophang aan wat anderen van mij vinden en ik vind uiterlijk wel degelijk heel belangrijk. Naast dat ik zelf al niet blij ben met die buik, weet ik ook echt wel dat anderen het lelijk vinden. Dat trekt mijn zelfbeeld omlaag, een laag zelfbeeld zorgt dat ik depressief word en meer ga snaaien en zo is het cirkeltje rond.
Jezelf voor de gek houden, och, ik weet dat ik overgewicht heb, ik ben me heel erg bewust van met name mijn buik, ik droom 's nachts van mijn buik, imo hoef ik mezelf dat niet ook nog hele dagen in te peperen. Bij sommige mensen zal het de schop onder de kont geven om af te vallen, bij mij werkt dat tegenovergesteld. Dus het heeft geen zin om af te vallen, ik voel me vervolgens de hele dag rot over mezelf, ik zie er het voordeel niet zo van in.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:16

Maar dan heeft het dus meer te maken met je slechte zelfbeeld, jij geeft zelf "dik" een negatieve lading. Als je jezelf zou accepteren zoals je bent zou je wel kunnen zeggen: ja ik ben dik, who cares. Of er iets aan doen. Dus dan heeft het meer daar mee te maken dan echt alleen met het overgewicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:26

Er zijn natuurlijk ook dikke vrouwen die er perfect tevreden mee zijn (schijnt het :D ) dat is ze van harte gegund. Ik zeg ook niet dat ik hen per se lelijk vind ofzo.
Afbeelding
Dit vind ik bijv. echt wel een mooie vrouw.

Maar dik VOOR MIJ vind ik lelijk ja. En ik ben benieuwd of er iemand bestaat die van zichzelf kan accepteren dat ze lelijk is, zonder daar een negatief zelfbeeld aan te hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:29

Precies, het heeft er dan vrij weinig mee te maken wat anderen precies vinden. Jíj bent degene die zich dat aan trekt, mensen zullen altijd en overal een oordeel vellen, dat is niets persoonlijks.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:29

Fiffill schreef:
Maar dan heeft het dus meer te maken met je slechte zelfbeeld, jij geeft zelf "dik" een negatieve lading. Als je jezelf zou accepteren zoals je bent zou je wel kunnen zeggen: ja ik ben dik, who cares. Of er iets aan doen. Dus dan heeft het meer daar mee te maken dan echt alleen met het overgewicht.

Ik denk persoonlijk niet dat je zomaar kunt bepalen dat je voortaan iets anders tegen jezelf zegt. Dat is meer een kwestie van jarenlange therapie en steeds een klein beetje meer gaan geloven dat je de moeite waard bent. Pas als je dat écht gaat geloven kun je leren beter voor jezelf te gaan zorgen en beter te gaan luisteren naar wat je lichaam echt nodig heeft; eetgewoontes zijn maar één onderdeel daarvan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:30

Dat is het hele idee, accepteren dat je NIET lelijk bent... ;)
En als je dat niet kunt omdat je jezelf echt te dik vindt, dan moet je afvallen. En daarvoor zul je jezelf eerst deels moeten kunnen accepteren.

"Moet" natuurlijk niet, en dit klinkt allemaal veel te simpel want zo makkelijk is het natuurlijk niet. Maar je hebt het wel zelf in de hand. En dat is geen switch die ineens om gaat, voor sommige mensen duurt dat jaren... maar het is wel iets waar je zelf naar toe kunt werken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:30

Lelijk is ook maar relatief. Als ik niets met mezelf doe ben ik godsallejezus lelijk :+ Iemand met een lelijke kop kan dara altijd nog wat mee doen waardoor diegene er juist intrigerend of mysterieus uitziet. Mooi is niet alleen maar symmetrisch en gelijkmatig en verfijnd ;)

Ik vind de vrouw hierboven trouwens te dik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:35

>;) Hey, hoe kom je aan mijn foto???? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:36

:')

Ik fiets graag en dan met tegenwind scholieren inhalen , je moet ze eens zien kijken _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:37

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:39

Dat noem ik nou curvy :P

afwasborstel

Persoonlijk denk ik dat het grootste gedeelte van te dikke mensen er zeker wel iets aan kan doen en dit diep van binnen ook gewoon weet. Word altijd een beetje moe van de ik heb zware botten theorie en ik eet echt niet veel... De dikke mensen die ik ken gaat ook echt serieus elk pondje gewoon door het mondje en als je dat niet verbrand moet het toch ergens blijven.

listiglistje

phormicola schreef:
Ik zit naar kleding te kijken en ik kom een model tegen waar ik spontaan bi van zou worden :+
http://topvintage.nl/nl/vintage-retro/5 ... lack-label

Die kun je toch niet mager noemen? Wmb is dat de ultieme versie van curvy en vrouwelijkheid.

maar hier zit een flink aangesnoerd corset onder...trek die vrouw die jij hieronder te dik noemt een strak ingesnoerd corset aan en je hebt hetzelfde effect ;)

Beide vrouwen zijn mooi en hebben uitstraling :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:42

Nou, nee hoor, I beg to differ :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:44

Anne_GTI schreef:
>;) Hey, hoe kom je aan mijn foto???? :+

:P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:44

listiglistje schreef:
phormicola schreef:
Ik zit naar kleding te kijken en ik kom een model tegen waar ik spontaan bi van zou worden :+
http://topvintage.nl/nl/vintage-retro/5 ... lack-label

Die kun je toch niet mager noemen? Wmb is dat de ultieme versie van curvy en vrouwelijkheid.

maar hier zit een flink aangesnoerd corset onder...trek die vrouw die jij hieronder te dik noemt een strak ingesnoerd corset aan en je hebt hetzelfde effect ;)

Beide vrouwen zijn mooi en hebben uitstraling :)

Ohhh echt niet hoor, dat effect ga je zeker niet krijgen :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:45

Beide dames hebben inderdaad uitstraling, maar echt curvy vind ik niet echt zo ontzettend mooi hoor. Maar dat is denk ik ook omdat ik mijzelf niet als curvy voor kan stellen. (bij mij zou het iig niet mooi zijn :P )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:46

zeker nog geen echt goed corset gehad en vaak genoeg ingesnoerd geweest....echt wel!

Ik vind het wel mooi!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:48

listiglistje schreef:
zeker nog geen echt goed corset gehad en vaak genoeg ingesnoerd geweest....echt wel!

Ik vind het wel mooi!

Ik weet heus wel wat een korset doet en hoe het werkt, maar die dame op de eerste foto is echt wel een heel stuk dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:48

Probeer het eens zeg ik :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:57

Kat Dennings vind ik ook wel een goed voorbeeld van curvy :P

Afbeelding

Afbeelding

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:10

Het lijkt wel alsof ze stikt met die boobs zo hoog in het witte jurkje.

Wat zien jullie wel als een ideaal maatje wat mooi is? Heb het topic doorgelezen en ik zie dat mensen 36 als te dun afschrijven en 40 als alweer te dik. Is 38 dan ideaal?

Als ik naar mezelf kijk, ik zou echt geblubberd zijn als ik maatje 38 zou hebben. Ik ben 5.5 kilo aangekomen sinds januari en zit nog in 36 maar heb al een mooi zwembandje hoor. :D
Het ligt ook aan je postuur wat je kunt hebben en wat er 'gezond' uit ziet.

Dikke mensen moeten gewoon niet zo naar doen naar dunne mensen en anders om. Wordt de wereld een stuk leuker van dacht ik zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:15

Haha ze zijn ook echt heel erg groot :=

Ideale maat (als in: de nummertjes) is er imo niet. Een maat 40 is voor mij veel te groot terwijl iemand anders met maat 40 misschien zelfs nog wel aan de dunne kant is.
Natuurlijk heb ik zelf wel voorkeur voor wat ik qua lichaamsvorm nou mooi vind. Maar dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders natuurlijk.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:23

Ik denk ook niet dat er echt een ideale maat is maar als ik zou moeten kiezen zou ik zeggen tussen de 36 en 42, is maar net hoe je gebouwd bent...