Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:43

Ik herken de huiltjes van mijn kinderen als baby ook niet hoor, ik probeer(de) gewoon maar wat en als ze dan ophouden met huilen heb je het goede gedaan :+

Oh interessant, ik ga eens kijken bij de bieb! (of bij bookos.org hahaha)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:46

wat overigens wel apart is dat ik helemaal géén moeite heb met verandering van omgeving. Ik heb zo bijvoorbeeld spontaan een ticket naar USA geboekt om eff 3 maanden heen te gaan :+ (een week van tevoren xD) ... Ik vind het wel spannend, maar ik houd gewoon gek genoeg van verandering. Ik verbouwde mijn kamer vroeger ook al minstens 1 x per maand, dan het liefst na 12 uur snachts, dan is het natuurlijk het leukste en dan verplaatste ik mijn bureau weer eens en noem maar op. Nu uit het zich voornamelijk in veel reizen :') dus ik heb heel veel spontane en impulsieve acties, wat ook wel weer heel erg bij het ADD aspect past, maar vroeg mij af of ook mensen met een diagnose met Autisme zulke dingen hebben?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:54

OOH, haha, ja spontane verbouwingen, soms midden in de nacht, had ik ook. Dan verzon ik hoe het (het sleutel woord) efficiënter of beter kon, en dan moest dat gelijk.

Ad(h)D en autisme hebben ook wel heel erg veel overlap hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:58

Ik weet dat er heel veel overlap is, alleen vind ik het soms echt teveel overlap worden := ik merk dat ik soms echt een soort gevecht met mezelf heb, ik ben ook vaak geestelijk gewoon echt heel moe van alle prikkels en noem maar op... Ik wil toch graag weten of het echt de ADD is of dat het ook wat anders kan zijn :j Ik voel me (zelfs hier thuis) gewoon vaak erg onbegrepen en word ook echt gek van mezelf :+

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:42

Urielle schreef:
Ik heb gelezen dat Asperger zich bij vrouwen ook anders uit dan bij mannen. Dat bij vrouwen dat stukje sociale gestoordheid (ik zit ff te denken hoe ik het moet verwoorden want sociale storing is het ook niet, maar dit klinkt wel grof) heel vaak niet mee in het pakket zit. Endat het daarom ook vaak niet gediagnosticeerd wordt omdat mensen, maar ook zorgverleners, het niet herkennen als autisme.

Dat kun je wel stellen.
Ik werk in de hulpverlening en het is gewoon nooit gezien. -O-

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:44

Ik zou overigens ook niet met mijn kind spelen hoor.
Verstoppertje en tikkertje enzo wel, maar met hun speelgoed speel ik niet mee.
Maar dat heeft een andere reden dan asperger.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:44

Toen ik besloot au pair te worden zat ik 2 weken later in Noordwijk.
Veranderingen is geen probleem als ik het zelf wil.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 14:02

Shiloh schreef:
Herkennen jullie dat trouwens ook, dingen altijd op de meest efficientste manier doen? Ik kan er echt helemaal kriegelig van worden als iemand iets moet doen waar ik bij sta, en diegene doet dat ZO onlogisch, dat ik echt denk, "zo is het toch heel veel makkelijker en sneller?" en dan vind ik het heel moeilijk me er niet tegenaan te bemoeien.

Heb een keer van een vriendin waar ik geen contact meer mee heb de sneer gekregen "maar het hoeft niet altijd op jou manier" ... oei := maar dat is toch zoveel makkerlijker?

hier ben ik het wel met je eens, ik denk dat ook heel vaak. van goh, das toch veel handiger als dat je het zo zo en zo doet?
maar ik heb ook geleerd dat ik DENK dat het handig is zo, maar als mensen mij het voordoen of uitleggen denk ik fiets zij hebben gelijk..

Mijn manier is dus niet altijd de efficientste, maar ik vind vaak van wel, omdat ik andere manieren niet zie := tot dat iemand anders het voorgedaan/uitgelegd heeft..

lifaya schreef:
wat overigens wel apart is dat ik helemaal géén moeite heb met verandering van omgeving. Ik heb zo bijvoorbeeld spontaan een ticket naar USA geboekt om eff 3 maanden heen te gaan :+ (een week van tevoren xD) ... Ik vind het wel spannend, maar ik houd gewoon gek genoeg van verandering. Ik verbouwde mijn kamer vroeger ook al minstens 1 x per maand, dan het liefst na 12 uur snachts, dan is het natuurlijk het leukste en dan verplaatste ik mijn bureau weer eens en noem maar op. Nu uit het zich voornamelijk in veel reizen :') dus ik heb heel veel spontane en impulsieve acties, wat ook wel weer heel erg bij het ADD aspect past, maar vroeg mij af of ook mensen met een diagnose met Autisme zulke dingen hebben?

Noway dat ik zomaar eventjes inpulsief 3 maanden weg ga ergens heen.. Maar ik vind het lastig dat te zeggen. Dit omdat ik ADHD heb, waar inpulsief meer bij hoort, maar ook Autisme heb.. en daar dat dus helemaal niet van belang is.. maar ik kan inpulsief zijn, maar toch plan ik wel heel veel en ben dr dan niet van af te wijken.

wat milou zegt is wel waar, ik heb minder moeite met veranderingen waar ik zelf achter sta. onverwachtse veranderingen die ik niet zelf bedacht heb vind ik wel echt heeeeel vervelend..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:03

ik kan inderdaad ook echt niet omgaan met veranderingen waar ik niets aan kan veranderen en niet aan gedacht heb :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:22

Idd dat heb ik ook , als ik het zelf doe alla maar als anderen het doen kan ik er niet mee omgaan :') Meestal een woedeaanval omdat ik mijn emoties niet uiten kan

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:53

Weet je trouwens hoe ik mijn gedachten altijd uitleg? waarom verrassingen of veranderingen zo slecht bij mij aarden, maar waardoor ik het zelf wel kan aan kan op het moment dat ik het zelf verzin?

Mijn leven ziet er uit als een film, en ik ben de regisseur :+ er is dus een film en zoals de film is moet mijn dag lopen. stel dus dat ik vandaag eerst paardrijden zou, daarna naar oma en dan door naar mn tante, maak ik mijn film zo dat dat dus gebeurd. stel nou dat het dan ineens bekend word dat we toch eerst naar mn tante gaan en dan naar mn oma, dan kan ik dat dus niet. Want op mijn film staat dat ik eerst naar oma zou en daarna pas naar mn tante. en als de film door iemand anders aan gepast moet worden, dan kan dat dus niet, want het is mijn film, en zo moest het gaan is mij verteld.

Maar zelf kan ik dus wel dingen aanpassen :') want ja hee, ik ben de regisseur, en als het mij past en ik het zelf verzin is het veel makkelijker..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:46

Ladybird schreef:
Weet je trouwens hoe ik mijn gedachten altijd uitleg? waarom verrassingen of veranderingen zo slecht bij mij aarden, maar waardoor ik het zelf wel kan aan kan op het moment dat ik het zelf verzin?

Mijn leven ziet er uit als een film, en ik ben de regisseur :+ er is dus een film en zoals de film is moet mijn dag lopen. stel dus dat ik vandaag eerst paardrijden zou, daarna naar oma en dan door naar mn tante, maak ik mijn film zo dat dat dus gebeurd. stel nou dat het dan ineens bekend word dat we toch eerst naar mn tante gaan en dan naar mn oma, dan kan ik dat dus niet. Want op mijn film staat dat ik eerst naar oma zou en daarna pas naar mn tante. en als de film door iemand anders aan gepast moet worden, dan kan dat dus niet, want het is mijn film, en zo moest het gaan is mij verteld.

Maar zelf kan ik dus wel dingen aanpassen :') want ja hee, ik ben de regisseur, en als het mij past en ik het zelf verzin is het veel makkelijker..

Haha, deze vind ik echt geniaal. Kan me daar heel erg in vinden haha :o :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:30

:P Mooi omschreven... !
Hoewel ik niet het persoon ben dat zwaar overstuur is als er iets verandert, ik vind het wel irritant.

Vinden jullie het ook irritant als mensen je vraag niet letterlijk beantwoorden....
Als ik aan het tekenen bent en iemand vraagt ' Wat maak je ? ' dan is het antwoord steevast ' een tekening ' ... Hallo. Anders moet je maar vragen wat ik teken :') . Ok, nee inmiddels begrijp ik wel wat mensen er mee bedoelen, maar ik heb alsnog altijd onbewust de neiging om de vraag zo te beantwoorden.

Maar ook net. Toen stuurde ik een sms' je naar mijn moeder met de vraag ' hoe laat ben je thuis ' ... krijg ik zo'n antwoord van ' ik ben nu klaar ' ...
Ja leuk voor je dat je nu klaar bent met werken. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. grrrr.... :') /ergernis.

Renee, het zou me van jou ook niet echt verbazen hoor. Ik vind je niet heel typisch overduidelijk autistisch, maar ondanks dat je wel sociaal bent bekijk je wel alles veel meer uit je eigen standpunten en veel minder vanuit andermans standpunten is me opgevallen :j . En je hebt ook heel erg de neiging om controle te houden over gebeurtenissen/afspraken ed. En je ziet dingen altijd heel erg in details, dus zo bekeken zou het me niet heel erg verbazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:31

Nee opzich niet , ik praat wel veel met mezelf in mijn hoofd en dan praat ik me rustig of gaan er allemaal rare hersenspinsels doorheen. Als ik chagy ben of geiiriteerd dan praat ik even met mezelf en dat klinkt raar maar wel prettig soms , voor mijn gevoel ben ik de enigste waar ik mee kan praten als er iets is :P. Niet altijd btw maar soms wel :') , dan moet men ook niks zeggen dan raak ik nog gerirriteerder

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:54

Menino schreef:
:P Mooi omschreven... !
Hoewel ik niet het persoon ben dat zwaar overstuur is als er iets verandert, ik vind het wel irritant.

Vinden jullie het ook irritant als mensen je vraag niet letterlijk beantwoorden....
Als ik aan het tekenen bent en iemand vraagt ' Wat maak je ? ' dan is het antwoord steevast ' een tekening ' ... Hallo. Anders moet je maar vragen wat ik teken :') . Ok, nee inmiddels begrijp ik wel wat mensen er mee bedoelen, maar ik heb alsnog altijd onbewust de neiging om de vraag zo te beantwoorden.

Maar ook net. Toen stuurde ik een sms' je naar mijn moeder met de vraag ' hoe laat ben je thuis ' ... krijg ik zo'n antwoord van ' ik ben nu klaar ' ...
Ja leuk voor je dat je nu klaar bent met werken. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. grrrr.... :') /ergernis.

Renee, het zou me van jou ook niet echt verbazen hoor. Ik vind je niet heel typisch overduidelijk autistisch, maar ondanks dat je wel sociaal bent bekijk je wel alles veel meer uit je eigen standpunten en veel minder vanuit andermans standpunten is me opgevallen :j . En je hebt ook heel erg de neiging om controle te houden over gebeurtenissen/afspraken ed. En je ziet dingen altijd heel erg in details, dus zo bekeken zou het me niet heel erg verbazen.

Ja echt he! daar kan ik dus ook zoo niet tegen _O- en als je dan gewoon zegt een tekening, dan krijg je ook nog: ja duhuh, dat zie ik ook wel.. Ja he waarom vraag je het dan :') En ik doe het eigenlijk zelden expres, zon antwoord geven.. en dat word je dan wel weer verweten dat mensen dat dan gaan denken dat je het expres doet..

Waar ik me ook heel erg kan irriteren is vragen waar je een kort antwoord op verwacht. maar waar een heeel verhaal uit komt wat zo niet van belang is voor het antwoord.. ik kan alleen geen voorbeeld verzinnen :')

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:00

Duidelijk stukje, er wordt me een stuk meer duidelijk over autisme :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:56

Fijn Emma! :D dat was precies de bedoeling :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:30

Trouwens, je zei dat je het erg irritant vind als mensen autisme een ziekte noemen, maar ikzelf zou denk ik meer moeite ermee hebben dat het een stoornis heet, dat mensen dan gaan denken dat je gek bent ofzo. Hoe zie jij dat? :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:36

Mag ik daar ook op antwoorden?
Ik vind het beide irritant, omdat mensen vaak direct de associatie leggen dat je een totale debiel bent, wat gewoon niet zo is.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:39

heeehee,
Ik heb een vriendin die zwaar pdd-nos heeft, had een vriendje met ADD en een broer waarvan ik vrijwel zeker weet dat hij autistisch is.
Ik kan zelf heel goed omgaan met autistische mensen maar je moet er veel geduld voor hebben en het kost wat meer energie vooral als diegene een zware vorm heeft.
Ik probeer me zo goed mogelijk in de persoon in te leven en het gaat eigenlijk altijd prima.. Maar wil dit even kwijt want zit er best mee:
Laatst had ik op whatsapp een heel goed gesprek met mijn ex-vriendje en opeens uit het niets zegt hij: ik ga nu wel vol op andere meisjes (hij had net gezegd dat die me mist en nog steeds van me houd etcetc) Ik reageer beledigd en opeens gaat hij HELEMAAL door het lint... heeft dit met autisme te maken?

Mijn vriendin met ppd-nos heeft het lang niet altijd makkelijk... Ik ken haar nu aardig goed (3 jaar?) en kan precies aan haar merken wanneer het te veel voor haar wordt.. Ze begint helemaal door te draaien zonder dat ze het doorheeft en is vervolgens een paar dagen uit de running...
Sorry wilde dit even kwijt vooral over mijn ex-vriend... zit hier nog erg mee...
Wil wel zeggen dat ik veel respect heb voor Autisme en dat ik die mensen ook gewoon zie als mensen en niet als uitzonderingen. Vindt het erg knap hoe jullie hier mee om kunnen gaan kan me voorstellen dat het niet altijd makkelijk is!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:41

Kan, hoeft niet.
Wij weten natuurlijk niet wat er precies gezegd is etcetera en kunnen niet in zijn hoofd kijken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:42

oke hij was nog nooit zo boos geweest en ook zomaar uit het niets.. Vervolgens zegt die dat die moet nadenken en daarna is hij opeens weer helemaal lief & leuk. Hij kan soms zomaar omslaan

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:44

Kan ook zijn dat hij onzeker is, hij in zijn negatieve overtuiging stapt (ik ben niet goed genoeg, ik ben waardeloos dat soort dingen) en ja, dan reageren mensen vaak boos om dat niet te hoeven voelen. Niet dat het helpt, maar ze weten niet hoe het anders te doen. Dat heeft niets met autisme te maken.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:52

milou123 schreef:
Mag ik daar ook op antwoorden?
Ik vind het beide irritant, omdat mensen vaak direct de associatie leggen dat je een totale debiel bent, wat gewoon niet zo is.

Daarom zou ik het ook irritant vinden! Altijd die vooroordelen weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:55

Ja en van buiten zie je er normaal uit , als ik nou down had dan konden ze het nog zien...