[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:26

WendyBZ schreef:
Gebruik jij ook nog methotrexaat caro29? Ik heb sinds een aantal maanden Embrel ipv Humira. Daar had ik blijkbaar een tolerantie voor opgebouwd :(

Nee ik ben gestopt met MTX. Ik gebruik 1 of 2 spuiten per week afhankelijk of ik veel laast heb. Ik heb een bouwpakket want tegen die kant en klare kan ik niet. Hier functioneer ik prima op. Heb wel mindere dagen maar ik heb mij nog nooit ziek hoeven melden

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:09

Maris schreef:
En ook gestopt met zuivel ?
Spelt bevat nog wel gluten ......

3 maanden glutenvrij gegeten. Minder darmklachten van de Psorinovo, nog evenveel plaques. Was mij niet waard om dit door te zetten.

Aan de mensen met de reumatische/artritis variant: hoe is dit bij jullie begonnen? Wat waren de eerste symptomen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:06

caro29 schreef:
@ percy ik heb dezelfde vorm als jou en ik gebruik de spuiten enbrel. Ook een biological. Werkt bij mij super. Zijn wel spuiten

Weet niet of dat hier vergoed gaat worden. Blijkt wel dat wat bij de een werkt bij de anders niets doet.

Denise, ik had altijd al last van mijn gewrichten en met name een knie begon heel erg op te spelen, heel veel vocht er in en ik kon bijna niet meer lopen.

Was wel het een en ander aan de hand volgens de mri maar ook een kijkoperatie en het schoonmaken van de knie hielp niet.

Was in het verleden vaker op reuma getest maar negatief. De orthopeed begon toch argwaan te krijgen en liet bloedonderzoek op ontstekingswaarden doen en die waarden waren heel erg hoog.

Hij heeft me doorverwezen naar de reumatoloog en toen vielen alle klachten op zijn plaats.

Helaas is de reuma nog steeds niet onder controle en heb ik nog wat andere euvels waardoor ik nu helaas arbeidsongeschikt ben verklaard.

Deze vorm van reuma begint vrijwel altijd in een knie heb ik begrepen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:57

_Denise_ schreef:
Maris schreef:
En ook gestopt met zuivel ?
Spelt bevat nog wel gluten ......

3 maanden glutenvrij gegeten. Minder darmklachten van de Psorinovo, nog evenveel plaques. Was mij niet waard om dit door te zetten.

Aan de mensen met de reumatische/artritis variant: hoe is dit bij jullie begonnen? Wat waren de eerste symptomen?

En melk producten ben je daar al eens een paar maanden mee gestopt ( zit wel werkelijk overal in hoor, dus dat wordt etiketten lezen ) ?

Chubby

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:09

Mijn vader had erge reuma. Mijn broertje en ik so far niet, maar wel allebei psoriasis op de huid. Ik weet wel wat ik liever heb ;)

De lichttherapie werkte top. Heb ook een heerlijk kleurtje! Eindelijk geen paardenmeisjesmelkflessen. Helaas heb ik wel al weer een week keelpijn, waarmee de guttatta steeds uitbreekt bij mij. Dus ik hou mn hart vast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:28

Mijn dochter heeft ook de Guttata variant en vooral na ziekte en verkoudheid. Ze heeft er sinds een half jaar een nieuwe variant bij die de artsen ook niet veel gezien hebben, het zit in haar haargrens, vooral zijkant van haar hoofd in het haar. Het zijn bultjes die ontsteken en waar daarna de bekende schilfer korst op komt. Erg naar ook.
Gelukkig geen reuma klachten, wel hypermobiel.

caro29

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:49

Mijn oma en haar broer hadden alleen psoriasis. Mijn moeder en ik psoriasis en reuma. Mijn vaders kant is schoon. Het begon bij mij met een ontstoken teen in 2005. Daarna een tijd aan de MTX gezeten. In 2009 geloof ik overgestapt op Enbrel toen het nog in de testfase zat. Tijdens mijn zwangerschap vorig jaar gestopt en prednison met wat anders gehad. Na de bevalling 2 dagen later gelijk 2 spuiten genomen. Daar zit ik nog op. Wil weer afbouwen naar 1 spuit in de week maar omdat fulltime werken en alleenstaande moeder veel van mijn lichaam vraagt durf ik nog niet te verlagen. Psoriasis zit momenteel vooral op mijn ellebogen dus dat is aardig onder controle.