B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:20

bertine37 schreef:
Weten jullie waarom tabletten onvoldoende zijn als je een tekort zou hebben ? Waarom injecteren?

Op pag. 3 van dit topic kun je daar iets over vinden.

MoSt81

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:46

Ik heb vanmorgen eindelijk mijn eerste spuit gehad. Alleen nu kan ik dus weer in discussie met de huisarts. Ze wil me er dus maar 6 in 6 weken geven zei de assistente, dat was bij hun normaal.... Grrr. Word er echt niet goed van. Ik zal maar snel proberen te gaan wisselen van huisarts. Maar niet dat ik dan weer tegen hetzelfde aanloop.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:49

Vraag een kennismaking gesprek aan met een nieuwe huisarts voordat je je inschrijft. Zeg dat jij die spuiten wil op de manier die jij wilt (en aangeraden wordt door internisten die er iets van weten) en als ze dat niet wilt, dat je je dan niet eens hoeft in te schrijven.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:52

Jargeau schreef:
Ik heb vanmorgen eindelijk mijn eerste spuit gehad. Alleen nu kan ik dus weer in discussie met de huisarts. Ze wil me er dus maar 6 in 6 weken geven zei de assistente, dat was bij hun normaal.... Grrr. Word er echt niet goed van. Ik zal maar snel proberen te gaan wisselen van huisarts. Maar niet dat ik dan weer tegen hetzelfde aanloop.

Daar wordt je toch moe van. Ik begrijp niet waarom huisartsen zo moeilijk kunnen doen.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:53

Denk dat dat inderdaad wel verstandig is. Voelt alleen zo belachelijk. Normaalgesproken zou je toch denken dat een huisarts er verstand van heeft. Die heeft ervoor geleerd. Maar als ik me nu weer laat afschepen komt dit toch nooit meer goed.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:15

Print de bijsluiter uit van de ampullen en vraag waar je huisarts de wijsheid vandaan haalt om het anders te doen dan de bijsluiter..

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:29

De bijsluiter heb ik thuis liggen, dus die neem ik volgende week mee. (zat bij de ampullen) Volgens mij stond het daar ook in. Probleem is dat ik geprikt word door de assistente en die heeft er natuurlijk weer niets over te zeggen... Maar ik laat het hier ook niet bij zitten.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:39

Vandaag weer mijn spuit gekregen de assistente die zelf ook een tekort heeft raade mij aan om toch contact op te nemen met een internist die er wel in gelooft....Maar ik wil geen internist maar gewoon mijn shot...:-) Volgens mij zij ze daar benieuwder dan im waarom ik een keer in de twee weken een shot moet....Ik red het anders echt niet na 2, 5 week ben ik hopeloos verloren en bijna gescheiden plus een mama die niks kan...Ik breek het wel snel af zover ben ik wel maar ik hoef niet zo nodig te weten waarom ik dat doen...wat een toestand. ..

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:39

Jargeau dan maak je toch even een afspraak met je ha ivm behandelplan? Mijn assistente heeft het toen zelf even overlegd en toen was het ook geregeld, kun je ook nog proberen.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:59

Volgens de assistentes was 6 spuiten heel normaal. Ze vonden het belachelijk dat ik 10 zei. Maar dit gaat zeker nog veranderd worden. Helaas heb ik dus echt een huisarts die niet meewerkt. Ben al 8 jaar bezig geweest om uberhaupt spuiten te krijgen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:13

Malkesta schreef:
Vandaag weer mijn spuit gekregen de assistente die zelf ook een tekort heeft raade mij aan om toch contact op te nemen met een internist die er wel in gelooft....Maar ik wil geen internist maar gewoon mijn shot...:-) Volgens mij zij ze daar benieuwder dan im waarom ik een keer in de twee weken een shot moet....Ik red het anders echt niet na 2, 5 week ben ik hopeloos verloren en bijna gescheiden plus een mama die niks kan...Ik breek het wel snel af zover ben ik wel maar ik hoef niet zo nodig te weten waarom ik dat doen...wat een toestand. ..

Het valt ook niet mee he. Komen dan ineens zoveel dingen op je af :(:) Als je al heel lang met een tekort rond loopt kan het zijn dat je schade hebt opgelopen. Als je schade hebt opgelopen heeft je lichaam langer nodig om te herstellen en heb je meer injecties nodig. Ik moet 1x in de week prikken anders ben ik een zombie.. Maar ik heb een tijd 3x in de week geprikt. Waarom? Geen idee waarschijnlijk vanwege de schade.. omdat ik er te lang mee heb rond gelopen. Ik raad je echt aan om naar een internist te gaan die er in geloofd zoals Auwerda in Dronten/Lelystad. Had maar 1 gesprekje nodig :)

Jargeau, ik zou als ik jou was een gesprekje doen met verschillende huisartsen. Je klachten/problemen uit leggen en kijken hoe ze daar tegen over staan. Dan krijg je ook meteen een idee of hij of zij bij je past en je verder wilt helpen. En idd echt opzoek gaan naar een andere huisarts want zo kom je er niet. Je moet echt hard voor je zelf zijn en je zin door dringen. Je hebt niets te verliezen.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:49

Gesprek met verschillende huisartsen word lastig, woon in een dorp met maar 3 huisartsen (waarvan 2 in dezelfde praktijk) :) Maar ik ga zeker een andere zoeken. En in de tussentijd pak ik alvast de spuiten mee die ik nu krijg.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:27

Kun je niet naar een ander dorp gaan of zit die dan te ver weg? Ik zit ook met dat probleem. Wil heel graag naar een andere huisarts maar naast deze is er maar een andere en die gelooft al helemaal niet in b12 en schijnt heel bot te zijn tegen mensen. Dus ik heb ook geen keuze.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:36

Nee, ander dorp is helaas geen optie. Of ik moet gaan verhuizen :) Maar ik ga in ieder geval wel kijken wat die andere huisartsen (praktijk met 2) ervan vinden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:06

Weer een hoop gedaan deze week. Maar wel voldaan. Heb me ook laten prikken op andere vitaminen en daar hoop ik snel de uitslag van te krijgen. Is het niet in orde, kan ik het aan de huisarts laten zien wanneer we een gesprek hebben over 1 1/2 week. Ook een boek besteld "is het misschien vit. b12 tekort". Ben toch wel heel benieuwd wat daar allemaal in staat. Ene Hans Reijnen heeft ook een klein boekje geschreven: conclusie B12 smelttabletjes zijn hem heilig.

_Jen ik denk er sterk aan die actieve vorm te proberen. Ik wil de opstart dosis afmaken, de komende weken nog prikken. Welk verschil voelde jij tussen de Hydroxocobalamine die actieve vorm en hoe lang duurde dit?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:52

Van vorig jaar weet ik dat m'n behandeling na een hele tijd al injecties niet aansloeg.
Dit had mede te maken met een mega ijzertekort. Maar ik ben toen ook overgestapt na een aantal maanden op de methyl.toen ging het eindelijk beetje bij beetje beter en ben ik gaan afbouwen.
Na 3maanden niet prikken weer bij af en ik prik nu de hydro.. Gaat niet veel beter dus ik zit met veel hoop te wachten tot m'n ampullen uit Duitsland binnen zijn. Ik zal het hier ook vertellen als het dan na een aantal weken beter gaat.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 21:36

Ellie heb je al op Hendrik de Jong zijn website gekeken? Daar staat ook heel veel informatie op. Ik gebruik de Adenosylcobalamine. Deze werkt bij mij veeeeel beter dan de hydroxo. Bij de hydroxo ging ik op een gegeven moment niet meer vooruit. Met deze wel. Methyl ook geprobeerd maar daar werd ik kei moe van.. Toch zet ik om de (ongeveer) 5/6 injecties een Methyl injectie erbij (Methyl in het ene been, Adenosy in de andere) Mijn lichaam heeft dat toch nodig om de zoveel tijd op een of andere manier. Het is een kwestie van uitproberen wat het beste bij jou werkt. De meeste reageren op Methyl beter.

Jen, is het nog steeds niet binnen ook niet bij jou ouders? Pff duurt wel lang dan.. Had beter meteen 3 pakjes kunnen bestellen volgens mij :P Waarom heb je nu 3 maanden niet geprikt?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:48

Nou echt balen ik ben gister 2 keer naar m'n moeder gereden omdat het bij de buren is afgegeven.. Maar ze zijn de hele dag niet thuis geweest :(
Ik ga morgen in m'n pauze weer langs. Had al een week die andere willen prikken maar helaas :(.
Ja idd we hadden beter meer kunnen bestellen meteen.

Ik moest toen 3 maanden stoppen voor de internist om te kijken hoe de b12 in het bloed zou zijn.. is al weer november dat dat was maar ben nog niet uit het dal gekropen.

Nu klaar met de artsen ik probeer het zelf op te lossen. :7

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:37

Glossi, ik ga dat even goed uitzoeken. Bedankt voor je tip!

De site van Hendrik de Jong ken ik, staat veel info op. Daar heb ik veel aan.

_Jen, heb je ze inmiddels al?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:28

Ik lees vaak dat mensen op forums het hebben over Hydrocobamine en over Hydroxocobalamine, alsof het twee verschillende producten zijn. Maar in mijn Hydrocobamine van Takeda (Nycomed) zit juist de werkzame stof Hydroxocobalamine in. Het lijkt wel alsof het verschillende merken zijn maar geen verschillende stoffen. Waaronder valt dan de Cyanocobalamine? Weet iemand dit?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:02

Is dit niet de hulpstof? Dus de ene zoutoplossing en de ander met conserveringsmiddel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:14

Hydrocobamine is de naam die de patenthouder er ooit voor heeft verzonnen, maar de 'hydroxocobalamine' is scheikundig correcter. Het gaat echter om dezelfde stof. (Overigens: ook de apothekersassistente begreep dit niet.)

Bij cyano-, methyl- en adenosyl-cobalamine is een klein deeltje van het molecuul vervangen door een andere groep atomen. Dit vervangen doet het lichaam voor een groot deel zelf (als het goed is). Het plakken van de methyl-groep wordt bv 'methylisering' genoemd, en het is nodig omdat de ene vorm bepaalde functies kan uitoefenen in het lichaam, en andere niet.

Cyano is het meest stabiel, maar wordt het moeilijkst opgenomen en verwerkt.
Hydroxo zit er tussenin.
Methyl en adenosyl zijn vormen die in het lichaam actief zijn, maar ze zijn bv veel gevoeliger voor licht (dan vallen ze weer uit elkaar tot onwerkzame / minder werkzame vormen.)

Soms kan de omzetting verstoord zijn, daardoor hebben sommige mensen baat bij het gebruiken van de vormen die niet meer omgezet hoeven te worden (methyl en adenosyl dus.)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:16

Ik meld me hier ook weer. Prik nu een x in de drie weken, gaat zo wel prima. Eerder een x in de zes weken, maar dat was te weinig (continu koud, spiertrillingen enz)

Wie prikken hier allemaal zelf? Vinden jullie het 'eng'? Ik wil het heel graag, maar durf het niet. Moet nu al echt niet kijken anders ben ik weg.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:34

Ik ga me hier toch maar even melden..
Vroeger getest op vitamine B12, deze was toen iets aan de lage kant. Was niet erg en is verder nooit wat aan gedaan.
Nu ben ik iemand die altijd wat heeft, zolang ik me kan heugen heb ik altijd wel ergens last van.
Sinds zon 4? jaar heb ik heel erg last van spierkrampen, dit is een famillie kwaal en had ik ook al iets voor die tijd last van
maar sinds die 4? jaar loop ik er mee bij de huisarts.
Dit uit zich in kramp in de vinger, armen, handen, voeten, tenen, kuiten, en buikspieren, ook regelmatig in mijn nek en oogspieren. Ook
mijn kaak wil nog wel is verkrampen en dat is best lastig eten of praten.
ook voel ik mijn vingers constant, ze doen niet zeer, maar ze zijn aanwezig, maar niet zoals je je andere lichaamsdelen voelt.
soms kan ik mijn eigen broek niet meer uit doen, zit mijn hand vast aan mijn vork of staan mijn vingers dermate ver uit elkaar dat je je
af gaat vragen wanneer er een keer een spier kapot scheurt of knapt.
Met kou verergert het eigenlijk ook altijd, dus ben echt een zomerliefhebber
Ook zie ik vaak erg wit richting geel kleurig, hier is na bloedonderzoek uitgekomen dat ik bepaalde leverwaarden verhoogt had
ene keer erger dan de andere keer. Weinig aan te doen behalve op voeding letten/ magnesium en dergelijk en er maar genoegen mee nemen.
Verder onderzoek wilden ze wel doen in het ziekenhuis maar was niet nodig en zou ook lastig worden met verzekerings gedoe? ik weet het niet precies
Dat is punt 1..

punt 2;
3 jaar geleden heb ik pfeiffer gehad, altijd gedacht dat de moeheid die ik nog steeds had hiervandaan komt.
Maar soms is het gewoon niet meer leuk, ene moment kan ik genoeg energie hebben en het andere moment zoals nu zit ik
te leven op energy drank om maar wakker te blijven en om niet al om 9 uur in bed te liggen.
Ook is het niet leuk als je het niet eens vol houd om een leuk avondje te gaan stappen of gewoon met vrienden zitten..
Laat staan hw maken, ik val bij het teveel concentreren gewoon in slaap.
Sinds een paar weken heb ik gewoon helemaal geen concentratie meer, en heb ik met gewone simpele teksten al moeite.
Laat staan dingen onthouden.. Ik ben net een vergiet.
ook wordt ik steevast midden in de nacht wakker, word ook vroeg wakker en kan dan niet meer slapen ondanks dat ik moe ben.
punt 3
Ik ben sinds een aantal weken weer aan het werk sinds 4 maanden thuis zitten, even wennen natuurlijk
maar ik werk constant met pijn, ik moet de hele dag pijnstillers slikken om de dag enigzins door te komen
en zelfs dat helpt vaak genoeg niet. Dit had ik met mijn andere werk overigens ook regelmatig, het lijkt nu iets erger..
Ook kunnen mijn knieen het zo op het een of andere moment begeven en kan ik er niet zonder pijn op lopen.
Kwartiertje later doen ze dan niet meer zeer.
Op dit moment is mijn linkerschouder en arm de pineut. Nu is het te doen als ik vrij heb, voel hem
af en toe wel maar zolang ik kalm aan doe gaat het goed. Maar zodra ik de hele dag moet werken gaat het
na een paar uurtjes mis, ik hou het gewoon niet hele dagen vol..
punt 4
Ik heb altijd wat.. heb dit jaar al 2 x de griep gehad, en een keer voorhoofdholte ontsteking,
sinds een aantal weken last van mijn maag en darmen waardoor ik soms gewoon niet fatsoenlijk kan eten, warm eten al sowieso niet
daar kan ik amper wat van op.
Ook heb ik het vrijwel altijd koud, terwijl ik op de fiets het altijd veels te warm heb :')
punt 5
Paar weken geleden had ik spontaan geen goed zicht meer aan mijn rechteroog, het werd wazig en heeft zo een kwartiertje aan gehouden schrok er goed van. Maar had op dat moment ook mijn holtes onstoken

En ik ben verdomme 20 jaar.. en ik trek het niet meer, ik zit mentaal en fysiek niet goed in mijn vel en het is
gewoon klote om te weten dat je je zo voelt en je er niks aan kan doen..
ik heb altijd wel pijn aan iets, maakt niet uit wat maar er is altijd wel wat, ik doe niet aan
symptoon kijken en daar een ziekte bij plakken.
Maar mijn spierpijn is geen gewone spierpijn, ik heb nog liever gruwelijke spierpijn van het sporten dan deze spierpijn..
Morgen hoor ik of ik mag bloedprikken en mijn huisarts me serieus neemt..

Zo dat moest er even uit, iemand die me hiermee kan helpen of zegt van hé dit herken ik?
Edit: ik ben vegatarier..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:49

Als ik het goed begrijp zijn Hydrocobamine en Hydroxocobalamine dezelfde stof alleen wordt het door verschillende fabrikanten uitgegeven zoals Takeda en Centrafarm. Hydroxocobalamine en Cyanocobalamine zijn wel verschillend en de enige twee niet-actieve B12 vormen.

De actieve B12 vormen zijn Methylcobalamin en Adenosylcobalamin, die moet je ook altijd samen inspuiten.

Zit ik zo een beetje op de goede weg?

Bedankt Shadow0 ;)