Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:17

@Repelsteel
Het is toch ook super dat er verbetering komt, dat betekend ook dat de ECT gewoon werkt, en dat ze op zoek gaan naar een verbeterde behandeling.
Net zoals bij bestralingen/chemokuren, deze waren vroeger nog grootser als tegenwoordig.
Zo ook operaties, veel daarvan kunnen nu dmv een zogenoemde kijkoperatie worden uitgevoerd.
Dus verfijning van behandelingen komen veelvuldig voor, juist bij behandelingen die in de praktijk blijken te werken.

Jammer genoeg reageer je niet op mijn vorige bericht...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:46

Anoniem schreef:
Maar als je het over ontwikkeling en verfijning gaat hebben dan vind ik die nieuwe ontwikkeling waar Damiaan Denys het hier over heeft iets wat wel onder de noemer ontwikkeling kan vallen.
http://programma.vpro.nl/themaiedereend ... ssie-.html

Juist deze groep patiënten komt in aanmerking voor een experimentele behandeling die het AMC vanaf maart – in onderzoeksverband – gaat aanbieden: diepe hersenstimulatie of DBS, naar het Engelse Deep Brain Stimulation. Via twee elektroden die in de hersenen zijn geïmplanteerd, wordt een klein hersengebiedje continu met stroomstootjes geprikkeld. De operatie wordt uitgevoerd door neurochirurgen Rick Schuurman en Pepijn van de Munckhof, die de ingreep ook bij Parkinsonpatiënten verrichten.

Die mensen waarbij dit toegepast gaat worden krijgen micro stimulatie waarbij ze geen last zullen hebben van bijwerkingen zoals die die ECT veroorzaakt (al zijn het alleen maar de invasieve bijwerkingen tijdens kort na de ECT, en al helemaal die van de lange termijn).
Die mensen kunnen hiermee gewoon naar de supermarkt zonder met een bijtstang rond te hoeven lopen of spierverslappers moeten slikken. Dit is, net als de pacemaker, een menselijkere methode die ipv wissen met grof geweld door microstimulatie daadwerkelijk effect kan hebben.
Dat hierbij een ook de neurochirurg om de hoek komt kijken en niet alleen maar de psychiater in beeld is vind ik een goede ontwikkeling.

"wissen met grof geweld" en "door microstimulatie daadwerkelijk effect kan hebben" laat zien dat je weinig inzicht lijkt te hebben in de daadwerkelijke methode en resultaten van ECT. "micro stimulatie waarbij ze geen last zullen hebben van bijwerkingen (zoals bij ECT)" laat zien dat je weinig inzicht lijkt te hebben in de resultaten (mogelijke bijwerkingen) van DBS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:54

Dus de verschillen in spanning die door de hersenen gaan ligt bij ECT en DBS niet zover uit elkaar?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:01

Repelsteel: laat ik nu toch les hebben gehad van Damiaan Denys, en al enige jaren bekend zijn met de ontwikkelingen die hij hier noemt, én belangrijker: bij hem wel de kennis maar met name ook de nuance vindt die ik bij jou mis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:30

Tuurlijk, hij staat er ook vanaf de andere kant tegenover en dan krijg je dat toch. En ik ben geen hoogleraar. Maar had ik die ontwikkeling dan niet goed moeten vinden? Ondanks dat het nog in ontwikkeling is is het toch al heel wat dat ze nu verder gaan dan alleen ECT als eindstation.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:38

Niemand zegt dat ECT een eindstation is. ECT is een behandelmogelijkheid voor therapieresistente depressie's, met voordelen en nadelen, en ja; ook negatieve bijwerkingen. Dat zal niemand ontkennen.
Alleen: het werkt wél en in de meeste gevallen zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen.
Daar ging het om in je openingspost.

En ja: de ontwikkeling die Damiaan beschrijft is zeer zeker een interessante, maar zal over honderd jaar ongetwijfeld gezien kunnen worden als "barbaars" en "belachelijk" genoemd kunnen worden ( en ís in principe net zo primitief als ECT hoor.. veel van de bezwaren tegen ECT kun je hier ook noemen, en dan heb ik het niet over het feit dat in het voor traject van DBS er écht hersenpannen open zijn gegaan....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:15

Euhm... de openingspost is niet van mij hoor :?

Het AMC publiceerde op 1 maart 2010 dit:
Elektroconvulsietherapie (ECT) – het toedienen van elektroshocks – is vaak hun laatst mogelijke optie, al verdraagt niet iedereen deze zware behandeling.

http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek ... ressie.htm

Dat het vaak hun laatst mogelijke optie is lijkt toch aardig op een eindstation?
Wat komt er dan na zo'n laatst mogelijke optie?
Behalve dan dat ze dus sinds 2010/2011 bezig zijn gegaan met die studie naar depressiviteit en DBS, en ze toen net 5 jaar DBS aan het bestuderen waren bij OCS maar dat is wat anders dan depressiviteit.

Maar even terugkomend op dit (en niet dat ik vervelend wil zijn ofzo maar om even aan te geven dat ik niet zomaar iets uit de lucht greep):

riagr schreef:
Topic bloed dood omdat er inderdaad én niet echt een discussie mogelijk is, maar alleen "verkettering", en je daarbij zaken verkeerd citeert of uit hun verband trekt..
Niemand heeft hier gezegd dat ze door het merendeel van de collega's niet behandeld wil worden. Het enige wat er gebeurde is een poging tot nuance en realistisch naar de zaken kijken. Dit realisme gebruik jij nu op een absolute en wat mij betreft ook weinig integere manier..

En dat is waarom ík het niet interessant meer vind om te discussieren met je: Ik mis je integriteit én bereidheid om te luisteren.... Alles wat wie dan ook zegt verwordt tot een argument om je gelijk te halen.
Dat is geen discussieren, standpunten uitwisselen...... dat is hoe dan ook je gelijk willen halen, zonder daarbij de ander in zijn/haar integriteit te willen respecteren..

Heino schreef:
bromfiets schreef:
Maar sommige mensen zitten er niet op hun plek.

Oh dan ben ik zeker met je eens :) Sterker nog, ik zou echt niet door het merendeel van mijn collega's behandeld willen worden wanneer ik de patiënt zou zijn :)

riagr schreef:
Oohhhh Heino, jouw opmerking over collega's......Dat denk ik dus ook!

Op pagina 10.
Heb ik dat verkeerd begrepen :?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-13 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:31

De laatst mogelijke optie is juist, eindstation niet: want er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden, oa in de behandeling van therapie resistente depressies. Er zijn maar weinig wetenschappers/behandelaren die een "eindstation" willen accepteren, als blijkt dat dat eindstation nog steeds gepaard gaat met veel klachten...

Ja. ECT is nu nog de laatst mogelijke optie, maar Nee, geen eindstation: want er blijft onderzoek gedaan worden naar andere mogelijkheden, die er op termijn hopelijk zullen zijn.

( enne... voor "je", "de" lezen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:36

Sorry, ik had nog wat toegevoegd hierboven en had niet de melding gekregen dat er alweer een reactie onder was gezet maar ik heb even wat uitleg toegevoegd over waarom ik dat van die collega's vermeldde.
Maar op dit moment is dan de ECT toch het eindstation want DBS krijg je alleen als je aan de onderzoeksgroep meedoet. Dus qua behandeling voor de "normale patient" gaat het nog even niet verder toch?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:42

Klopt: qua behandeling gaat het even niet verder. Niet dat je "los gelaten" wordt, maar in feite is het wel zo dat als je begint aan ECT dat je dan eigenlijk alle andere behandelopties al doorlopen hebt.

Maar dat wil dus niet zeggen dat de beroepsgroep dit ook als eindstation accepteert.
Vergis je niet: behandelaren willen nét zo graag als patienten dat het uiteindelijk góed gaat, dat iemand het weer aan kan in het leven, weer in staat is om te genieten van dingen.. Dus in het individuele geval zal de individuele behandelaar veelal blíjven puzzelen om te komen tot een maximaal resultaat.

En in een groter geheel: er blijft onderzoek gedaan worden naar de effectiviteit van behandeling, naar andere behandelmethodes ( bv de effecten van DBS op depressie zou zo'n onderzoek kunnen zijn..)

maarre: gezien het tijdstip: ik ben nu weg hier. Kijk morgen weer

Aanvulling: blijk ik de slechte lezer hier! ( in reactie op jouw aanvulling :o Feit is dat ik heel beroerde én heel geniale collega's heb!)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:56

Maar Repelsteel, wat zeg je dan van al die mensen, en dat zijn er best wel wat, die dankzij ECT weer een min of meer normaal leven kunnen leiden? Of zelfs maar dankzij zware medicatie als antipsychotica?

Ik was een klant die een paar jaar terug in aanmerking kwam voor ECT, gelukkig voor mij bleken bepaalde antipsychotica het uiteindelijk ook te doen en kan ik nu weer een normaal leven leiden. Hadden die antipsychotica het niet gedaan, dan had ik zeker voor de ECT gekozen, gewoon, omdat het leven geen leven meer was. Het was niets meer dan wanneer je wakker werd wachten tot je weer in slaap zou vallen met niets in de tussentijd. Alleen maar zwart, zelfs bankhangen was teveel. En dat gun je niemand!

En nu? Ja, ik heb weer een leven! Ik rij paard, maak muziek, schilder en teken weer, heb mijn creativiteit ten volste terug en beter dan ooit omdat ik meer rust heb om iets af te maken. Ik doe een opleiding en werk op een sociale werkplaats, iets wat 5 jaar terug ondenkbaar was. Toen was ik een van die hopeloze gevallen die nergens op reageerde en waar ze met welke therapie dan ook niet tot konden doordringen. En geloof me, ze hebben heel veel medicatie en therapieen op mij uitgeprobeerd totdat er iets gevonden werd wat hielp en mijn leven niet meer een groot zwart gat maakte, maar mij weer mens maakte. Dankzij die medicatie kan ik weer omgaan met normale dingen en heb ik zelfs geen extreme dip gehad na het overlijden van mijn vader, en ben ik op de been gebleven toen mijn vriend voor maanden in het ziekenhuis belandde en nog steeds regelmatig naar het ziekenhuis moet voor behandelingen. Was dat een paar jaar geleden gebeurd, zonder (juiste) medicatie? Dan was ik nu morsdood geweest!

En het mooiste? Niemand die gelooft dat ik zware medicatie gebruik om op de been te blijven! Ik leid een redelijk normaal leven en niemand die ik nu ken gelooft dat ik medicatie nodig heb om op de been te blijven! Ik val niet meer op in negatieve zin, en ben toch mezelf weer zoals ik mezelf van vroeger ken. Niet heftig afgevlakt maar gewoon, wie ik ben en altijd geweest ben. Met nog steeds best heftige emoties en soms uitbarstingen maar wie heeft dat nou echt nooit? Ik ben een temperamentvol typetje, ook voordat ik "ziek" werd en dat ben ik weer. En ik kan weer genieten, echt, intens genieten van kleine dingen! Een uurtje paardrijden dat goed gaat, een schilderij dat lukt, een liedje dat gewoon goed klinkt en helemaal uit mijn brein komt... Ik leef weer! Dankzij de psychiatrie en haar medicatie! En iedereen die mij kent is het daar mee eens, en diegenen die mij langer kennen WETEN dat het dankzij de psychiatrie en haar vermeend onmenselijke behandelingen is dat ik nu ben waar ik ben.

En zo ken ik heel wat andere mensen uit die tijd. Sommigen daarvan bleken uiteindelijk wel ECT nodig te hebben en zij hebben er geen van allen spijt van. Ze hebben hun leven terug, of in elk geval een aanzienlijk deel ervan. Ze kunnen weer meekomen en een min of meer normaal leven leiden. En dan mag de behandeling barbaars klinken, als het werkt, dan werkt het en als mensen er daadwerkelijk beter mee worden, ookal moet de behandeling herhaald worden elke zoveel tijd, dan is dat per definitie winst te noemen want zonder behandeling waren deze mensen stuk voor stuk hoogstwaarschijnlijk dood geweest en hadden ook nog andere mensen meegenomen in hun misere, aangezien zelfmoord vaak ook anderen meesleept (denk aan de vinders!). Is dat niet heel erg veel waard? Ook al lijkt het in de ogen van iemand die nooit zo diep heeft gezeten barbaars en ouderwets?

Zolang je niet weet wat een depressie of geestesziekte met een mens kan doen EN weet wat een ogenschijnlijk gruwelijke behandeling teweeg kan brengen, KAN en MAG je er niet over oordelen! Pas als je weet waarover je praat kan je een echt, waardevol oordeel vormen. En niet op basis van vage artikelen in wazige blaadjes op grond van valse argumenten en emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 02:11

Nu ben ik nog heel benieuwd naar wat het verschil is in de spanning die bij ECT en bij DBS door de hersendelen gevoerd wordt. Ik hoop dat MacavityL me dat uit kan leggen omdat zij neurowetenschapper/neurogeneticus is en er dus behoorlijk voor geleerd moet hebben. Misschien dat ze dan ook kan vertellen wat die mogelijke bijwerkingen zijn van DBS waar ze het over had?

mick75, ik vind het geweldig voor je dat jij daar zo tevreden mee en over bent +:)+
Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog kinderen gaat krijgen of misschien al hebt maar 1 van de dingen die ik bijvoorbeeld niet zou willen is zwanger zijn en dan psychomedicatie moeten slikken. Maar misschien sta jij daar wel heel anders tegenover. Dat wat je eet en drinkt gaat toch via je bloed naar je ongeboren kind en ik zou niet willen dat dergelijke psychofarmaceutische stoffen in mijn ongeboren kind terecht zouden komen. Dus vandaar bijvoorbeeld dat mijn streven elders zou liggen.
En ik kan er heel goed inkomen dat jij vindt dat mensen niet zomaar mogen oordelen, je weet pas echt wat een zware depressie is als je het hebt of hebt gehad idd!
Alleen jammer dat je nog "in hell" woont... of is dat een grapje?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 02:22

Repelsteel: begin eens te begrijpen dat mick75 zonder de medicatie er nu hoogstwaarschijnlijk niet meer zou zijn. Medicatie is hier geen luxe, en maar nauwelijks een keuze. Ja: de keuze tussen leven of dood misschien. En geloof me: er is geen patiënt die zich niet de vragen stelt die jij nu stelt.Het daarover piekeren is iets wat je er ongevraagd gewoon bij krijgt als je een psychiatrische aandoening hebt.
Weet je: het feit dat jij denkt dat iemand daar niet bij stil staat. ( en er verdriet van heeft!) geeft mi toch aan dat je gewoon echt niet voldoende op de hoogte bent van de problematiek.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 02:40

Ik wil geen kinderen, nooit gewild en ben goddank bijna op een leeftijd dat ik geen kinderen meer KAN krijgen (en kan niet wachten tot het zover is! Scheelt een hoop gedoe). En ik denk dat als ik wel een kinderwens had gehad, dat een kind geboren onder medicatie maar met een ouder die het kind echt wil EN dankzij die medicatie een fatsoenlijk ouder kan zijn, meer waard is dan de risico's die het kind loopt door de medicatie. Bovendien, met de medicatie die ik gebruik mag je gewoon zwanger worden en zelfs borstvoeding geven. Zolang het in overleg gebeurt met de arts. En ja, er zitten wel risico's aan, maar als een ouder dankzij de medicatie normaal kan functioneren kan die daardoor ook wel omgaan met de risico's en eventuele problemen. En dat is nog altijd beter voor een kind dan een compleet onstabiele ouder die zich elk moment voor de trein kan gooien of zo. En dergelijke ouders ken ik ook, inclusief eentje die onlangs bij zichzelf de keel heeft doorgesneden (en dat niet heeft overleefd, maar wel een kleuter en een man achterlaat, wat denk je dat dat voor impact heeft op zowel manlief als kind?)

Maar wat jij doet is wel oordelen over een behandeling die een hoop mensen die ik ken wel "gered" heeft. Die leiden dankzij de ECT weer een menswaardig leven en dat is heel, heel erg veel waard! En mensen als jij, die oordelen zonder echt te weten waar ze het over hebben, maken het voor al die mensen die erdoor gered zijn een heel stuk moeilijker te praten over hetgeen waardoor zij nog in leven zijn! Het is zo makkelijk te oordelen over iets waar je alleen maar over leest, maar praat eens met mensen die ECT hebben ondergaan. Velen zijn zeer tevreden over de behandeling en zouden willen dat ze het veel eerder gedaan hadden! Hoe inhumaan het ook moge klinken.

En het verschil tussen ECT en DBS zit 'm niet zozeer in de spanning, maar in de precieze locatie waar die shock wordt toegediend. Hoe preciezer de locatie, hoe beter het zal helpen, en daar heeft de hoeveelheid stroom nou niet zoveel mee te maken. Sowieso is de spanning (volts) niet zozeer bepalend voor de werking van ECT, maar de stroomsterkte (Amperes) maken wel uit.

Ter vergelijk: Vrijwel iedereen kan een klapper van 50.000 volt overleven en nog heel veel meer ook, als de stroomsterkte (amperes) maar laag genoeg liggen. Maar er zijn maar zeer weinig mensen die een klap van 35 Ampere of meer overleven. Als ik aan een installatie die meer dan 25 Ampere afgezekerd was werkte moest ik grote voorzorgsmaatregelen nemen in de zin van speciale rubber matten om op te staan die aan de aarde geknoopt moesten worden, stroomafleidiende polsbandjes (die ik dan ook echt aan de aarde moest knopen EN van te voren de aarding doormeten of die goed genoeg was) en eventueel rubberen, niet geleidende schorten dragen en ALTIJD handschoenen van niet geleidend materiaal. Back in the days heb ik aan installaties gewerkt die 2500 Ampere afgezekerd waren (en niet uitgeschakeld konden worden voor de metingen die ik moest doen, ik moest de meetpennen gewoon op die onder stroom staande rails zetten en hopen dat je niet uitschoot) en dat is heel erg veel dodelijker dan een spanning van 150.000 Volts met een stroomsterkte die in de milliAmperes liep.

Kreeg ik een (normaal afgezekerde) klap van 380 volt stond ik flink te vloeken en kreeg de boosdoener die niet op zat te letten een hamer naar z'n kop geslingerd. Deed wel flink auwie en leverde 2 dagen koppijn op, maar verder niets.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:15

Repelsteel: de onderzoeken die je aanhaalt, geven aan dat er bijwerkingen zijn van ECT. Niemand in dit topic heeft dat ontkend. Dus wat dat betreft is er geen discussiepunt. Het verschil is alleen dat de meesten in dit topic het geheel genuanceerd kunnen bekijken en de winst kunnen zien als de behandeling wél werkt en ondánks de bijwerkingen. Ik ga zelf dus ook niet meer reageren op dit soort posts van jou, omdat ik mezelf al 100 keer herhaald heb en jij jezelf ook steeds blijft herhalen, omdat wij het volgens jou niet begrijpen.

Het onderzoek/de cijfers die je aanhaalt over placebo-effecten van antidepressiva, en je interpretatie van deze cijfers, geven aan dat je er werkelijk geen snars van snapt. Dat is niet erg, want je hebt geen wetenschappelijke studie gedaan, maar accepteer dan wel dat je sommige dingen niet begrijpt/anders interpreteert dan ze bedoeld zijn. Antidepressiva worden uitgebreid getest voor ze op de markt komen, dat wil zeggen dat zij significant beter werken voor bepaalde aandoeningen dan placebo's. Als je niet begrijpt wat dat betekent, kan je dat googelen, want mijn post is al zo lang. Onderzoeksresultaten zijn onwijs genuanceerd, je kan dus nooit zeggen "50% knapte op met placebo en 75% met antidepressiva, dus de werking van de antidepressiva is maar 25%, dus nog minder dan placebo!". Dat is gewoon lachwekkend.. Of beledigend, als je echt denkt dat dit het niveau van de huidige wetenschap is. Excuses voor mijn felheid. Ik weet niet of je deze interpretatie zelf bedacht hebt, of van een site hebt, maar als het laatste het geval is: dit bewijst maar weer dat iedereen klakkeloos alles op het net kan gooien zonder gehinderd te zijn door enige kennis.

Verder beschuldig je enerzijds de psychiatrie van 'weinig in ontwikkeling zijnd en star', maar als het je uitkomt haal je wel onderzoeken aan die aangeven dat de psychiatrie wel degelijk in ontwikkeling is (zoals het onderzoek van Damiaan Denys), alleen dan gebruik je die onderzoeken om een ander standpunt van je te verdedigen, namelijk dat 'ECT verkeerd is'.

De psychiatrie staat aan jouw kant. Dat klinkt als een foute reclameleus, maar 'de wetenschap' en 'de psychiatrie' zijn echt je vijanden niet.

Over je opmerking over bejegening richting onze cliënten: ik mag hopen dat ik richting mijn cliënten even genuanceerd ben later als nu richting jou. Hulpverlener zijn betekent niet 'ja en amen' zeggen, maar soms ook directheid en de juiste informatie geven, wanneer veel onwetendheid bestaat. Overigens ben jij cliënt van geen van ons, dus reageren wij ook niet dusdanig.

Ik heb slechts gereageerd op een fractie van je argumenten, omdat je ons bombardeert met zoveel dat op alles reageren vrij onmogelijk is :) Maar ik kan je ervan verzekeren dat als je een argument aandraagt dat ik steekhoudend vind, ik dat meteen zal toegeven en erkennen. Het is echter helaas tot nu toe nog niet gebeurd.

Nuance zien is het sleutelbegrip.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:32

Mick75,
Ik wil alleen maar even zeggen, dat ik het fijn voor je vindt, dat het zoveel beter met je gaat!! +:)+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:05

Mick75: Wilde je eigenlijk een pb sturen, maar in je onderschrift staat dat je die niet beantwoord :P Ik ben erg benieuwd welke antipsychotica je nu gebruikt en wat die nu voor je doet. Als je het niet erg vindt om te vertellen natuurlijk, mag via pb als je dat prettiger vindt. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:50

Ik heb niet alles gelezen, maar ik kwam wel een discussie tegen over dat goede voeding oplossing kon bieden. Ik ken iemand, van dichtbij, die altijd biologisch at, matig met vlees, NOOIT koffie, NOOIT alcohol, NOOIT sigaretten, wel yoga en meditatie. Nu evengoed is er elektrotherapie ingezet omdat geen enkel medicijn aanslaat..... -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:07

De zorg zou een stuk goedkoper zijn en het leven van een hoop mensen zou een stuk gemakkelijker zijn, als ziekten te genezen of te voorkomen zijn door voeding.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:46

Er is natuurlijk wel wat met voeding te doen qua preventie/genezing maar er zijn wel grenzen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:01

Nikka schreef:
Er is natuurlijk wel wat met voeding te doen qua preventie/genezing maar er zijn wel grenzen.

Ja, met de nadruk op iets. Ik geloof meer in dat het bepaald wordt door de genen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:00

Helaas, maar voeding doet bijzonder weinig in de preventieve sfeer. Een goed dag nacht ritme ( op tijd op, op tijd naar bed) en een gezond activiteiten niveau ( niet te veel doen, maar zeker ook niet te weinig) wél, evenals voorzichtig zijn met alcohol en drugs.

Verder: als iemand depressief is, is het wél heel verstandig om dan op het eetpatroon te gaan letten, want de persoon zelf heeft vaak geen eetlust, en in combinatie met de lusteloosheid, gebrek aan energie en enorme vermoeidheid, wil het eten er nog wel eens bij inschieten, en dan kan er serieus het risico van ondervoeding gaan ontstaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:16

Electra63 heeft het over ziekten in het algemeen en bij fysieke aandoeningen kan voeding wel degelijk een rol spelen bij preventie van aandoeningen.
Ook bij psychische aandoeningen zijn wel wat relaties met voeding en dan met name vitamines (bijv Vit D bij depressie), maar dat is beperkt.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:20

ik word al misselijk als ik eraan denk....Neem dan ineen keer een hersenbloeding ofzo?
al net zo als met het leegzuigen van je maag %) )
*rent naar de gootsteen*
"...........,..........,......" :r

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:23

lucaa2 schreef:
ik word al misselijk als ik eraan denk....Neem dan ineen keer een hersenbloeding ofzo?
al net zo als met het leegzuigen van je maag %) )
*rent naar de gootsteen*
"...........,..........,......" :r

Wat een rare reactie en vergelijking