Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Anoniem schreef:Maar als je het over ontwikkeling en verfijning gaat hebben dan vind ik die nieuwe ontwikkeling waar Damiaan Denys het hier over heeft iets wat wel onder de noemer ontwikkeling kan vallen.
http://programma.vpro.nl/themaiedereend ... ssie-.html
Juist deze groep patiënten komt in aanmerking voor een experimentele behandeling die het AMC vanaf maart – in onderzoeksverband – gaat aanbieden: diepe hersenstimulatie of DBS, naar het Engelse Deep Brain Stimulation. Via twee elektroden die in de hersenen zijn geïmplanteerd, wordt een klein hersengebiedje continu met stroomstootjes geprikkeld. De operatie wordt uitgevoerd door neurochirurgen Rick Schuurman en Pepijn van de Munckhof, die de ingreep ook bij Parkinsonpatiënten verrichten.
Die mensen waarbij dit toegepast gaat worden krijgen micro stimulatie waarbij ze geen last zullen hebben van bijwerkingen zoals die die ECT veroorzaakt (al zijn het alleen maar de invasieve bijwerkingen tijdens kort na de ECT, en al helemaal die van de lange termijn).
Die mensen kunnen hiermee gewoon naar de supermarkt zonder met een bijtstang rond te hoeven lopen of spierverslappers moeten slikken. Dit is, net als de pacemaker, een menselijkere methode die ipv wissen met grof geweld door microstimulatie daadwerkelijk effect kan hebben.
Dat hierbij een ook de neurochirurg om de hoek komt kijken en niet alleen maar de psychiater in beeld is vind ik een goede ontwikkeling.
riagr schreef:Topic bloed dood omdat er inderdaad én niet echt een discussie mogelijk is, maar alleen "verkettering", en je daarbij zaken verkeerd citeert of uit hun verband trekt..
Niemand heeft hier gezegd dat ze door het merendeel van de collega's niet behandeld wil worden. Het enige wat er gebeurde is een poging tot nuance en realistisch naar de zaken kijken. Dit realisme gebruik jij nu op een absolute en wat mij betreft ook weinig integere manier..
En dat is waarom ík het niet interessant meer vind om te discussieren met je: Ik mis je integriteit én bereidheid om te luisteren.... Alles wat wie dan ook zegt verwordt tot een argument om je gelijk te halen.
Dat is geen discussieren, standpunten uitwisselen...... dat is hoe dan ook je gelijk willen halen, zonder daarbij de ander in zijn/haar integriteit te willen respecteren..
Heino schreef:bromfiets schreef:Maar sommige mensen zitten er niet op hun plek.
Oh dan ben ik zeker met je eensSterker nog, ik zou echt niet door het merendeel van mijn collega's behandeld willen worden wanneer ik de patiënt zou zijn
riagr schreef:Oohhhh Heino, jouw opmerking over collega's......Dat denk ik dus ook!
Feit is dat ik heel beroerde én heel geniale collega's heb!)
Maar ik kan je ervan verzekeren dat als je een argument aandraagt dat ik steekhoudend vind, ik dat meteen zal toegeven en erkennen. Het is echter helaas tot nu toe nog niet gebeurd.
Ik ben erg benieuwd welke antipsychotica je nu gebruikt en wat die nu voor je doet. Als je het niet erg vindt om te vertellen natuurlijk, mag via pb als je dat prettiger vindt.