Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
chevax schreef:Menino, als je lichaam te grote hoeveelheden gewend is, heb je dat toch zelf gedaan?
Brainless schreef:chevax schreef:Menino, als je lichaam te grote hoeveelheden gewend is, heb je dat toch zelf gedaan?
Ja, maar stel:
Je sport en werkt veel, daarom eet je meer dan "gemiddeld".
Je maag is gewend aan grotere hoeveelheden omdat je dit ook nodig hebt.
Dan krijg je een ernstige blessure en kom je stil te zitten/liggen.
Je maag/lichaam is nog gewend aan grotere hoeveelheden terwijl je eigenlijk gelijk de helft minder zou moeten eten.
Brainless schreef:chevax schreef:Menino, als je lichaam te grote hoeveelheden gewend is, heb je dat toch zelf gedaan?
Ja, maar stel:
Je maag/lichaam is nog gewend aan grotere hoeveelheden terwijl je eigenlijk gelijk de helft minder zou moeten eten.
Ja, maar stel:
Ja, maar stel:
Cayenne schreef:Ah ok, bedankt voor de uitleg over de mentale gebeurtenissen bij een maagband.
Maar dan ben ik wel van mening dat een maagband dus vooral een hulpmiddel is en niet de oplossing van het probleem. Je verdoezelt het eigenlijk als het ware, maar een oplossing is het niet.
Brainless: dan is het: verstand op nul en het eten halveren. Het is de eerste dagen heel moeilijk, maar daarna wen je eraan. Zo doe ik het ook. Of kleinere porties maar wat vaker eten en het op die manier afbouwen.
Menino schreef:@chevax, en wat nu als je al vanaf kindertijd overgewicht hebt? Kun je een meisje/ jongetje van 6 a 7 (die de gevolgen van zijn daden 0,0 in kan schatten) verantwoordelijk houden voor zijn eigen eetpatroon? En dan heb ik het nog niet eens over de grote invloed van opvoeding... Ik geloof dat er op het latste gebied trouwens veel winst te behalen valt, maar dat je ook weer niet alles op ' opvoeding ' af kunt schuiven.
En de grote vraag is dus... of het overgewicht zelf een biologische oorzaak heeft (aanleg), of dat de (onbedwingbare) behoefte om te eten een biologische oorzaak heeft, of het vermogen om met verleidingen om te kunnen gaan etc. Ik heb nog geen onderzoeken gelezen die daar uitsluitsel over geven, eerlijk gezegd. Maargoed, als je behoefte om te eten stelselmatig groter is dan de energiebehoefte die je lichaam nodig heeft, dan kun je dus niet zomar voor jezelf een inschatting maken ' wat een gezond voedingspatroon is ' . Als je vanuit jezelf moeilijk met verleidingen om kunt gaan, zul je dat moeten leren. Daar zijn programma's voor je. Maar als dat niet van nature in je zit, zul je dus de juiste mogelijkheden moeten krijgen om daar toch mee om te kunnen gaan. (ik heb overigens een hekel aan mensen die zeggen ' Ik kan niet afvallen, want ik heb geen zelfdiscipline. Dat is te makkelijk imo, want discipline kun je trainen. Maar dan moet je wel weten HOE . )
Nogmaal, ik wil het niet doen laten overkomen alsof alle oorzaken buiten jezelf liggen, maar het is VEEL ingewikkelder dan ' Moet je maar niet zoveel naar de McDonalds' gaan. Er is een heel web aan factoren die meespeelt bij het ontstaan van obesitas. Factoren waar ' dunne ' mensen vaak geen weet van hebben, die mensen die zelf obesitas hebben ook maar moeilijk kunnen benoemen.
Ik ben zelf 30 kg afgevallen, maar ik kan niet zeggen dat het me is meegevallen![]()
Ik heb het geluk gehad dat ik vanuit de ' overheid ' in aanmerking kwam voor en wetenschappelijk onderzoek waarbij ik hele intensieve begeleiding heb gekregen. Maar de vraag is of het me in mijn eentje gelukt was
Romyv schreef:Wat is aanleg? Je hebt verschillende lichaamstype en de ene slaat makkeliker vet op dan de ander, de een maakt ook makkelijker spier aan dan het andere..
Zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/bea ... stype.html Staat het allemaal super goed uitgelegd!!
Wanneer je makkeliker vet op slaat dan een ander, betekent dit dat andere voedingsmiddelen nodig hebt. Ik geloof niet dat de 50% van de mensen die overgewicht heeft in nederland een somatische aandoening heeft waardoor zij overgewicht hebben... ookal ben je een Endomorf
Raponsje schreef:Dat is juist het probleem.
Minder eten dan normaal door bijvoorbeeld een blessure is niet goed voor je, dan loop je honger te lijden en word de kans op snaaien groter.
Ga minder calorieen eten, maar blijf dezelfde hoeveelheden eten.
Cayenne schreef:Raponsje schreef:Dat is juist het probleem.
Minder eten dan normaal door bijvoorbeeld een blessure is niet goed voor je, dan loop je honger te lijden en word de kans op snaaien groter.
Neuh, er is een verschil tussen de weinig eten of minder eten.
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan (onder andere) en ben bijna 100 kilo kwijt. Zoals ik al eerder zei komt er een groot stuk discipline bij kijken. Ik at ook wel genoeg, maar niet overeten en kleine beetjes eten is iets anders dan honger lijden.
Fiffill schreef:Romyv schreef:Wat is aanleg? Je hebt verschillende lichaamstype en de ene slaat makkeliker vet op dan de ander, de een maakt ook makkelijker spier aan dan het andere..
Zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/bea ... stype.html Staat het allemaal super goed uitgelegd!!
Wanneer je makkeliker vet op slaat dan een ander, betekent dit dat andere voedingsmiddelen nodig hebt. Ik geloof niet dat de 50% van de mensen die overgewicht heeft in nederland een somatische aandoening heeft waardoor zij overgewicht hebben... ookal ben je een Endomorf
Het gaat er bij mij ook niet in dat aanleg inhoudt dat je tientallen kilo's overgewicht hebt. Aanleg zou best kunnen zijn dat je wat zwaarder bent en sommige mensen zullen nooit superslank zijn, maar het lijkt me sterk dat die kilo's er allemaal aankomen door genetische aanleg. Ik ken mensen die ook snel aankomen als ze bepaalde dingen eten, en die eten ze dan dus ook niet tot weinig. Ik eet ook gezond en let op mijn voeding, het is niet dat ik alles naar binnen kan werken zonder ooit aan te komen natuurlijk.
Cayenne schreef:Raponsje schreef:Dat is juist het probleem.
Neuh, er is een verschil tussen de weinig eten of minder eten.
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan (onder andere) en ben bijna 100 kilo kwijt. Zoals ik al eerder zei komt er een groot stuk discipline bij kijken. Ik at ook wel genoeg, maar niet overeten en kleine beetjes eten is iets anders dan honger lijden.
Ik let trouwens ook op (verzadigde) vetten.