Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:08

Menino, als je lichaam te grote hoeveelheden gewend is, heb je dat toch zelf gedaan?

Fenrir

Normaal eten verschilt per persoon, ik kan moeilijk zeggen wat voor jou normaal is dat zal anders zijn dan voor mij. Imo is normaal eten voedsel waardoor je gezond blijft, dus de kwaliteit en kwantiteit. Overgewicht valt bij mij niet onder het kopje gezond. Natuurlijk zijn er mensen die van nature juist een beetje ondergewicht hebben of een beetje overgewicht - maar het gaat er bij mij niet in dat tientallen kilo's teveel puur genetische aanleg is.

Voorkomen is altijd beter dan genezen...

MaritB

Dat went toch wel?

Tenminste bij mij wel, net als je moet wennen aan meer eten..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:10

chevax schreef:
Menino, als je lichaam te grote hoeveelheden gewend is, heb je dat toch zelf gedaan?

Ja, maar stel:
Je sport en werkt veel, daarom eet je meer dan "gemiddeld".
Je maag is gewend aan grotere hoeveelheden omdat je dit ook nodig hebt.

Dan krijg je een ernstige blessure en kom je stil te zitten/liggen.
Je maag/lichaam is nog gewend aan grotere hoeveelheden terwijl je eigenlijk gelijk de helft minder zou moeten eten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:14

Ik heb niet alles gelezen, 11 pagina's is wel heel veel bijlezen hihi maar wil wel even reageren.. (vooral even op dat stukje van alle uiterste)

Wat mij opvalt is dat mensen vaak niet de interesse hebben in andere om te weten wat er bij hun in het hoofd/gevoel omgaat. Stom voorbeeld, maar ga eens na hoeveel mensen vragen nou ECHT aan je hoe het gaat? Hoeveel mensen vragen eens door als je antwoord met 'ja goed, en met jou"? Gebeurd gewoon niet, omdat we in een individualistische maatschappij leven.

Ik ben zelf niet dik, sterker nog ik krijg met regelmaat naar mn hoofd dat ik anorexia zou hebben. Vroeger (pubbertijd enz) dacht ik serieus dat als je te dik bent, je gewoon te lui bent om te sporten. Heel kortzichtig, maar had nooit mensen met een maatje meer in mn omgeving dus wist ik veel? Op mn werk heb ik meerdere dames zitten die echt met hun gewicht vechten en niet een maatje te veel hebben maar op ongezond overgewicht zitten. Heb wel eens met hun heel lang zitten praten over gewicht, uiterlijk, kwetsende opmerkingen en het gevoel wat hier allemaal mee gepaard gaat. Hier heb ik zooveel van geleerd! die vrouwen gaan idd altijd van uiterste in uisterste met dit als gevolg. Waarom? Zij hebben zo'n ongezonde relatie met eten, hun eigen lcihaam, zelfbeeld en zelfvertrouwen. Gaat het dan om het dik zijn? Volgens mij niet! Zeg niet dat dit bij iedereen is, wat ik wil zeggen is dat niet zo veel waard is als jezelf goed voelen in je vel. Als je dat uitstraalt, kan je niet mooier zijn toch!?

Als iemand zo kortzichtig is als dat ik vroeger was, zegt het dus meer over hun dan over jou. Schrale troost, maar wel de realiteit

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:16

Brainless schreef:
chevax schreef:

Ja, maar stel:

Je maag/lichaam is nog gewend aan grotere hoeveelheden terwijl je eigenlijk gelijk de helft minder zou moeten eten.

Dan zul je je daaraan moeten aanpassen. Lijkt me overigens wel lastig. Maar aan de andere kant, als je minder doet heb je toch ook minder honger?
Ik ben van voor mij gewoon (1 a 2x in de week wat sporten maar niet heel veel) naar ineens veel actiever gegaan (dagelijks lichamelijk zwaar werk en een fietsreis van meer dan 1000 km), toen at ik ook ineens veel meer. Toen ik weer terugging naar mijn gewone levensstijl moest ik ook weer minder gaan eten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:18

Brainless schreef:
chevax schreef:

Ja, maar stel:

Dit heb ik dus gehad.. Ik brak mn rug en ging van maximaal sporten naar in bed liggen. In eerste instantie werd ik heel erg mager, spiermassa nam af en had een normaal vetpercentage. Als je spieren verdwijnen zie je dat heel snel! Om dit te composeren bleef ik dus eten wat ik at, na een jaartje zat er 10 kg aan..

Ik ben niet zozeer minder gaan eten, maar ovoral anders. Minder koolhydraten als brood ed omdat ik die niet meer zoveel nodig had, dit verving ik met groente. Dit in combinatie met later stadium het sporten weer op te pakken was het er ook zo weer vanaf. Ik denk dat de kunst is om in balans te zijn en met regelmaat goed te kijken naar jezelf, wat je wilt en wat binnen je bereik ligt om daarmee te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:18

@chevax, en wat nu als je al vanaf kindertijd overgewicht hebt? Kun je een meisje/ jongetje van 6 a 7 (die de gevolgen van zijn daden 0,0 in kan schatten) verantwoordelijk houden voor zijn eigen eetpatroon? En dan heb ik het nog niet eens over de grote invloed van opvoeding... Ik geloof dat er op het latste gebied trouwens veel winst te behalen valt, maar dat je ook weer niet alles op ' opvoeding ' af kunt schuiven.

En de grote vraag is dus... of het overgewicht zelf een biologische oorzaak heeft (aanleg), of dat de (onbedwingbare) behoefte om te eten een biologische oorzaak heeft, of het vermogen om met verleidingen om te kunnen gaan etc. Ik heb nog geen onderzoeken gelezen die daar uitsluitsel over geven, eerlijk gezegd. Maargoed, als je behoefte om te eten stelselmatig groter is dan de energiebehoefte die je lichaam nodig heeft, dan kun je dus niet zomar voor jezelf een inschatting maken ' wat een gezond voedingspatroon is ' . Als je vanuit jezelf moeilijk met verleidingen om kunt gaan, zul je dat moeten leren. Daar zijn programma's voor je. Maar als dat niet van nature in je zit, zul je dus de juiste mogelijkheden moeten krijgen om daar toch mee om te kunnen gaan. (ik heb overigens een hekel aan mensen die zeggen ' Ik kan niet afvallen, want ik heb geen zelfdiscipline. Dat is te makkelijk imo, want discipline kun je trainen. Maar dan moet je wel weten HOE . )

Nogmaal, ik wil het niet doen laten overkomen alsof alle oorzaken buiten jezelf liggen, maar het is VEEL ingewikkelder dan ' Moet je maar niet zoveel naar de McDonalds' gaan. Er is een heel web aan factoren die meespeelt bij het ontstaan van obesitas. Factoren waar ' dunne ' mensen vaak geen weet van hebben, die mensen die zelf obesitas hebben ook maar moeilijk kunnen benoemen.
Ik ben zelf 30 kg afgevallen, maar ik kan niet zeggen dat het me is meegevallen :+
Ik heb het geluk gehad dat ik vanuit de ' overheid ' in aanmerking kwam voor en wetenschappelijk onderzoek waarbij ik hele intensieve begeleiding heb gekregen. Maar de vraag is of het me in mijn eentje gelukt was :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:19

Ts, troost je, het is echt nooit goed. Iedereen krijgt wel eens wat over zijn uiterlijk te horen. Ik verbaas me er altijd over dat sommige mensen menen het recht te hebben zich met andermans uiterlijk te bemoeien. Ik ben 1.56 en weeg 48 kilo. Gewoon slank dus. Kreeg ik van de week van iemand te horen: Ja maar jij hebt het maar makkelijk, jij kan eten wat je wilt.

Oh echt?? Wat leuk! Dat wist ik zelf nog niet. Vorig jaar heb ik mijn rug gebroken en noodgedwongen 2 maanden op de bank gelegen met mijn hand non-stop in een zak chips (oke, dat laatste deel was niet echt noodgedwongen). Ik heb er in 2 maanden mooi een prachtige zwemband bij gegeten. Misschien kan ik toch niet alles eten wat ik wil? Maar ach, ik ga die discussie niet eens aan. Ik vind dat ik er leuk uitzie, ben ik niet meer tevreden, dan doe ik er zelf wel wat aan. Daar heb ik niemands mening voor nodig.

Ik zeg: ene oor in, andere oor uit. :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:20

Brainless schreef:
chevax schreef:

Ja, maar stel:

Ik at normaal toch wel minimaal 3000 calorieen per dag omdat ik anders met mijn activiteit af zou vallen.
Nu ben ik zwanger en heb mezelf 3 weken vrij gegeven omdat ik ontzettend moe en misselijk ben en in deze toestand geen 6 sportlessen op een dag ga geven en ik even niet zo charmant ben voor 5 uur kantoor werk.

Ik moet dus minder calorien eten omdat ik nu minder verbrand.
Maar dat betekend niet dat mijn hoeveelheden kleiner zijn geworden, anders heb ik inderdaad honger en daar hou ik niet van.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:20

Brainless schreef:
chevax schreef:

Ja, maar stel:

Je lichaam zal dan ook minder vragen en als je nu al kunt bedenken dat je minder zou moeten eten dan kun je dat toch ook bedenken op het moment dat je daar met die blessure op de bak ligt? Maar dan nog lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je obesitas krijgt op deze manier. Je zult ongetwijfeld aankomen, maar voor ernstig overgewicht komt er, denk ik, toch wat meer kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:22

Ah ok, bedankt voor de uitleg over de mentale gebeurtenissen bij een maagband.

Maar dan ben ik wel van mening dat een maagband dus vooral een hulpmiddel is en niet de oplossing van het probleem. Je verdoezelt het eigenlijk als het ware, maar een oplossing is het niet.

Brainless: dan is het: verstand op nul en het eten halveren. Het is de eerste dagen heel moeilijk, maar daarna wen je eraan. Zo doe ik het ook. Of kleinere porties maar wat vaker eten en het op die manier afbouwen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:23

Cayenne schreef:
Ah ok, bedankt voor de uitleg over de mentale gebeurtenissen bij een maagband.

Maar dan ben ik wel van mening dat een maagband dus vooral een hulpmiddel is en niet de oplossing van het probleem. Je verdoezelt het eigenlijk als het ware, maar een oplossing is het niet.

Brainless: dan is het: verstand op nul en het eten halveren. Het is de eerste dagen heel moeilijk, maar daarna wen je eraan. Zo doe ik het ook. Of kleinere porties maar wat vaker eten en het op die manier afbouwen.

Dat is juist het probleem.

Minder eten dan normaal door bijvoorbeeld een blessure is niet goed voor je, dan loop je honger te lijden en word de kans op snaaien groter.

Ga minder calorieen eten, maar blijf dezelfde hoeveelheden eten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:24

Wat is aanleg? Je hebt verschillende lichaamstype en de ene slaat makkeliker vet op dan de ander, de een maakt ook makkelijker spier aan dan het andere..

Zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/bea ... stype.html Staat het allemaal super goed uitgelegd!!

Wanneer je makkeliker vet op slaat dan een ander, betekent dit dat andere voedingsmiddelen nodig hebt. Ik geloof niet dat de 50% van de mensen die overgewicht heeft in nederland een somatische aandoening heeft waardoor zij overgewicht hebben... ookal ben je een Endomorf

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:25

Menino schreef:
@chevax, en wat nu als je al vanaf kindertijd overgewicht hebt? Kun je een meisje/ jongetje van 6 a 7 (die de gevolgen van zijn daden 0,0 in kan schatten) verantwoordelijk houden voor zijn eigen eetpatroon? En dan heb ik het nog niet eens over de grote invloed van opvoeding... Ik geloof dat er op het latste gebied trouwens veel winst te behalen valt, maar dat je ook weer niet alles op ' opvoeding ' af kunt schuiven.

En de grote vraag is dus... of het overgewicht zelf een biologische oorzaak heeft (aanleg), of dat de (onbedwingbare) behoefte om te eten een biologische oorzaak heeft, of het vermogen om met verleidingen om te kunnen gaan etc. Ik heb nog geen onderzoeken gelezen die daar uitsluitsel over geven, eerlijk gezegd. Maargoed, als je behoefte om te eten stelselmatig groter is dan de energiebehoefte die je lichaam nodig heeft, dan kun je dus niet zomar voor jezelf een inschatting maken ' wat een gezond voedingspatroon is ' . Als je vanuit jezelf moeilijk met verleidingen om kunt gaan, zul je dat moeten leren. Daar zijn programma's voor je. Maar als dat niet van nature in je zit, zul je dus de juiste mogelijkheden moeten krijgen om daar toch mee om te kunnen gaan. (ik heb overigens een hekel aan mensen die zeggen ' Ik kan niet afvallen, want ik heb geen zelfdiscipline. Dat is te makkelijk imo, want discipline kun je trainen. Maar dan moet je wel weten HOE . )

Nogmaal, ik wil het niet doen laten overkomen alsof alle oorzaken buiten jezelf liggen, maar het is VEEL ingewikkelder dan ' Moet je maar niet zoveel naar de McDonalds' gaan. Er is een heel web aan factoren die meespeelt bij het ontstaan van obesitas. Factoren waar ' dunne ' mensen vaak geen weet van hebben, die mensen die zelf obesitas hebben ook maar moeilijk kunnen benoemen.
Ik ben zelf 30 kg afgevallen, maar ik kan niet zeggen dat het me is meegevallen :+
Ik heb het geluk gehad dat ik vanuit de ' overheid ' in aanmerking kwam voor en wetenschappelijk onderzoek waarbij ik hele intensieve begeleiding heb gekregen. Maar de vraag is of het me in mijn eentje gelukt was :Y)

Nee, je kunt zeker een kindje daarvoor niet verantwoordelijk houden. Dat ligt bij de ouders. Maar als in onze maatschappij, heel cru en ongenuanceerd, zou worden gezegd dat het nu eenmaal een diepere oorzaak heeft, zullen die ouders echt niet gaan inzien dat het hún fout is en dat die fout/verantwoordelijkheid niet bij een ander ligt en ook niet gelegd kan worden. Maar nu lijkt het alsof ik "tegen" dikke mensen ben, absoluut niet. Het lijkt mij heel erg om zwaar overgewicht te hebben. Maar ik heb ook nogal een "schouders eronder"-mentaliteit en daardoor kijk ik soms wat minder genuanceerd tegen dingen aan. Ik ben zelf ernstig ziek (geweest) en kan wel zeggen dat ik hier nu niet zou zitten als ik niet op alle vlakken moest en wilde doorzetten. En nee, daarmee zeg ik niet dat iemand met overgewicht geen doorzetter is, ik zeg alleen maar hoe ik zelf omga met situaties.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:26

Romyv schreef:
Wat is aanleg? Je hebt verschillende lichaamstype en de ene slaat makkeliker vet op dan de ander, de een maakt ook makkelijker spier aan dan het andere..

Zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/bea ... stype.html Staat het allemaal super goed uitgelegd!!

Wanneer je makkeliker vet op slaat dan een ander, betekent dit dat andere voedingsmiddelen nodig hebt. Ik geloof niet dat de 50% van de mensen die overgewicht heeft in nederland een somatische aandoening heeft waardoor zij overgewicht hebben... ookal ben je een Endomorf

Het gaat er bij mij ook niet in dat aanleg inhoudt dat je tientallen kilo's overgewicht hebt. Aanleg zou best kunnen zijn dat je wat zwaarder bent en sommige mensen zullen nooit superslank zijn, maar het lijkt me sterk dat die kilo's er allemaal aankomen door genetische aanleg. Ik ken mensen die ook snel aankomen als ze bepaalde dingen eten, en die eten ze dan dus ook niet tot weinig. Ik eet ook gezond en let op mijn voeding, het is niet dat ik alles naar binnen kan werken zonder ooit aan te komen natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:28

Raponsje schreef:

Minder eten dan normaal door bijvoorbeeld een blessure is niet goed voor je, dan loop je honger te lijden en word de kans op snaaien groter.

Neuh, er is een verschil tussen de weinig eten of minder eten.
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan (onder andere) en ben bijna 100 kilo kwijt. Zoals ik al eerder zei komt er een groot stuk discipline bij kijken. Ik at ook wel genoeg, maar niet overeten en kleine beetjes eten is iets anders dan honger lijden.

Ik let trouwens ook op (verzadigde) vetten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:30

Cayenne schreef:
Raponsje schreef:

Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan (onder andere) en ben bijna 100 kilo kwijt. Zoals ik al eerder zei komt er een groot stuk discipline bij kijken. Ik at ook wel genoeg, maar niet overeten en kleine beetjes eten is iets anders dan honger lijden.

Minder eten is niet nodig, minder calorieen eten wel.

Het is dus niet nodig om minder te gaan eten om af te vallen, veel mensen gaan te weinig eten wanneer ze af willen vallen.
Uiteraard is er een verschil tussen jezelf tot de nok toe vol proppen en normale hoeveelheden eten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:31

Fiffill schreef:
Romyv schreef:

Het gaat er bij mij ook niet in dat aanleg inhoudt dat je tientallen kilo's overgewicht hebt. Aanleg zou best kunnen zijn dat je wat zwaarder bent en sommige mensen zullen nooit superslank zijn, maar het lijkt me sterk dat die kilo's er allemaal aankomen door genetische aanleg. Ik ken mensen die ook snel aankomen als ze bepaalde dingen eten, en die eten ze dan dus ook niet tot weinig. Ik eet ook gezond en let op mijn voeding, het is niet dat ik alles naar binnen kan werken zonder ooit aan te komen natuurlijk.

_/-\o_

Zo is het volgens mij.. Maar: er zit ook een gigantisch groot verschil in een maatje meer, beetje mollig of echt dik!! Het lastige is dat de definities van deze begrippen zo persoonlijk zijn. VB: Ik vind mezelf normaal, veel mensen vinden mij mager maar de sporters die heel fanatiek zijn vinden juist dat ik een stuk droger kan.... kan dus dat ik 3x per dag iets ander hoor over mijn lichaam, en dan raar vinden dat ik soms zelf niet meer weet of ik me er nou goed bij voel of niet hahaha

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:31

Mensen zouden eens moeten stoppen met een ander te beoordelen !

Maar omgekeerd kan het ook, zelf ben ik ook flink afgevallen (1.60m startgewicht was 60,5kg en nu 51/51,5kg), maar hoevaak ik wel niet naar mijn hoofd gesmeten krijg :
* Je moet niet meer afvallen hoor, wordt je niet mooier van !
* Ik zie je bijna niet meer staan, zo mager
* Je hebt toch geen anorexia he?
* Al je botten steken uit
* En je gaat zeker na het eten naar de wc om over te geven?
* Nog meer afvallen en er blijft niks meer van je over

Eerlijk waar, doet ontzettend pijn.
Dus ik kan mij ook volledig voorstellen hoe het voelt wanneer dat omgekeerd is.
Laatst bijgewerkt door sunshine op 04-01-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:32

Cayenne schreef:
Raponsje schreef:

Goh, 100 kilo kwijt _/-\o_
Diep respect!
kom ik met mijn 6/8 kg die ik wil afvallen
(en me daarvoor echt bijelkaar moet rapen)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:33

Cayenne schreef:

vet kan ik blijven eten zonder dat ik dikker word (denk aan kaasjes ed), net als suiker! Zodra ik veel melen en glutten binnen krijg, zie je het meteen! Zowel aan mn huid als aan mn vetpercentage.

EDIT: 100KG kwijt!? WTF? WOW!!!!!!

Anoniem

Nee klopt, ik snap je hoor Chevax. Ik vind het ook niet goed als mensen zeggen dat ze het maar niet meer proberen omdat ze het niet kunnen. Dat vind ik ongelofelijk zwak. Dat mensen het niet proberen, omdat ze gelukkig zijn als ze het niet proberen kan ik me nog in vinden. Maar dat je bij voorbaat zegt dat je het niet kan. Hmm. (hoewel het, als je er over nadenkend, ook weer niet zo heel gek is als je bedenkt dat je, als het 10x niet gelukt is je de 11x ook niet gaat lukken. En het is juist je eigen-effectiviteits verwachting die een grote rol speelt bij de oplossing. Maargoed, je verschuilen achter het ' ik kan het niet' is imo ook weer te makkelijk)

Maar dat wil dus ook niet zeggen dat bij het ' proberen ' (wilskracht ? ) op zich de oplossing ligt. Juist omdat het vanwege zoveel ontzettend verschillende factoren veel ingewikkelder is, dan het in theorie (minder naar McDonalds gaan en geen M&M's meer kopen) lijkt.

Fenrir

Overigens kwam ik eerst nooit aan, ik ben al mijn hele leven vegetariër en let goed op mijn voeding. Tot ik in het buitenland ging werken en daar dagelijks vlees moest eten; ik kreeg daar veel meer beweging (zwaar werk) maar ik kwam wel aan. Ging van 53 kilo naar 61 kilo en al zal er ook spier bij hebben gezeten er was duidelijk verschil, ik kreeg ineens een buikje en mijn broek wilde niet meer zo goed dicht. Eenmaal thuis kreeg ik veel minder beweging, maar at ik wel weer wat ik normaliter at: en ik viel vanzelf af. Ik vraag me dan af of bepaalde eetpatronen voor sommige mensen gewoon niet zo geschikt zijn, terwijl ze dat misschien zelf niet eens echt doorhebben?

Romyv: ik vind sommige mensen ook mooier als ze iets steviger zijn (geen echt overgewicht, gewoon iets steviger). Sommige mensen hebben gewoon die bouw, en dan is dat mooier bij hen dan als ze een maatje 36 zouden hebben.

Cayenne: bijna 100 kilo? Respect!
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-01-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:34

Romyv, dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat je ongelimiteerd vet kunt eten. Ondanks dat je niet dik bent, kun je wel een hoog cholesterolgehalte hebben.

Cayenne: wauw!