Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:unicorn_kiss schreef:Maar jij hebt mijn post niet begrepen denk ik. Ik zeg als je keer op keer buist voor een opleiding ben je hoe dan ook niet geschikt voor deze branche. Ik neem aan dat jij niet keer op keer buisde?
Ik ben op 1 jaar na ieder jaar overgegaan met eigk te veel onvoldoendes. Maar omdat men ergens toch wel het idee had dat ik het kon, mocht ik door. Tegen officiële regels in. Maar ja dus, ieder jaar faalde ik gigantisch en werd ik door velen te dom en lui bevonden.
FirebirdM schreef:Nouks schreef:
En niets van al jouw slechte eigenschappen zou op wat voor manier dan ook nadelig zijn voor je studie of je werk?
....you get my point?
Niemand is perfect, maar dat moet je vooral niet weerhouden van een goed toekomstperspectief.
Maar hoe kan je dat nou los van elkaar zien?
Ik had liever dan wat dan ook op de planeet deeltjesfysicus geworden, maar daar ben ik te dom voor dus ben ik maar iets minder ingewikkelds gaan studeren. Vroeger wilde ik danseres worden, maar ik heb de motoriek van een walvis dus dat was ook al vrij snel geen optie meer.
Je moet toch juist iets vinden waar je wél goed in bent? Op mijn opleiding zaten enorm veel autisten, waar mijn vriend er een van is. Hij weet dat hij vreselijk chaotisch kan zijn, dat hij grote lijnen niet kan overzien. Waar hij wél goed in is zijn de kleine details waar andere mensen overheen kijken, wat hem een prima promovendus maakt op zijn kleine specialistische gebiedje.
Iedereen heeft beperkingen, of die nou een label dragen of niet, en het is denk ik echt niet dom of ambitieloos om die mee te nemen in het bepalen van je toekomst. Zoals meerdere mensen in dit topic aangeven: je moet een baan vinden die bij je past. Bij jou, dus óók bij jouw tekortkomingen en net zo goed bij jouw unieke, positieve eigenschappen. Daar is toch helemaal niks mis mee?!
Colway schreef:@ firebird,dat is iets heel anders dan zeggen dat je het niveau niet aankan
Nouks schreef:@UK, even om evt misverstanden uit de wereld te helpen...
Praat je nu over mensen die structureel vastlopen in hun studie/een specifieke studie, ongeacht of dit labelmensen zijn of niet,
OF praat je over ADHD'ers die vastlopen in hun studie?
Ik had namelijk de indruk dat je het had over de tweede, mede door de post waar je oorspronkelijk op reageerde, maar als je het puur en alleen over het eerste hebt (ongeacht wel of geen label en welk label, puur het continu vastlopen), dan denk ik dat we nogal zinloos langs elkaar heen aan het praten zijn en denk ik dat we (of ik in ieder geval) je aanspreken op een mening die je zelf helemaal niet hebt
unicorn_kiss schreef:Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar bij ons is het wel degelijk zo dat school vrij dicht aanleunt bij werk
unicorn_kiss schreef:Ik zeg als je keer op keer buist voor een opleiding ben je hoe dan ook niet geschikt voor deze branche. Ik neem aan dat jij niet keer op keer buisde?
Colway schreef:Heb nu ook een jongen in begeleiding die kan bijna geen samenwerkopdrachten en presentaties doen, maar hij is rekenkundig een wonder. Zet hem in een kantoortje straks met een duidelijke opdracht en hij rekent je rijk, maar verwacht geen voordracht van hem
is hij dan minder als werknemer? Kan hij het niveau niet aan of de praktijk? jawel hoor, maar misschien iets anders ingevuld
Shadow0 schreef:unicorn_kiss schreef:Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar bij ons is het wel degelijk zo dat school vrij dicht aanleunt bij werk
Ik heb mijn opleiding alweer een tijdje afgerondMaar verreweg de meeste wetenschappelijke opleidingen bieden een breed programma aan waarmee men heel veel kanten op kan, zowel richting fundamenteel-wetenschappelijk onderzoek als toegepast onderzoeker in het bedrijfsleven als in meer algemene functies. HBO ligt al wat dichter bij de werkvloer maar ook daar zijn er nogal verschillen tussen de ene werkplek en de andere (natuurlijk) dus de school kan niet zomaar bepalen wat goed is en wat niet. En dat hoeven ze ook niet, waarom zouden ze?
unicorn_kiss schreef:Ik zeg als je keer op keer buist voor een opleiding ben je hoe dan ook niet geschikt voor deze branche. Ik neem aan dat jij niet keer op keer buisde?
Het is tegenwoordig natuurlijk bijna niet meer mogelijk om zonder dure consequenties (BSA, langstudeerdersboete) 'keer op keer' af te moeten haken.
Maar het gebeurt/gebeurde zeker: mensen die steeds weer op dezelfde punten vastlopen (zoals iemand met adhd op organisatie, of iemand met autisme op de groepsopdrachten) maar die desondanks wel gewoon succesvol werk vinden als ze uiteindelijk hun opleiding wel afronden. (Al dan niet met aanpassingen of hulp of steun - want waarom zou je geen hulp of steun of aanpassingen mogen hebben?)
unicorn_kiss schreef:Ik heb het over het eerste uiteraard, ongeacht wel of geen beperking.
Shadow0 schreef:Colway schreef:Heb nu ook een jongen in begeleiding die kan bijna geen samenwerkopdrachten en presentaties doen, maar hij is rekenkundig een wonder. Zet hem in een kantoortje straks met een duidelijke opdracht en hij rekent je rijk, maar verwacht geen voordracht van hem
is hij dan minder als werknemer? Kan hij het niveau niet aan of de praktijk? jawel hoor, maar misschien iets anders ingevuld
En meer: heeft het zin om hem af te waarderen naar steeds lagere niveau's die juist inhouden dat hij zijn vaardigheden (rekenen) steeds minder kan gebruiken en juist steeds meer in functies terecht komt waar hij mensen te woord moet staan? Het lijkt mij volslagen nutteloos...
Shadow0 schreef:unicorn_kiss schreef:Deze mensen lijken me meer uitzondering dan regel
Waar baseer je dat op? Het is bij adhd bepaald geen uniek verhaal namelijk.
Nouks schreef:@FirebirdM, natúúrlijk kies je bij voorkeur een vak waarin jouw positieve en negatieve eigenschappen zo positief mogelijk aan bod komen, dat lijkt me vanzelfsprekend en spreek ik ook nergens tegen.
FirebirdM schreef:Je moet toch juist iets vinden waar je wél goed in bent?
unicorn_kiss schreef:Dan nog zal de meerderheid van deze gevallen niet bijzonder slecht scoren over de gehele lijn lijkt me.
Kijk, dat je bepaalde werkpunten hebt, oke (zo ben ik bijvoorbeeld bijzonder chaotisch, vergeetachtig en altijd te laat), maar dan zul je zeker niet ondermaats scoren op elk onderdeel van de opleiding, integendeel. Enkel op bepaalde aspecten.
FirebirdM schreef:Waarom valt dan iedereen over UK's volkomen plausibele suggestie dat iemand misschien op de verkeerde plek zit? Alleen maar omdat diegene een beperking heeft, en om die reden zou het volstrekt uitgesloten zijn dat iets misschien niet voor je weggelegd is?